Η κατάργηση αυτή αφορά εκείνους των οποίων το εισόδημα προέρχεται από ατομική επιχείρηση ή ελεύθερο επάγγελμα και έχουν έγγραφη σύμβαση με μέχρι τρία φυσικά ή και νομικά πρόσωπα ή το 75% των χρημάτων που εισπράττουν προέρχεται από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Η κατάργηση αυτή θα ισχύσει για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν το 2024 και θα δηλωθούν στις φορολογικές δηλώσεις που θα υποβληθούν το 2025.
Τι είχε προηγηθεί
Θυμίζουμε ότι είχε ανακοινωθεί από την Kυβέρνηση ότι καταργείται το τέλος επιτηδεύματος για ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους και επιτηδευματίες που φορολογούνται με βάση το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα.
Μειωμένες θα είναι οι φορολογικές επιβαρύνσεις στα εισοδήματα του 2024 για τη συντριπτική πλειονότητα των 735.000 αυτοαπασχολουμένων, οι οποίοι υπάγονται στο σύστημα των τεκμηρίων φορολόγησης.
Αιτία η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος των 325 ευρώ, αλλά και ορισμένες ακόμη ευνοϊκές ρυθμίσεις που θα ισχύσουν το επόμενο έτος, στο πλαίσιο νέων παρεμβάσεων που αποφάσισε η κυβέρνηση με σκοπό να διορθώσει ορισμένες στρεβλώσεις και αδικίες που προκλήθηκαν κατά την πρώτη εφαρμογή του τεκμαρτού συστήματος φορολόγησης.Η απαλλαγή των αυτοαπασχολουμένων που υπάγονται στην τεκμαρτή φορολόγηση από την υποχρέωση να πληρώσουν το οριζόντιο «χαράτσι» του τέλους επιτηδεύματος των 325 ευρώ το 2025 (για τη χρήση του 2024) θα προκαλέσει μειώσεις στις φορολογικές επιβαρύνσεις επί των εισοδημάτων σε περίπου 700.000 από το σύνολο των 735.000 που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.
Αντισταθμιστικό
Συγκεκριμένα, για τους περισσότερους από τους αυτοαπασχολουμένους που επηρεάζονται αρνητικά από το νέο αυτό τεκμαρτό σύστημα φορολόγησης -επειδή τα τεκμαρτά εισοδήματα που τους προσδιορίζει είναι υψηλότερα από αυτά που δηλώνουν κάθε χρόνο- η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος των 325 ευρώ θα εξουδετερώσει πλήρως τις νέες αυξήσεις στους φόρους εισοδήματος, που θα προκύψουν το επόμενο έτος, εξαιτίας του γεγονότος ότι τα τεκμαρτά ποσά εισοδήματος το 2025 θα είναι αυξημένα σε σύγκριση με φέτος, λόγω συνυπολογισμού του νέου αυξημένου (από τα 780 στα 830 ευρώ) κατώτατου μισθού του ιδιωτικού τομέα. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι, το 2025, να μειωθούν -αντί να αυξηθούν- οι φόροι επί των εισοδημάτων τους.
1 Οι περισσότεροι αυτοαπασχολούμενοι από αυτούς που υπάγονται στο νέο σύστημα αντικειμενικών κριτηρίων και είτε δεν έχουν κανέναν υπάλληλο και δηλώνουν ετήσια εισοδήματα κάτω από 10.000 ευρώ είτε έχουν έναν υπάλληλο και δηλώνουν ετησίως κάτω από 13.000-15.000 ευρώ θα δουν το επόμενο έτος τους φόρους στα εισοδήματά τους να μειώνονται αντί να αυξάνονται, παρά το γεγονός ότι θα επιβαρυνθούν με αυξημένα τεκμαρτά ποσά ελαχίστου εισοδήματος εξαιτίας της αύξησης του κατώτατου μισθού του ιδιωτικού τομέα. Η «οριζόντια» ετήσια φοροελάφρυνση των 325 ευρώ, που θα προκύψει από την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, θα είναι μεγαλύτερη από την ετήσια πρόσθετη επιβάρυνση που θα τους προκαλέσει η αύξηση των τεκμαρτών εισοδημάτων, λόγω αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι το σύνολο των ετησίων επιβαρύνσεων στα εισοδήματα (το άθροισμα φόρου εισοδήματος και τέλους επιτηδεύματος) να μειωθεί.
