Την προσεχή εβδομάδα ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, θα έχει συνάντηση με τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου, Παναγιώτη Νίκα, για να τεθεί επί τάπητος η προοπτική επαναλειτουργίας της γραμμής Κόρινθος-Αργος-Ναύπλιο, που αποτελεί πλάνο της περιφέρειας. Κύριος στόχος φέρεται να είναι η ανάπτυξη του μετρικού δικτύου στην Πελοπόννησο με πρόβλεψη για τη δρομολόγηση τρένων, κυρίως για τουρισμό.
Ομως, ο κύριος όγκος των επί θύραις έργων αφορά τη σύνδεση της υφιστάμενης γραμμής, η οποία θα φθάνει μέχρι το λιμάνι της Πάτρας, project 477 εκατ. ευρώ, το οποίο ρεαλιστικά μαζί με σηματοδότηση δεν προβλέπεται να λειτουργήσει πριν από το 2028.
Κάτω Αχαΐα-Πύργος
Την ίδια ώρα το έργο της σιδηροδρομικής γραμμής Κάτω Αχαΐα-Πύργος αποτελεί μέρος του συνολικότερου σχεδίου σιδηροδρομικής διασύνδεσης μεταξύ της Πάτρας και του Πύργου και είναι συνέχεια της διασύνδεσης που πραγματοποιήθηκε σε πρώτη φάση μεταξύ της Πάτρας και της Κάτω Αχαΐας.
Το αίτημα χρηματοδότησης προς την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος φτάνει στα 50 εκατ. ευρώ, αντί μελέτης κατασκευής, που ήδη υπάρχει και ανεβάζει το κόστος στα 150 εκατ. ευρώ. Η μείωση του κόστους μπορεί να φέρει τη δημοπράτηση του έργου έως και τις αρχές καλοκαιριού.
Τα έργα θα έχουν συνολικό μήκος 78 χλμ. με 113 μικρά και μεγάλα έργα, αλλά 14 στάσεις σε Κάτω Αχαΐα, Σαγαίικα, Λάππα, Βάρδα, Κουρτέσι, Λεχαινά, Ανδραβίδα, Καβάσιλα, Γαστούνη, Αμαλιάδα, Προφήτη Ηλία, Σκουροχώρι και Πύργο.
Ο σχεδιασμός αφορά τη λειτουργία 11 σταθμών μέχρι τον Πύργο και θα υπάρχει από εκεί και πέρα και το δρομολόγιο για την Αρχαία Ολυμπία. Η άμεση σύνδεση με την Πάτρα μπορεί να γίνει μόνο με μετρική γραμμή, γιατί το Κάτω Αχαΐα-Πάτρα έχει μετρική γραμμή, όπως και το Πάτρα-Ρίο.
Ο ΟΣΕ προκρίνει τη σύνδεση με την Πάτρα με μετρική γραμμή και όχι τη συνολική κανονικοποίηση του δικτύου. Το έργο αφορά την άμεση επανασύνδεση Πύργου-Πάτρας με τρένο σε μετρική γραμμή και παράλληλα τη δημιουργία υποδομών που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κανονικοποίηση της γραμμής, όταν θα ολοκληρωθεί και η κανονικοποίηση της Πάτρας, ανέφερε ο κ. Κοτταράς. Σημειώνεται ότι αυτό αποτελεί την Α’ Φάση του έργου κανονικοποίησης της γραμμής Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα, η οποία είναι στο αναλυτικό δίκτυο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς.
Προϋπολογισμός 2025: Πόροι 9,2 δισ. ευρώ ή το 3,72% του ΑΕΠ, σε έργα το επόμενο έτος
Μελέτες
Για το εν λόγω τμήμα έχουν γίνει οριστικές μελέτες κανονικοποίησης της γραμμής από την ΕΡΓΟΣΕ, οι οποίες εν μέρει θα ληφθούν υπόψη στον σχεδιασμό. Η χρηματοδότηση του έργου από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος μέσω πόρων του ΕΣΠΑ είναι εξασφαλισμένη, καθώς το έργο αποτελεί προτεραιότητα τόσο για την Περιφέρεια όσο και για τον ΟΣΕ, ο οποίος έχει αναλάβει να εξασφαλίσει τους απαιτούμενους πόρους για τον σχεδιασμό και την ωρίμανσή του.
