Η Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε το πρώτο Canadair CL-215 τον Δεκέμβριο του 1975. Έκτοτε, σύμφωνα με τα στοιχεία του Πυροσβεστικού Σώματος, τα Canadair που επιχειρούν στην πατρίδα μας έχουν συμπληρώσει πάνω από 40 χρόνια πτήσεων στην προσπάθεια κατάσβεσης πυρκαγιών.
Δαπανηρή η συντήρηση των Canadair
Τα Canadair έχουν δυνατότητα ρίψης 6 τόνων νερού, αλλά όπως και τα άλλα πτητικά μέσα μπορεί να παρουσιάσουν προβλήματα και βλάβες είτε κατά την διάρκεια των απογειώσεων, είτε κατά την διάρκεια των πτήσεων, βάζοντας σε κίνδυνο την ζωή των χειριστών τους. Η επισκευή τους είναι δαπανηρή, καθώς τα ανταλλακτικά κοστίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ, όπως επισημαίνουν οι πιλότοι τους.
Οι δύο τραγωδίες με Canadair στην ίδια περιοχή, τις ίδιες μέρες, με 16 χρόνια διαφορά
Η πιο πρόσφατη τραγωδία με canadair πριν τη σημερινή συγκλονιστική συντριβή στην Εύβοια, συνέβη το φρικτό καλοκαίρι του 2007, τη χρονιά που έχασαν τη ζωή τους στις πυρκαγιές 84 άνθρωποι και κάηκαν τεράστιες εκτάσεις γης, δασικής και αγροτικής.
Συγκεκριμένα, τέτοιες μέρες πριν από ακριβώς 16 χρόνια, στις 22 Ιουλίου 2007 στα Στύρα Ευβοίας, πολύ κοντά στην Κάρυστο όπου συνετρίβη σήμερα το μεσημέρι το Canadair που επιχειρούσε για την κατάσβεση της φωτιάς, γράφτηκε μια αεροπορική τραγωδία που δεν έχει ξεχαστεί.
Η πυρκαγιά που είχε ξεσπάσει στην περιοχή Τσακαίοι, λόγω των ισχυρών ανέμων κινούνταν προς τον προς τον οικισμό Διλησός. Ο 34χρονος σμηναγός Δημήτρης Στοϊλίδης και ο 28χρονος υποσμηναγός Γιάννης Χατζούδης, χειριστές του καινούργιου Canadair CL-415 επιχείρησαν χαμηλή πτήση και ρίψη νερού προκειμένου να αποτρέψουν την είσοδο της φωτιάς στα σπίτια του οικισμού.
Ντεγκρέτσια: Η αμηχανία ενός επώνυμου με ονομασία προέλευσης... - Η μακρά ιστορία από την αρχή
Μετά τη ρίψη, το αεροσκάφος είχε απώλεια στήριξης και καρφώθηκε στο έδαφος παρασύροντας στον θάνατο τους ηρωικούς χειριστές του. Ο σμηναγός είχε στο ενεργητικό του 996 ώρες πτήσης, ενώ ο υποσμηναγός είχε 146 ώρες πτήσης.
Στον μοιραίο λόφο των Νέων Στύρων, στο σημείο της πτώσης έχουν ανεγερθεί οι επιβλητικές οι προτομές τους.
Επτά χρόνια νωρίτερα, στις 15 Ιουλίου του 2000, είχε συντριβεί Canadair τύπου CL-215 στην Αργαλαστή του Πηλίου, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν δύο πιλότοι. Το δυστύχημα έγινε στις 06:50 το πρωί. Το αεροπλάνο επιχειρούσε κατάσβεση στη θέση Λαύκος, αλλά όταν προσπάθησε να σηκωθεί προσέκρουσε σε λόφο. Στην περιοχή επικρατούσε κακή ορατότητα, λόγω των καπνών. Οι σοροί των πιλότων μεταφέρθηκαν στην αεροπορική βάση Αγχιάλου.
Στις 22 Αυγούστου 1993, κατά την εκτέλεση πτήσης Canadair τύπου CL-215, έπεσε στην περιοχή Άνω Ροδίνη Αιγίου. Νεκροί ήταν ο Σμηναγός (Ι) Στυλιανός Κελετσέκης και ο Ανθυποσμηναγός (Ι) Κωνσταντίνος Παλαμιώτης που έχασαν τη ζωή τους όταν έπεσε το πυροσβεστικό αεροσκάφος CL-215, της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης.
Αρκετά χρόνια νωρίτερα, στις 10 Μαρτίου του 1984 ακόμα ένα Canadair είχε πέσει οδηγώντας στο θάνατο τα μέλη του πληρώματος του. Θύματα ήταν ο Σμήναρχος (Ι) Χαράλαμπος Σκαμαγκούλης από την Ελάτεια Φθιώτιδας και ο Σμηναγός (Ι) Ιωάννης Επιτροπάκης από τον Ταυρωνίτη Κισσάμου Χανίων Κρήτης έχασαν τη ζωή τους όταν το αεροσκάφος τους CL-215 της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης κατέπεσε στο αεροδρόμιο Ελευσίνας.
Η πρώτη πτώση Canadair στην Ελλάδα έγινε στις 26 Μάϊου 1977 στα Ίσθμια Κορινθία. Το τριμελές πλήρωμα σκοτώθηκε. Ήταν ο Επισμηναγός (Ι) Μιχαήλ Ζιώτας, ο Ανθυποσμηναγός (Ι) Νικόλαος Γεωργίου και ο Ανθυποσμηναγός (Ι) Χαράλαμπος Λιάσκος της 355ης Μοίρας Τακτικών Μεταφορών.
Ειδήσεις σήμερα
Κάρυστος: Πώς έγινε η συντριβή του Καναντέρ – Βίντεο ντοκουμέντο
Καύσωνας: Νέο έκτακτο δελτίο επιδείνωσης – Έρχονται τα 46αρια, οι περιοχές που «θα ψηθούν» [βίντεο]