Συνταξιούχοι που λαμβάνουν σήμερα κύρια σύνταξη από 1.030 ευρώ ως 2.440 ευρώ έχουν αναδρομικά που ξεκινούν από 575 ευρώ και φτάνουν ως 9.140 ευρώ.
Στις επικουρικές τα αναδρομικά ξεκινούν από 136 ευρώ (ΝΑΤ) και φτάνουν ως 2.100 ευρώ (Δημόσιο, ΙΚΑ, ΔΕΚΟ, τράπεζες).
Το άθροισμα αναδρομικών για συνταξιούχους που έχουν κύρια και επικουρική σύνταξη μπορεί να φτάσει ως και τις 11.000 ευρώ για τις υψηλές συντάξεις και ως 6.500 ευρώ κατά μέσο όρο για τις μικρότερες.
Η δίκη της χρονιάς
Ολα αυτά κρίνονται στην πρότυπη δίκη που ξεκινά αύριο στο Συμβούλιο της Επικρατείας με την παρουσία εκατοντάδων συνταξιούχων έξω από το κτίριο του Δικαστηρίου που θα ζητούν δικαίωση για τις μειώσεις που έπρεπε ήδη να τους έχουν επιστραφεί. Η απόφαση αναμένεται στο διάστημα από Μάρτιο έως Μάιο του 2020.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) καλείται, ύστερα από αίτημα του ΕΦΚΑ, να επαναβεβαιώσει ή να ακυρώσει τις αποφάσεις 2287-2288 που πήρε η Ολομέλειά του τον Ιούνιο του 2015 κρίνοντας τότε αντισυνταγματικές τις περικοπές που επιβλήθηκαν σε κύριες και επικουρικές συντάξεις με τους Νόμους 4051 και 4092 του 2012. Η απόφαση του ΣτΕ δεν εφαρμόστηκε και οι μειώσεις συνεχίστηκαν παρανόμως να επιβάλλονται στις συντάξεις, τόσο για το διάστημα από τον Ιούνιο του 2015 ως τον Μάιο του 2016 που ψηφίστηκε ο νόμος Κατρούγκαλου όσο και για το διάστημα από τον Μάιο του 2016 μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018 που οι συνταξιούχοι πληρώνονταν ακόμη με τις παλιές τους συντάξεις και όχι τις επανυπολογισμένες (με εθνική σύνταξη, ανταποδοτική και προσωπική διαφορά) που παίρνουν οι συνταξιούχοι από 1ης/1/2019.
Η πλευρά του ΕΦΚΑ
Ο ΕΦΚΑ ισχυρίζεται ότι επειδή τον Οκτώβριο του 2019 το ΣτΕ έβγαλε συνταγματικό τον επανυπολογισμό των συντάξεων με μία ψήφο διαφορά (13 υπέρ, 12 κατά), συνάγεται ότι «νομιμοποιούνται» και οι περικοπές που κρίθηκαν αντισυνταγματικές διότι ο επανυπολογισμός πήρε ως βάση τα ποσά συντάξεων που καταβάλλονταν το 2014 και σε αυτά συμπεριλαμβάνονται οι αντισυνταγματικές περικοπές! Ακόμη και με μια τέτοια «νομική ακροβασία» μένει κενό το διάστημα από τον Ιούνιο του 2015 ως τον Μάιο του 2016 διότι οι αντισυνταγματικές μειώσεις θα έπρεπε να νομοθετηθούν εκ νέου, πράγμα που ποτέ δεν συνέβη, γι’ αυτό και τα δικαστήρια δικαιώνουν μαζικά τους συνταξιούχους στις αγωγές που έχουν κάνει για τα αναδρομικά.
Η αυριανή «πρότυπη δίκη» δεν θα κρίνει αν υφίστανται οι αντισυνταγματικές μειώσεις, αλλά για πόσους μήνες θα πρέπει να επιστραφούν στους συνταξιούχους οι αντισυνταγματικές περικοπές που επιβάλλονταν παρανόμως μετά τον Ιούνιο του 2015.
