Η νέα σχολική χρονιά ξεκινάει με μία σειρά από «όπλα» στη φαρέτρα εκπαιδευτικών και γονέων για την αντιμετώπιση του φαινομένου, με τους ειδικούς να προειδοποιούν ότι θέλει χρόνο για να αποδυναμωθεί.
Πάντως, πρόκειται για ένα φαινόμενο, στο οποίο το μπαλάκι των ευθυνών φαίνεται να αλλάζει συχνά χέρια: Οι εκπαιδευτικοί μέχρι πρόσφατα υποστήριζαν ότι υπάρχει ένα πολύ χαλαρό πλαίσιο ποινών για τέτοιου είδους περιστατικά, με αποτέλεσμα να έχουν «τα χέρια τους δεμένα», πολλοί γονείς κατηγορούσαν τους εκπαιδευτικούς για αποστασιοποίηση και ευθυνοφοβία απέναντι στη διαχείριση του φαινομένου, ενώ οι ειδικοί ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί ρίχνουν ένα μέρος της ευθύνης και σε μία μερίδα γονέων, οι οποίοι φέρεται να μην αποδέχονται την παραβατική συμπεριφορά των παιδιών τους.
Βία ανηλίκων: «Έκαναν μαγκιές και τους χαράκωσα» – Σοκάρουν οι μαρτυρίες θυμάτων και θυτών στον ΕΤ
Πλατφόρμα
Στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς, το υπουργείο Παιδείας εγκαινίασε τη λειτουργία μιας πλατφόρμας, η οποία θα συγκέντρωνε καταγγελίες περιστατικών βίας και bullying εντός του σχολείου, με στόχο να αναδεικνύεται και να καταγράφεται κάθε περιστατικό.
Η πλατφόρμα, η οποία δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του «Εθνικού Σχεδίου Στρατηγικής Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Βίας και Παραβατικότητας Ανηλίκων», που εκπονεί η κυβέρνηση, αποτελεί ένα μόνο από τα εργαλεία σε ένα πλέγμα δράσεων.
Στην περίπτωση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, οι γονείς με τον αριθμό μητρώου του μαθητή θα μπορούν επώνυμα να υποβάλλουν αναφορές ή καταγγελίες, ενώ στην περίπτωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δικαίωμα χρήσης της πλατφόρμας έχουν και οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Και σε αυτήν την περίπτωση, σε πρώτη φάση η υποβολή αναφορών θα γίνεται επώνυμα.
Ηδη η ανταπόκριση είναι μεγάλη με πάνω από 1.400 προφίλ και άνω των 300 καταγγελιών να έχουν ήδη υποβληθεί. Σημειώνεται ότι γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί μπορούν να αναφερθούν σε οποιοδήποτε περιστατικό αφορά μαθητές, ακόμα κι αν έχει εκτυλιχθεί εκτός του σχολικού χώρου.
ΑΑΔΕ: Εσωτερική έρευνα για τον εμπλεκόμενο υπάλληλο σε κύκλωμα λαθρεμπορίας ποτών διέταξε ο Πιτσιλής
Τα περιστατικά αξιολογούνται σε τρία επίπεδα.
Με την υποβολή μίας αναφοράς, αναλαμβάνει «δράση» ο διευθυντής ή η διευθύντρια του σχολείου που αφορά η αναφορά. Σε συνεργασία με τον σύμβουλο Σχολικής Ζωής (στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) ή έναν δάσκαλο που έχει αναλάβει αυτήν την αρμοδιότητα (στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση) καλούνται σε πρώτο στάδιο να διαχειριστούν το περιστατικό εντός του σχολείου και να ενημερώσουν στη συνέχεια για τις ενέργειές τους τις ανώτερες υπηρεσίες.
Ομάδα Δράσης
Η διαχείριση του περιστατικού εντός του σχολείου θα συνεπικουρείται από την 4μελή Ομάδα Δράσης για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού, η οποία συγκροτείται ανά διεύθυνση Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Σε αυτή συμμετέχουν ο διευθυντής-διευθύντρια Εκπαίδευσης, ένας ψυχολόγος, ένας κοινωνικός λειτουργός και ο σύμβουλος Εκπαίδευσης.
