Ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τη διάδοση «μίσους, προπαγάνδας και παραπληροφόρησης», γνωστά ονόματα όπως ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο, η Κιμ Καρντάσιαν, η Τζένιφερ Λόρενς, ο Σάσα Μπάρον Κοέν και η Κέιτι Πέρι «πάγωσαν» την Τετάρτη για 24 ώρες τους λογασιασμούς τους σε Instagram και facebook στο πλαίσιο της εκστρατείας #StopHateforProfit (σταματήστε το μίσος στο βωμό του κέρδους).
Ο λόγος για την καμπάνια που εστιάζει κυρίως στο facebook, το οποίο έβαλε πέρυσι στα ταμεία του σχεδόν 70 δισεκατομμύρια δολάρια από διαφημιστικά έσοδα. Η καμπάνια έχει ξεκινήσει από τον Ιούνιο και αφορά επίσης το Instagram, διότι τόσο αυτή η πλατφόρμα όσο και το WhatsApp ανήκουν στο facebook και στόχος της είναι να «λογοδοτήσουν οι εταιρίες κοινωνικών μέσων για το μίσος στις πλατφόρμες τους». «Σταματήστε να βγάζετε τα κέρδη από το μίσος, τη μισαλλοδοξία, το ρατσισμό, τον αντισημιτισμό και την παραπληροφόρηση», αναφέρει ο ιστότοπος που στήθηκε για τις ανάγκες της εκστρατείας.
«Μου αρέσει που μπορώ να συνδεθώ απευθείας μαζί σας μέσω του Instagram και του facebook, αλλά δεν μπορώ να σιωπήσω ενώ αυτές οι πλατφόρμες συνεχίζουν να επιτρέπουν τη διάδοση μίσους, προπαγάνδας και παραπληροφόρησης», αναφέρει στο tweet της η τηλεπερσόνα και επιχειρηματίας Κιμ Καρντάσιαν, συμπληρώνοντας: «Η διάδοση ψευδών ειδήσεων στα social media έχει σοβαρό αντίκτυπο στις εκλογές μας και υπονομεύει τη δημοκρατία». Το παράδειγμα της Καρντάσιαν ακολούθησαν χιλιάδες εκ των συνολικά 188 εκατομμυρίων ακολούθων της στο Instagram (η Κιμ έχει έναν από τους 10 κορυφαίους λογαριασμούς παγκοσμίως) οι οποίοι με τη σειρά τους κάλεσαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να κάνουν περισσότερα ώστε να σταματήσουν την εξάπλωση παραπληροφόρησης χρησιμοποιώντας το hashtag #StopHateForProfit.
Ευσταθία Τσαπαρέλη: «Υπάρχει ρατσισμός στο χώρο μας απέναντι στις μητέρες»
Αν και η ίδια δεν έκανε χθες αναρτήσεις στους λογαριασμούς της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διατηρεί για μόλις 24 ώρες, η μετοχή του facebook έχασε τα στηρίγματά της, χάνοντας πάνω από 3 δολάρια της ονομαστικής της αξίας – ενώ σε αυτά συνυπολογίζονται και οι (μεγάλες) απώλειες σε διαφημιστικά έσοδα μετά το «πάγωμα» λογαριασμών διασημοτήτων στο Instagram και στο facebook. Δεδομένης της κινητοποίησης διασημοτήτων και χιλιάδων κόσμου, και έπειτα από τις χρηματιστηριακές συνέπειες, η facebook ανακοίνωσε πως θα συνεργαστεί με ομάδες πολιτικών δικαιωμάτων και εμπειρογνωμόνων για την ανάπτυξη περισσότερων εργαλείων για την καταπολέμηση της ρητορικής μίσους.
«Ενώ μοιράζονται κενά λόγια για την ψηφοφορία (των επερχόμενων εκλογών), συνεχίζουν να επιτρέπουν τη διάδοση καταφανών ψεμάτων και παραπληροφόρησης στις εκλογές – υπονομεύοντας τη δημοκρατία μας. Γι’ αυτό την Τετάρτη παγώνω το λογαριασμό μου στο Instagram για να πω στο facebook #StopHateForProfit», έγραψε ο ηθοποιός Μαρκ Ράφαλο. «Καταπληκτικό! Κάθε ώρα όλο και περισσότεροι άνθρωποι συμμετέχουν στο αυριανό πάγωμα Instagram για να πουν στο facebook το #StopHateForProfit», έγραψε νωρίτερα o κωμικός και ηθοποιός Σάσα Μπάρον Κοέν.
Η καμπάνια #StopHateforProfit ξεκίνησε τον Ιούνιο από αμερικανικές οργανώσεις όπως η Anti-Defamation League, NAACP και η Color of Change και μετέχουν χιλιάδες επιχειρήσεις και μεγάλες οργανώσεις προάσπισης των πολιτικών δικαιωμάτων, κερδίζοντας την υποστήριξη δεκάδων κολοσσών που ανακοίνωσαν το προσωρινό μποϊκοτάζ διαφημίσεων στο facebook. Ενδεικτικό είναι πως σε περίπου τρεις εβδομάδες (τέλος Ιουνίου-αρχή Ιουλίου) 400 εταιρίες αποφάσισαν να σταματήσουν προσωρινά τις διαφημίσεις, όπως η Coca Cola, η Patagonia, Walmart, McDonald’s κι άλλες.
Οπως αναφέρουν οι ιθύνοντες της εκστρατείας, οι προσπάθειές τους εστιάζουν κυρίως στο facebook, σημειώνοντας: «Πλησιάζουμε ταχύτητα σε μία από τις κρισιμότερες εκλογικές αναμετρήσεις στην αμερικανική ιστορία. Οι ανεξέλεγκτες και ασαφείς “αλλαγές” του facebook εμφανίζουν επικίνδυνες ελλείψεις αναφορικά με αυτό που είναι αναγκαίο για την προστασία της δημοκρατίας μας». Μέσω της εκστρατείας, οι εμπλεκόμενοι ζητούν να γίνουν κι άλλα, πιο συγκεκριμένα και αποφασιστικά βήματα για να σταματήσει η προώθηση μίσους και παραπληροφόρησης στο μέσο. Η προσπάθεια κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος, με αποτέλεσμα οι μετοχές του να κατακρημνιστούν, με τον ίδιο τον Ζούκερμπεργκ να χάνει 7,2 δισεκατομμύρια δολάρια.
Σημειώνεται πως έπειτα από τις πιέσεις που δέχτηκε η εταιρία, τον περασμένο Ιούνιο, πέρα από το «μπλόκο» στις έμμεσες πολιτικές διαφημίσεις, το facebook ανακοίνωσε ότι θα χαρακτηρίσει ως δυνητικά επιβλαβείς ή παραπλανητικές τις αναρτήσεις που είναι αμφιλεγόμενες για την αλήθεια του περιεχομένου τους. Ο ιδρυτής και CEO της facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, είπε επίσης ότι θα απαγορεύσει διαφημίσεις που υπονοούν «ότι άτομα συγκεκριμένης φυλής, εθνικότητας, καταγωγής, θρησκείας, κοινωνικής τάξης, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας φύλου ή υπό καθεστώς μετανάστευσης αποτελούν απειλή για άλλους».