Το εθνικό σχέδιο στήριξης των πολιτών για τα καύσιμα απευθύνεται σε περισσότερους από τρία εκατομμύρια οδηγούς, ενώ, όπως ανακοινώθηκε, θα υπάρξει επίσης ξεχωριστή παρέμβαση για αγρότες, καθώς επισπεύδεται η επιστροφή του ΕΦΚ για το πετρέλαιο που αγόρασαν το πρώτο εξάμηνο του 2022. Είναι αξιοσημείωτο ότι τα εισοδηματικά κριτήρια είναι κατά πολύ διευρυμένα, προκειμένου να καλύπτουν το 95% των δικαιούχων και να συγκρατηθούν κατά το δυνατόν οι αυξήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Τα μέτρα κοστολογούνται σε επιπλέον 375 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνολικές επιδοτήσεις μόνο για τα καύσιμα είναι 580 εκατ. ευρώ και όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο πρωθυπουργός, είναι ποσά που προέκυψαν από τη συνετή οικονομική διαχείριση και την ανάπτυξη.
Στοχοπροσήλωση στα πραγματικά προβλήματα
Πράγματι, η επιδότηση στη βενζίνη γίνεται με ένα μεγαλύτερο ποσό ενίσχυσης, στα όρια των αντοχών του Κρατικού Προϋπολογισμού, κυρίως γιατί υπάρχουν θετικά σημάδια που δικαιολογούν τον δημοσιονομικό χώρο που έχει δημιουργηθεί. Πρώτον, γιατί η ανάπτυξη ανήλθε στο 7% το α’ τρίμηνο, η ανεργία έχει μειωθεί σημαντικά στο 12,5%, και επίσης ο Προϋπολογισμός συντάχθηκε με βάση το στόχο των εσόδων από τον τουρισμό στο 80% του 2019 και πλέον κινούνται με ρυθμό άνω του 100%, πράγμα που σημαίνει ότι θα προστεθούν επιπλέον 1,7 μονάδες στο ΑΕΠ.
Ολα αυτά δημιουργούν δημοσιονομικό χώρο. Η κυβέρνηση κάνει το καθήκον της όσον αφορά στους εθνικούς πόρους, αλλά στην προσεχή Σύνοδο Κορυφής η Ευρώπη θα πρέπει να αποφασίσει για ενιαία ευρωπαϊκή γραμμή σε ένα πρόβλημα που είναι κοινό. Τα κυβερνητικά μέτρα είναι ανάσα, αλλά δεν αντισταθμίζουν τις απώλειες στα καύσιμα που έχουν εισαγόμενα αίτια, λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, και απαιτούν λύσεις.