Το μέτρο θα συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στους ελέγχους για την ακρίβεια, καθώς θα είναι πλέον υποχρεωτική η δήλωση όλων των μεταφερόμενων ποσοτήτων (ιδίως αγροτικών προϊόντων) στα ψηφιακά δελτία αποστολής, και εκτιμάται ότι θα περιοριστεί η δράση των μεσαζόντων που μεσολαβούν στα στάδια της διακίνησης ανεβάζοντας τις τιμές.
Από… σκάνερ
H ΑΑΔΕ σε λίγο καιρό θα είναι σε θέση να γνωρίζει, παραδείγματος χάριν, για κάθε αγροτικό προϊόν που διακινείται από την αποθήκη του εμπόρου ή το χωράφι μέχρι να φτάσει στην εγκατάσταση του παραλήπτη όλους τους πιθανούς ενδιάμεσους σταθμούς και να προσδιορίζει και το συνολικό κόστος πωληθέντων για την κάθε οντότητα. Την ίδια δυνατότητα θα έχει επί παραδείγματι και για τα καύσιμα που διακινούνται προς τα πρατήρια λιανικής πώλησης και για τα πάσης φύσεως οικοδομικά υλικά που διακινούνται από τους κατασκευαστές τους προς τους εργολάβους ή προς επιτηδευματίες που παρέχουν υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης κατοικιών στο ευρύ κοινό.
Νέο τοπίο
Ολα αυτά τα νέα δεδομένα στη διαδικασία ελέγχου των διακινούμενων προϊόντων αναμένεται να δημιουργήσει η σταδιακή υποχρεωτική εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής από την 1η Δεκεμβρίου και μετά σε σειρά επιχειρήσεων. Σήμερα αυτό που ισχύει είναι ότι για όλα τα διακινούμενα προϊόντα και αγαθά αποστέλλονται στο myDATA οι αξίες πώλησης μόνο ως απλά τιμολόγια, χωρίς ωστόσο να ενημερώνονται τα ηλεκτρονικά βιβλία των επιχειρήσεων.
Από την 1η Δεκεμβρίου που θα ξεκινήσει σταδιακά η υποχρεωτική έκδοση ψηφιακών δελτίων αποστολής τα ηλεκτρονικά βιβλία των επιχειρήσεων στην πλατφόρμα myData θα ενημερώνονται και για τα παραπάνω στοιχείων των διακινούμενων προϊόντων.
Στόχοι
Με αυτόν τον τρόπο, η ΑΑΔΕ προσδοκά όχι μόνο τον περιορισμό της φοροδιαφυγής αλλά και την απλοποίηση του τρόπου τεκμηρίωσης και παρακολούθησης των συναλλαγών από τη μεριά των επιχειρήσεων. Το βάρος της υποχρεωτικότητας των ψηφιακών δελτίων αποστολής θα πέσει αρχικά σε αγροτικά προϊόντα και στα οικοδομικά υλικά όπου έχουν εντοπιστεί αρκετά κρούσματα φοροδιαφυγής. Στο πλαίσιο αυτό ήδη η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) προχώρησε στην αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων σε 155.415 εξατομικευμένες επιχειρήσεις, οι οποίες υποχρεούνται να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης και να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA από την 1η Δεκεμβρίου.
Σταδιακά
Προσοχή, μόλις ανακοινώθηκε από την ΓΓΠΣ - Ποιοι και πότε θα μείνουν χωρίς TAXISnet
Σε πρώτη φάση η εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής θα είναι υποχρεωτική από την 1η Δεκεμβρίου για επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα πάνω από 200.000€, καθώς και για επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων, που δραστηριοποιούνται στους τομείς:
* ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα),
* φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων,
* οικοδομικών υλικών,
* παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου.
Εως και τις 31/3/2025 προβλέπεται η προαιρετική εφαρμογή για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, που δεν εντάσσονται στην πρώτη περίοδο εφαρμογής. Για τις επιχειρήσεις αυτές η εφαρμογή καθίσταται υποχρεωτική από την 1η Απριλίου 2025.
Οι εξαιρέσεις
Από την εφαρμογή ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών εξαιρούνται:
* Αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ και φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά (συναλλαγές έως 10.000 ευρώ) και δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων (παρ. 1 του άρθρου 39 ΕΛΠ).
* Διακινήσεις αγαθών μέσω δικτύου συνεχούς ροής, δηλαδή για τις διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.
* Διακινήσεις από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους.
* Διακίνηση που διενεργείται από τα γραφεία τελετών.
* Διακίνηση παγίων και λοιπού κινητού εξοπλισμού κάθε είδους, σε περίπτωση μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης της οντότητας.
ΟΙ ΚΑΔ που εντάσσονται στο ψηφιακό δελτίο αποστολής από την 1η Δεκεμβρίου
ΚΑΔ | ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ | ||
1623 | Κατασκευή άλλων ξυλουργικών προϊόντων οικοδομικής | ||
1920 | 19.20.2 | Παραγωγή καυσίμων ελαίων και αερίων λιπαντικών ελαίων | |
2110 | Παραγωγή βασικών φαρμακευτικών προϊόντων | ||
2120 | Παραγωγή φαρμακευτικών σκευασμάτων | ||
2223 | Κατασκευή πλαστικών οικοδομικών υλικών | ||
2331 | Κατασκευή κεραμικών πλακιδίων και πλακών | ||
2332 | Κατασκευή τούβλων, πλακιδίων και λοιπών δομικών προϊόντων από οπτή γη | ||
2351 | Παραγωγή τσιμέντου | ||
2352 | Παραγωγή ασβέστη και γύψου | ||
2361 | Κατασκευή δομικών προϊόντων από σκυρόδεμα | ||
2362 | Κατασκευή δομικών προϊόντων από γύψο | ||
2363 | Κατασκευή έτοιμου σκυροδέματος | ||
2364 | Κατασκευή κονιαμάτων | ||
2369 | Κατασκευή άλλων προϊόντων από σκυρόδεμα, γύψο και τσιμέντο | ||
3250 | Κατασκευή ιατρικών και οδοντιατρικών οργάνων και προμηθειών | ||
4633 | 46.33.13 | 46.33.13.03 | Χονδρικό εμπόριο ελαιόλαδου |
4646 | Χονδρικό εμπόριο φαρμακευτικών προϊόντων | ||
4671 | Χονδρικό εμπόριο στερεών, υγρών και αέριων καυσίμων και συναφών προϊόντων | ||
4673 | Χονδρικό εμπόριο ξυλείας, οικοδομικών υλικών και ειδών υγιεινής | ||
4730 | 47.30.81 | 47.30.81.01 | Λιανικό εμπόριο (πρατήριο) βενζίνης και πετρελαίου κίνησης |
47.30.81.02 | Λιανικό εμπόριο μιγμάτων καυσίμων με βιοκαύσιμα, για κινητήρες | ||
47.30.81.06 | Λιανικό εμπόριο (πρατήριο) υγραερίων για εφοδιασμό αυτοκινήτων | ||
4752 | Λιανικό εμπόριο σιδηρικών, χρωμάτων και τζαμιών σε εξειδικευμένα καταστήματα | ||
4773 | Λιανικό εμπόριο φαρμακευτικών ειδών (φαρμακεία) | ||
4774 | Λιανικό εμπόριο ιατρικών και ορθοπεδικών ειδών σε εξειδικευμένα καταστήματα |