Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. οι συνολικές εξαγωγές στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου 2024 ήταν κατά 11% μειωμένες σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2023, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή η μείωση είναι ελαφρά μικρότερη, στο -9,3%.
Η επίδραση αυτή είναι σε μεγάλο βαθμό αναμενόμενη, σε μια περίοδο στην οποία μαίνονται τα πολεμικά μέτωπα στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή, ενώ οι πληθωριστικές πιέσεις καθηλώνουν την ανάπτυξη και περιορίζουν τη ζήτηση σε μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές. Οπως δείχνει, χαρακτηριστικά, η ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγών, επί των στοιχείων της ΕΛ.ΣΤΑΤ., το πρώτο τρίμηνο του 2024 η συνολική αξία των εξαγωγών προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης μειώθηκε κατά 16,8% ενώ προς τις Τρίτες Χώρες η μείωση ήταν αισθητά χαμηλότερη στο 2,8%.
Σε αυτό το περιβάλλον απαιτείται συνεχής εγρήγορση και προσαρμογή στα νέα δεδομένα. Οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στο παγκόσμιο εμπόριο επιβάλλουν όχι μόνο την ενίσχυση, αλλά και τη στρατηγική διεύρυνση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων. Είναι σημαντικό να στρέψουμε την προσοχή μας σε νέες, ανερχόμενες αγορές και να τοποθετηθούμε έγκαιρα και μεθοδικά, εκεί όπου δημιουργείται η ζήτηση του αύριο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Περιφέρεια της Λατινικής Αμερικής, μια αγορά 600 εκατομμυρίων καταναλωτών, με οικονομίες που παρουσιάζουν σταθερά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, άνοδο της αγοραστικής δύναμης της μεσαίας τάξης και αυξανόμενες ανάγκες για έργα και υποδομές, σε τομείς όπως η ψηφιακή τεχνολογία, η ενέργεια κ.ά. Σημαντικές ευκαιρίες παρουσιάζονται, επίσης, σε ανερχόμενες αγορές, όπως αυτές της υποσαχάριας Αφρικής και της Νοτιοανατολικής Ασίας, στις αγορές του αραβικού κόσμου, αλλά και των Δυτικών Βαλκανίων.
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, έχοντας αναδείξει σε κεντρική προτεραιότητα τα θέματα εξωστρέφειας, συνεχίζει να υποστηρίζει αξιόπιστα τις επιχειρήσεις – μέλη του στην προσπάθεια να αξιοποιήσουν ευκαιρίες διείσδυσης σε νέες, αλλά και υφιστάμενες αγορές, με καλά οργανωμένες δράσεις δικτύωσης και ενημέρωσης. Εντός του 2024 έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες επιχειρηματικές αποστολές, από την Ινδία και την Κωνσταντινούπολη μέχρι τη Σερβία και την Γκάνα, ενώ σε συνεργασία με το Enterprise Greece, τον ΣΕΒ και τον ΣΕΒΕ έχει διοργανώσει ενημερωτικές εκδηλώσεις για αγορές-στόχους, όπως αυτές της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας, του Καναδά, της Λατινικής Αμερικής. Στο επόμενο διάστημα προγραμματίζει νέες αποστολές στη Βουλγαρία, τη Νότια Αφρική, την Αυστραλία και την Ιταλία.
Η συμμετοχή των επιχειρήσεων σε αυτές τις δράσεις έχει αναβαθμιστεί τα τελευταία χρόνια, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά. Οι Ελληνες εξαγωγείς έχουν αποκτήσει πλέον εμπειρία στις επαφές με δυνητικούς εταίρους, έχουν οικοδομήσει ικανότητες στην προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών τους και καταφέρνουν να αξιοποιούν κάθε ευκαιρία, για την ανάπτυξη νέων συνεργασιών. Παρά τους κλυδωνισμούς που προκαλεί η δυσμενής διεθνής συγκυρία, είναι εμφανές ότι η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων στηρίζεται πλέον σε ισχυρότερες βάσεις.