«Τις επόμενες ημέρες ξεκινάει ο οδικός χάρτης οδικών ατυχημάτων. Ένα ανοιχτό εργαλείο προσβάσιμο σε όλους τους δημότες, όπου μπορείς να βλέπεις σημειακά, σε κάθε γειτονιά της Αττικής αρχικά και εν συνεχεία σε όλη την Ελλάδα, το πλήθος των οδικών ατυχημάτων. Ανά σημείο σε κάθε γειτονιά. Έτσι οι δήμοι θα έχουν τη δυνατότητα να εντοπίζουν ενδεχομένως συσσωρευμένα ατυχήματα σε ένα συγκεκριμένο δρόμο και να κάνουν παρεμβάσεις, μικρότερες ή μεγαλύτερες προκειμένου να διορθώσουν τα όποια προβλήματα», δήλωσε ο κ. Κυρανάκης.
Νωρίτερα, κατά την ομιλία του, αφού τόνισε ότι ο χάρτης γίνεται σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής, σκιαγράφησε και το περιεχόμενό του όπως ακριβής θέση στον χάρτη αλλά και τις αιτίες του ατυχήματος (παράβαση ΚΟΚ, απόσπαση προσοχής οδηγού συνήθως λόγω κινητού τηλεφώνου κλπ), βοηθώντας σε κάποιες περιπτώσεις τους δήμους στη βελτίωση κάποιων υποδομών που θα αποτρέψει παρόμοια ατυχήματα στο μέλλον. «Στόχος είναι η συμμετοχή των δημοτών στη βελτίωση της καθημερινότητας», είπε χαρακτηριστικά.
Τροχαία: Σοκ με 665 θανάτους το 2024
Στους 665 ανέρχονται οι άνθρωποι που άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο τη χρονιά που μας πέρασε, αριθμός μάλιστα που αποτελεί ρεκόρ πενταετίας. Ωστόσο, όπως διευκρινίζει ο Πανελλήνιος Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα, ο αριθμός αυτός είναι «προσωρινός» και ο τελικός αριθμός που θα ανακοινωθεί περίπου σε έναν χρόνο θα είναι μεγαλύτερος, καθώς θα περιλαμβάνει και θύματα που κατέληξαν αργότερα και όχι τη στιγμή του συμβάντος.
Μάλιστα, όπως αναφέρεται, παρότι ο αριθμός των 665 νεκρών σε έναν χρόνο είναι προσωρινός, παράλληλα αποτελεί ρεκόρ πενταετίας δεδομένου ότι είχαμε 524 νεκρούς το 2020, 624 το 2021, 654 το 2022 και 637 το 2023. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι αν προστεθούν τα έτη (2020-2024) συνολικά 3.104 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους στους ελληνικούς δρόμους.
Σύμφωνα με σχετικές έρευνες αλλά και ειδικούς, τα περισσότερα τροχαία σημειώνονται εντός κατοικημένων περιοχών και με ταχύτητα που δεν ξεπερνάει τα 40 χλμ./ώρα. Αλλες παραβάσεις που μπορούν αποβούν μοιραίες για τους υπόλοιπους χρήστες του δικτύου είναι όταν συναντηθούν με οδηγούς που έχουν καταναλώσει αλκοόλ, έχουν περάσει με κόκκινο ή παραβίασαν το στοπ.
Οπως εξήγησε στον «Ελεύθερο Τύπο» ο πρώην οδηγός αγώνων και εκπαιδευτής ασφαλούς οδήγησης Αναστάσιος Μαρκουίζος (Ιαβέρης), η απουσία παιδείας έχει μετατρέψει την άσφαλτο σε γενοκτονία και αυτό γιατί «δεν σκέφτονται πως το αυτοκίνητο είναι ένα μέσο που θα σε πάει στη δουλειά και δεν πρέπει να γίνει ο λόγος για να χάσεις τη ζωή σου ή να προκαλέσεις ατύχημα/δυστύχημα σε άλλους, αντίθετα όμως οι οδηγοί συνεχίζουν να κάνουν εξυπνάδες στους δρόμους, όπως, για παράδειγμα, να επιταχύνουν στο πορτοκαλί, να κάνουν επικινδύνους ελιγμούς κ.ο.κ.».
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το αμέσως επόμενο διάστημα θα κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Ο ΚΟΚ είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μεταξύ 3 και 24 Ιανουαρίου 2025 και ολοκληρώθηκε με περισσότερα από 650 σχόλια, μεταξύ αυτών και του Πανελληνίου Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα, που επισημαίνουν εκ νέου την αναγκαιότητα να αυστηροποιηθούν οι ποινές για όσους προκαλούν τροχαία και να θεσπιστεί ως κακούργημα η εγκατάλειψη θύματος. Σε αυτήν τη φάση είναι σε εξέλιξη η αναμόρφωσή του, ενώ, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχει στόχο της ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Μεταξύ άλλων, ο αναθεωρημένος ΚΟΚ χαρακτηρίζεται από την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε 3+1 βασικές κατηγορίες ανάλογα με την επικινδυνότητα, την αντικοινωνική οδική συμπεριφορά, τη διατήρηση των υψηλών προστίμων στις παραβάσεις που συσχετίζονται με την πρόκληση σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων και την αποσύνδεση της ποινής από το αυτοκίνητο με τιμωρία του οδηγού και όχι του οχήματος.
Συγκεκριμένα, οι ποινές που ορίζει αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.
Παράλληλα θεσπίζεται το ανώτατο όριο ταχύτητας στις πόλεις στα 30 χλμ. την ώρα από την 1η Νοεμβρίου 2025, ενώ θα επιτρέπονται οι διηθήσεις, δηλαδή οι «σφήνες», των δικύκλων ανάμεσα στα αυτοκίνητα υπό προϋποθέσεις. Παράλληλα, προβλέπονται αυστηρά πρόστιμα σε περιπτώσεις επανάληψης παραβάσεων.