Το επικρατέστερο και ελάχιστο διάστημα των επιστροφών είναι από τον Ιούλιο του 2015 (ένα μήνα μετά την απόφαση του ΣτΕ) ως και τον Απρίλιο του 2016 (έναν μήνα πριν από την ισχύ του νόμου Κατρούγκαλου). Υπάρχει όμως και σημαντική πιθανότητα να αναγνωριστούν παράνομες μειώσεις και για το διάστημα από Μάιο 2016 ως 2018.
ΤΑ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΓΙΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ ΑΝΑ ΤΑΜΕΙΟ
- ΚΥΡΙΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
Κύρια σύνταξη προ φόρου | Μειώσεις που επιστρέφονται | Σύνολο | Αναδρομικά 10 μηνών | ||||
Από ν. 4051 | Από ν. 4093 | ||||||
ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥ | |||||||
2.439 | 265 | 649 | 914 | 9.140 | |||
1.667 | 107 | 313 | 420 | 4.200 | |||
1.406 | 63 | 264 | 327 | 3.270 | |||
1.217 | 19 | 144 | 163 | 1.630 | |||
1.169 | 11 | 138 | 149 | 1.490 | |||
1.122 | 4 | 133 | 137 | 1.370 | |||
ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΙΚΑ | |||||||
1.877 | 143 | 352 | 496 | 4.956 | |||
1.541 | 86 | 289 | 375 | 3.751 | |||
1.369 | 56 | 257 | 314 | 3.135 | |||
1.238 | 22 | 146 | 169 | 1.686 | |||
1.129 | 0 | 63 | 63 | 632 | |||
1.027 | 0 | 58 | 58 | 575 | |||
ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΔΕΚΟ-ΤΡΑΠΕΖΩΝ | |||||||
2.325 | 244 | 618 | 863 | 8.627 | |||
1.480 | 75 | 278 | 353 | 3.533 | |||
1.377 | 45 | 163 | 207 | 2.073 | |||
1.219 | 19 | 144 | 163 | 1.633 | |||
1.171 | 11 | 138 | 150 | 1.499 | |||
1.042 | 0 | 123 | 123 | 1.232 | |||
ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΝΑΤ (επιστρέφεται μόνον η μείωση νόμου 4093) | |||||||
Κύρια σύνταξη προ φόρου | Μείωση που επιστρέφεται από ν. 4093 | Αναδρομικά 10 μηνών | |||||
1.799 | 338 | 3.380 | |||||
1.457 | 273 | 2.730 | |||||
1.368 | 257 | 2.570 | |||||
1.264 | 237 | 2.370 | |||||
1.118 | 132 | 1.320 | |||||
1.070 | 60 | 600 | |||||
- ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
Επικουρική σύνταξη προ φόρου | Μειώσεις που επιστρέφονται | Σύνολο | Αναδρομικά 10 μηνών | |
Από ν. 4051 | Από ν.4093 | |||
299 | 131 | 79 | 210 | 2.102 |
218 | 96 | 38 | 134 | 1.338 |
206 | 92 | 37 | 128 | 1.282 |
195 | 87 | 35 | 121 | 1.211 |
182 | 82 | 33 | 115 | 1.152 |
171 | 77 | 31 | 108 | 1.080 |
159 | 73 | 29 | 102 | 1.019 |
137 | 60 | 26 | 86 | 858 |
Τι λένε στον Ελεύθερο Τύπο 4 κορυφαίοι εργατολόγοι που θα κάνουν παράσταση στην αυριανή πρότυπη δίκη
Δημήτρης Μπούρλος: Προέχει η λειτουργία της συνταγματικής τάξης
«Η πρότυπη δίκη της 10ης Ιανουαρίου είναι ιδιαίτερα σημαντική όχι μόνο για τους συνταξιούχους, που περιμένουν μια δεύτερη δικαίωση στην αναζήτηση των περικοπών που πολλαπλώς είχαν υποστεί στη σύνταξη τους, αλλά και για τη συνολική λειτουργία των θεσμών και δη της δικαστικής εξουσίας στη χώρα μας. Περιμένουμε το Ανώτατο Δικαστήριο να εκφέρει κρίση για υποχρέωση επιστροφής ποσών συντάξεων στους συνταξιούχους για τη χρονική περίοδο από 1/1/2013 έως 31/12/2018. Βεβαίως το ίδιο Δικαστήριο με προηγούμενη απόφασή του έχει θέσει φραγμό στη διεκδίκηση περικοπών πριν την 10/6/2015, κάτι που βεβαίως αμφισβητήθηκε εντονότατα και προφανώς θα επανακριθεί στη δίκη της Παρασκευής. Για τη χρονική περίοδο από 11/6/2015 και μέχρι 31/12/2018 θεωρώ ότι οι συνταξιούχοι βασίμως διεκδικούν τις κριθείσες ως αντισυνταγματικές μνημονιακές περικοπές παρά κάποιες σκέψεις που διατυπώθηκαν σε άλλη απόφαση του Δικαστηρίου, που θέτουν εν αμφιβόλω τη διεκδίκηση για τη χρονική περίοδο από 13/5/2016 έως 31/12/2018.