Η παραγγελία
«Για την ακριβή διερεύνηση των συνθηκών επέλευσης του δυστυχήματος και των ανωτέρω διωκόμενων πράξεων από τους κατηγορουμένους απαιτείται η άντληση – ανάκτηση – ανάλυση και καταγραφή με ειδικό εξοπλισμό των ψηφιακών δεδομένων από το ειδικό καταγραφικό μηχάνημα του συστήματος ETCS επί της ηλεκτράμαξας της συγκρουσθείσας επιβατικής αμαξοστοιχίας (IC 62), το οποίο μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με την έλευση στη Λάρισα ειδικού συνεργείου με τον κατάλληλο εξοπλισμό της εδρεύουσας στη Γένοβα Ιταλίας ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία Hitachi Rail SpA» έγραφε η παραγγελία, σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής.
Χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν δύο μήνες, ώστε το έγγραφο με το αίτημα του δικαστικού λειτουργού να μεταφραστεί επίσημα στα ιταλικά και να διαβιβαστεί αρμοδίως, προκειμένου οι τεχνικοί της Hitachi να ταξιδέψουν στη Λάρισα.
Το αποτέλεσμα
Παρόντες στη διαδικασία για την προσπάθεια ανοίγματος του μαύρου κουτιού ήταν και δύο από τους πραγματογνώμονες που έχουν ορίσει για την υπόθεση οι οικογένειες των θυμάτων, ο Κώστας Λακαφώσης και ο Γιώργος Περιβολιώτης.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, οι Ιταλοί τεχνικοί έφτασαν στο γραφείο του ανακριτή με έναν φορητό υπολογιστή και ένα μηχάνημα το οποίο συνέδεσαν στο μαύρο κουτί. Ωστόσο, στην οθόνη φάνηκε η ένδειξη ότι δεν υπάρχουν στοιχεία στη μνήμη. Αυτό ήταν το τρίτο μαύρο κουτί του δυστυχήματος, καθώς υπήρχαν άλλα δύο στις ισάριθμες μηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας, τα οποία είχαν εξεταστεί στην αρχή της έρευνας.
Το πρώτο μαύρο κουτί ήταν πλήρως κατεστραμμένο από τη σφοδρή σύγκρουση, ενώ από το δεύτερο προέκυψε μόνο η ταχύτητα του εμπορικού τρένου που κατέβαινε από τη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με πηγές κοντά στην έρευνα, η κύρια ανάκριση που διενεργείται μετά το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου οδεύει προς το τέλος της και ο έμπειρος ανακριτής δουλεύει μεθοδικά, ώστε να φωτιστούν όλα τα υπάρχοντα στοιχεία. Σε αυτό το πλαίσιο κάλεσε και τους Ιταλούς τεχνικούς, ώστε να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια για επιπλέον πληροφορίες.
Πραγματογνώμονες
Την ίδια ώρα ο ανακριτής αναμένει και το πόρισμα των διορισμένων πραγματογνωμόνων για το δυστύχημα προκειμένου να περατωθεί η κύρια ανάκριση και να διαβιβαστεί η δικογραφία στον εισαγγελέα. Την περασμένη εβδομάδα, πάντως, πραγματοποιήθηκε και νέα αυτοψία στα συντρίμμια των τρένων που φυλάσσονται σε αποθήκη του ΟΣΕ στην περιοχή Κουλούρι Θεσσαλίας από τους τεχνικούς συμβούλους των οικογενειών των θυμάτων.
Για την τραγωδία των Τεμπών, που άφησε πίσω της 57 νεκρούς, έχουν προφυλακιστεί ο σταθμάρχης που είχε βάρδια το μοιραίο βράδυ και δεν γύρισε τα κλειδιά με αποτέλεσμα τα δύο τρένα να βρεθούν στην ίδια γραμμή και ο επιθεωρητής που είχε τοποθετήσει μόνο σε βάρδια του τριημέρου της Καθαράς Δευτέρας τον άπειρο σιδηροδρομικό υπάλληλο με τα γνωστά ολέθρια αποτελέσματα.
Εν αναμονή της νέας έκθεσης από την Πυροσβεστική
Σημαντική για την πορεία της έρευνας θεωρείται η νέα έκθεση της Πυροσβεστικής, που έχει παραγγείλει ο ανακριτής από τον Μάρτιο, απορρίπτοντας ως ελλιπή εκείνη που υποβλήθηκε αρχικά. Συγκεκριμένα, έχει ζητήσει να γίνει νέα διερεύνηση με τη συμμετοχή χημικών από το τελωνείο της Λάρισας, που θα αναλύσουν όλα τα δείγματα από τον τόπο της τραγωδίας με στόχο να προσδιοριστούν τα ακριβή αίτια της πυρκαγιάς που ξέσπασε μετά τη σύγκρουση των τρένων, το σημείο εκκίνησης, η έκταση και τα υλικά καύσης.
Επίσης, οι ειδικοί που υποστηρίζουν το έργο της Πυροσβεστικής καλούνται να αναγνωρίσουν με τη μέθοδο των χημικών αναλύσεων ουσίες από το υπέδαφος και από κατάλοιπα της καύσης πάνω στα συντρίμμια των τρένων, αλλά και να προσδιορίσουν εάν και σε ποιο βαθμό συνετέλεσε στην έναρξη της φωτιάς ή στα αποτελέσματά της το λάδι ψύξης των μετασχηματιστών.