Η βελτίωση του σιδηροδρόμου, που υποφέρει από ανίατες μέχρι σήμερα ασθένειες, έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα κατά τη διερεύνηση στην οποία εντοπίζεται το δέντρο αλλά χάνεται το δάσος. Η πυρόσφαιρα, το παράνομο εύφλεκτο φορτίο, τα έλαια σιλικόνης, το φρέον, τα «χαμένα βαγόνια», τα ηχητικά του «112», τα πτυχία των τεχνικών συμβούλων και το περιβόητο πια πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ έγιναν ένα ατέλειωτο κουβάρι που στοιχειώνει την κοιλάδα των Τεμπών, δηλητηριάζει την κοινή γνώμη, αλλά, κυρίως, προκαλεί όλο και μεγαλύτερη απόγνωση στους συγγενείς των 57 θυμάτων. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα φαίνεται ότι ορισμένα από αυτά τα σκοτεινά σημεία αρχίζουν να φωτίζονται, αντιστρέφοντας το αρχικό κλίμα της πλήρους σύγχυσης και της ακατάσχετης συνωμοσιολογίας.
1 Η πυρόσφαιρα και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ: Το πιο πρόσφατο «χτύπημα» στην αξιοπιστία της διερεύνησης ήταν, χωρίς αμφιβολία, οι «ήξεις αφήξεις» σχετικά με το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) και ειδικά του μέχρι πριν από λίγα 24ωρα επικεφαλής του Σιδηροδρομικού Τομέα, Χρήστου Παπαδημητρίου. Η επιστολή του Πανεπιστημίου της Πίζας ότι δεν εγκρίνει τα όσα αποδίδονταν στο Εκπαιδευτικό Ιδρυμα στο επίμαχο πόρισμα ήταν η θρυαλλίδα και η ανακοίνωση του Πανεπιστημίου της Γάνδης στο ίδιο μήκος κύματος ότι δεν βάζει τη σφραγίδα του στο πόρισμα ήταν η ταφόπλακα στα όσα είχαν παρουσιαστεί από τον Οργανισμό για την πυρόσφαιρα. Ο Οργανισμός, που είχε συσταθεί πριν από ενάμιση χρόνο με σκοπό να βγάλει την έρευνα από τα θολά νερά, έκανε λόγο για 2,5 τόνους άγνωστης εύφλεκτης ύλης, υιοθετώντας ουσιαστικά τα περί παράνομου φορτίου που είχε αρχικά αναπτύξει η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ), καθώς και ο τεχνικός τους σύμβουλος, Κώστας Λακαφώσης.
Ο ίδιος ήταν παρών στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ κατά την παρουσίαση του πορίσματος στις 27 Φεβρουαρίου και βρισκόταν σε διαρκή συνεννόηση με τα μέλη της τεχνικής επιτροπής χωρίς να κρύβει ότι είχε ρόλο στην έκθεση των συμπερασμάτων. Κατόπιν εορτής ο κ. Παπαδημητρίου δήλωσε άγνοια για τον ρόλο του, ενώ στη συνέχεια υποστήριξε ότι λόγω φόρτου εργασίας δεν είχε δει ότι ο κ. Λακαφώσης ήταν στους παραλήπτες της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας που υπήρξε με το Πανεπιστήμιο της Γάνδης τον περασμένο Ιανουάριο.
2 Το φρέον και τα έλαια σιλικόνης: Ακόμα ένας δημόσιος οργανισμός, το Γενικό Χημείο του Κράτους, έχει εμπλακεί στην πολύπαθη διερεύνηση χωρίς να έχει καταφέρει να ξεκαθαρίσει τα δεδομένα. Στην αρχική του ανάλυση ανέφερε ότι είναι δυνατό να αναφλεγούν τα έλαια σιλικόνης προκαλώντας το μανιτάρι της φωτιάς, που καταγράφηκε κατά τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.