2 Για ένα μικρό σύνολο αυτοαπασχολουμένων χωρίς υπαλλήλους, που περιλαμβάνει περιπτώσεις στις οποίες τα δηλούμενα ποσά ετήσιου εισοδήματος είναι χαμηλότερα των 10.000 ευρώ και τα τεκμαρτά ποσά ελάχιστου φορολογητέου εισοδήματος θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο λόγω αύξησης του κατώτατου μισθού και ταυτόχρονης μετάβασης σε νέα τριετία ετών λειτουργίας -όπου η προσαύξηση του τεκμαρτού εισοδήματος αυξάνεται από το 10% στο 21% ή από το 21% στο 33%-, το σύνολο των φορολογικών επιβαρύνσεων στα εισοδήματα θα αυξηθεί το 2025.
Βελτιώσεις στο τεκμαρτό σύστημα φορολόγησης
Πρόσθετες φοροελαφρύνσεις θα έχουν και οι παρακάτω κατηγορίες αυτοαπασχολουμένων:
1 Οσοι έχουν την έδρα άσκησης της δραστηριότητάς τους σε οικισμούς που ανήκουν σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό από 501 έως 1.500 κατοίκους. Ειδικότερα, με νομοθετική ρύθμιση που ετοιμάζει η κυβέρνηση, η μείωση κατά 50% του ελάχιστου τεκμαρτού ποσού καθαρού εισοδήματος που ισχύει σήμερα για οικισμούς με έως 500 κατοίκους και καταλαμβάνει το 11,4% του πληθυσμού) θα ισχύσει και για οικισμούς που ανήκουν σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό έως 1.500 κατοίκους. Ετσι η μείωση αυτή θα καταλαμβάνει πλέον το 18% του πληθυσμού.
* Με βάση την ισχύουσα σήμερα νομοθεσία, σε περίπτωση κατά την οποία το ετήσιο ποσό του κατώτατου μισθού, είτε μειωμένο κατά 33%-67% για 4 ή 5 έτη λειτουργίας είτε χωρίς προσαύξηση στον 6ο χρόνο λειτουργίας είτε προσαυξημένο κατά 10%-33% με βάση τις τριετίες που ακολουθούν μετά τον έκτο χρόνο λειτουργίας της επιχείρησης, είναι μικρότερο του ετήσιου μισθού που καταβάλλεται στον πιο υψηλά αμειβόμενο εργαζόμενο της επιχείρησης, ως βάση υπολογισμού του ελάχιστου τεκμαρτού ποσού καθαρού εισοδήματος χρησιμοποιείται ο ετήσιος μισθός του πιο υψηλά αμειβομένου εργαζομένου. Πάνω σ’ αυτό το ποσό, προστίθενται στη συνέχεια τα άλλα δύο τεκμήρια: το 10% της ετήσιας δαπάνης μισθοδοσίας της επιχείρησης και το 5% τυχόν υπάρχουσας θετικής διαφοράς μεταξύ του ετήσιου τζίρου της επιχείρησης και του μέσου τζίρου που αντιστοιχεί στη δραστηριότητα της επιχείρησης (με βάση τον τετραψήφιο ΚΑΔ).
* Με την αλλαγή που θα επέλθει, ως βάση υπολογισμού θα λαμβάνεται υπόψη, σε κάθε περίπτωση, το ετήσιο ποσό του κατώτατου μισθού, είτε μειωμένο κατά 33%-67% για 4 ή 5 έτη λειτουργίας είτε χωρίς προσαύξηση στον 6ο χρόνο λειτουργίας είτε προσαυξημένο κατά 10%-33% με βάση τις τριετίες που ακολουθούν μετά τον έκτο χρόνο λειτουργίας της επιχείρησης, ανεξάρτητα αν το ποσό αυτό είναι μικρότερο ή όχι από τον ετήσιο μισθό του υψηλότερα αμειβόμενου εργαζομένου της επιχείρησης. Πάνω σ’ αυτή τη βάση υπολογισμού πλέον θα προστίθενται τα άλλα δύο τεκμήρια, δηλαδή το 10% της ετήσιας μισθοδοσίας και το 5% τυχόν επιπλέον διαφοράς τζίρου. Το ποσό που θα προκύπτει από την πρόσθεση αυτή θα συγκρίνεται στη συνέχεια εκ των υστέρων με τον ετήσιο μισθό του υψηλότερα αμειβόμενου εργαζομένου της επιχείρησης. Από τη σύγκριση αυτή, όποιο ποσό από τα δύο προκύπτει μεγαλύτερο θα λαμβάνεται υπόψη ως ελάχιστο τεκμαρτό ποσό καθαρού εισοδήματος για την επιχείρηση. Με την αλλαγή αυτή εκτιμάται ότι θα μειωθούν σημαντικά τα τεκμαρτά ποσά εισοδήματος για χιλιάδες επιχειρήσεις.
