Ο έτερος σταθμάρχης, ο οποίος είναι και μόνιμος υπάλληλος του ΟΣΕ, πρόκειται να εμφανιστεί ενώπιον του ανακριτή την Τρίτη 28 Μαρτίου. Παράλληλα την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να απολογηθεί και ο επιθεωρητής Κυκλοφορίας.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι εμπλεκόμενοι κατηγορούνται για διατάραξη των συγκοινωνιών σε βαθμό κακουργήματος, για ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες από αμέλεια κατά συρροή.
Οι υπερασπιστικές τους γραμμές
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, ο συμβασιούχος αναμένεται να υποστηρίξει ότι η βάρδια του έληγε στις 10 το βράδυ και ότι ο ίδιος έφυγε στις 10:15, καθώς δεν δικαιούται υπερωρίες.
Την Τρίτη 28 Μαρτίου, την πόρτα το ειδικού εφέτη-ανακριτή θα περάσει ο παλαιότερος σταθμάρχης εκείνος του οποίου η βάρδια έληγε στις 11 το βράδυ αλλά φέρεται να αποχώρησε νωρίτερα. Ο ίδιος φαίνεται πως θα ισχυριστεί ότι η βάρδια του έληγε μεν στις 11 το βράδυ αλλά και ακόμη κι αν βρισκόταν εκεί μέχρι και τις 11, δεν θα μπορούσε να κάνει κάτι για να αποφευχθεί η τραγωδία καθώς η αμαξοστοιχία 62 έφτασε στο σταθμό της Λάρισας στις 11.02 το βράδυ.
Ακολουθεί την ερχόμενη Πέμπτη, 30 Μαρτίου η απολογία του επιθεωρητή, ο οποίος αναμένεται να ισχυριστεί ότι είχε ζητήσει στη βάρδια, και μέχρι και τις 11 το βράδυ, να υπάρχουν δύο άτομα. Η απολογία του επιθεωρητή θα γίνει με υπόμνημα 80 σελίδων.
Τέμπη: «Θέλουμε να διαλευκανθούν τα πάντα» λέει πατέρας θύματος
«Θέλουμε να συνδράμουμε στο τιτάνιο έργο της Δικαιοσύνης. Θέλουμε να βοηθήσουμε στη διερεύνηση όλων των πτυχών αυτής της υπόθεσης. Πρέπει να διερευνηθούν πλήρως τα αίτια που προκάλεσαν τη σύγκρουση αλλά και τα αίτια που ακολούθησαν και προκάλεσαν το θάνατο τόσων ανθρώπων. Θέλουμε να διαλευκανθούν τα πάντα. Αυτός είναι ο σκοπός μας. Σίγουρα δεν υπάρχει ζήτημα αμφισβήτησης ως προς τους ήδη διορισμένους πραγματογνώμονες. Καλό θα ήταν όμως να υπάρξει και μια βοήθεια πέραν από αυτούς που έχει διορίσει η πολιτεία» ανέφερε στο ERTNEWS ο κ. Αντώνης Ψαρόπουλος, πατέρας θύματος, στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Όπως είπε ο κ. Ψαρόπουλος: «Ό,τι γίνεται, γίνεται στα πλαίσια των δυνατοτήτων και των δικαιωμάτων που μας δίνει ο νόμος θέλουμε να χυθεί άπλετο φως σε όλες τις πτυχές ώστε να αποδοθούν πλήρως και προς πάσα κατεύθυνση οι ευθύνες. Όσοι έχουν ευθύνες γι΄ αυτό το δυστύχημα».
Επισήμανε, επίσης, ότι «δεν θα μείνουμε μόνο σε κάποιες διαπιστώσεις που η συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου έχει αντιληφθεί το ποιος φέρει και σε ποιο σημείο φέρει ευθύνη. Εμείς θέλουμε να διερευνηθεί από άκρη σε άκρη αυτή η υπόθεση, γιατί έτσι θα διευκολυνθεί το έργο της δικαιοσύνης και έτσι θα ασκηθούν οι ποινικές διώξεις και έτσι τελικά θα αποδοθεί δικαιοσύνη. Είναι κάτι το οποίο το χρωστάμε στα παιδιά που χάθηκαν, στους ανθρώπους που χάθηκαν, στους εργαζόμενους που χάθηκαν. Σε όλους. Και θέλω να πιστεύω ότι εξαιτίας αυτής της διερεύνησης, ενδελεχέστατης διερεύνησης θα βελτιωθούν και κάποιες συνθήκες μεταφοράς των πολιτών εφεξής».
