ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΕΛΛΑΔΑ

Το μετρό Θεσσαλονίκης περνάει από το ΣτΕ για τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου

Newsroom eleftherostypos.gr

Συνεχίζεται η εκστρατεία για την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης, από τους επτά φορείς που έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Οι φορείς χαρακτηρίζουν «πολιτιστικό έγκλημα» την απόφαση για την απόσπαση των αρχαιοτήτων από το σταθμό.

[fwduvp preset_id=”test” playlist_id=”Test”]

Στις 6 Νοεμβρίου εξετάζεται από το ΣτΕ η προσφυγή που κατέθεσε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και έξι ακόμη φορείς (Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης κ.ά.) με αίτημα την ακύρωση της απόφασης του ΥΠΠΟΑ για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον Σταθμό Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης.

Στο σταθμό εντοπίστηκε ένα σπουδαίο εύρημα, η λεωφόρος (decumanus maximus) των βυζαντινών, ένα σταυροδρόμι με τετράπυλο που χρονολογείται από τον 4ο έως τον 9ο αιώνα μ.Χ.

Οι φορείς που προσέφυγαν στο ΣτΕ ανέπτυξαν, χθες, τις θέσεις τους σε διαδικτυακή συνέντευξη τύπου. Ζητούν «να ξαναρχίσουν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με την τεχνική λύση της κατά χώραν διατήρησης των αρχαιοτήτων» και «το βυζαντινό σταυροδρόμι να διασωθεί ως έχει και να ενταχθεί στο υφιστάμενο δίκτυο των κηρυγμένων βυζαντινών μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς (UNESCO) της πόλης».

Σύμφωνα με τον ΣΕΑ, «η σχεδιαζόμενη διάλυση των ευρημάτων σε μεγάλα κομμάτια θα γίνει υποχρεωτικά με την κονιορτοποίηση μεγάλων ζωνών μεταξύ των τμημάτων και με την εκρίζωσή τους από τα κατακόρυφα στοιχεία της θεμελίωσής τους.

Κατόπιν, η σχεδιαζόμενη ανάταξη των κομματιών -σαν παζλ- πάνω από το σταθμό θα γίνει με την τεχνητή συμπλήρωση των χαμένων ενώσεων με μιμήσεις αρχαίων υλικών, απλωμένων πάνω σε πλάκα τσιμέντου αντί για το αρχαίο υπέδαφος.

Ετσι, η καρδιά της πόλης θα επιστρέψει σαν μόσχευμα σε ξένο σώμα». Μεγάλες καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου επισημαίνει η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, καθώς «δεκατρείς μήνες τώρα δεν έχει εγκριθεί ακόμα η μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης».

Η Ελληνική Εταιρεία επικαλείται, επίσης, δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία «η Αττικό Μετρό πλήρωσε ήδη το τελευταίο διάστημα αποζημιώσεις της τάξεως των 20.000.000 ευρώ, λόγω των καθυστερήσεων».

Για «οριστική απώλεια της αυθεντικότητας του μοναδικού μνημειακού συνόλου», στην περίπτωση που αποσπαστεί, κάνει λόγο ο ακαδημαϊκός και καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας Παναγιώτης Βοκοτόπουλος. Την ανησυχία του για το ίδιο θέμα εκφράζει και ο John Haldon, πρόεδρος της Διεθνούς Ενώσεως Βυζαντινών Σπουδών.

Από την έντυπη έκδοση

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

 

Προτεινόμενα για εσάς

ΣτΕ: Όχι στις αιτήσεις ακύρωσης της Βασιλικής Θάνου

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Πανελλήνιες 2021: Στο ΣτΕ προσέφυγαν γονείς μαθητών εσπερινών λυκείων για τη βάση εισαγωγής

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Μετρό Θεσσαλονίκης: Ξεπαγώνουν τα έργα – Ποια η απόφαση του ΣτΕ

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Κορωνοϊός: Προσφυγή στο ΣτΕ για τον εμβολιασμό των λειτουργών της Δικαιοσύνης

Κουφοντίνας: Στο ΣτΕ η αίτηση ακύρωσης για τη μεταγωγή του στον Δομοκό

Πυροσβεστική: Εγκρίθηκε από το ΣτΕ η ένταξη σε οργανικές θέσεις 170 πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης

Δημήτρης Ντόγκας

ΣτΕ: «Παγώνουν» προσωρινά τα πρόστιμα των 300 ευρώ – Κρίνεται η συνταγματικότητά τους

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

«Ναι» του ΣτΕ στο ασυμβίβαστο δασκάλου οδηγών και δημοσίου υπαλλήλου

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Οι πίνακες με τα αναδρομικά του 2021 για 1 εκατ. συνταξιούχους

Δημήτρης Ντόγκας