Το λάθος του σταθμάρχη της Λάρισας ήταν μοιραίο, φέρεται να έχει δώσει λάθος εντολή στον μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «Ελεύθερου Τύπου», ο ίδιος σιδηροδρομικός λίγο πριν από το δυστύχημα είχε κάνει και δεύτερο λάθος σε τοπικό δρομολόγιο της Λάρισας, το οποίο όμως αντιλήφθηκε εγκαίρως ο μηχανοδηγός του τρένου. Το στοιχείο αυτό είναι ενδεικτικό της απειρίας του σταθμάρχη, ο οποίος εργαζόταν με αυτή την ιδιότητα μόλις λίγες ημέρες.
Εκτός όμως από τα λάθη ενός σταθμάρχη, η τραγωδία φώτισε με τον πιο δραματικό τρόπο το σαθρό σύστημα λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου.
Στοίχημα η σύγκλιση με την Ευρώπη
Η αστοχία είναι συνολική και συστημική. Εγκατεστημένα από το 2000 έργα που πλέον έχουν τεθεί σε αχρηστία, διαγωνισμοί για την προμήθεια σύγχρονων συστημάτων τηλεματικής που καρκινοβατούν από το 2014, συμβάσεις που δεν εκτελούνται λόγω ενστάσεων ανταγωνιστικών εταιριών, κομβικοί σταθμοί με έναν μόνο σταθμάρχη, άβουλη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και ανύπαρκτη εδώ και 8 χρόνια Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων.
Ολα αυτά συνθέτουν τη μεγάλη μαύρη εικόνα για την κατάσταση στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Η Δικαιοσύνη οφείλει να διερευνήσει τα αίτια του δυστυχήματος και να αποδώσει ευθύνες όπου αναλογούν.
Χρέος όμως της κυβέρνησης είναι να ανοίξει το «μαύρο κουτί» του σιδηρόδρομου και να λάβει αποφάσεις για την πλήρη αναδιάρθρωση στη λειτουργία όλων των υπηρεσιών χωρίς άλλη καθυστέρηση. Το χάος που αποκαλύφθηκε γύρω από τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ, τη ΡΑΣ, τη Hellenic Train, τη ΓΑΙΑΟΣΕ και όποιον άλλο φορέα έχει σχέση με το δίκτυο πρέπει να λήξει και να δώσει τη θέση του σε ένα σύστημα που θα λειτουργεί με κανόνες, αξιολόγηση υπηρεσιών και προπαντός ασφάλεια.