Ταυτοποίηση
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την επίσημη έκθεση του Γενικού Χημείου του Κράτους που έχει συμπεριληφθεί στη δικογραφία, ταυτοποιήθηκε η χημική ουσία ξυλόλιο, η οποία αναφέρεται ως «υλικό ανευρεθέν επί της εξωτερικής επιφάνειας της 2ης ηλεκτράμαξας της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας» στα δείγματα που αναλύθηκαν κατά το διάστημα από 18 Απριλίου έως 3 Μαΐου 2023. Το ξυλόλιο χρησιμοποιείται ως διαλύτης στη χημική βιομηχανία. Επειδή, όμως, τα συστατικά της ουσίας αυτής είναι κοντινά με αυτά της βενζίνης και η τιμή της μικρότερη κατά περίπου 10 φορές, χρησιμοποιείται και στη νόθευση καυσίμων.
Οι πραγματογνώμονες θα ζητήσουν, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, απαντήσεις από τις ανακριτικές Αρχές για το πώς βρέθηκε η ουσία αυτή στην εξωτερική λαμαρίνα της δεύτερης μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας, η οποία είχε δύο μηχανές λόγω του βάρους του φορτίου της. Οι ίδιοι με τις έως τώρα έρευνές τους δεν κατάφεραν, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, να δώσουν μια λογική εξήγηση για την ύπαρξη της ουσίας αυτής που προκαλεί γρήγορη ανάφλεξη και θα μπορούσε, όπως εκτιμούν, να ευθύνεται για το πελώριο… μανιτάρι φωτιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ
Τραγωδία στα Τέμπη: «Η δειγματοληψία δεν έγινε μέσα στις πρώτες 24 ώρες όπως θα έπρεπε»
Αυτό που θα τονίσουν, πάντως, οι πραγματογνώμονες είναι η καθυστέρηση στη λήψη δειγμάτων για χημικές αναλύσεις από τον τόπο της τραγωδίας. Τα δείγματα που εξετάστηκαν από το Γενικό Χημείο του Κράτους λήφθηκαν από τη Χημική Υπηρεσία Λάρισας, 29 ημέρες μετά το δυστύχημα στις 29 Μαρτίου, την ημέρα που και οι ίδιοι οι διερευνητές έφτασαν στο σημείο για να πάρουν δείγματα.
«Η δειγματοληψία δεν έγινε μέσα στις πρώτες 24 ώρες όπως θα έπρεπε να έχει γίνει προκειμένου να εντοπιστούν ίχνη πτητικών ουσιών, αλλά έγινε με μεγάλη χρονική καθυστέρηση και έπειτα από αιτήματα των δικηγόρων των οικογενειών και των τεχνικών τους συμβούλων», θα επισημάνουν οι πραγματογνώμονες.
Θα σταθούν στο γεγονός ότι στις εκθέσεις εξετάσεων δειγμάτων του Γενικού Χημείου του Κράτους, μεταξύ άλλων, περιγράφεται θεωρητικά η αποσύνθεση του ελαίου μετασχηματιστή όταν αυτό καίγεται ή εκτίθεται σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες και αναφέρονται τα πιθανά προϊόντα αποσύνθεσης, ενώ απλώς σημειώνεται η ύπαρξη ξυλολίου, μιας ουσίας που δεν δικαιολογείται στο σημείο, ούτε ως συστατικό αλλά ούτε και από τα πιθανά προϊόντα της καύσης του ελαίου των μετασχηματιστών.
Αρα, η ανάκριση θα πρέπει να διερευνήσει την προέλευση της ιδιαίτερα εύφλεκτης αυτής ουσίας που εντόπισαν οι χημικές αναλύσεις όπως θα τονίσουν στη συνέντευξη Τύπου.
ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΣΤΑ ΒΑΓΟΝΙΑ
Τραγωδία στα Τέμπη: Ζητούν απαντήσεις οι συγγενείς των θυμάτων
Η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Τεχνικών Συμβούλων Οικογενειών για την τραγωδία στα Τέμπη έχει ολοκληρώσει πλέον τη χαρτογράφηση των θανάσιμων τραυματισμών ανά βαγόνι και θέση στον συρμό, προκειμένου να εκτιμηθούν με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια ο μηχανισμός και οι ιδιαίτερες συνθήκες που οδήγησαν σε τραυματισμούς και θανάτους σε κάθε βαγόνι του συρμού. Η εκτίμησή τους προκύπτει από τον συνδυασμό των στοιχείων για τις κρατήσεις εισιτηρίων, τα ευρήματα από την αυτοψία των συντριμμιών και τις μαρτυρίες διασωθέντων και διασωστών και θεωρείται η καλύτερη δυνατή, δεδομένης και κάποιας αβεβαιότητας που προκαλεί η ύπαρξη αριθμού ανώνυμων εισιτηρίων, καθώς και η αδυναμία πλήρους διασταύρωσης μέσω μαρτυριών για το βαγόνι Α1 και το κυλικείο.
