Γράφει ο Δημήτρης Δεμεσούκας
Το κίνητρο του ανθρώπου για να κατακτήσει την θάλασσα χρονολογείται από την εποχή ακόμη της Μεσολιθικής περιόδου.9.000 χρόνια πριν καταγράφηκε το πρώτο ταξίδι ανοιχτής ναυσιπλοϊας στο Αιγαίο όταν κυνηγοί-τροφοσυλλέκτες από την Αργολίδα κατασκεύασαν ένα παπυρένιο σκαρί-την παπυρέλλα-και ταξίδεψαν μέχρι την Μήλο για να μεταφέρουν από εκεί στο σπήλαιο Φράγχθι όπου ζούσαν,οψιανό.Το πλέον πολύτιμο πέτρωμα της εποχής.
Η Μεσόγειος μπορεί να αποτελεί την μεγαλύτερη κλειστή θάλασσα του κόσμου,είναι εκείνη όμως που υπήρξε κοιτίδα των σπουδαιότερων πολιτισμών που αναπτύχθηκαν στον αρχαίο κόσμο. Κυκλαδίτες, Μινωϊτες, Μυκηναίοι, Φοίνικες, Αιγύπτιοι και μεταγενέστερα οι Βενετοί με άξονα την Μεσόγειο έγιναν θαλασσοκράτειρες δυνάμεις και μετέφεραν μέσω της θάλασσας ιδέες,γνώσεις,πολιτισμό και προϊόντα.
Αυτή την ιστορική διαδρομή με έμφαση στην θαλάσσια αρτηρία της Αδριατικής που μέσω της σύνδεσης Ελλάδας-Ιταλίας ενώνει την ανατολική με τη δυτική Μεσόγειο και τη μια άκρη της Ευρώπης με την άλλη,επιχειρεί να καταγράψει το ντοκιμαντέρ του δημοσιογράφου Δημήτρη Δεμεσούκα «Θαλάσσιοι αυτοκινητόδρομοι-Motorways of the seas»το οποίο παρουσιάζει σήμερα αποκλειστικά το ΕleftherosΤypos.gr
Το ντοκιμαντέρ που θα λάβει μέρος στον ετήσιο δημοσιογραφικό διαγωνισμό Mare Nostrum Awards που διοργανώνει για 8η χρονιά το περιοδικό Grimaldi Magazine Mare Nostrum,της μεγαλύτερης ακτοπλοϊκής εταιρείας της Ιταλίας Grimaldi Lines,μας ταξιδεύει στην πανάρχαια ρότα της Αδριατικής μέχρι το λιμάνι της Ανκόνας.
Μέσω του προγράμματος «Motorways of the seas» και των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς,η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ως στόχο να αναπτύξει τις θαλάσσιες οδούς μεταφοράς και κατ επέκταση την διακίνηση των εμπορευμάτων μέσω αυτών των οδών.
Εκτός από την ιστορική καταγραφή της Αδριατικής ρότας,το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει με σύγχρονους όρους τα πολλαπλά οφέλη της θαλάσσιας αυτής αρτηρίας όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη.Οφέλη για την οικονομία,τις επιχειρήσεις,τον τουρισμό και το περιβάλλον.Μια επένδυση στις θαλάσσιες οδούς που ουσιαστικά είναι μια επένδυση για το μέλλον των μεταφορών και για το μέλλον της ενιαίας Ευρωπαϊκής αγοράς.