Παρά το πασχαλινό «διάλειμμα», η Γενική Συνέλευση αποφάσισε νέα τριήμερη απεργία στις 29 – 30 Απριλίου, καθώς και την Πρωτομαγιά.
Τι προηγούμενες ημέρες, οι εργαζόμενοι προχώρησαν σε σειρά δράσεων, όπως μηχανοκίνητη πορεία στους δρόμους της Αθήνας, συνάντηση με τη διοίκηση της εταιρείας και συγκέντρωση στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ, προκειμένου η Δημόσια τηλεόραση να δημοσιοποιήσει τα αιτήματά τους.
Τα 5 αιτήματα των διανομέων
Οι διανομείς της Wolt απασχολούνται ως freelancers, ως συνεργάτες δηλαδή που αμείβονται με βάση τη διανομή και όχι με σχέση μισθωτής εργασίας και σταθερό μισθό. Η πρόσφατη αλλαγή στη διαδικασία υπολογισμού της αμοιβής, «μέσω αναβαθμισμένου αλγορίθμου» όπως αναφέρει η Wolt, έφερε αντιδράσεις από την πλευρά των εργαζομένων, την ώρα που οι ίδιοι επανέφεραν επιπλέον αιτήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια και τον εξοπλισμό τους, αιτήματα τα οποία είχαν διατυπώσει και στο παρελθόν, κατά την περίοδο των κινητοποιήσεων των συναδέφων τους της efood.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Σωματείου Αυτοαπασχολούμενων Διανομέων Τροφίμων Αττικής (ΣΑΔΤΑ), «η εταιρεία επιμένει, σε μια κατηγορία αυτοαπασχολούμενων εργαζομένων, να αρνείται την επαναφορά των αμοιβών ως ίσχυαν το Μάρτιο του 2022». Οι διανομείς ζητούν πλέον:
- επαναφορά των αμοιβών του Μαρτίου 2022
- ορισμό ελάχιστης αμοιβής, χιλιομετρική αποζημίωση 0,40€ ανά πραγματικό χιλιόμετρο
- αναλυτική περιγραφή όλων των αποζημιώσεων (απόσταση παραλαβής – απόσταση παράδοσης, συντήρηση οχήματος, χιλιομετρική αποζημίωση)
- διαφάνεια και ίση κατανομή των παραγγελιών στους ενεργούς συνεργάτες
- τήρηση της εργατικής νομοθεσίας από τους διαχειριστές στόλου.
Σύμφωνα όμως με το ΣΑΔΤΑ, σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τη διοίκηση της Wolt, η εταιρεία απέφυγε να δεσμευτεί σχετικά με τα αιτήματα των εργαζομένων. Συγκεκριμένα αναφέρει: «Η εταιρεία υποστήριξε ότι η αμοιβή προκύπτει από ένα δυναμικό μοντέλο πληρωμών το οποίο εφαρμόζεται από τη μητρική εταιρεία doordash και λαμβάνει υπόψη του τη προσφορά και ζήτηση, δηλαδή τον αριθμό των διαθέσιμων συνεργατών και τον αριθμό των ενεργών παραγγελιών. Κατά συνέπεια δεν δεσμεύεται για ελάχιστη αμοιβή, ούτε για ελάχιστο αριθμό παραγγελιών ανά ώρα, ούτε για συγκεκριμένη χιλιομετρική αποζημίωση».
Παρόλο που η Wolt «δεσμεύτηκε προφορικά, χωρίς να δώσει ακριβή στοιχεία ότι θα περιορίζει σταδιακά τον αριθμό των λογαριασμών που έχει αποδώσει σε διαχειριστές και θα τους αντικαθιστά με ελεύθερους επαγγελματίες», όπως επίσης ότι «σε περίπτωση που αποδειχθεί ότι διαχειριστής δε τηρεί την εργατική νομοθεσία θα του επιβάλει ποινή περιορισμού του αριθμού των λογαριασμών που του έχει αποδώσει», οι διανομείς προκρίνουν έτσι την προσφυγή στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ), προκειμένου να επιλυθεί η διαφορά.