Η εκτίμηση, επίσης, θεωρούν ότι έχει μια αβεβαιότητα, ενδεχομένως της τάξης των 2-3 ατόμων, λόγω όρθιων στο κυλικείο ή ατόμων σε διαδρόμους και τουαλέτες.
» Στο βαγόνι Α1 της Α’ θέσης δεν βρέθηκαν επιζώντες ούτε και εκτιμάται ότι υπήρχε δυνατότητα επιβίωσης λόγω της σφοδρότητας της αρχικής σύγκρουσης, σύμφωνα με στοιχεία που έχουν συλλέξει.
» Από το βαγόνι του κυλικείου (μέγιστης χωρητικότητας 42 ατόμων + 2 εργαζόμενοι) έχουν εντοπιστεί τουλάχιστον 6 διασωθέντες.
» Στο βαγόνι Β2 (μέγιστης χωρητικότητας 66 θέσεων, χωρισμένο σε 11 κουπέ) εκτιμάται ότι υπήρξαν 9 θύματα, 7 από το εμπρός μέρος του βαγονιού και 2 από το πίσω μέρος. Επιπλέον, τουλάχιστον 4 άτομα από τις μπροστινές θέσεις πετάχτηκαν έξω από το βαγόνι στη φάση του εκτροχιασμού και σώθηκαν με σοβαρά τραύματα. Τουλάχιστον 26 επιβάτες (ενδεχομένως περισσότεροι) από τα κουπέ 4 έως 10 πρόλαβαν να εγκαταλείψουν το βαγόνι εγκαίρως πριν μεταδοθεί η φωτιά σε ολόκληρο το βαγόνι.
» Στο βαγόνι Β3 (μέγιστης χωρητικότητας 80 θέσεων) υπήρξαν 2 θύματα, ως συνέπεια του εκτροχιασμού και της βίαιης επαφής του Β3 με τη μηχανή της αμαξοστοιχίας και με το βαγόνι Β2. Το βαγόνι Β3 δεν αντιμετώπισε κίνδυνο πυρκαγιάς, όμως κατακλύστηκε από καπνό που προκάλεσε σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα στους επιβάτες, όπως εκτιμούν στα συμπεράσματά τους οι πραγματογνώμονες των οικογενειών.
» Παράλληλα, έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι κάποιοι από τους επιβάτες δεν έχασαν τη ζωή τους από τη σφοδρή σύγκρουση αλλά από τη φωτιά όπως έχει προκύψει και από την ιατροδικαστική διερεύνηση σε τουλάχιστον μία περίπτωση. Οι οικογένειες των θυμάτων τούς ζητούν, όπως επισημαίνουν, απαντήσεις για το τι ακριβώς συνέβη στους δικούς τους ανθρώπους που βρίσκονταν τη στιγμή της σύγκρουσης και αν πέθαναν ακαριαία.
Τραγωδία τα Τέμπη: Ερωτήματα για την πυρασφάλεια στα τρένα
Οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών των θυμάτων στα Τέμπη θα τονίσουν στα συμπεράσματά τους ότι η προβαλλόμενη εξήγηση για την πρόκληση της φωτιάς που ρίχνει όλη την ευθύνη στα έλαια των μετασχηματιστών της ηλεκτρομηχανής δημιουργεί ερωτήματα για την ασφάλεια των τρένων που εξακολουθούν να κινούνται με ίδιου τύπου ηλεκτρομηχανές.
Επίσης, σοβαρό ζήτημα θεωρούν ότι εγείρεται και για την ύπαρξη καύσιμης ύλης στα υλικά κατασκευής των βαγονιών (υφασμάτινα καθίσματα, ξύλινη επένδυση στα πλαϊνά και στο πάτωμα, αφρολέξ καθισμάτων, πολυεστερικές κουρτίνες) της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62, καθώς τρένα ίδιων προδιαγραφών κινούνται καθημερινά στο ίδιο δρομολόγιο. Συγκεκριμένα, θα ζητήσουν απαντήσεις για τα μέτρα πυρασφάλειας στα τρένα που συνεχίζουν να κυκλοφορούν στο δίκτυο των σιδηροδρόμων.
Διαβάστε εδώ όλες τις ειδήσεις για τον καύσωνα και τον καιρό
Ειδήσεις σήμερα
Θερινές εκπτώσεις: Ανοιχτά τα εμπορικά καταστήματα – Πώς θα λειτουργήσουν σήμερα
Πανελλαδικές 2023: Λήγει τη Δευτέρα η προθεσμία υποβολής Μηχανογραφικού
Τραγωδία στο Καβούρι: 6χρονο αγοράκι ανασύρθηκε νεκρό από τη θάλασσα
Καύσωνας Κλέων: Αυξημένος κίνδυνος πυρκαγιών – Μικρή πτώση της θερμοκρασίας, ισχυροί άνεμοι