Η πρώτη αυτή αυτοψία στο σημείο της σύγκρουσης σύμφωνα με το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star έφερε στο φως τρία πολύ σημαντικά στοιχεία.
Τα πρώτα συμπεράσματα από την αυτοψία δείχνουν ότι:
Τρεις μηχανές των τρένων δεν έχουν καεί, παρά την πυρκαγιά που προκλήθηκε και αυτό είναι κάτι που προκαλεί μεγάλη εντύπωση.
Η θερμοκρασία που αναπτύχθηκε τα μοιραία πρώτα λεπτά μετά τη σύγκρουση ήταν 500 με 600 βαθμοί Κελσίου.
Οι βλάβες στα κλειδιά στον πίνακα κυκλοφορίας δεν αποκαθίστανται αμέσως, όπως το κλειδί 101, που είναι χαλασμένο από τον περασμένο Νοέμβριο.
Το πρωί της Παρασκευής η πενταμελής επιτροπή πρόκειται να παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου στην οποία θα παρουσιάσει τα πρώτα συμπεράσματα.
Την ίδια στιγμή στο Star μίλησε ο πραγματογνώμονας και μέλος της πενταμελούς επιτροπής Κώστας Λακαφώσης ο οποίος όπως είπε «Έχουμε κάνει μια αυτοψία στον χώρο του ατυχήματος κι άλλη μία στον χώρο όπου φυλάσσονται τα συντρίμμια. Έχουμε και κάποιες αυτοψίες τις επόμενες μέρες που θα γίνουν στην Αθήνα κι έχουμε επίσης και πολλές εργαστηριακές δοκιμές».
Όπως εξήγησε, «Αυτό που ψάχνουμε να βρούμε είναι τι ήταν η φωτιά που είδαμε στο βίντεο, από πού ξεκίνησε, τι έκαψε».
Τραγωδία στα Τέμπη: Παραλείψεις και ανθρώπινα λάθη
Σύμφωνα με πληροφορίες του τηλεοπτικού σταθμού Alpha η πενταμελής επιτροπή διαπίστωσε παραλείψεις στα αυτόματα συστήματα ασφαλείας, τις ραδιοεπικοινωνίες, καθώς και λανθασμένες ανθρώπινες ενέργειες.
Η Μ. Χατζηκωνσταντίνου δικηγόρος πολυτραυματία αναφέρει: «Έχουμε μεγάλη αγωνία για τα αποτελέσματα, για να δούμε εάν πέρα από τις ευθύνες του σταθμάρχη υπήρχε η δυνατότητα, εάν υπήρχαν άλλες ασφαλιστικές δικλείδες, με τις οποίες θα μπορούσε να αποφευχθεί το μοιραίο δυστύχημα». Οι πραγματογνώμονες θα ισχυριστούν ότι δεν υπάρχει νομοθετική υποχρέωση για πυρασφάλεια στα τρένα, ενώ στα βαγόνια δεν υπήρχαν φωτιστικά ασφαλείας.
Ο πρώην πρόεδρος της Επιτροπής παρακολούθησης του Ευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, Χρήστος Γκατσιούλης, σύμφωνα με τον τηλεοπτικό σταθμό περιέγραψε ενώπιον του εφέτη ανακριτή σημαντικές ελλείψεις σε τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου όσον αφορά την ασφάλεια.
Συγκεκριμένα υποστήριξε ότι δεν υπήρχε επικοινωνία μεταξύ σταθμών, σε σημεία του δικτύου, ενώ είχαν κλαπεί καλώδια, και δεν υπήρχε εξοπλισμός ETCS στα τρένα και έτσι δεν μπορούσαν να γίνουν δοκιμές και να τεθεί σε λειτουργία.
Παράλληλα παραβιάστηκαν οι προθεσμίες για τα έργα, χωρίς συγκεκριμένες μελέτες. Συνάδελφος του 59χρονου προφυλακισμένου σταθμάρχη από τη Λάρισα έδειξε μία σειρά από λάθη: «Θα μπορούσε να είχε βάλει και κάποιον έμπειρο σταθμάρχη μαζί του τις πρώτες νυχτερινές βάρδιες, για να μπορέσει να εγκληματιστεί. Αυτό όμως δεν μπορούσε να γίνει, λόγω έλλειψης προσωπικού. Ο κλειδούχος είτε είχε εμπειρία είτε όχι, δε θα μπορούσε να συνδράμει τον 59χρονο σταθμάρχη, ώστε να διευθετήσει την αμαξοστοιχία 62, λόγω της θέσης του»
«Δέσμευση μου να συγκρουστώ με το βαθύ κράτος και τις διαχρονικές παθογένειες στη δημόσια διοίκηση που αναδείχθηκαν από την τραγωδία των Τεμπών», δήλωσε από τα Ιωάννινα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. «Οι πολίτες δεν ψάχνουν για υπουργούς που θα παριστάνουν τους μηχανοδηγούς, αλλά για πρωθυπουργούς που θα πάψουν να παριστάνουν τους ανήξερους», υποστήριξε ο Αλέξης Τσίπρας.
Hellenic Train: Από την Παρασκευή επιπλέον δρομολόγια
Νέα δρομολόγια προσθέτει η Hellenic Train στο σιδηροδρομικό δίκτυο από την Παρασκευή 7 Απριλίου, μετά την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου ύστερα από τη μεγάλη διακοπή λόγω του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας από αύριο ισχύει:
Στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα:
Από Αθήνα η αμαξοστοιχία IC56, με ώρα αναχώρησης 14:28
Από Θεσσαλονίκη η αμαξοστοιχία IC59, με ώρα αναχώρησης 18:08
Στον Προαστιακό Σιδηρόδρομο στο τμήμα Πειραιάς – Μαγούλα – Πειραιάς:
Από Πειραιά κάθε ώρα: 05.15, 06.15, 07.15, ….., 21.15
Από Μαγούλα κάθε ώρα: 06.45, 07.45, 08.47, 09.47, ……, 22.47
Για τους επιβάτες από και προς το Κιάτο και Κόρινθο, υπάρχει λεωφορειακή σύνδεση με το σταθμό της Μαγούλας, (λεωφορειακή γραμμή στο τμήμα Μαγούλα – Κιάτο – Μαγούλα και ενδιάμεσους σταθμούς, εκτός Ζευγολατιού, και Μαγούλα – Κόρινθος – Μαγούλα, αντιστοίχως). Για τα λεωφορεία είναι απαραίτητη η κράτηση θέσεων, συμπεριλαμβανομένων των κατόχων καρτών απεριορίστων διαδρομών.
Υπενθυμίζεται ότι, παραμένουν σε κυκλοφορία οι λεωφορειακές γραμμές σε επιλεγμένες διαδρομές, έως την πλήρη αποκατάσταση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, ενώ από 08/04/2023 στην λεωφορειακή γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη καταργούνται τα δρομολόγια c50, c51, c56, c58, c59, c61, c62, c63.
Η Hellenic Train με νεότερες ανακοινώσεις θα ενημερώνει για τα δρομολόγια που θα προστίθενται σταδιακά στο πρόγραμμα κυκλοφορίας.