3 Οσοι κατά τη διάρκεια του 2024 θα πραγματοποιήσουν τζίρους υψηλότερους του μέσου τζίρου που αντιστοιχεί στις δραστηριότητές τους βάσει ΚΑΔ. Κι αυτό διότι με βάση τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2023 αναπροσαρμόζεται προς τα άνω ο μέσος τζίρος ανά ΚΑΔ και άρα μειώνονται τα ποσά προσαύξησης των τεκμαρτών εισοδημάτων λόγω υψηλού τζίρου.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Η ελάφρυνση στην πράξη
Ατομική επιχείρηση που λειτουργεί 6 χρόνια απασχολεί έναν εργαζόμενο με ετήσιο μισθό 25.000 ευρώ μικτά.
Αν δεν γινόταν η αλλαγή στο σύστημα των τεκμηρίων φορολόγησης, τότε το ελάχιστο τεκμαρτό ποσό καθαρού εισοδήματος θα υπολογιζόταν ως εξής:
* Ως βάση υπολογισμού θα λαμβανόταν υπόψη το ποσό των 25.000 ευρώ, που είναι ο ετήσιος μισθός του εργαζομένου της επιχείρησης, επειδή ο μισθός αυτός είναι μεγαλύτερος από τον ετήσιο κατώτατο μισθό των 11.620 ευρώ – χωρίς μειώσεις ή προσαυξήσεις τριετιών- που λαμβάνεται υπόψη για 6 έτη λειτουργίας.
* Η βάση υπολογισμού των 25.000 ευρώ θα προσαυξανόταν κατά το 10% της ετήσιας δαπάνης μισθοδοσίας, δηλαδή κατά άλλες 2.500 ευρώ (10% x 25.000 ευρώ η ετήσια δαπάνη μισθοδοσίας για τον έναν και μοναδικό εργαζόμενο) και θα διαμορφωνόταν στiw 27.500 ευρώ.
* Αν η επιχείρηση είχε τζίρο υψηλότερο κατά 10.000 ευρώ από τον μέσο όρο τζίρων που αντιστοιχεί στη δραστηριότητά της, τότε το 5% της διαφοράς αυτής των 10.000 ευρώ, δηλαδή ένα ακόμη ποσό ύψους 500 ευρώ θα προσετίθετο στις 27.500 ευρώ και εν τέλει το τελικό ύψος του ελάχιστου τεκμαρτού ποσού καθαρού εισοδήματος θα διαμορφωνόταν στις 28.000 ευρώ.
Τι αλλάζει
Με την αλλαγή που θα γίνει, ως βάση υπολογισμού θα ληφθεί υπόψη το ποσό του ετήσιου κατώτατου μισθού των 11.640 ευρώ και πάνω σ’ αυτό θα προστεθούν οι 2.500 ευρώ του 10% της δαπάνης μισθοδοσίας και τα 500 ευρώ του 5% της διαφοράς τζίρου. Από την πρόσθεση αυτή θα προκύψει ένα ποσό ύψους 14.640 ευρώ (11.640 ευρώ + 2.500 ευρώ + 500 ευρώ). Το ποσό αυτό, συγκρινόμενο με τις 25.000 ευρώ του ετήσιου μισθού του εργαζομένου της επιχείρησης, προκύπτει μικρότερο. Συνεπώς, ως ελάχιστο ποσό τεκμαρτού εισοδήματος για την επιχείρηση θα ληφθεί υπόψη το ποσό των 25.000 ευρώ. Το ποσό αυτό είναι μειωμένο κατά 3.000 ευρώ σε σύγκριση με τις 28.000 ευρώ που θα λαμβάνονταν υπόψη αν δεν άλλαζε το σύστημα. Ως εκ τούτου, αν η επιχείρηση φορολογηθεί με βάση το τεκμαρτό εισόδημα, θα πληρώσει φόρο εισοδήματος 4.500 ευρώ, που αναλογεί στις 25.000 ευρώ, αντί για φόρο 5.340 ευρώ, που αναλογεί στις 28.000 ευρώ. Θα γλιτώσει δηλαδή 840 ευρώ φόρο.