Εχουν ήδη εκπονηθεί από τον ΟΣΕ οριστικές μελέτες έργων υποδομής για τη σιδηροδρομική γραμμή από την Πάτρα έως τον Πύργο και την Αρχαία Ολυμπία. Το έργο εντάσσεται στον συνολικό σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών της χώρας. Το τμήμα του έργου από την Κάτω Αχαΐα έως τον Πύργο θα αποτελέσει μελλοντική προέκταση του προαστιακού Πάτρας και θα εξασφαλίσει την επανασύνδεση της πρωτεύουσας της Ηλείας με την Πάτρα, αλλά και την Αθήνα. Η αναγκαιότητα της υλοποίησης του έργου χαρακτηρίζεται ως σημαντική για τις υποδομές της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και για τον ΟΣΕ, καθώς το έργο θα διασυνδέει σημαντικά λιμάνια κρουαζιέρας (Κατάκολο), θα εξυπηρετήσει ξενοδοχειακές επιχειρήσεις σε Αχαΐα και Ηλεία αυξάνοντας την προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν της περιοχής επιρροής του έργου, θα εξυπηρετήσει τις εμπορευματικές μεταφορές και θα διασυνδέσει τις δύο μεγάλες πρωτεύουσες των Περιφερειακών Ενοτήτων Αχαΐας και Ηλείας στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος.
Εργο εθνικής σημασίας ο οδοντωτός στα Καλάβρυτα
Τον χαρακτηρισμό ως έργο εθνικής σημασίας πήρε από την κυβέρνηση, λίαν προσφάτως, το έργο της επέκτασης της σιδηροδρομικής γραμμής του οδοντωτού των Καλαβρύτων έως την Ιερά Μονή Αγίας Λαύρας.
Υπογραμμίζεται ότι τα τεχνικά κλιμάκια του ΟΣΕ, στη διαδικασία χάραξης της νέας γραμμής μήκους 5 χλμ. και των απαλλοτριώσεων γης που απαιτούνται, σε συνολικά 58 σημεία της διαδρομής, εντόπισαν αρκετά εμπόδια. Κατά την εκπόνηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το νέο τμήμα του έργου, οι αρμόδιοι του ΟΣΕ βρέθηκαν αντιμέτωποι με μία απρόσμενη έκπληξη. Σκέψη των διοικούντων στον ΟΣΕ είναι το τρενάκι να υπαχθεί σε νεοσυσταθείσα εταιρία και να λειτουργεί ως τουριστικό. Συμμέτοχοι σε αυτό το εταιρικό σχήμα δεν αποκλείεται να κληθούν να είναι η περιφέρεια που θα χρηματοδοτήσει το έργο και ο Δήμος Καλαβρύτων.
Η υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή Διακοπτού Καλαβρύτων, επί δεκαετίες λειτουργίας, δεν διέθετε ΜΠΕ, παρότι διασχίζει την προστατευόμενη περιοχή του Βουραϊκού ποταμού, με αποτέλεσμα να απαιτείται τώρα να γίνει υποχρεωτικά στο σύνολό της, για να ακολουθήσει και το νέο τμήμα επέκτασής της. Για να ξεπεραστούν όλα αυτά τα εμπόδια με γρήγορες διαδικασίες και για να εξασφαλιστούν τα 8 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για την επέκταση της γραμμής, το έργο έπρεπε να κηρυχθεί ως εθνικού ενδιαφέροντος, κάτι που προώθησε άμεσα η διοίκηση του ΟΣΕ και υλοποιήθηκε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Αυτή η αναγκαιότητα, δε, συνδέεται τόσο με τη σπουδαιότητα και την ιστορικότητα του οδοντωτού όσο και με την πολιτική βούληση να μην υπάρξουν εμπόδια και καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, αφού με αυτόν τον χαρακτηρισμό οι απαλλοτριώσεις καθίστανται αναγκαστικές και εκτιμάται ότι θα φτάσουν τις 500 με 700 χιλιάδες ευρώ.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr