Γράφει η Σοφία Βαλσάμη
Αυτός ο «πόλεμος» στους δρόμους που αφαιρεί ζωές, που αφήνει καθημερινά πολλούς τραυματίες. Αυτή η γενοκτονία των Ελλήνων που χτυπάει αλύπητα και υποχρεώνει την χώρα μας να πληρώνει ένα βαρύ φόρο αίματος με το χειρότερο τρόπο. Χάνοντας τα ίδια της τα παιδιά.
Το νέο τεύχος του EThe Magazine του EleftherosTypos.gr ασχολείται με τα τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα και την γενοκτονία που συντελείται στους δρόμους της χώρας.
Τα στοιχεία, πραγματικά, σοκάρουν… Προκαλούν έναν κόμπο στο στομάχι και πολλά αναπάντητα γιατί. Και όμως στην Ελλάδα τα τελευταία 60 χρόνια έχουν χάσει τη ζωή τους 140.000 άνθρωποι στους δρόμους. Μια γενοκτονία δίχως τέλος με βασική αιτία την απροσεξία των οδηγών.
Εχει σβήσει ολόκληρη πόλη στην άσφαλτο
Μιλάμε για μια ολόκληρη πόλη που έχει σβήσει κάτω από τις ρόδες μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων. Και δεν μένουμε μόνο εκεί. Τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα έχουν αφήσει 350.000 ανάπηρους και δύο εκατομμύρια τραυματίες. Μάλιστα η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση στα θανατηφόρα τροχαία, μετά τη Ρουμανία και τη Λιθουανία.
Σύμφωνα με έρευνες τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους στην χώρα μας από 15 ως 29 χρονών, τη δεύτερη αιτία θανάτου για τις ηλικίες 5 έως 14 και την τρίτη για τις ηλικίες 30 έως 44 ετών. Η κατάσταση είναι δραματική. Τα επίσημα στοιχεία αναφέρουν ότι τα τροχαία ατυχήματα που χαρακτηρίζονται σοβαρά και θανατηφόρα αυξήθηκαν κατά 3,8% και 8,3% ενδεικτικό του μεγάλου προβλήματος. Από την άλλη τα ελαφρά εμφάνισαν μείωση κατά 10,9%. Σύμφωνα άλλη έρευνα πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 19-39 είναι τα τροχαία και το 50% από αυτά οφείλεται στην κατανάλωση του αλκοόλ, όπως και άλλων ουσιών.
Στη λεωφόρο Συγγρού το πρώτο θανατηφόρο τροχαίο
Το πρώτο θανατηφόρο τροχαίο στην Ελλάδα σημειώθηκε πριν από 110 χρόνια στη Λεωφόρο Συγγρού σε μια εποχή που η Αθήνα είχε μόλις επτά αυτοκίνητα και τα δύο συγκρούστηκαν μεταξύ τους με θύμα μια γυναίκα. Ήταν 4 Μαρτίου του 1907 στο ύψος του Φιξ. Σύμφωνα με την αστυνομία ο υπουργός και βουλευτής Φθιώτιδος Νικόλαος Σιμόπουλος κινούνταν στην λεωφόρου Συγγρού και λίγο πιο μπροστά ήταν ο πρίγκιπας Ανδρέας. Και οι δύο είχαν προορισμό το Παλαιό Φάληρο.
Κάπου στο ύψος του Φιξ οι δύο άνδρες αποφάσισαν να κάνουν κόντρες και δυστυχώς την πλήρωσε η 25χρονη Ευφροσύνη Βαμβακά. Και τα δύο αυτοκίνητα πέρασαν από πάνω της, έχασε τη ζωή της και θεωρείται το πρώτο θύμα από τροχαίο στην Ελλάδα.
Από τότε πολλά έχουν αλλάξει όχι όμως η αμέλεια και η απερισκεψία των οδηγών. Αυτή είναι και η πρώτη αιτία για τα τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα. Επίσης η απόσπαση της προσοχής του οδηγού, η υπερβολή ταχύτητα, αλλά και η κατανάλωση αλκοόλ είναι οι λόγοι για τους οποίους έχουμε πολλά και θανατηφόρα τροχαία.
«Τρόμος» από τα στοιχεία
Τα στοιχεία για τα τροχαία που έγιναν μέσα στο 2015 τρομάζουν. Μέσα μόλις έναν χρόνο οι νεκροί ήταν 1.600 και τραυματίες 20.000. Υπολογίζεται ότι η Ελλάδα κατά μέσο όρο έχει πέντε νεκρούς κάθε μέρα εξαιτίας των τροχαίων, πέντε τετραπληγικούς, 10 παραπληγικούς, 60 τραυματίες, ενώ δεκάδες χιλιάδες ευρώ είναι το κόστος σε υλικές ζημιές.
Και έναν χρόνο πιο πριν και πάλι ο φόρος αίματος στην άσφαλτο ήταν βαρύς. Από τα στοιχεία που έδωσε η αστυνομία, το 2014 σε 747 δυστυχήματα έχασαν τη ζωή τους 801 άτομα, εκ των οποίων το 67,5% ήταν οδηγοί, το 16,4% επιβάτες και το 16,1% πεζοί.
Σε κατοικημένες περιοχές τα περισσότερα τροχαία
Ένα ακόμη στοιχείο που προκαλεί αίσθηση, αλλά ταυτόχρονα και μεγάλο προβληματισμό είναι ότι τα πιο πολλά τροχαία συμβαίνουν σε κατοικημένες περιοχές με ταχύτητες κάτω από 45 χλμ. την ώρα. Και τα περισσότερα θύματα που αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο, είναι κάτω των 30 ετών.
Υπάρχει ωστόσο και μια άλλη παράμετρος… Το 40% του κόστους της υγείας προέρχεται από τα τροχαία ατυχήματα. Το ποσό που κοστίζουν κάθε χρόνο προκαλεί ίλιγγο, αφού το αυτο αγγίζει τα 12 δισ. ευρώ. Αν προσθέσουμε όλα τα ποσά τα τελευταία πενήντα χρόνια, η Ελλάδα έχει ξοδέψει για τροχαία 600 δισ. ευρώ.
Ένα άλλο γεγονός που θα πρέπει να επισημανθεί είναι ότι οκτώ από τις 13 περιφέρειες της Ελλάδας κατατάσσονται μεταξύ των 20 πιο επικίνδυνων στην Ευρώπη, ενώ επτά από αυτές βρίσκονται στις δέκα πρώτες. Μάλιστα η Περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου το 2014 ήταν πρώτη σε τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα.
Ενημέρωση και αυστηροί νόμοι
Οι οδηγοί θα πρέπει να αντιληφθούν ότι ήρθε η ώρα να αλλάξουν. Να αλλάξουν τόσο για το δικό τους καλό, αλλά και για τους συνανθρώπους τους και τους συνεπιβάτες τους.
Κυρίως ο Έλληνας να αλλάξει οδηγική συμπεριφορά και να αποκτήσει την παιδεία και την νοοτροπία που απαιτείται, όταν αποφασίζει να βγει στους δρόμους. Η ενημέρωση από την Πολιτεία και από το οικογενειακό περιβάλλον είναι μια καλή αρχή για να σταματήσει το κακό.
Ειδικά η Πολιτεία θα πρέπει να βάλει το μαχαίρι στο κόκκαλο. Οι νόμοι θα πρέπει να γίνουν πιο αυστηροί και οι παραβάτες του ΚΟΚ να τιμωρούνται παραδειγματικά. Να ξέρουν ότι σε κάθε παράβαση κάποιος θα τους εντοπίσει και θα τους επιβάλει τις ποινές που προβλέπονται.
Πρόσφατα ειπώθηκε ότι δεν λειτουργούν κάμερες στις μεγάλες εθνικές οδούς επειδή δεν υπάρχουν κονδύλια. Η Ελλάδα δηλαδή δεν μπορεί να διαθέσει κονδύλια για να παρέχει ασφάλεια και να σώσει τα ίδια της τα παιδιά… Οσο όμως τα προβλήματα δεν λύνονται τόσα τα θύματα των τροχαίων θα είναι πολλά και δυστυχώς η κατάσταση θα διαιωνίζεται.