ΠΟΣΟ ΘΑ ΜΕΤΑΒΛΗΘΟΥΝ ΟΙ ΦΟΡΟΙ ΣΤΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2024, ΜΕ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗΣ, ΓΙΑ ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ, ΜΕ 6 ΕΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟ 2023 ΚΑΙ 7 ΕΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟ 2024, ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΤΩΤΑΤΟΥ ΜΙΣΘΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΟΣ | ||||||||||
ΕΤΗΣΙΟ ΔΗΛΟΥΜΕΝΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ | ΤΕΚΜΑΡΤΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ 2023 (6 ΕΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ) | ΤΕΚΜΑΡΤΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ 2024 (7 ΕΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ) | ΦΟΡΟΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ 2023 | ΤΕΛΟΣ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ 2023 | ΦΟΡΟΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ 2024 | ΤΕΛΟΣ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ 2024 | ΣΥΝΟΛΟ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ 2023 | ΣΥΝΟΛΟ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ 2024 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΣΥΝΟΛΟΥ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ ΜΕΤΑΞΥ 2023 ΚΑΙ 2024 | |
ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΟ | ΣΕ ΠΟΣΟ | |||||||||
3000 | 10.920 | 12.782 | 1102,40 | 325,00 | 1512,94 | 0,00 | 1427,40 | 1512,94 | 5,99 | 85,54 |
4000 | 10.920 | 12.782 | 1102,40 | 325,00 | 1512,94 | 0,00 | 1427,40 | 1512,94 | 5,99 | 85,54 |
5000 | 10.920 | 12.782 | 1102,40 | 325,00 | 1512,94 | 0,00 | 1427,40 | 1512,94 | 5,99 | 85,54 |
6000 | 10.920 | 12.782 | 1102,40 | 325,00 | 1512,94 | 0,00 | 1427,40 | 1512,94 | 5,99 | 85,54 |
7000 | 10.920 | 12.782 | 1102,40 | 325,00 | 1512,94 | 0,00 | 1427,40 | 1512,94 | 5,99 | 85,54 |
8000 | 10.920 | 12.782 | 1102,40 | 325,00 | 1512,94 | 0,00 | 1427,40 | 1512,94 | 5,99 | 85,54 |
9000 | 10.920 | 12.782 | 1102,40 | 325,00 | 1512,94 | 0,00 | 1427,40 | 1512,94 | 5,99 | 85,54 |
10000 | 10.920 | 12.782 | 1102,40 | 325,00 | 1512,94 | 0,00 | 1427,40 | 1512,94 | 5,99 | 85,54 |
11000 | 10.920 | 12.782 | 1120 | 325,00 | 1512,94 | 0,00 | 1445,00 | 1512,94 | 4,70 | 67,94 |
12000 | 10.920 | 12.782 | 1340 | 325,00 | 1512,94 | 0,00 | 1665,00 | 1512,94 | -9,13 | -152,06 |
13000 | 10.920 | 12.782 | 1560 | 325,00 | 1560 | 0,00 | 1885,00 | 1560,00 | -17,24 | -325,00 |
14000 | 10.920 | 12.782 | 1780 | 325,00 | 1780 | 0,00 | 2105,00 | 1780,00 | -15,44 | -325,00 |
15000 | 10.920 | 12.782 | 2000 | 325,00 | 2000 | 0,00 | 2325,00 | 2000,00 | -13,98 | -325,00 |
16000 | 10.920 | 12.782 | 2220 | 325,00 | 2220 | 0,00 | 2545,00 | 2220,00 | -12,77 | -325,00 |
17000 | 10.920 | 12.782 | 2440 | 325,00 | 2440 | 0,00 | 2765,00 | 2440,00 | -11,75 | -325,00 |
18000 | 10.920 | 12.782 | 2660 | 325,00 | 2660 | 0,00 | 2985,00 | 2660,00 | -10,89 | -325,00 |
19000 | 10.920 | 12.782 | 2880 | 325,00 | 2880 | 0,00 | 3205,00 | 2880,00 | -10,14 | -325,00 |
20000 | 10.920 | 12.782 | 3100 | 325,00 | 3100 | 0,00 | 3425,00 | 3100,00 | -9,49 | -325,00 |
ΟΙ ΦΟΡΟΙ ΣΤΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ME ENAN YΠΑΛΛΗΛΟ, ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΤΩΤΑΤΟΥ ΜΙΣΘΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΟΣ * | ||||||||||
ΤΕΚΜΑΡΤΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ | ΣΥΝΟΛΟ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ | ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ 2023 – 2024 | ||||||||
ΕΤΗΣΙΟ ΔΗΛΟΥΜΕΝΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ | 2023 (7 ΕΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ) | 2024 (8 ΕΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ) | ΦΟΡΟΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ 2023 | ΤΕΛΟΣ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ 2023 | ΦΟΡΟΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ 2024 | ΤΕΛΟΣ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ 2024 | ΓΙΑ ΤΟ 2023** | ΓΙΑ ΤΟ 2024** | ||
ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΟ | ΣΕ ΠΟΣΟ | |||||||||
3000 | 13213,2 | 14060,2 | 1606,90 | 325,00 | 1793,24 | 0,00 | 1931,90 | 1793,24 | -7,18 | -138,66 |
4000 | 13213,2 | 14060,2 | 1606,90 | 325,00 | 1793,24 | 0,00 | 1931,90 | 1793,24 | -7,18 | -138,66 |
5000 | 13213,2 | 14060,2 | 1606,90 | 325,00 | 1793,24 | 0,00 | 1931,90 | 1793,24 | -7,18 | -138,66 |
6000 | 13213,2 | 14060,2 | 1606,90 | 325,00 | 1793,24 | 0,00 | 1931,90 | 1793,24 | -7,18 | -138,66 |
7000 | 13213,2 | 14060,2 | 1606,90 | 325,00 | 1793,24 | 0,00 | 1931,90 | 1793,24 | -7,18 | -138,66 |
8000 | 13213,2 | 14060,2 | 1606,90 | 325,00 | 1793,24 | 0,00 | 1931,90 | 1793,24 | -7,18 | -138,66 |
9000 | 13213,2 | 14060,2 | 1606,90 | 325,00 | 1793,24 | 0,00 | 1931,90 | 1793,24 | -7,18 | -138,66 |
10000 | 13213,2 | 14060,2 | 1606,90 | 325,00 | 1793,24 | 0,00 | 1931,90 | 1793,24 | -7,18 | -138,66 |
11000 | 13213,2 | 14060,2 | 1606,90 | 325,00 | 1793,24 | 0,00 | 1931,90 | 1793,24 | -7,18 | -138,66 |
12000 | 13213,2 | 14060,2 | 1606,90 | 325,00 | 1793,24 | 0,00 | 1931,90 | 1793,24 | -7,18 | -138,66 |
13000 | 13213,2 | 14060,2 | 1606,90 | 325,00 | 1793,24 | 0,00 | 1931,90 | 1793,24 | -7,18 | -138,66 |
14000 | 13213,2 | 14060,2 | 1780 | 325,00 | 1793,24 | 0,00 | 2105,00 | 1793,24 | -14,81 | -311,76 |
15000 | 13213,2 | 14060,2 | 2000 | 325,00 | 2000 | 0,00 | 2325,00 | 2000,00 | -13,98 | -325,00 |
16000 | 13213,2 | 14060,2 | 2220 | 325,00 | 2220 | 0,00 | 2545,00 | 2220,00 | -12,77 | -325,00 |
17000 | 13213,2 | 14060,2 | 2440 | 325,00 | 2440 | 0,00 | 2765,00 | 2440,00 | -11,75 | -325,00 |
18000 | 13213,2 | 14060,2 | 2660 | 325,00 | 2660 | 0,00 | 2985,00 | 2660,00 | -10,89 | -325,00 |
19000 | 13213,2 | 14060,2 | 2880 | 325,00 | 2880 | 0,00 | 3205,00 | 2880,00 | -10,14 | -325,00 |
20000 | 13213,2 | 14060,2 | 3100 | 325,00 | 3100 | 0,00 | 3425,00 | 3100,00 | -9,49 | -325,00 |
*Με 7 έτη λειτουργίας το 2023 και 8 το 2024 | ||||||||||
** Για το 2023 έχει συνυπολογιστεί φόρος εισοδήματος και τέλος επιτηδεύματος ύψους 325€. Για το 2024 μόνο ο φόρος εισοδήματος. | ||||||||||
ΠΟΣΟ ΘΑ ΜΕΤΑΒΛΗΘΟΥΝ ΟΙ ΦΟΡΟΙ ΣΤΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 2024, ΜΕ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗΣ, ΓΙΑ ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΜΕ ΕΝΑΝ ΥΠΑΛΛΗΛΟ ΚΑΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 12 ΕΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ, ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΤΩΤΑΤΟΥ ΜΙΣΘΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΟΣ | ||||||||||
ΕΤΗΣΙΟ ΔΗΛΟΥΜΕΝΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ | ΤΕΚΜΑΡΤΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ 2023 | ΤΕΚΜΑΡΤΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ 2024 | ΦΟΡΟΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ 2023 | ΤΕΛΟΣ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ 2023 | ΦΟΡΟΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ 2024 | ΤΕΛΟΣ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ 2024 | ΣΥΝΟΛΟ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ 2023 | ΣΥΝΟΛΟ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ 2024 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΣΥΝΟΛΟΥ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ ΜΕΤΑΞΥ 2023 ΚΑΙ 2024 | |
ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΟ | ΣΕ ΠΟΣΟ | |||||||||
3000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2217,35 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2542,35 | 2442,82 | -3,91 | -99,53 |
4000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2217,35 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2542,35 | 2442,82 | -3,91 | -99,53 |
5000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2217,35 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2542,35 | 2442,82 | -3,91 | -99,53 |
