Συγκεκριμένα, με εκπαίδευση μόλις λίγων μηνών και πρακτική λίγων ημερών αλλά και με σημαντικά κενά και παραλείψεις στην διαδικασία της εκπαίδευσης και των εξετάσεων φαίνεται όπως όλα δείχνουν να τοποθετούνται οι σταθμάρχες στα πόστα τους στον ΟΣΕ ενώ ερωτήματα γεννά το γεγονός πως τα ποσοστά επιτυχίας των υποψήφιων αγγίζουν το 100%.
Μιλώντας αποκλειστικά στον ΣΚΑΪ, μέλος της επιτροπής από την οποία εξετάστηκε ο 59χρονος προφυλακισθείς σταθμάρχης της Λάρισας, περιγράφει τη διαδικασία πιστοποίησης του και επισημαίνει πως η θεωρητική εξέταση του 59χρονου έγινε σωστά ωστόσο, όπως υπογραμμίζει η πράξη διαφέρει από τη θεωρία.
«Απάντησαν στις ερωτήσεις. Ρωτούσαμε γενικά και για τη σηματοδότηση και για την αρμοδιότητα του σταθμάρχη και την αναγγελία ακόμα και τι αίτημα του δίνουμε του μηχανοδηγού όταν πρόκειται να αλλάξει κυκλοφορία, να αλλάξει γραμμή και όλοι ξέρανε. Η εκπαίδευση έγινε σωστά δηλαδή, η θεωρητική. Η πρακτική είναι όμως, ό,τι και να ξέρεις θεωρητικά η πράξη είναι πολύ διαφορετική και χρειάζεται πολλή εξάσκηση» ανέφερε χαρακτηριστικά ο εξεταστής του 59χρονου και πρόσθεσε:
«Εγώ ας πούμε όταν ανέλαβα σε τοπικό χειριστήριο έκανα ενάμιση μήνα και εγώ αποφάσισα να το παρατείνω τόσο για να το κατανοήσω ακριβώς. Η θεωρία είναι εύκολο να τη μάθουμε σαν ποίημα. Η πράξη όμως διαφέρει.»
Ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης, μιλώντας στο ΣΚΑΪ καταγγέλλει επίσης πως οι υποψήφιοι σταθμάρχες γνώριζαν τα θέματα των εξετάσεων εκ των προτέρων, καθώς οι εκπαιδευτές ήταν ταυτόρχρονα και εξεταστές..
«Καθόμαστε έξι μήνες μαζί και εγώ πάλι σου βάζω τα θέματα; Θα σε απορρίψω; Ποιος έχει απορριφθεί καταρχήν. Ο συγκεκριμένος σταθμάρχης έπρεπε να κριθεί προακτέος ή απορριπτέος; Γιατί βρίσκεται εκεί ποιος τον έκρινε; » διερωτάται ο Γιώργος Αποστολέρης και προσθέτει: «Σαφέστατα. Δεν είναι δυνατόν αυτό το πράγμα να λέγεται εκπαίδευση. Αν είναι να πάω και εγώ στο πανεπιστήμιο να τελειώσω γιατρός. Και ας με εξετάσουν και εμένα μία τριμελής επιτροπή οι οποίοι κάθονται δύο λεπτά και με αξιολογούν αφού μου έχουν δώσει τα θέματα και λέω ότι το κόκκαλο αυτό είναι άσπρο.»
Την ίδια στιγμή, ο ΣΚΑΪ αποκαλύπτει πως η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είχε στείλει κατ’ επανάληψη έγγραφο προς τον ΟΣΕ και την Hellenic Train σχετικά με την ελλιπής εκπαίδευση.