Στο μεταξύ, σε δύο εκθέσεις του ύστερα από εντολή του ανακριτή για δειγματοληψία από τον τόπο του δυστυχήματος το 2023 και το 2024 αναφέρει ότι εντόπισε ίχνη ξυλολίου, κυρίως, στα συντρίμμια των μηχανών του εμπορικού τρένου. Σε άλλη ανάλυσή του, ωστόσο, σχετικά με δείγματα που ελήφθησαν πιο πρόσφατα και μετά την παρουσίαση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, εμφανίζεται να βάζει στο κάδρο και το φρέον από τα κλιματιστικά των τρένων υποστηρίζοντας ότι θα μπορούσε και αυτό το υλικό να εκραγεί υπό συγκεκριμένες συνθήκες.
3 Τα χαμένα βαγόνια και το γιγαντιαίο φορτίο: Ακόμα και στη Βουλή, διά στόματος του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Μανώλη Χριστοδουλάκη, έφτασαν τα σενάρια περί χαμένων βαγονιών που δεν είχαν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Η θεωρία αυτή είχε ξεκινήσει από συμπληρωματική πραγματογνωμοσύνη του τεχνικού συμβούλου της πλευράς της Μαρίας Καρυστιανού, Βασίλη Κοκοτσάκη, ο οποίος έκανε λόγο για 14ο βαγόνι στην εμπορική αμαξοστοιχία, το οποίο είχε μυστηριωδώς εξαφανιστεί. Τελικά, αποδείχθηκε ότι τη μοιραία εμπορική αμαξοστοιχία αποτελούσαν 13 βαγόνια, όπως είχε από την αρχή ξεκαθαρίσει με έγγραφό της η Hellenic Train.
Αλλωστε, αυτό έγινε σαφές και από τη δημοσιοποίηση των βίντεο του εμπορικού τρένου που εμφανίστηκαν τον περασμένο Φεβρουάριο, δύο χρόνια μετά το δυστύχημα.
Ο ίδιος πραγματογνώμονας επιμένει ότι το εμπορικό τρένο μετέφερε πτητικούς υδρογονάνθρακές για τους οποίους εκφράζει τη βεβαιότητα ότι ζύγιζαν περισσότερο από 8 τόνους. Τα σενάρια για γιγαντιαίο φορτίο με διαλύτες, όπως ξυλόλιο και τολουόλιο, που χρησιμοποιούνται στη χημική βιομηχανία αλλά και στη νόθευση καυσίμων, αποδυναμώθηκαν μετά τη δημοσιοποίηση των χαμένων βίντεο, που δείχνουν ότι δεν υπάρχει εμφανές αδήλωτο φορτίο στις πλατφόρμες πίσω από τις δύο ηλεκτρομηχανές. Σε αντίθεση με τα χαμένα βαγόνια, πάντως, που δεν βρέθηκαν ποτέ γιατί δεν υπήρχαν, βρέθηκε ξαφνικά έκθεση του πραγματογνώμονα Αναστασίου Δέδε, που είχε παραγγελθεί από την Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας και είχε παραδοθεί στον ανακριτή τον Φεβρουάριο του 2024. Η έκθεση αυτή απέδιδε την πυρόσφαιρα στα έλαια σιλικόνης που περιέχονται στους μετασχηματιστές των τρένων.
4 Τα πτυχία: Λίστα με τα ονόματα των τεχνικών συμβούλων της υπόθεσης των Τεμπών έχει καταρτίσει ο εφέτης ανακριτής Λάρισας. Ο κ. Μπακαΐμης τούς ενημερώνει με επιστολή του ότι θα κληθούν να παρουσιάσουν τα πτυχία τους, ώστε να κριθεί η επάρκειά τους και το αν οι εκθέσεις τους θα ληφθούν υπ’ όψιν στη δικαστική διαδικασία.
