Οπως ανέφερε πρόσφατα με συνεντεύξεις του ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, oι νέες παρεμβάσεις στα καύσιμα θα εφαρμοστούν από τον Ιούλιο και θα έχουν ορίζοντα τριμήνου. Ο λόγος για τον οποίο υπάρχει πλέον αυτή η δυνατότητα είναι, σύμφωνα με τον υπουργό, το γεγονός ότι το τελευταίο δίμηνο δημιουργήθηκε επιπλέον δημοσιονομικός χώρος, ο οποίος μπορεί να διοχετευθεί σε μέτρα στήριξης σε σχέση με το κόστος των καυσίμων. Σύμφωνα, πάντως, με την εκτίμηση του υπουργού, το ποσό του επιπλέον δημοσιονομικού χώρου θα είναι πιθανότατα αρκετά μικρότερο από τα 500 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Σταϊκούρας απέρριψε μια οριζόντια μείωση του φόρου στα καύσιμα λόγω του μεγάλου δημοσιονομικού κόστους που θα προκαλέσει, αλλά και εξαιτίας της επιλογής για στοχευμένη στήριξη των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων.
Επέκταση
Πιο αναλυτικά, ο υπουργός Οικονομικών, σχετικά με την επιδότηση των καυσίμων, ανέφερε ότι:
«Θα αναλάβουμε κάποιες πρωτοβουλίες ώστε να βοηθήσουμε περισσότερο τους πολίτες στο πεδίο των καυσίμων με βάση τα δημοσιονομικά μας περιθώρια. Η πρόθεσή μας είναι να υπάρξει μια επέκταση για άλλους τρεις μήνες. Θα συζητήσουμε τη διεύρυνση των κριτηρίων και την ενίσχυση αυτών ανάλογα με τις δυνατότητες που έχουμε. Θα κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε».
Παράλληλα, για την επιδότηση του πετρελαίου diesel στην αντλία με 0,15 ευρώ το λίτρο, ο υπουργός είπε ότι «είναι στο πλαίσιο των μέτρων που αξιολογούνται». Ο κ. Σταϊκούρας δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να υπάρξει και νέα «επιταγή ακρίβειας» για τα ευάλωτα νοικοκυριά, καθώς, όταν ρωτήθηκε σχετικά, είπε ότι «νέα μέτρα θα συζητήσουμε με τον πρωθυπουργό τις επόμενες ημέρες. Πρώτα ενημερώνεις τον πρωθυπουργό, αποφασίζεις υπό την καθοδήγησή του, και μετά ανακοινώνεις μέτρα».
Τα… ψιλά γράμματα του fuel pass
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας στα καύσιμα θα ανακοινωθούν αυτή την εβδομάδα και θα προβλέπουν:
1 Συνέχιση της επιδότησης στην κατανάλωση καυσίμων μέσω κάρτας (Fuel Pass). Θα χορηγηθεί το μήνα Ιούλιο επιδότηση καυσίμων (αμόλυβδης βενζίνης και πετρελαίου κίνησης) που θα καλύπτει το αυξημένο κόστος των καταναλώσεων τριών μηνών (Ιουλίου, Αυγούστου και Σεπτεμβρίου).
ΑΑΔΕ: Στην Αθήνα οι επικεφαλής των φορολογικών διοικήσεων των χωρών – μελών του ΟΟΣΑ
Επιλέξιμα θα είναι φυσικά πρόσωπα (συμπεριλαμβανομένων και των ελεύθερων επαγγελματιών), φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας, με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ.
Η επιδότηση θα δοθεί με τη μορφή ηλεκτρονικής κάρτας, η οποία μπορεί να χρησιμοποιείται στα πρατήρια βενζίνης, ενώ για τους πολίτες που δεν έχουν δυνατότητα χρήσης smartphone, το ποσό θα κατατεθεί σε τραπεζικό λογαριασμό της επιλογής τους.
Για να δοθεί η ενίσχυση, το φυσικό πρόσωπο θα δηλώνει, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που ήδη έχει δημιουργηθεί στην ψηφιακή πύλη gov.gr, το όχημα για το οποίο επιθυμεί να λαμβάνει την ενίσχυση και επί του οποίου θα πρέπει να έχει κάποιο ποσοστό συνιδιοκτησίας ή συμβόλαιο μακρoχρόνιας μίσθωσης. Κάθε όχημα μπορεί να δηλωθεί από ένα μόνο φυσικό πρόσωπο και κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να δηλώνει μόνο ένα όχημα. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι το όχημα να έχει τεθεί σε κυκλοφορία και να είναι ασφαλισμένο.
Η επιδότηση για το αυτοκίνητο θα αφορά 60 λίτρα καυσίμου μηνιαίως και θα ισούται με 0,36 ευρώ το λίτρο, δηλαδή θα είναι αυξημένη κατά 64% περίπου σε σύγκριση με αυτήν που είχε εγκριθεί την πρώτη φορά εφαρμογής του μέτρου. Συνεπώς, η επιδότηση για τους τρεις μήνες θα είναι αυξημένη από τα 40 στα 65 ευρώ.
Ειδικά για τους πολίτες που έχουν κύρια κατοικία σε νησιωτική περιοχή, η επιδότηση για τους τρεις μήνες θα ανέρχεται σε 78 ευρώ (0,46 ευρώ το λίτρο).
Για ιδιοκτήτες μοτοσικλετών, η επιδότηση θα ανέρχεται σε 49 ευρώ σε ηπειρωτική και 57 ευρώ σε νησιωτική περιοχή.
Το δημοσιονομικό κόστος της ανωτέρω επιδότησης υπολογίζεται ότι θα υπερβεί τα 325 εκατ. ευρώ.
2 Συνέχιση επιδότησης πετρελαίου εσωτερικής καύσης (diesel). Θα εξακολουθήσει και τον Ιούλιο να επιδοτείται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό η τιμή πώλησης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (diesel) που καταναλώνεται στην εσωτερική αγορά. Η επιδότηση μπορεί να διατηρηθεί σε 0,12 ευρώ το λίτρο ή να αυξηθεί έως και 0,15-0,20 ευρώ το λίτρο. Θα καταβάλλεται στην πηγή, έτσι ώστε το όφελος στην τελική τιμή (συνυπολογίζοντας το ΦΠΑ) να ανέλθει στα 0,15-0,20 ευρώ το λίτρο. Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 40-50 εκατ. ευρώ για τον Ιούλιο.
Επιπλέον, ενδέχεται να καταβληθεί και κατά το μήνα Ιούλιο αποζημίωση ειδικού σκοπού στις υπηρεσίες ταξί (ΚΑΔ 49.32 και ΚΑΔ 52.21.29.01) ύψους 200 ή 300 ευρώ, ώστε να καλυφθεί το αυξημένο κόστος καυσίμου Μαρτίου και Απριλίου. Το μέτρο θα αφορά 28.600 εκμεταλλευτές και οδηγούς ταξί, και θα έχει δημοσιονομικό κόστος 5,7-8,5 εκατ. ευρώ.