Mε τροπολογία που προωθείται από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και που θα ενσωματωθεί σε νομοσχέδιο και που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή το αργότερο έως το τέλος του χρόνου, οι ιδιοκτήτες ανοιχτών θέσεων στάθμευσης θα μπορούν να τις μεταβιβάσουν ή και να τις δηλώσουν στο Κτηματολόγιο.
Σύμφωνα με την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, θα προβλέπεται ότι οι συγκεκριμένες θέσεις θα μπορούν να μετατραπούν σε βοηθητικό χώρο (παρακολούθηση) υπάρχουσας οριζόντιας ιδιοκτησίας. Δηλαδή σε χώρο στον οποίο δεν θα υπάρχει αυτοτελές περιουσιακό δικαίωμα αλλά δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης που θα ακολουθεί πάντοτε τον κύριο χώρο με μονομερή τροποποίηση της πράξης οριζόντιας ιδιοκτησίας του κτιρίου και ενσωμάτωση σε αυτή του ποσοστού συγκυριότητας της θέσης στάθμευσης επί του οικοπέδου, από ιδιοκτήτες που έχουν άλλη οριζόντια ιδιοκτησία-χώρο κύριας χρήσης (διαμέρισμα) στην ίδια πολυκατοικία.
Σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης μιας τέτοιας θέσης δεν έχει δικό του διαμέρισμα, κατάστημα ή γραφείο στην ίδια πολυκατοικία, θα μπορεί να τη μεταβιβάσει αποκλειστικά σε ιδιοκτήτη του ίδιου κτιρίου που θα την προσαρτήσει ως παράρτημα στην ιδιοκτησία του αγοραστή, προσθέτοντας σε αυτήν τα χιλιοστά της.
Η λύση στο πρόβλημα
Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, με τις δύο αυτές ρυθμίσεις του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα επιλυθεί οριστικά το πρόβλημα της νομιμότητας των ανοιχτών θέσεων στάθμευσης στις πιλοτές πολυκατοικιών, οι οποίες στην ουσία σήμερα είναι «πράγματα εκτός συναλλαγής» παρεμποδίζοντας τόσο τις εμπράγματες συναλλαγές , τις γονικές παροχές δωρεές όσο και την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης των πολυκατοικιών.
Άλλωστε όπως εξηγούν από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε παρόμοια λύση είχε προσανατολιστεί σε αρκετές περιπτώσεις και η νομολογία των δικαστηρίων. Δηλαδή παρότι είχε κρίνει άκυρες τις συστάσεις αυτοτελούς οριζόντιας ιδιοκτησίας όταν αφορούν ανοιχτές θέσεις στάθμευσης σε πιλοτή, που δεν δύναται να μεταβιβαστούν ως αυτοτελείς ιδιοκτησίες, εντούτοις με εφαρμογή του άρθρου 182 ΑΚ που ορίζει ότι όταν μια άκυρη δικαιοπραξία περιέχει τα στοιχεία άλλης δικαιοπραξίας, αυτή ισχύει εφόσον συνάγεται ότι τα μέρη θα την ήθελαν, είχε δεχθεί ότι μια άκυρη σύσταση και μεταβίβαση ανοιχτής θέσης στάθμευσης σε πιλοτή ως ανεξάρτητης οριζόντιας ιδιοκτησίας μπορεί να ισχύσει ως έγκυρη παραχώρηση δικαιώματος αποκλειστικής χρήσης της θέσης αυτής, αφού ήταν προφανές ότι οι συμβαλλόμενοι θα ήθελαν την εγκυρότητα της.
Έτσι τώρα με την προωθούμενη διάταξη-από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης -δίνεται διέξοδος στη νομιμότητα των θέσεων αυτών, εφόσον ενσωματωθούν ως παρακολούθημα σε άλλη οριζόντια ιδιοκτησία που βρίσκεται στην ίδια πολυκατοικία, ενσωματώνοντας και το αντίστοιχο ποσοστό της εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτησίας επί του οικοπέδου. Διευκρινίζεται ότι το παραπάνω πρόβλημα αφορά αποκλειστικά ανοιχτές θέσεις στάθμευσης στις πιλοτές παλαιών πολυκατοικιών και όχι των νεότερων πολυκατοικιών.
Υπενθυμίζεται πως με απόφαση του Αρείου Πάγου είχαν κριθεί ως άκυρες πολλές θέσεις που είχαν συσταθεί ως ανεξάρτητες οριζόντιες ιδιοκτησίες στον ανοιχτό χώρο πιλοτής πολυκατοικίας, με αποτέλεσμα να παραμένουν στον αέρα και τα χιλιοστά εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτησίας επί του οικοπέδου των θέσεων αυτών και να μην «κλείνουν» τα χιλιοστά του οικοπέδου στο Κτηματολόγιο.
Με πολύ απλά λόγια, το θέμα είναι πως τα ακίνητα που έχουν και θέσεις στάθμευσης χάνουν την αξία τους, επειδή δεν είναι δυνατή η μεταβίβαση προς τον νέο αγοραστή και της θέσης στάθμευσης που αντιστοιχεί στο εκάστοτε διαμέρισμα που πωλείται.
Οι συγκεκριμένες θέσεις θα μπορούν να μετατραπούν σε βοηθητικό χώρο (παρακολούθημα) υπάρχουσας οριζόντιας ιδιοκτησίας, θα υπάρχει δηλαδή δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης.
Ειδήσεις σήμερα
Βρετανία: Νεκρά τα τρία από τα τέσσερα παιδιά που έπεσαν σε παγωμένη λίμνη
Χάρι – Μέγκαν: Αυτό είναι το τρέιλερ των επόμενων επεισοδίων του ντοκιμαντέρ τους στο Netflix