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πλήρης δικαίωση των συνταξιούχων θα δημιουργήσει δημοσιονομικό κόστος υψηλό, σε κάθε περίπτωση όμως προέχει η λειτουργία της συνταγματικής τάξης στη χώρα μας»
Λουκάς Αποστολίδης: Να μην ακυρωθούν οι αποφάσεις του 2015
«Οι περικοπές των ν. 4051/2012 και 4093/2012 έχουν κριθεί από τις υπ’ αριθμ. 2287 και 2288/2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ ότι οδηγούν σε ανεπίτρεπτη μείωση του επιπέδου ζωής των συνταξιούχων κάτω του ορίου που συνιστά τον πυρήνα του κοινωνικοασφαλιστικού τους δικαιώματος και αντίκειται στο Σύνταγμα και στο άρθρο 1 του ΠΠΠ της ΕΣΔΑ, καθώς και στο άρθρο 6 περί δίκαιης δίκης.
Στο πλαίσιο του ελέγχου της συμβατότητας, ο κοινός δικαστής έχει την αρμοδιότητα αφενός να αφήσει ανεφάρμοστη κάθε διάταξη νόμου που αντίκειται στο Σύνταγμα και αφετέρου να επιδικάσει αποζημίωση σε περίπτωση που από την αντισυμβατική νομοθέτηση επήλθε ζημία στα περιουσιακά δικαιώματα του προσώπου.
Το περί δικαίου αίσθημα επιβάλλει στο Δικαστήριο να μην κρίνει εκ νέου τις επίμαχες διατάξεις και να μην ακυρώσει τόσο τις δικαστικές αποφάσεις των Δικαστηρίων ουσίας που έχουν διαμορφώσει πλέον νομολογία όσο και τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ του 2015. Επιβάλλεται η επιστροφή στη νομική και νομολογιακή κανονικότητα του ΣτΕ.
Είμαστε αισιόδοξοι, διότι τα αιτήματά μας θεμελιώνονται βάσιμα και το δίκαιο είναι με το μέρος των συνταξιούχων, που διεκδικούν τις νόμιμες αποζημιωτικές αξιώσεις τους».
Μαρία – Μαγδαληνή Τσίπρα: «Πιλότος» για όλες τις εκκρεμείς αγωγές
«Η απόφαση που θα εκδοθεί από την «πιλοτική δίκη» θα καταλάβει υποχρεωτικά όλες τις εκκρεμείς αγωγές ενώπιον οποιουδήποτε Διοικητικού Δικαστηρίου. Υπό την έννοια αυτή, επηρεάζει το σύνολο των δικαστικών διεκδικήσεων των συνταξιούχων.
Είναι πέραν από προφανές ότι οι περικοπές των ν. 4051/2012 και 4093/2012 έχουν κριθεί αντισυνταγματικές και τούτο, στη δική μου νομική αντίληψη, δεν αλλάζει. Οπως, ομοίως, δεν αλλάζει το γεγονός ότι μετά την έκδοση των ΟλΣτΕ 2287-8/2015 τον Ιούνιο 2015, η κυβέρνηση όφειλε να άρει τις αντισυνταγματικές αυτές περικοπές, εφαρμόζοντας τις αποφάσεις της Ολομέλειας, πράγμα που για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν έπραξε, συνεχίζοντας να παρακρατεί χρήματα, τα οποία δεν της ανήκαν. Και το γεγονός ότι προέβη σε νομοθέτηση τον Μάιο 2016, εγκολπώνοντας τις αντισυνταγματικές περικοπές με τον ν. 4387/2016, τον οποίο, δυστυχώς, η Ολομέλεια ΣτΕ με οριακή πλειοψηφία έκρινε συνταγματικό, η νομοθέτηση αυτή δεν μπορεί να μεταβάλει αναδρομικά την ήδη κριθείσα αντισυνταγματικότητα των ν. 4051/2012 και 4093/2012».