6000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2217,35 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2542,35 | 2442,82 | -3,91 | -99,53 |
7000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2217,35 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2542,35 | 2442,82 | -3,91 | -99,53 |
8000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2217,35 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2542,35 | 2442,82 | -3,91 | -99,53 |
9000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2217,35 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2542,35 | 2442,82 | -3,91 | -99,53 |
10000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2217,35 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2542,35 | 2442,82 | -3,91 | -99,53 |
11000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2217,35 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2542,35 | 2442,82 | -3,91 | -99,53 |
12000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2217,35 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2542,35 | 2442,82 | -3,91 | -99,53 |
13000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2217,35 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2542,35 | 2442,82 | -3,91 | -99,53 |
14000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2217,35 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2542,35 | 2442,82 | -3,91 | -99,53 |
15000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2217,35 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2542,35 | 2442,82 | -3,91 | -99,53 |
16000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2220 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2545,00 | 2442,82 | -4,01 | -102,18 |
17000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2440 | 325,00 | 2442,82 | 0,00 | 2765,00 | 2442,82 | -11,65 | -322,18 |
18000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2660 | 325,00 | 2660 | 0,00 | 2985,00 | 2660,00 | -10,89 | -325,00 |
19000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 2880 | 325,00 | 2880 | 0,00 | 3205,00 | 2880,00 | -10,14 | -325,00 |
20000 | 15.987,97 | 17.012,84 | 3100 | 325,00 | 3100 | 0,00 | 3425,00 | 3100,00 | -9,49 | -325,00 |
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Σε κάθε ένα από τα παραπανω παραδείγματα έχει ληφθεί υπόψη ότι ο εργαζόμενος στην επιχείρηση λαμβάνει τον κατώτατο μισθό. | ||||||||||
Δέκα ευρωπαϊκές πρωτιές της ελληνικής οικονομίας παρουσίασε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας σήμερα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής για το προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2025, ενώ έδωσε παράλληλα απαντήσεις με επίσημα στοιχεία στην κριτική στελεχών της αντιπολίτευσης για τη φορολογία, τον πληθωρισμό και την κοινωνική πολιτική.
Στο πλαίσιο της συζήτησης ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε επίσης την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για τους εργαζόμενους με «μπλοκάκια» από το 2025, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί και θα ισχύσει και για τους ελεύθερους επαγγελματίες.
«Δεν υποτιμώ τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά, ιδιαίτερα από το παγκόσμιο πληθωριστικό σοκ, ή την απόκλιση των εισοδημάτων από το μέσο όρο της Ευρώπης», τόνισε ο υπουργός. «Δεν ισχυριστήκαμε ότι έχουμε έναν μαγικό τρόπο να λύσουμε τα προβλήματα. Υποσχεθήκαμε συγκεκριμένα πράγματα και αυτά θα κάνουμε. Πρέπει να κρινόμαστε σε σχέση με τις προεκλογικές μας υποσχέσεις και να θυμόμαστε επίσης το σημείο αφετηρίας. Αλλά την ίδια στιγμή θα ήταν άδικο, όχι μόνο για τον εαυτό μας, αλλά για τους Έλληνες πολίτες, τις προσπάθειες και τις θυσίες των τελευταίων ετών, να αφήσουμε να παρουσιάζεται εικόνα μηδενισμού ή ισοπέδωσης που απέχει από την πραγματικότητα, τις εκτιμήσεις των διεθνών οργανισμών και των μέσων ενημέρωσης που δεν έχουν συνωμοτήσει υπέρ της Ελλάδας και της κυβέρνησης, αλλά καταγράφουν μια πραγματικότητα για όλες τις χώρες».
