Η κυβέρνηση κατέθεσε το βράδυ της Τρίτης στη Βουλή τροπολογία με την οποία ρυθμίζεται η διαδικασία για την επιστροφή του 60% των υπερχρεώσεων που καταγράφηκαν στους λογαριασμούς οικιακού ηλεκτρικού ρεύματος της περιόδου Δεκεμβρίου 2021-Μαΐου 2022. Η τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο «Εθνικός Κλιματικός Νόμος», η συζήτηση του οποίου στην Ολομέλεια της Βουλής αναμένεται να ολοκληρωθεί σήμερα.
Δικαιούχοι
Από το κείμενο των διατάξεων της τροπολογίας προκύπτει ότι δικαιούχοι της έκτακτης αυτής επιδότησης θα είναι όσοι έχουν δηλώσει για το φορολογικό έτος 2020 ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα μέχρι 45.000 ευρώ, αφαιρουμένων των φόρων που αναλογούν. Αυτό σημαίνει ότι δικαιούχοι μπορεί να είναι, τελικά, ακόμη και οικογενειάρχες με συνολικό ετήσιο εισόδημα μεγαλύτερο από 45.000 ευρώ και μέχρι 73.000 ευρώ. Κι αυτό διότι, για ετήσιο εισόδημα 73.000 ευρώ, η συνολική αναλογούσα φορολογική επιβάρυνση, με φόρο εισοδήματος και ειδική εισφορά αλληλεγγύης, ανέρχεται σε 28.000 ευρώ περίπου, οπότε μετά την αφαίρεσή της από το καθαρό εισόδημα περιορίζει το εισόδημα αυτό στο επίπεδο των 45.000 ευρώ περίπου. Ως εκ τούτου, όλοι όσοι έχουν δηλώσει για το 2020 ετήσια οικογενειακά εισοδήματα έως και 73.000 ευρώ περίπου μπορούν να περιληφθούν στους δικαιούχους είσπραξης της έκτακτης αυτής επιδότησης. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι τελικοί δικαιούχοι θα είναι όσοι είχαν το τελευταίο εξάμηνο συνολική αύξηση στους λογαριασμούς ρεύματος πάνω από 30 ευρώ. Συνεπώς, το ποσό της επιδότησης δεν θα μπορεί να είναι μικρότερο των 18 ευρώ (60% των 30 ευρώ). Για την καταβολή του ποσού θα μετρήσει η ημερομηνία έκδοσης του λογαριασμού και όχι η περίοδος κατανάλωσης. Σε κάθε περίπτωση, με τους υπολογισμούς αυτούς ο αριθμός των δικαιούχων της επιδότησης αναμένεται να υπερβεί τα 6,3 εκατομμύρια και να καλύψει ποσοστό 97% του συνόλου των φορολογουμένων!
Διαδικασία
Για να λάβει ο δικαιούχος καταναλωτής το ποσό της έκτακτης επιδότησης θα πρέπει να υποβάλει αίτηση σε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα δημιουργήσει η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΓΓΠΣΔΔ) σε συνεργασία με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Τα πληρωτέα ποσά θα υπολογιστούν αυτόματα από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Ο καταναλωτής θα πρέπει να επιβεβαιώσει τον αριθμό παροχής από το «ρολόι» του ΔΕΔΔΗΕ και το ποσοστό συνιδιοκτησίας. Επιπλέον, θα πρέπει να δηλώσει και τον αριθμό ΙΒΑΝ του τραπεζικού λογαριασμού του, στον οποίο επιθυμεί να πιστωθεί το ποσό της επιδότησης.
Μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θ. Σκυλακάκης, ανέφερε ότι «στις 14 με 15 Ιουνίου αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα στην οποία οι πολίτες, που πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια, θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση για να λάβουν την επιστροφή του 60% του αυξημένου κόστους ρεύματος που έχουν χρεωθεί από την 1η Δεκεμβρίου έως τις 31 Μαΐου 2022».
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην τροπολογία, το ποσό επιδότησης θα υπολογίζεται ανά μήνα, σύμφωνα με τον ακόλουθο μαθηματικό τύπο: Ποσό επιστροφής = 60% Χ ποσοστό συνιδιοκτησίας ή χρήσης Χ («Ποσό ρήτρας αναπροσαρμογής λογαριασμού που εκδόθηκε εντός του μηνός» μείον «Ποσό έκπτωσης από το κράτος επί της ρήτρας αναπροσαρμογής» μείον «Ποσό έκπτωσης επί της ρήτρας αναπροσαρμογής, το οποίο χορηγήθηκε από τον πάροχο»).
