Μπορεί η πανδημία να έπαιξε ρόλο σε αυτό, καθώς δεν γινόταν διά ζώσης διδασκαλία, όμως η στασιμότητα που παρατηρήθηκε τα τελευταία 10-15 χρόνια στην ποιότητα της εκπαίδευσης τονίζει την ανάγκη αναβάθμισης της Παιδείας και της λειτουργίας της σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα αλλά και τις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες.
Πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα, όταν η αξιολόγηση μόλις τους τελευταίους μήνες άρχισε να εφαρμόζεται για τους εκπαιδευτικούς, ενώ οι συνδικαλιστές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αντιδρούν σε κάθε βελτιωτική αλλαγή, ακόμα και όταν αυτή αφορά αυτονόητα ζητήματα στη λειτουργία των εκπαιδευτικών δομών και τη διαδικασία της μάθησης.
Ταυτόχρονα, διαπιστώνεται έξαρση της ενδοσχολικής βίας αλλά και της δράσης συμμοριών ανηλίκων. Απαιτούνται νέες πρωτοβουλίες τόσο στο εκπαιδευτικό σκέλος όσο και στο ζήτημα της προστασίας των μαθητών από φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού, αλλά, ακόμα χειρότερα, κακοποιητικών συμερπφοφορών. Εχουν γίνει κάποια βήματα από την κυβέρνηση προς την κατεύθυνση της αντιμετώπισης του προβλήματος και θα πρέπει όλες οι σχετικές δράσεις να συνεχιστούν.
Ο δείκτης Pisa, που είναι βαρόμετρο για το εκπαιδευτικό σύστημα, υπογραμμίζει την ανάγκη συνολικής αναβάθμισης της Παιδείας, καθώς και ουσιαστικής αξιολόγησης και κατάρτισης των εκπαιδευτικών, όμως το «καμπανάκι» χτυπά και για τις οικογένειες, που έχουν καθοριστικό ρόλο στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, ώστε οι μαθητές να αγαπήσουν τη μάθηση και να κατανοήσουν τη σημασία της εκπαίδευσης.