Ο κ. Χατζηδάκης στάθηκε στα εξής, παρουσιάζοντας απολογιστικά επίσημα στοιχεία της Eurostat για την περίοδο 2019-2023:
1.Απασχόληση-ανεργία: Η Ελλάδα πέτυχε τη μεγαλύτερη μείωση του ποσοστού ανεργίας από οποιαδήποτε άλλη χώρα της ΕΕ, κατά περίπου 7 ποσοστιαίες μονάδες. «Μισό εκατομμύριο Έλληνες έχουν βρει δουλειά και θα υπάρξουν περαιτέρω θετικές εξελίξεις το 2025», είπε.
2.Ανάπτυξη: Ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας ήταν πολλαπλάσιος του μέσου όρου της ΕΕ παρά τη μεγαλύτερη μείωση του ΑΕΠ που καταγράφηκε το 2020 – όπως και στις άλλες χώρες που έχουν σημαντική συμμετοχή του τουρισμού στο ΑΕΠ – λόγω της πανδημίας.
3.Επενδύσεις: Η Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια στη σωρευτική αύξηση των επενδύσεων σε όλη την ΕΕ, «προς θλίψη ενδεχομένως όσων αμφισβητούν τα πάντα», κατεύθυνση στην οποία συμβάλλουν και οι αποκρατικοποιήσεις.
4.Εξαγωγές: Η χώρα πέτυχε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση μεριδίου αγοράς στο παγκόσμιο εμπόριο, με δεύτερη την Πολωνία.
5.Ανταγωνισμός: Μεταξύ 2018-2023 σύμφωνα με τις μετρήσεις του ΟΟΣΑ επιτεύχθηκε η μεγαλύτερη αύξηση του επιπέδου ανταγωνισμού στην αγορά αγαθών.
6.Βιομηχανική παραγωγή: «Παρά τα αντιθέτως εικαζόμενα έχουμε πολύ σημαντική ενίσχυση του δείκτη βιομηχανικής παραγωγής, Το ελληνικό παραγωγικό μοντέλο σταδιακά αλλάζει, η σύνθεσή του μεταβάλλεται υπέρ των επενδύσεων και των εξαγωγών και γίνεται ισχυρότερη η παρουσία της βιομηχανίας», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης.
7.Χρέος: Η Ελλάδα κατέγραψε τη μεγαλύτερη μείωση του λόγου του χρέους προς το ΑΕΠ. «Μόνο την περίοδο 2020-2023 είχαμε αποκλιμάκωση κατά 45 ποσοστιαίες μονάδες. Δεν εφησυχάζουμε γιατί το χρέος παραμένει υψηλό, αλλά κάθε χρόνο με τη συνετή πολιτική που εφαρμόζουμε, επιδιώκουμε να περιορίζεται το χρέος. Γιατί το υψηλό χρέος δεν είναι φιλολαϊκή αλλά αντιλαϊκή πολίτική», σημείωσε ο υπουργός.
8.Επιτόκια δανεισμού: Η αποκλιμάκωση του χρέους οδήγησε και στη μεγαλύτερη μείωση του spread έναντι του δεκαετούς γερμανικού ομολόγου. «Τις τελευταίες ημέρες μέχρι και για τα 5ετή ομόλογα η Ελλάδα δανείζεται φθηνότερα – πέρα από την Ιταλία και από τη Γαλλία. Και αυτό αποτελεί μεγάλη επιτυχία του ελληνικού λαού. Η πρόοδος είναι εθνική και δεν πρέπει να την υποτιμούμε», ανέφερε.
9.Τιμές: Από το 2019, πριν την διεθνή έκρηξη του πληθωρισμού, η Ελλάδα είχε τη μικρότερη αύξηση τιμών καταναλωτή στην ΕΕ.
10.Εισοδήματα: «Τα τελευταία πέντε χρόνια, αφού αφαιρέσουμε την επίπτωση του πληθωρισμού, τα επίσημα στοιχεία δείχνουν καθαρή σωρευτική αύξηση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ κατά 7,7% στην Ελλάδα έναντι 3,2% στην ΕΕ. Προφανώς θα θέλαμε να είναι μεγαλύτερη η αύξηση και ο πληθωρισμός χαμηλότερος. Αλλά τα στοιχεία δεν αμφισβητούνται» επεσήμανε ο κ. Χατζηδάκης.