Σε ερώτηση για πληροφορίες ότι πολλοί ιδιώτες πραγματογνώμονες επιδεικνύοντας ανθρωπιά και κατανόηση δεν θα λάβουν χρήματα για την υπόθεση παρά μόνο για την κάλυψη των εξόδων τους απάντησε ότι «Αυτό ισχύει. Έχουν επιδείξει μεγάλο ανθρωπισμό. Το κίνητρο γ’ι αυτούς είναι πολύ μεγάλο. Θέλουν πραγματικά να μείνουν μέσα από την προσπάθεια τους, την επιστημονικά εμπεριστατωμένη προσπάθεια τους, να βοηθήσουν να βελτιωθούν οι συνθήκες μεταφοράς των πολιτών. Νομίζω ότι η πρόθεσή τους είναι αγνή και εντελώς ειλικρινής. Έχουν συγκινηθεί πραγματικά από το δράμα τόσων οικογενειών και νομίζω ότι σε αυτό το σημείο θα πρέπει να δηλώσω ότι δεν εκπροσωπώ μόνο τη δική μου οικογένεια, την οικογένεια του φίλου μου που έχασε την κόρη του, που είναι η κολλητή της δικής μου κόρης αλλά και άλλες οικογένειες και έχω επίσης και την υποστήριξη και άλλων συναδέλφων που εμπλέκονται στη συγκεκριμένη υπόθεση».
Σε ερώτηση για το πότε αναμένεται να εκδοθεί μια προκαταρκτική αναφορά από το έργο των τεχνικών συμβούλων τόνισε ότι «κατ’ εκτίμηση, όχι δεσμευτική, πιστεύω ότι σε δύο με τρεις εβδομάδες θα υπάρχει ένα καταρχήν πόρισμα. Επειδή όμως οι παράμετροι αυτής της υπόθεσης είναι πάρα πολλοί, θα γίνει ενδελεχής τη διερεύνηση των πάντων όχι μόνο των συνθηκών του ατυχήματος αλλά και άλλων παραμέτρων της καταλληλότητας φερειπείν των συρμών είτε της εμπορικής είτε της επιβατικής αμαξοστοιχίας και άλλων μέτρων ασφαλείας που ενδεχομένως θα έπρεπε να τηρηθούν, τηρήθηκαν, δεν τηρήθηκαν. Αυτά είναι όλα προς διερεύνηση. Εγώ δεν είμαι ειδικός, είμαι δικηγόρος και είμαι και πατέρας και αντιλαμβάνομαι τον πόνο, την αγωνία και την επιθυμία τόσων ανθρώπων συγγενών που έχουν χάσει τους δικούς τους ανθρώπους αλλά και των τραυματιών. Οι οποίοι έχουν υποστεί σαφώς σαφέστατα ψυχικά τραύματα. Είναι για μένα σκοπός ζωής. Το ανέφερα και αλλού και κυριολεκτώ».
Τέμπη: «Βροχή» οι προτάσεις για μνημείο – Το εκκλησάκι, ο σταυρός ύψους 6 μέτρων και τα βαγόνια από μάρμαρο
Στην περιοχή Ευαγγελισμός της κοιλάδας των Τεμπών, η καινούργια σιδηροδρομική γραμμή που τοποθετήθηκε μετά το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου, ώστε να ξαναρχίσουν τα δρομολόγια των τρένων, είναι «στολισμένη» με λουλούδια, κεριά και σημειώματα στη μνήμη των 57 θυμάτων.
Οσο περνούν οι ημέρες πληθαίνουν και οι προτάσεις για ένα μνημείο στον τόπο της τραγωδίας που δεν θα αφήσει τις μνήμες να ξεθωριάσουν στον χρόνο. Τα αιτήματα πέφτουν βροχή στις τοπικές Αρχές, όπως λέει μιλώντας στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο δήμαρχος Τεμπών, Γιώργος Μανώλης, ένας από τους πρώτους ανθρώπους που έφτασαν στον τόπο του δυστυχήματος το μοιραίο βράδυ. Το τηλέφωνο στο γραφείο του έχει χτυπήσει, όπως εξηγεί, αρκετές φορές το τελευταίο διάστημα από ανθρώπους που επιθυμούν να βοηθήσουν, ώστε να δημιουργηθεί μνημείο θυμάτων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος και ήδη ο δήμος επεξεργάζεται κάποιες από τις προτάσεις.
«Μας πήρε τηλέφωνο ένας ιδιοκτήτης επιχείρησης μαρμάρων από τη Λιβαδειά, ο οποίος θέλει να τοποθετήσει στο σημείο έναν μασίφ σταυρό ύψους έξι μέτρων και ένα έργο από μαρμάρινα βαγόνια τρένου. Είμαστε σε συνεννόηση να μας στείλει κάποια σχέδια να τα δούμε. Δεχθήκαμε τηλεφώνημα και από τη Θεσσαλονίκη από οικογένεια θύματος που εξέφρασε την επιθυμία -μέσω τρίτου- να βοηθήσει στην κατασκευή ενός μνημείου. Θα δούμε προσεκτικά όλες τις προτάσεις», λέει ο κ. Μανώλης.
