Κάτω από αθόρυβες και μαραθώνιες διαπραγματεύσεις μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης και των επικεφαλής των θεσμών, οι δανειστές δέχθηκαν την πρόταση της κυβέρνησης για τον αριθμό πλαφόν των 48.000 συμβασιούχων που θα προσληφθούν φέτος και του χρόνου στο Δημόσιο.
Ο αριθμός αυτός, που στην ουσία είναι ίδιος με τον αντίστοιχο των συμβασιούχων που προσλήφθηκαν το 2016, αφορά μόνο τους εποχικούς υπαλλήλους των οποίων η μισθοδοσία βαραίνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Σε αυτούς δηλαδή δεν υπολογίζονται καθόλου οι προσλήψεις που γίνονται μέσω συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ΕΣΠΑ ή μέσω ανταποδοτικών τελών ή αντιτίμου (αυτοχρηματοδοτούμενες προσλήψεις) ή του προσωπικού Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Ερευνας. Λόγω έλλειψης πλαφόν σε αυτές τις περιπτώσεις, οι προσλήψεις του εν λόγω προσωπικού αυξάνουν κατά πολύ το «ταβάνι» που έχει οριστεί από τους θεσμούς, ανοίγοντας παράλληλα το δρόμο στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για τη δημιουργία ενός νέου στρατού ρουσφετολογικών προσλήψεων που εξυπηρετούν τις πελατειακές του σχέσεις.
Με αυτή τη συμφωνία, η κυβέρνηση, αξιοποιώντας τα παράθυρα της νομοθεσίας και με τη βούλα των δανειστών, συμφώνησε σε περαιτέρω διόγκωση του Δημοσίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα του «πάρτι» που έχει στήσει ο ΣΥΡΙΖΑ το τελευταίο χρόνο στο Δημόσιο είναι ο αριθμός-ρεκόρ των 75.000 συμβασιούχων που σημειώθηκε τον Φεβρουάριο που μας πέρασε και ενώ ήταν ακόμα σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις.
Προσλήψεις
Για να φτάσουμε λοιπόν στο πρωτοφανές αριθμό των 75.000 συμβασιούχων τον Φεβρουάριο του 2017, σημαίνει ότι έγιναν και άλλες 27.000 προσλήψεις, το μεγαλύτερο μέρος από αυτές εκτός ΑΣΕΠ. Οσον αφορά τις 48.000 προσλήψεις που συμφωνήθηκαν για το 2017 -2018, το Δημόσιο μπορεί να ανανεώνει ή να κάνει νέες συμβάσεις για την πλήρωση κενών θέσεων μόνο μέσω διαδικασιών που ορίζει η Ανεξάρτητη Αρχή. Για τις υπόλοιπες θέσεις που δεν υπάγονται στη συμφωνία με τους δανειστές και δεν βαραίνουν άμεσα τον Κρατικό Προϋπολογισμό, οι προσλήψεις μπορούν να γίνουν και εκτός ΑΣΕΠ με μοριοδοτούμενα κριτήρια που θέτει κατά βούληση η κυβέρνηση, όπως γίνεται για παράδειγμα με τα προγράμματα της κοινωφελούς εργασίας των οποίων τα κριτήρια και η μοριοδότηση αλλάζουν διαρκώς.
Μονιμοποιήσεις
Παράλληλα, με γοργούς ρυθμούς προχωρά, σύμφωνα με πληροφορίες, η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη μονιμοποίηση 30.000 χιλιάδων συμβασιούχων που υπηρετούν σήμερα με διαρκώς ανανεούμενες ετήσιες ή πολύμηνες συμβάσεις για αρκετά χρόνια στο Δημόσιο. Η σχετική απόφαση που θα καθορίζει τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες θα γίνουν όλες αυτές οι μονιμοποιήσεις αναμένεται να εκδοθεί μέσα στον Μάιο και θα συνυπογράφεται από τα υπουργεία Εσωτερικών, Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών.
Επικρατέστερο σενάριο μέχρι τώρα είναι η διαδικασία να γίνει μέσω «κλειστού» διαγωνισμού ΑΣΕΠ με πριμοδότηση της προϋπηρεσίας για συγκεκριμένες κατηγορίες συμβασιούχων, όπως π.χ. καθαρίστριες, πυροσβέστες, εργαζόμενους σε κοινωνικές δομές και παιδικούς σταθμούς, οι οποίοι πρέπει ωστόσο να καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Στελέχη του υπουργείου Εσωτερικών αναφέρουν ότι πιθανότατα θα εφαρμοστεί η ίδια διαδικασία που εφαρμόστηκε για τη μονιμοποίηση των συμβασιούχων στα ΚΕΠ το 2007, οι οποίοι πριμοδοτήθηκαν για την προϋπηρεσία τους στα ΚΕΠ.
Εν τω μεταξύ, κατά τις διαπραγματεύσεις επισημοποιήθηκε ότι οι θέσεις συμβασιούχων που έχουν κερδίσει δικαστικές αποφάσεις και οι συμβάσεις τους μετατρέπονται σε αορίστου χρόνου θα εξαιρούνται από τον κανόνα του 1 προς 4 (1 πρόσληψη για κάθε 4 αποχωρήσεις) που ισχύει για φέτος και 1 προς 3 που θα ισχύσει για το 2018. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει μείωση των προσλήψεων που προγραμματίζονται για τους τομείς της Υγείας και της Παιδείας. Τέλος, από το «πλαφόν» θα εξαιρεθούν και οι συμβασιούχοι σε προσφυγικές υπηρεσίες, ΝΠΙΔ και Ανώνυμες Εταιρίες του Δημοσίου.
ΣΟΦΙΑ ΕΜΜΑΝΟΗΛΙΔΟΥ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου