Στο κείμενο της τροπολογίας περιλαμβάνονται 11 βασικές αλλαγές που αφορούν περιορισμούς που έθετε το αρχικό νομοθετικό πλαίσιο και είχαν δημιουργήσει προβλήματα σε ένα μεγάλο αριθμό οφειλετών οι οποίοι ήθελαν μεν, αλλά δεν μπορούσαν να ρυθμίσουν το σύνολο των οφειλών τους σε Δημόσιο (εφορία ταμεία ΟΤΑ) τράπεζες, ακόμη και προμηθευτές .
Με τις νέες διατάξεις που αναμένεται να κατατεθούν, ο οφειλέτης αποκτά νέα όπλα που πριν δεν είχε. Αλλάζουν όμως και πολλά που αφορούν τις υποχρεώσεις τις οποίες θα έχει ο ίδιος ο οφειλέτης. Συγκεκριμένα:
1Καταργείται ο αποκλεισμός από τη ρύθμιση των οφειλετών που έχουν το 90% του χρέους τους σε έναν οφειλέτη είτε αυτός ήταν δημόσιος φορέας είτε χρηματοπιστωτικό ίδρυμα ή διαχειριστής δανείων (servicer).
2 Στην περίπτωση υπογραφής σύμβασης αναδιάρθρωσης με τους πιστωτές, για όποιο μέρος των οφειλών υπάρχει ρύθμιση η οποία εξυπηρετείται θα συνεχίζεται ως το τέλος. Με βάση όσα ισχύουν σήμερα, με την ένταξη στο εξωδικαστικό μηχανισμό όλες οι προηγούμενες επιμέρους ρυθμίσεις του οφειλέτη καταργούνταν και το ρυθμισμένο ποσό περνούσε στη νέα ρύθμιση.
3 Μειώνεται σημαντικά το επιτόκιο της ρύθμισης οφειλών μέσω Εξωδικαστικού στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία σε σταθερό επιτόκιο 3%, αντί για το κυμαινόμενο Euribor+ 5% (σήμερα 7,6%).
4 Καταργείται η ποινή πρόωρης προεξόφλησης ως προς τις οφειλές του Δημοσίου στον Εξωδικαστικό, η οποία ισούταν με το σύνολο των τόκων των δόσεων μέχρι και το τέλος της ρύθμισης.
5 Η προστασία της περιουσίας του οφειλέτη ξεκινά από τη στιγμή της οριστικής υποβολής της αίτησης. Δεν αρκεί πια η απλή είσοδος και συμπλήρωση της αίτησης. Τα νόμιμα αποτελέσματα της αίτησης, δηλαδή η αναστολή των αναγκαστικών μέτρων από τους πιστωτές, ισχύουν μόνο μετά την οριστικοποίηση της υποβολής της στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών.
6 Διαγράφονται όσες αιτήσεις δεν έχουν οριστικοποιηθεί ή δεν εκκρεμεί αίτημα διόρθωσης εντός 90 ημερών. Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται η καλύτερη προετοιμασία των δυνητικών δικαιούχων ώστε να υπάρχει μια ομαλή ροή αιτήσεων, οι οποίες θα περνούν στα επόμενα στάδια της αξιολόγησης.
7 Εντάσσονται στη ρύθμιση και οφειλές υπέρ τρίτων: Αφορά οφειλές που εισπράττονται από τη φορολογική διοίκηση, όπως οφειλές προς τους δήμους που βεβαιώνονται και εισπράττονται μέσω ΑΑΔΕ.
8 Δίνεται η δυνατότητα ένταξης σε υφιστάμενους οφειλέτες οι οποίοι δεν παραιτήθηκαν έγκαιρα από τον προηγούμενο νόμο για τη εξωδικαστική διευθέτηση οφειλών( Ν. 4469/2017). Ετσι όλοι αυτοί μπορούν με ηλεκτρονική αίτηση να μεταφέρουν τις οφειλές τους στη νέα ρύθμιση. Επίσης μέσω της ρύθμισης θα μπορούν να ρυθμιστούν εφεξής και βεβαιωμένες οφειλές υπέρ τρίτων, οι οποίες εισπράττονται σήμερα από τη φορολογική διοίκηση, εντός δύο μηνών από την έναρξη ισχύος της τροπολογίας.
9 Τόσο οι οφειλέτες όσο και πιστωτές του ιδιωτικού τομέα υποχρεούνται πλέον να παραθέτουν τους λόγους απόρριψης της πρότασης που παράγει αυτόματα ο αλγόριθμος της πλατφόρμας. Ετσι θα αποφεύγονται μη αιτιολογημένες σήμερα απορρίψεις ρυθμίσεων κυρίως από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα . Επίσης, οι οφειλέτες οι οποίοι έχουν μια προτεινόμενη ρύθμιση από τους πιστωτές θα πρέπει να εξηγούν επαρκώς γιατί την απορρίπτουν, με βάση οικονομικά ή οικογενειακά κριτήρια .
10 Οι οφειλέτες θα μπορούν πλέον μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας να εκδίδουν βεβαίωση οφειλών προς τράπεζες, funds και Δημόσιο. Ετσι οι οφειλές θα έχουν πλέον μια σαφή εικόνα τι οφείλουν και έχουν ρυθμίσει σε κάθε ένα από τους πιστωτές είτε αυτοί είναι φορείς του Δημοσίου είτε ιδιώτες .
11 Η διαδικασία της διαμεσολάβησης με τους χρηματοδοτικούς φορείς ξεκινά μετά τη διαδικασία του Εξωδικαστικού και αφού έχουν ρυθμιστεί διμερώς οι οφειλές προς το Δημόσιο.
12 Στους δυνητικούς δικαιούχους εντάσσονται και μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί: Διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής του Εξωδικαστικού, ώστε να εντάσσονται και νομικά πρόσωπα που δεν επιδιώκουν οικονομικό σκοπό, αλλά έχουν οικονομική δραστηριότητα.