Αν κάποιος θέλει να υπολογίσει το ακριβές ποσό, θα πρέπει να ακολουθήσει τα εξής βήματα:
1 Εντοπίζουμε, μέσα στο έντυπο του λογαριασμού ηλεκτρικού ρεύματος, το ποσό της ρήτρας αναπροσαρμογής.
Παπαθανάσης: 187 επενδυτικά σχέδια για τη δημιουργία 989 νέων θέσεων εργασίας
2) Αφαιρούμε από το ποσό της ρήτρας το ποσό της κρατικής επιδότησης επί της ρήτρας αναπροσαρμογής που εμφανίζεται συνήθως ως «ΠΙΣΤΩΣΗ ΤΕΜ» ή ως «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης».
3) Αφαιρούμε τυχόν ποσό έκπτωσης του παρόχου επί της ρήτρας αναπροσαρμογής.
4) Πολλαπλασιάζουμε το ποσό που βρήκαμε από τις παραπάνω πράξεις με το 60% και στη συνέχεια με τον τυχόν ποσοστό συνιδιοκτησίας ή χρήσης.
5) Ακολουθούμε την ίδια διαδικασία για κάθε μήνα της περιόδου Δεκεμβρίου 2021 – Μαΐου 2022, ώστε να βγει το τελικό ποσό επιστροφής. Αν το ποσό αυτό είναι μεγαλύτερο των 600 ευρώ, τότε αυτόματα περιορίζεται στα 600 ευρώ. Το ποσό δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 18 ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι το ελάχιστο ποσό επιπλέον χρεώσεων για το οποίο θα μπορεί να πληρωθεί η επιδότηση αυτή ανέρχεται σε 30 ευρώ.
Παραδείγματα
* Αν κάποιος συνυπολογίσει ότι έχει ρήτρα αναπροσαρμογής 1.000 ευρώ και η έκπτωση από την επιδότηση κράτους και παρόχου φτάνει τα 400 ευρώ, τότε η καθαρή επιβάρυνση ήταν τα 600 ευρώ. Ο συγκεκριμένος καταναλωτής θα λάβει πίσω το 60% των 600 ευρώ, δηλαδή 360 ευρώ.
* Αν η συνολική ρήτρα αναπροσαρμογής ήταν 2.000 ευρώ και η κρατική επιδότηση έφτασε τα 700 ευρώ, τότε η τελική αύξηση στους λογαριασμούς ήταν τα 1.300 ευρώ. Tο 60% των 1.300 ευρώ είναι 780 ευρώ. Ο εν λόγω καταναλωτής θα λάβει την ανώτατη αποζημίωση των 600 ευρώ, που είναι το ανώτατο όριο, και όχι 780 ευρώ.
* Ενας χρήστης με πιο χαμηλές καταναλώσεις που υπολόγισε τη ρήτρα αναπροσαρμογής στα 400 ευρώ και την επιδότηση που ήδη έλαβε στα 150 ευρώ, «είδε» αύξηση 250 ευρώ. Θα λάβει τον Ιούνιο επιστροφή 150 ευρώ.
Η τροπολογία
Αναλυτικά, η τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή προβλέπει τα εξής:
1 Παρέχεται έκτακτη οικονομική ενίσχυση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για την κάλυψη μέρους της αύξησης του κόστους κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος σε λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος οικιακών καταναλωτών του εσωτερικού που έχουν εκδοθεί κατά τη χρονική περίοδο από 1ης Δεκεμβρίου 2021 έως 31η Μαΐου 2022, εφεξής οριζομένης ως «περίοδος αναφοράς».
2 Η οικονομική ενίσχυση παρέχεται σε φυσικά πρόσωπα, φορολογικούς κατοίκους Ελλάδας, με ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα μετά την αφαίρεση των φόρων, φορολογικού έτους 2020, έως τις 45.000 ευρώ. Αν ο υπόχρεος υποβάλλει για πρώτη φορά φορολογική δήλωση για το φορολογικό έτος 2021, λαμβάνεται υπόψη το καθαρό οικογενειακό εισόδημα μετά την αφαίρεση των φόρων, φορολογικού έτους 2021. Τα στοιχεία εισοδήματος του φορολογικού έτους 2020 λαμβάνονται υπόψη όπως έχουν δηλωθεί έως την 1η Μαΐου 2022. Τα στοιχεία φορολογικής κατοικίας, καθώς και του εισοδήματος φορολογικού έτους 2021 λαμβάνονται όπως έχουν δηλωθεί, μέχρι τη στιγμή της αίτησης για τη λήψη της οικονομικής ενίσχυσης κάθε δικαιούχου. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη της οικονομικής ενίσχυσης είναι ο δικαιούχος να έχει υποβάλει φορολογική δήλωση εισοδήματος φορολογικού έτους 2020 έως την 1η Μαΐου 2022, εφόσον υποχρεούται από το νόμο, και εάν υποχρεούται να υποβάλει για πρώτη φορά δήλωση φόρου εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2021, να έχει υποβάλει φορολογική δήλωση φορολογικού έτους 2021 πριν την υποβολή της αίτησης για τη λήψη της οικονομικής ενίσχυσης.