Το ζήτημα που ουσιαστικά ανακύπτει, σύμφωνα με το ΣΑΔΤΑ είναι τα πάγια έξοδα ενός ελεύθερου επαγγελματία, τα οποία «δεν μεταβάλλονται με βάση κάποιο δυναμικό μοντέλο», όπως επίσης «η μηνιαία εισφορά στον ΕΦΚΑ, το ενοίκιο της φορολογικής έδρας μας, τα έξοδα για λογιστικές υπηρεσίες, για ιδιωτική ασφάλιση, το κόστος συντήρησης του οχήματος, το κόστος για καύσιμο είναι πάγια έξοδα ενός ελεύθερου επαγγελματία». «Δεν αποδεχόμαστε τη λογική της δημοπράτησης της παραγγελίας και απαιτούμε διαφάνεια στο τρόπο λειτουργίας του αλγορίθμου. Ο ορισμός κατώτατης αμοιβής είναι προϋπόθεση για τη συνεργασία μας με ψηφιακές πλατφόρμες», υπογραμμίζει καταληκτικά το Σωματείο.
Από την πλευρά του, το Συνδικάτο Επισιτισμού Τουρισμού Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ν. Αττικής ζητά για τους διανομείς να μην υπάρξει μείωση των αποδοχών ανά παραγγελία και επαναφορά των αποδοχών στα επίπεδα του Μάρτη του 2022 με αποζημίωση 0,40 ευρώ ανά χιλιόμετρο από το πρώτο μέτρο. Επιπλέον, ζητά να σταματήσει η αδήλωτη εργασία, συμβάσεις αορίστου χρόνου απευθείας με τη Wolt, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα σε όσους διανομείς εργάζονται μέσω έμμεσου εργοδότη. Τέλος το Συνδικάτο ζητά δωρεάν χορήγηση όλων των απαραίτητων μέσων ατομικής προστασίας, δηλαδή κράνος, μπουφάν μηχανής και εξοπλισμό, καθώς και να τηρηθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας.
Παράλληλα, όπως ανέφερε ο Νίκος Τάκας, αντιπρόεδρος του Συνδικάτου Εργατοϋπαλλήλων Επισιτισμού – Τουρισμού και Ξενοδοχείων Ν. Αττικής, μιλώντας στο ραδιόφωνο Real Fm, «με το σύστημα υπολογισμού της εταιρείας είδαμε στις τσέπες μας ότι η αμοιβή μας μειώθηκε σαν ποσό». Όπως τόνισε ο ίδιος, η ελάχιστη παραγγελία από τα 2,10 ευρώ έπεσε στα 1,60 – 1,70 ευρώ «που αν τα προσθέσεις σε ένα σύνολο παραγγελιών, διαπιστώνουμε ότι είναι μείωση στην τσέπη μας». «Η εταιρεία παραπέμπει στον αλγόριθμο χωρίς να παραδέχεται ότι έχουμε μείωση των αποδοχών βάσει αυτού», δήλωσε ο Νίκος Τάκας, ενώ αναφέρθηκε και στο συνεργατικό μοντέλο απασχόλησης: «Είμαστε αναγκασμένοι να ανοίγουμε λογιστικά βιβλία με έσοδα – έξοδα, ενώ επιπλέον πρόσθεσε υπάρχουν οι “μεσολαβητές», οι εργολάβοι, που προσλαμβάνουν σαν μισθωτούς τους κάποιους διανομείς, όπου η συμφωνία αμοιβής είναι μεταξύ του διανομέα και του εργολάβου, όπου εκεί κυριαρχούν η ανασφάλιστη εργασία και οι διαφορετικές αμοιβές».
Τι απαντά Wolt
Από την πλευρά της η Wolt, απαντώντας στις αιτιάσεις των διανομέων, απαριθμεί 5 σημεία που αφορούν το θέμα των αμοιβών, τον νέο τρόπο υπολογισμού της αμοιβής, το μοντέλο εργασίας που υιοθετεί, την αξιολόγηση των διανομέων και την ασφάλεια κατά την εργασία. Πιο αναλυτικά:
Αναφορικά με το θέμα των αμοιβών η εταιρεία σημειώνει: «Διευκρινίζουμε ότι με το νέο μοντέλο που παρουσιάστηκε στους συνεργάτες διανομείς τον Φεβρουάριο του 2023, η μέση αμοιβή ανά ώρα, εμφανίζεται αυξημένη κατά 5,2% σε σχέση με πέρυσι την ίδια περίοδο, φτάνοντας τον Μάρτιο του 2023 τα €8.40.