Η ομάδα αυτή αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου ένα περιστατικό σε περίπτωση που το ίδιο το σχολείο καθυστερεί ή αδυνατεί να το διαχειριστεί. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να αναπτυχθούν δράσεις διαχείρισης του κάθε περιστατικού αλλά και υποστήριξης τόσο των εμπλεκομένων (θύμα-θύτης) όσο και των παιδιών που υπήρξαν μάρτυρες. Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της ψυχολογικής υποστήριξης στο σχολείο από ειδικούς, η αντιμετώπιση του κάθε περιστατικού είναι πιθανό να συνοδεύεται από επίσκεψη ψυχολόγων ή κοινωνικών λειτουργών (κάτι που γίνεται και σήμερα ανάλογα με τη σοβαρότητα του περιστατικού), ενημέρωση και ευαισθητοποίηση για αυτά τα ζητήματα σε γονείς και μαθητές και δράσεις πρόληψης.
Η δράση και οι ενέργειες των παραπάνω ομάδων θα καταγράφονται από 7μελή επιστημονική Επιτροπή που θα εδρεύει στο υπουργείο Παιδείας και θα είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία της πλατφόρμας, την εξαγωγή συμπερασμάτων και την ανάπτυξη πρωτοκόλλων, δράσεων και οδηγιών προς τη σχολική κοινότητα, με στόχο την κατάρτιση προγραμμάτων για την πρόληψη, την ενημέρωση, αλλά και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
ΑΥΣΤΗΡΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΙΝΩΝ
Στο… απόσπασμα τα κινητά εντός της τάξης
Ενας πολύ σημαντικός παράγοντας για το bullying είναι η άκρατη χρήση κινητών εντός της τάξης. Το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη ανακοινώσει από πέρυσι μία δέσμη παιδαγωγικών αλλά αυστηρότερων μέτρων για τους μαθητές που εμπλέκονται σε τέτοιου είδους περιστατικά.
Σε περίπτωση που ένας μαθητής ή μία μαθήτρια βιντεοσκοπεί/φωτογραφίζει/μαγνητοφωνεί καθηγητές ή συμμαθητές του, χωρίς συναίνεση ή συγκατάθεση, η ποινή του θα είναι τριήμερη αποβολή, ενώ με συγκατάθεση/συναίνεση θα αποβάλλεται για 1 έως 3 ημέρες. Αν η φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση αφορά προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος.
Ο νέος κανονισμός του σχολείου διευκολύνει και την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για μαθητές που πρωταγωνιστούν σε ακραία περιστατικά bullying ή βίας, εφόσον, βέβαια, η απόφαση ληφθεί από τον Σύλλογο Διδασκόντων.
Σε πρώτο στάδιο, βέβαια, και πριν ληφθούν αυστηρά μέτρα, ήδη τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής & Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) έχουν στελεχωθεί με χιλιάδες ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, οι οποίοι επισκέπτονται τα σχολεία στα οποία έχουν καταγραφεί φαινόμενα bullying για όσο καιρό αυτό κριθεί απαραίτητο.
Ειδήσεις σήμερα
Κολωνός: Πυροβολισμοί έξω από ψητοπωλείο – Ένας τραυματίας
Κέρκυρα: Για ανθρωποκτονία εκ προθέσεως κατηγορείται η 49χρονη Ρωσίδα – Τι λέει για το περιστατικό
Ελληνοτουρκικά: Φτάνει ο… κόμπος των συνομιλιών στο χτένι για την οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ;
Ταμπού-spoiler: Πρεμιέρα με δύο φόνους και έναν εκβιασμό
Καιρός – Μαρουσάκης: Νέο κύμα κακοκαιρίας τις επόμενες ημέρες
Τραγωδία στην Κέρκυρα: Πέθανε 14χρονος – Αισθάνθηκε αδιαθεσία ενώ έπαιζε με τους φίλους του