Απαντώντας ειδικότερα στην κριτική που άσκησαν βουλευτές της αντιπολίτευσης ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε τα εξής:
-Για τη φορολογία: «Λέτε ότι υπάρχει υπερφορολόγηση που πνίγει την οικονομία. Τα στοιχεία δείχνουν το αντίθετο. Η κυβέρνηση – αν εξαιρέσετε το τέλος κλιματικής κρίσης και το φόρο στην κρουαζιέρα – έχει κάνει μόνο μειώσεις φόρων. Κάνετε μια συνειδητή σύγχυση ανάμεσα στην αύξηση των φόρων, που δεν υφίσταται και την αύξηση των εσόδων ,που πράγματι υπάρχει γιατί έχουμε ανάπτυξη, άρα μεγαλύτερη πίτα και έχουμε επίσης αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής», σημείωσε ο υπουργός.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε:
- Στο 6μηνο του 2024 με πληθωρισμό 3% τα έσοδα από το ΦΠΑ αυξήθηκαν κατά 10,3%. Το 7,3 % της αύξησης συνεπώς οφείλεται στην ανάπτυξη και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής π.χ. με τη σύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS.
- Συνολικά το 2024 αναμένεται υπέρβαση των εσόδων του προϋπολογισμού από φόρους κατά 5,2%. Το 60% της αύξησης των εσόδων οφείλεται στην αύξηση της εισπραξιμότητας του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και το 26 % στην αύξηση των αμοιβών.
- Το 2025 υπολογίζεται αύξηση των εσόδων κατά 3,7% πρωτίστως λόγω της ανάπτυξης της οικονομίας και χωρίς καμία αύξηση φόρων παρά μόνο με μειώσεις. Με κυριότερο παράδειγμα τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που αυξάνει τα χρήματα που βάζουν στην τσέπη τους οι εργαζόμενοι.
-Για τον πληθωρισμό: «Πράγματι την τελευταία τριετία είναι το μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα παγκοσμίως. Όμως φαίνεται ότι το πρόβλημα είναι σε αποκλιμάκωση. Η κυβέρνηση συνεχίζει τις παρεμβάσεις με ελέγχους, πρόστιμα για αισχροκέρδεια, αυξήσεις μισθών και συντάξεων, μειώσεις φόρων που επιχειρούν να μετριάσουν το βάρος για τα νοικοκυριά», επεσήμανε ο υπουργός. Ενώ ειδικότερα για το θέμα του ΦΠΑ και την πολιτική που ακολουθεί η Ισπανία, επανέλαβε αφενός ότι ο πληθωρισμός εκεί ήταν υψηλότερος από τη χώρα μας και αφετέρου ότι η ισπανική κυβέρνηση προχώρησε σε μερική κατάργηση του μέτρου ανεβάζοντας και πάλι τους χαμηλούς συντελεστές.
-Για τις κοινωνικές δαπάνες: Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Χατζηδάκης για την περίοδο 2019-2023, «από αυτήν την αδιάφορη και δήθεν αντιλαϊκή κυβέρνηση» οι δαπάνες για την παιδεία αυξήθηκαν κατά 15%, για τα ασφαλιστικά ταμεία 16%, για την υγεία 46,5% και για τα νοσοκομεία 97,9 %.
«Προχωρούμε με ένα μείγμα πολιτικής που επιβραβεύεται στην πράξη και δεν δεχόμαστε την ισοπεδωτική κριτική γιατί η χώρα ανεβαίνει», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης. «Το μαρτυρούν τα στοιχεία για την εξέλιξη των μεγεθών, οι διεθνείς οργανισμοί που διατυπώνουν προβλέψεις ορισμένες φορές πιο αισιόδοξες από τις δικές μας, οι οίκοι αξιολόγησης που όλοι ανεξαιρέτως αναβαθμίζουν την Ελλάδα και οι ίδιοι οι πολίτες που έχουν μεν τα παράπονά τους αλλά συνολικά είναι περισσότερο προσανατολισμένοι προς τη Νέα Δημοκρατία. Με σοβαρότητα, σεμνότητα και αυτοπεποίθηση θα συνεχίσουμε συνδυάζοντας τη δημοσιονομική σταθερότητα με την φιλοαναπτυξιακή πολιτική και την κοινωνική δικαιοσύνη ώστε να κάνουμε το πατριωτικό μας καθήκον και να ανεβάσουμε την Ελλάδα αρκετά σκαλιά ψηλότερα».