Πρώτος στη λίστα αυτών που ειδοποιήθηκαν είναι ο Κώστας Λακαφώσης, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, στον κατάλογο δεν συμπεριλαμβάνεται ο τεχνικός σύμβουλος της Hellenic Train. Οι πραγματογνώμονες καλούνται να παρουσιάσουν τους τίτλους σπουδών τους ύστερα από αίτημα της πλευράς του Νίκου Πλακιά, που έχασε στο δυστύχημα τις δίδυμες κόρες του και την ανιψιά του. Είχε προηγηθεί η αποκάλυψη ότι ο κ. Λακαφώσης δεν είναι μέλος του ΤΕΕ, αλλά είναι ασφαλισμένος στο Ταμείο των εργαζομένων στον Τύπο.
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ-ΦΩΤΙΑ
Η αλήθεια για τα ηχητικά
5 Στην υπόθεση των Τεμπών είναι προφανές εδώ και πολύ καιρό ότι οι οικογένειες των θυμάτων όχι μόνο δεν ακολουθούν κοινή γραμμή αλλά συχνά υπάρχουν αντιπαραθέσεις μεταξύ τους.
Σοκαριστική ήταν η ανακοίνωση της οικογένειας του Τάσου Κουτσόπουλου πριν από λίγες ημέρες, που ζητάει να σταματήσουν κάποιοι γονείς να παρουσιάζουν τις φωνές άλλων παιδιών που ακούγονται στα ηχητικά ως φωνές των παιδιών τους.
«Συγκλονιστήκαμε…»
«Πριν από λίγους μήνες, από κλήση που είχε γίνει από το κινητό του Τάσου μας προς το “112” τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, αναγνωρίσαμε τη φωνή του να φωνάζει: “Μην κουνιέσαι! Μην κουνιέσαι! Σε παρακαλώ. Μην κουνιέσαι, μην κουνιέσαι!” και, έτσι, συνειδητοποιήσαμε ότι το παλικάρι μας ήταν εκείνο που μαζί με τη Φραντζέσκα δεν είχαν οξυγόνο και κάηκαν ζωντανοί, έχοντας πλήρη επίγνωση του βασανιστικού τέλους που ερχόταν. Είχαμε πάνω από 18 μήνες να ακούσουμε τη φωνή του γιου μας και αυτά ήταν τα τελευταία του λόγια. Αναγνωρίσαμε αμέσως τη φωνή του και συγκλονιστήκαμε! Ζήσαμε από την αρχή την οδύνη και το μαρτύριο της απώλειας του αγαπημένου μας Τασούλη, ενώ βιώσαμε μαζί του την αγωνία και την απελπισία του θανάτου», γράφουν οι τραγικοί γονείς και προειδοποιούν με προσφυγή στη Δικαιοσύνη.
«…Για τους λόγους αυτούς, προσκαλούμε σήμερα, δημοσίως, κάθε τρίτο να σταματήσει άμεσα τις πάσης φύσεως ανυπόστατες δηλώσεις, που ταυτίζουν τη φωνή του γιου μας που ακούγεται στα ηχητικά με άλλα πρόσωπα, προκαλώντας σκοπίμως σύγχυση, ως προς την ιστορική βάση των γεγονότων. Σε διαφορετική περίπτωση, δηλώνουμε ότι θα ασκήσουμε κάθε νόμιμο δικαίωμά μας, με σκοπό την αποκατάσταση της αληθείας, την απόδοση δικαιοσύνης και την προστασία της μνήμης του αδικοχαμένου παιδιού μας», τονίζεται στην ανακοίνωση.
Ερχεται το πόρισμα του ΕΜΠ
Πλέον, ο εφέτης ανακριτής αναμένει το κρίσιμο πόρισμα του καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Δημήτρη Καρώνη από τον οποίο έχει ζητηθεί να γνωματεύσει σχετικά με το τι προκάλεσε την πυρόσφαιρα. Ηδη καθηγητής Μεταλλουργίας του ΕΜΠ έχει πραγματοποιήσει αυτοψία στα συντρίμμια των τρένων που έχουν μεταφερθεί στο Κουλούρι, προκειμένου η έρευνα να είναι όσο γίνεται πιο διεξοδική, ειδικά μετά το φιάσκο με το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.