Η Wolt, στις αρχές του 2023, προχώρησε σε αναβάθμιση της πλατφόρμας της για όλες τις αγορές ανά τον κόσμο και πλέον η διαδικασία υπολογισμού της αμοιβής πραγματοποιείται μέσω του αναβαθμισμένου αλγορίθμου της, ο οποίος υπολογίζει κριτήρια όπως η ώρα, η απόσταση, η προσβασιμότητα στον έμπορο ή τον πελάτη και η διαθεσιμότητα των διανομέων, δίνοντας τη δυνατότητα για αύξηση του ωριαίου εισοδήματος. Αξίζει μάλιστα να αναφέρουμε ότι πλέον κάθε διανομέας – συνεργάτης έχει τη δυνατότητα να βλέπει την αμοιβή της διανομής εκ των προτέρων και έχει το δικαίωμα να την αποδεχθεί ή να την απορρίψει, χωρίς μάλιστα κανένα περιορισμό ως προς τον αριθμό των απορρίψεων.
Αναφορικά με το μοντέλο απασχόλησης: «Από την πρώτη ημέρα δραστηριοποίησης μας στην Ελλάδα, έχουμε υιοθετήσει το συνεργατικό μοντέλο το οποίο έχουμε παρουσιάσει με κάθε διαφάνεια στην αγορά και η μεγάλη επιτυχία του έχει κριθεί στην πράξη από τον μεγάλο αριθμό διανομέων που το προτιμούν. Συγκεκριμένα, από την πρώτη μέρα της λειτουργίας της στην Ελληνική αγορά, μέχρι και σήμερα, η Wolt έχει δώσει τη δυνατότητα σε περισσότερους από 8.000 διανομείς να αποκτήσουν εισόδημα, ενώ παράλληλα εκκρεμούν περίπου 10.000 αιτήσεις από διανομείς που επιθυμούν να γίνουν συνεργάτες μας. Οι συνεργάτες μας, στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι ανεξάρτητοι επαγγελματίες, που έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν ελεύθερα και κατά βούληση πότε θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και πόσες παραγγελίες θα εκτελέσουν. Σε ένα μικρό ποσοστό για τις παραγγελίες μας συνεργαζόμαστε με τρίτες εταιρείες διαχείρισης στόλων διανομής.
Αναφορικά με την αξιολόγηση των εργαζομένων: «Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως στις τακτικές έρευνες ικανοποίησης συνεργατών διανομέων που πραγματοποιεί η Wolt σε όλες τις αγορές της, το σκορ για την ελληνική αγορά είναι από τα υψηλότερα παγκοσμίως, αγγίζοντας το 4,7 με άριστα το 5. Σύμφωνα με τις ίδιες έρευνες, ο σημαντικότερος παράγοντας για τον υψηλό βαθμό ικανοποίησης των διανομέων, πέραν της δίκαιης αμοιβής, είναι το ευέλικτο μοντέλο εργασίας της Wolt και η δυνατότητα που έχει ο διανομέας να πραγματοποιεί διανομές τις μέρες και τις ώρες που επιθυμεί».
Αναφορικά με το θέμα της ασφάλειας των διανομέων: «Αποτελεί βασική προτεραιότητα για όλους εμάς στη Wolt [σ.σ και] η εταιρεία μας παρέχει, με δική της πρωτοβουλία, δωρεάν επιπλέον πρόγραμμα ιδιωτικής ασφάλισης σε περίπτωση ατυχήματος, προς όλους τους συνεργαζόμενους διανομείς, ήδη από τον Απρίλιο του 2021. Επιπρόσθετα παρέχεται εξοπλισμός ασφαλείας σε κάθε συνεργαζόμενο διανομέα μας, όπως προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία».
«Σε κάθε περίπτωση, σεβόμενοι την πάγια δέσμευσή μας, να ακούμε τη γνώμη των συνεργατών μας, είμαστε στη διάθεση κάθε πλευράς για διευκρινίσεις, έχοντας πάντα ως κύριο μέλημα την καλύτερη δυνατή αμοιβαία συνεργασία», υπογραμμίζει καταληκτικά η εταιρεία.
Ειδήσεις σήμερα
Ιωάννινα: Προθεσμία να απολογηθούν πήραν οι συλληφθέντες μετά το αιματηρό επεισόδιο