Κρίσιμο για τους τεχνικούς συμβούλους είναι να απαντηθεί τι προκάλεσε τη φωτιά στην επιβατική αμαξοστοιχία όπου είχαν παγιδευτεί επιβάτες και γι’ αυτό έχουν συλλέξει υπολείμματα καύσης, ενώ θα γίνουν δοκιμές σε ειδικά εργαστήρια. «Το σημείο που εντοπίζεται ότι ξεκινάει η φωτιά είναι μεταξύ της πρώτης θέσης και του κυλικείου, και μετά στο βαγόνι 2, όπου η φωτιά έκαιγε για περίπου 20 με 25 λεπτά», σημείωσε ο Κωνσταντίνος Λακαφώσης προσθέτοντας: «Δεν είναι έτοιμο το συμπέρασμα, εκκρεμούν χημικές δοκιμές, ωστόσο δεν είναι φυσιολογική, ούτε αναμενόμενη εικόνα το μανιτάρι που προκλήθηκε, γι’ αυτό και ερευνούμε. Υπάρχουν τα στοιχεία για να καταλήξουμε κάπου, να δούμε δηλαδή αν υπήρχε κάτι εκεί που δεν έπρεπε να υπάρχει».
Στις επίμονες ερωτήσεις τι υποψιάζονται για τη φωτιά κι αν υπήρχε κάτι εύφλεκτο στο τρένο, οι ειδικοί αρνήθηκαν να απαντήσουν. Διευκρίνισαν, πάντως, ότι το εμπορικό τρένο είχε δύο μηχανές και από τα τρία συνολικά «μαύρα κουτιά» σώθηκε μόνο το ένα, αλλά κι αυτό δεν έδωσε ενδιαφέροντα στοιχεία για την έρευνα, ενώ τόνισαν ότι η σύγκρουση των τρένων διήρκεσε 6 με 7 δευτερόλεπτα. Ο Γιώργος Βλασσόπουλος, υποπτέραρχος εν αποστρατεία της Πολεμικής Αεροπορίας, χαρακτήρισε απαράδεκτο τον τρόπο επικοινωνίας σταθμαρχών και μηχανοδηγών. «Η φρασεολογία, όπου υπάρχει κυκλοφορία, είναι τυποποιημένη. Ακούστηκαν απαράδεκτα πράγματα. Είναι αδιανόητο να μιλάει κατ’ αυτόν τον τρόπο κάποιος που έχει μόλις τελειώσει την εκπαίδευσή του. Ακούγεται να μιλάει τόσο ατυποποίητα που πρέπει να ψαχτεί απ’ τον Οργανισμό ό,τι αφορά την εκπαίδευση. Πρέπει να υπάρχει Chek List, γιατί κάτι με την εκπαίδευση σταθμαρχών και μηχανοδηγών δεν πάει καλά».
Ο κ. Βλασσόπουλος είπε ότι είναι ακατανόητο που το πλήρωμα του InterCityδεν αντιλήφθηκε ότι κινούταν ανάποδα. «Κάνεις από το πλήρωμα της αμαξοστοιχίας δεν αντέδρασε που πήγαινε στη γραμμή ανόδου. Κάτι δεν έγινε. Είναι τρελό να μπήκε στο αντίθετο ρεύμα και να μην το κατάλαβε κανείς», επεσήμανε ο υποπτέραρχος ε.α.
Για συστημικά λάθη στο σιδηρόδρομο έκανε λόγο ο Κωνσταντίνος Λακαφώσης. «Η διαδικασία άφηνε χώρο για λάθη και το ένα από αυτά τα λάθη ήταν ολέθριο. Είναι συστημικό το πρόβλημα στον ΟΣΕ, υπάρχει έλλειψη κουλτούρας ασφαλείας, υπάρχουν ραδιοεπικοινωνίες με κενά. Η επικοινωνία χάνεται και το ξέρουμε. Το τρένο ξεκινάει εν γνώσει όλων ότι δεν πιάνει ο ασύρματος σε όλη τη διαδρομή. Πώς ξεκινούν τα τρένα με το μοναδικό μέτρο ασφαλείας να μη λειτουργεί;», αναρωτήθηκε. Οι τεχνικοί σύμβουλοι κωδικοποίησαν τις έως τώρα παρατηρήσεις τους υποβάλλοντας προκαταρκτική αναφορά με προτάσεις προς τον ΟΣΕ, τη Hellenic Train και τις κανονιστικές και νομοθετικές Αρχές.