Σε ένα από αυτά τα έγγραφα που εστάλη στις 24 Φεβρουαρίου 2023, δηλαδή μόλις τέσσερις μέρες πριν την τραγωδία στα Τέμπη, γίνεται αναφορά σε δύο εκτροχιασμούς, στο σ.σ Λιανοκλάδι και σ.σ Τιθορέας στις 10 και 21 Οκτωβρίου όπου διαπιστώθηκε από τις σχετικές εκθέσεις διερεύνησης συμβάντων ότι προέκυπταν από ανθρώπινο παράγοντα (μη ορθή διευθέτηση της αλλαγής τροχιάς από σταθμάρχη και βλάβη ψευδούς ένδειξης κατάληψης κυκλώματος).
Στα έγγραφα αυτά η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ρωτά αν αναλυθήκαν οι παράγοντες που οδήγησαν το προσωπικό του ΟΣΕ σε αυτό και ποιοι μπορεί να είναι (η ελλιπής εκπαίδευση, η κόπωση προσωπικού, άλλος παράγοντας) ή αν πρόκειται να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπισή τους.
Τραγωδία στα Τέμπη: Την Παρασκευή απολογούνται ο προϊστάμενος επιθεώρησης και οι δύο σταθμάρχες
Σε απολογία καλούνται την Παρασκευή από τον ειδικό εφέτη ανακριτή, ο προϊστάμενος επιθεώρησης και οι δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας στο σταθμό Λάρισας, οι οποίοι ήδη διώκονται ποινικά με βαρύτατες κατηγορίες για την τραγωδία στα Τέμπη.
Κατά πάσα πιθανότητα οι τρεις θα ζητήσουν προθεσμία για να απολογηθούν προκειμένου να ενημερωθούν οι δικηγόροι τους.
Σιδηροδρομικά δυστυχήματα: Ανοίγουν φάκελοι σε βάθος 15ετιας – Επανεκκίνηση με προαστιακό και εμπορικά τρένα
Ολους τους φακέλους που περιλαμβάνουν τα στοιχεία για θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα, που έγιναν την τελευταία δεκαπενταετία σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο ζήτησε ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος από τον σημερινό διοικητή του ΟΣΕ.
Η εισαγγελική παραγγελία του ανώτατου εισαγγελικού λειτουργού της χώρας αναφέρει πως ο ΟΣΕ υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική αρχή για όλα τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια.
Η αποστολή των φακέλων, σύμφωνα με πληροφορίες, ζητήθηκε από τον κ. Ντογιάκο, προκειμένου να ελεγχθεί αν οι ευθύνες που αποδόθηκαν ήταν οι πραγματικές ή μήπως εκτός από εκείνους που πιθανά διώχθηκαν ποινικά ή καταδικάστηκαν υπήρχαν και άλλοι, στους οποίους οι έρευνες δεν στράφηκαν και οι σχετικές δικογραφίες οφείλουν τώρα να επαναξιολογηθούν.
Στόχος του κ. Ντογιάκου είναι να διερευνήσει τι έγινε με την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους των δυστυχημάτων, ειδικά σε ό,τι αφορά τις συνθήκες του δικτύου και τις ελλείψεις σε συστήματα ασφαλείας. Η έρευνα θα στραφεί στα τελευταία 15 χρόνια, με δεδομένο ότι παλαιότερες τυχόν εγκληματικές πράξεις ή παραλείψεις έχουν παραγραφεί.
Ηδη ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου έχει ζητήσει και μελετά το φάκελο για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Αδενδρο Θεσσαλονίκης που σημειώθηκε το 2017, για το οποίο δικάστηκε και αθωώθηκε μόνον ο ένας από τους μηχανοδηγούς που επέζησε του τραγικού δυστυχήματος.
Ο,τι μεμπτό θα βρεθεί
Υπενθυμίζεται ότι ξεχωριστή έρευνα διερευνά η Αρχή για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος με τον έλεγχο της περιουσιακής κατάστασης όσων είχαν κατά καιρούς θέσεις ευθύνης σε ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ. Ο έλεγχος αφορά την περιουσιακή τους κατάσταση, ακίνητα και λοιπά, αλλά και τραπεζικούς λογαριασμούς, ενώ θα ελεγχθούν και εκπρόσωποι εταιρειών και εργολάβοι. Χθες ο επικεφαλής της Αρχής Χαράλαμπος Βουρλιώτης, ερωτώμενος σχετικά (voria.gr) κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος, προσδιόρισε ως χρόνο ελέγχου τη 15ετία, δηλαδή το περιθώριο παραγραφής κακουργημάτων.
«Ο,τι μεμπτό υπάρχει θα βρεθεί», τόνισε ο κ. Βουρλιώτης, ο οποίος, εξηγώντας τη λειτουργία της Αρχής, σημείωσε ότι υπακούει σε υπερεθνικούς νόμους της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Νέος εφέτης ανακριτής
Στα χέρια του νέου εφέτη ανακριτή βρίσκεται πλέον η δικαστική έρευνα για την τραγωδία στα Τέμπη. Οπως σημειώνουν δικαστικές πηγές, το πεδίο της έρευνας αναβαθμίζεται καθημερινά και το κάδρο των ευθυνών διευρύνεται πέρα από το πρόσωπο του σταθμάρχη της μοιραίας νύχτας. Δεν αποκλείεται μάλιστα να ασκηθούν διώξεις και σε άλλα πρόσωπα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εφέτης ανακριτής έχει παραλάβει το σύνολο της πολυσέλιδης δικογραφίας ώστε να τη μελετήσει σε βάθος. Οπως αναμένεται, την πόρτα του ανακριτή θα περάσουν ξανά οι τρεις νέοι κατηγορούμενοι, δηλαδή οι δύο σταθμάρχες και ο επιθεωρητής, που εις βάρος τους υπάρχουν κατηγορίες για την εμπλοκή τους στην υπόθεση, ώστε ο ανακριτής να λάβει γνώση όλων των πληροφοριών που χρειάζεται. Υπενθυμίζεται πως και στους τρεις ασκήθηκε δίωξη για τα ίδια, κακουργηματικού και πλημμεληματικού χαρακτήρα, αδικήματα όπως του 59χρονου σταθμάρχη, που μετά την πολύωρη απολογία του πριν μία εβδομάδα κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος στις φυλακές Λάρισας.
Ευνόητο είναι πως ο εισαγγελικός λειτουργός θα ζητήσει και θα λάβει και τα στοιχεία των δικαστικών πραγματογνωμόνων που ορίστηκαν από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Λάρισας Απόστολο Τζαμαλή. Πρόκειται για εξειδικευμένους επιστήμονες οι οποίοι έχουν συντάξει το πόρισμα των ερευνών τους και περιλαμβάνει κρίσιμα στοιχεία για την υπόθεση.
Ρύθμιση για τις αποζημιώσεις
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες (capital.gr), η κυβέρνηση θα φέρει νομοθετική ρύθμιση ώστε να καταβάλλονται με την πρωτόδικη απόφαση, δηλαδή χωρίς εφέσεις και αναιρέσεις, οι αποζημιώσεις των θυμάτων της εθνικής τραγωδίας στα Τέμπη. Ειδικότερα αναμένεται να οριστεί ότι οι παροχές του κράτους έναντι των θυμάτων είναι εντελώς άσχετες με τις αποζημιώσεις των θυμάτων που θα διεκδικήσουν δικαστικά με αγωγές στα διοικητικά δικαστήρια και η δικαστική διεκδίκηση, εφόσον ευοδωθεί, δηλαδή εφόσον επιδικαστεί αποζημίωση, θα ολοκληρώνεται από τον πρώτο βαθμό.
Ειδήσεις σήμερα
Συντάξεις: Τα 4 μπόνους για 350.000 στρατιωτικούς [πίνακες]
Silicon Valley Bank: Φόβοι για «μέρες 2008» στις αμερικανικές τράπεζες
Επίθεση σε Βαρουφάκη: Και οι 7 είναι… μπαχαλάκηδες