Αλέξης Μητρόπουλος: Δοκιμασία για το ΣτΕ και τους δικαστές του
Στη «μάχη των μαχών», όπως χαρακτηρίστηκε η αυριανή δίκη, το ΣτΕ καλείται να αποφανθεί, για δεύτερη φορά(!), αν οι μειώσεις των κύριων και επικουρικών συντάξεων και η κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης που έγιναν βάσει των ν.4051/2012 και 4093/2012 είναι αντισυνταγματικές ή όχι. Τον Οκτώβριο του 2014 είχαν ζητήσει πάλι από το ΣτΕ, με «πιλοτική» δίκη, να αποφανθεί για τα αναδρομικά των συνταξιούχων, επιδιώκοντας οι άνω περικοπές να κηρυχθούν συνταγματικές.
Ομως η Ολομέλεια του ΣτΕ, με αμετάκλητες και «ιστορικές» αποφάσεις (υπ’ αριθ. 2287-2288/2015), τις είχε κηρύξει αντισυνταγματικές. Η κυβέρνηση προσδοκά, αυτή τη φορά, το ΣτΕ να ανατρέψει τη νομολογία του και ουσιαστικά να αποφανθεί τα εντελώς αντίθετα από το 2015. Γι’ αυτό η αυριανή δίκη έχει χαρακτηριστικά ηθικής κρίσης για το πολιτικό προσωπικό και αποτελεί και δοκιμασία για το ΣτΕ και τους δικαστές του. Θα αποκαλύψει τη νομική και θεσμική συνέπειά τους, τον βαθμό ανεξαρτησίας τους από πολιτικές παρεμβάσεις, την προσήλωσή τους στο Σύνταγμα και την ανθεκτικότητα του δικαιικού μας συστήματος».
Οι 3 αναφορές στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Το υπουργείο Εργασίας με τρεις έγγραφες αναφορές του προς το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ισχυρίζεται ότι οι αντισυνταγματικές μειώσεις ενσωματώθηκαν στον επανυπολογισμό συντάξεων με τον νόμο Κατρούγκαλου, δηλαδή από τον Μάιο του 2016 και μετά, δεν υφίσταται ζήτημα αναδρομικών. Μένει όμως ανοιχτό το διάστημα του δεκαμήνου.
Οι έγγραφες αναφορές στάλθηκαν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων πριν και μετά τις εκλογές του 2019 (τον Μάρτιο, τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο του 2019), ως απάντηση σε καταγγελίες συνταξιούχων του ΟΤΕ σχετικά με τις περικοπές συντάξεων.
Προ εκλογών…
Στην αναφορά της 12/6/2019 το υπουργείο υποστήριζε ότι «οι αμφισβητούμενες περικοπές που επιβάλλονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 1 του ν. 4051/2012 και του ν. 4093/2012 έχουν πλέον νομική βάση στις επανυπολογισμένες συντάξεις των άρθρων 14 και 33 του νόμου 4387/2016. Κατά συνέπεια, δεν υπάρχει καμία υποχρέωση εκ μέρους της δημόσιας διοίκησης να συμμορφωθεί με το Συμβούλιο της Επικρατείας».
…και μετά
Στην τελευταία αναφορά (Σεπτέμβριος 2019) το υπουργείο Εργασίας λέει ότι οι μειώσεις δεν επιβάλλονται από τη θέσπιση του νόμου 4387/2016, τόσο για τις βασικές συντάξεις που καταβάλλονται από τις 13.5.2016 και μετά, όσο και για τις βασικές συντάξεις που υπολογίστηκαν από 1.1.2019. Το διάστημα του δεκαμήνου Ιουλίου 2015-Μαΐου 2016 μένει και εδώ, χωρίς νομοθετική κάλυψη, και πλέον τη λύση για το πόσα αναδρομικά θα πρέπει να πάρουν οι συνταξιούχοι καλείται να τη δώσει ξανά το ΣτΕ..
Από την έντυπη έκδοση