Στο πλαίσιο αυτό, όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου στον «Ε.Τ.», αναμένουν τον καθορισμό των κριτηρίων και κυρίως της ενεργειακής κλάσης των συσκευών που θα αντικαταστήσουν τις παλιές ώστε να κανονίσουν τις προμήθειές τους, αλλά και να διευρύνουν την γκάμα των προϊόντων τους.
Πάντως, πέρα από τους μεγάλους παίκτες της αγοράς που προσδοκούν να κερδίσουν τους καταναλωτές, μερίδιο από την πίτα των επιδοτήσεων φιλοδοξούν να διεκδικήσουν και αλυσίδες οικιακού εξοπλισμού, που δεν έχουν ως κύρια δραστηριότητα τα ηλεκτρικά, όπως η Praktiker, η Leroy Merlin κ.ά.
Σε ό,τι αφορά στις συσκευές που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα, σε πρώτη φάση θα αφορά μόνο σε κλιματιστικά, ψυγεία και ψυγειοκαταψύκτες, τα οποία καταναλώνουν την περισσότερη ενέργεια, καθώς είναι συνέχεια στην πρίζα και ειδικά τα κλιματιστικά πλέον χρησιμοποιούνται από τα νοικοκυριά και το χειμώνα για θέρμανση.
Τι θα πληρώσουμε
Ως προς τις τιμές, ποικίλουν ανάλογα με τη μάρκα και την ενεργειακή κλάση. Ενδεικτικά, ένα κλιματιστικό 9.000 Btu A++, όχι πολύ γνωστής εταιρείας, κοστίζει 350 ευρώ. Με την επιδότηση, η οποία σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες θα κυμαίνεται από 30% έως 50% ανάλογα με τα εισοδηματικά και τα κοινωνικά κριτήρια, τα νοικοκυριά θα πληρώσουν για το ίδιο προϊόν από 175 ευρώ έως 245 ευρώ.
Αντίστοιχα, ένα κλιματιστικό γνωστής εταιρίας 12.000 BTU ενεργειακής κλάσης Α++ που πωλείται έναντι 699 ευρώ, με την επιδότηση η τιμή του θα κυμανθεί από 349,5 ευρώ από έως 489,3 ευρώ.
Ενας οικονομικός ψυγειοκαταψύκτης inox, χωρητικότητας 559 λίτρων και ενεργειακής κλάσης Α++ που κοστίζει 699 ευρώ, με το πρόγραμμα αντικατάστασης θα πωλείται από 349,5 έως 489, ευρώ, ενώ ένας ψυγειοκαταψύκτης καλής εταιρίας της ίδιας χωρητικότητας και ενεργειακής κλάσης, που πωλείται έναντι 1.049 ευρώ, με την επιδότηση ο καταναλωτής μπορεί να τον αγοράσει από 524,5 ευρώ έως 734,3 ευρώ.
Πάντως, όπως επισημαίνει στον «Ε.Τ.» κορυφαίο στέλεχος αλυσίδας ηλεκτρικών συσκευών, σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής, οι λιανέμποροι περίμεναν το ποσό της επιδότησης να κινείται σε υψηλότερα επίπεδα ανά είδος συσκευής, ακολουθώντας το παράδειγμα της Κύπρου.
Σε άνοδο η αγορά λευκών συσκευών
Σε ό,τι αφορά στους ρυθμούς ανάπτυξης της αγοράς λευκών συσκευών, αν και οι αλυσίδες ανέμεναν ότι θα υποχωρούσε εν αναμονή του προγράμματος, αλλά και της αβεβαιότητας που έχουν προκαλέσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και η αύξηση του πληθωρισμού, τελικά συνέβη το ακριβώς αντίθετο, προκαλώντας έκπληξη στα στελέχη του κλάδου. Σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, το α’ τρίμηνο του έτους οι πωλήσεις ψυγείων και πλυντηρίων βελτιώθηκε κατά 5%, ενώ με θετικό πρόσημο έκλεισε και ο Απρίλιος.
Σε ό,τι αφορά στο 2021, η αγορά των λευκών συσκευών κατέγραψε μεγάλη ανάπτυξη. Ενδεικτικά, η Plaisio, η οποία αύξησε τις συνολικές πωλήσεις της κατά 23,2% στα 437 εκατ. ευρώ, παρουσίασε εντυπωσιακή άνοδο της τάξεως του 91,3% στις λευκές συσκευές, με τον τζίρο τους να αγγίζει τα 42,32 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχα, και η Κωτσόβολος το διάστημα από 1ης Μαΐου έως και 30 Οκτωβρίου του 2021 σημείωσε αύξηση πωλήσεων και κερδών όχι μόνο σε σύγκριση με το 2020, αλλά και με τα προ πανδημίας επίπεδα. Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανακοίνωση του βρετανικού ομίλου, ο τζίρος της Κωτσόβολος άγγιξε τα 280 εκατ. στερλίνες έναντι 257 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2020.
Ενδεικτικό της καλής πορείας που διαγράφει ο κλάδος των λευκών συσκευών είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση της LG Electronics Hellas, το 2021 έκλεισε με αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 30% στα 160 εκατ. ευρώ.
Ειδήσεις σήμερα
Πώς και πότε θα δοθεί η επιδότηση 50% για ψυγεία και κλιματιστικά
Ο Μητσοτάκης στις ΗΠΑ: Oλα στο τραπέζι στη συνάντηση με Μπάιντεν – Το πρόγραμμα
Πανελλήνιες 2022: Άνοδος βάσεων από την μείωση των εισακτέων [πίνακες]
Bullying στα σχολεία: Ενας ανήλικος θύμα ξυλοδαρμού κάθε ημέρα