3 Δικαιούχοι της ενίσχυσης της παρ. 1 είναι οι οικιακοί καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίοι είναι συμβεβλημένοι σε κυμαινόμενα τιμολόγια προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας που αναπροσαρμόζονται με βάση τη χονδρεμπορική τιμή αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Η ενίσχυση αφορά στο λογαριασμό κατανάλωσης της κύριας κατοικίας των δικαιούχων, καθώς και της μισθωμένης κατοικίας εξαρτώμενων παιδιών του νοικοκυριού που σπουδάζουν στο εσωτερικό. Το ποσό της ενίσχυσης αντιστοιχεί σε ποσοστό 60% επί της αύξησης των λογαριασμών ρεύματος των ως άνω παροχών, που έχουν εκδοθεί την περίοδο αναφοράς, υπολογιζόμενης ως του υπολοίπου που προκύπτει μετά την αφαίρεση από το ποσό της ρήτρας αναπροσαρμογής κάθε λογαριασμού ρεύματος των ποσών έκπτωσης: α) που έχει χορηγηθεί από τον ειδικό λογαριασμό με την ονομασία «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης» και β) που έχει ήδη χορηγηθεί από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, επί της κατανάλωσης ενέργειας του λογαριασμού.
4 Η οικονομική ενίσχυση χορηγείται σε δικαιούχους οι οποίοι επιβαρύνθηκαν με συνολική αύξηση των λογαριασμών ρεύματος που έχουν εκδοθεί, εντός της χρονικής περιόδου αναφοράς της παρ. 1, σύμφωνα με τον υπολογισμό της παρ. 3, για ποσό άνω των 30 ευρώ και δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 600 ευρώ ανά δικαιούχο.
5 Το ως άνω ποσό της οικονομικής ενίσχυσης είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία, καθώς και τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
- Το ποσό της οικονομικής ενίσχυσης πιστώνεται σε τραπεζικό λογαριασμό της επιλογής του δικαιούχου από την ανώνυμη εταιρία του Ελληνικού Δημοσίου «Κοινωνία της Πληροφορίας Μονοπρόσωπη Α.Ε.» (ΚτΠ ΜΑΕ), κατόπιν αίτησης του δικαιούχου σε ειδική εφαρμογή της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – ΕΨΠ) που θα δημιουργηθεί από την ΚτΠ ΜΑΕ, σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ. Ο δικαιούχος, αφότου αυθεντικοποιηθεί με τους προσωπικούς κωδικούς του-διαπιστευτήρια της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (TAXISnet), θα εισέρχεται στην εφαρμογή και θα αιτείται την πίστωση του ανωτέρω χρηματικού ποσού στον τραπεζικό του λογαριασμό.
Οι έκτακτες ενισχύσεις (ποσά σε ευρώ) | ||
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΧΡΕΩΣΕΙΣ * | ΤΕΛΙΚΕΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΙΣ ** | ΠΟΣΟ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ |
100 | 30 | 18 |
200 | 60 | 36 |
300 | 90 | 54 |
400 | 120 | 72 |
500 | 150 | 90 |
600 | 180 | 108 |
700 | 210 | 126 |
800 | 240 | 144 |
900 | 270 | 162 |
1000 | 300 | 180 |
1100 | 330 | 198 |
1200 | 360 | 216 |
1300 | 390 | 234 |
1400 | 420 | 252 |
1500 | 450 | 270 |
1600 | 480 | 288 |
1700 | 510 | 306 |
1800 | 540 | 324 |
1900 | 570 | 342 |
2000 | 600 | 360 |
3000 | 900 | 540 |
4000 | 1200 | 600 |
5000 | 1500 | 600 |
* Λόγω ρήτρας αναπροσαρμογής ** Μετά την αφαίρεση επιδοτήσεων-εκπτώσεων συνολικού ποσοστού 30% |