Ο ιδιοκτήτης επιχείρησης μαρμάρων από τη Λιβαδειά έχει δημιουργήσει, σε συνεργασία με την κόρη του που είναι γλύπτρια, και άλλα έργα, που βρίσκονται όμως σε ιδιωτικούς χώρους. «Ξέρω ότι ο δήμαρχος έχει πολλές προτάσεις, αλλά του τηλεφώνησα και του είπα: “Αυτά τα παιδιά που χάθηκαν ήταν τα παιδιά μου, τα παιδιά σας. Θέλω να φτιάξω γι’ αυτά ένα ξεχωριστό έργο. Οταν θα περνάει ο διαβάτης, να του μιλάνε και να του λένε: “Εμείς είμαστε εδώ…”», αναφέρει ο επιχειρηματίας στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής.
Εκκλησάκι
Την ίδια ώρα η Περιφέρεια Θεσσαλίας, σε συνεννόηση με τη Μητρόπολη Λάρισας, αποφάσισε να τοποθετήσει στον τόπο της τραγωδίας ένα μικρό εκκλησάκι. Οπως είπε στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης, π. Ιγνάτιος, «πρόκειται για λυόμενη κατασκευή, που θα εγκατασταθεί στο σημείο τις επόμενες ημέρες, ώστε να είναι έτοιμο όταν θα τελούνται τα μνημόσυνα για τις 40 ημέρες από το θάνατο των άτυχων επιβαινόντων στα τρένα. Ζητήσαμε να αγιογραφηθεί ο εξωτερικός θόλος με την Ανάσταση του Κυρίου, νομίζω ότι θα είναι εκκλησάκι της Ανάστασης. Εξωτερικά, επίσης, θα τοποθετηθούν δύο ειλητάρια με τα μικρά ονόματα των θυμάτων». Ο δήμαρχος Τεμπών ξεκαθαρίζει, πάντως, σε όσους τον καλούν ότι το σημείο δεν ανήκει στον δήμο αλλά στον ΟΣΕ, που έχει απαλλοτριώσει την έκταση. «Ακόμα και να συμφωνήσουμε εμείς σε κάποιο έργο -εκτός από το εκκλησάκι- τον τελικό λόγο θα τον έχει ο ΟΣΕ, που του ανήκει ο χώρος», επισημαίνει.
Στην κοιλάδα των… ψυχών
Σε απόσταση 100 μέτρων περίπου από το σημείο της αιματηρής σύγκρουσης των τρένων βρίσκεται το μνημείο των φίλων του ΠΑΟΚ, που σκοτώθηκαν στις 4 Οκτωβρίου 1999. Ηταν έξι νέοι άνθρωποι ηλικίας από 17 έως 25 ετών που έχασαν τη ζωή τους όταν το λεωφορείο με το οποίο επέστρεφαν στη Θεσσαλονίκη συγκρούστηκε με φορτηγάκι, έφυγε από τον δρόμο και έπεσε στο χαντάκι. Στο σημείο βρίσκονται σήμερα μία μαρμάρινη στήλη με τα ονόματα των θυμάτων και ένα εικονοστάσι.
Λίγο πιο μακριά, σε απόσταση περίπου 1,5 – 2 χιλιομέτρων βρίσκεται ένα ακόμα μνημείο που παραπέμπει σε εφιαλτικές μνήμες. Στο απόγευμα της 13ης Απριλίου 2003, όταν ένα λεωφορείο με μαθητές της Α’ Λυκείου, που κατευθυνόταν από την Αθήνα προς το Μακροχώρι Ημαθίας, έπειτα από σχολική εκδρομή συγκρούστηκε με φορτηγό προκαλώντας τον θάνατο 21 παιδιών. Στη βαριά ιστορία του τόπου προστέθηκε η σύγκρουση των τρένων, με τις εικόνες να αφήνουν ισόβια σημάδια σε όσους τις έζησαν. «Εκείνο το βράδυ με πήραν τηλέφωνο από την Πολιτική Προστασία από την Αθήνα και μου είπαν ότι έχει γίνει εκτροχιασμός τρένου. Κάλεσα κι έναν αντιδήμαρχο που έχει μεγάλο τρακτέρ να έρθει για βοήθεια μήπως χρειαστεί να τραβήξουμε κανένα βαγόνι. Πού να φανταστώ τι είχε γίνει», λέει ο δήμαρχος Τεμπών, Γιώργος Μανώλης, προσθέτοντας: «Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη μυρωδιά από εκείνη τη νύχτα, την αποπνικτική ατμόσφαιρα. Ενα κορίτσι είχε κομμένο πόδι, ένα αγόρι είχε εκτοξευτεί στα χωράφια. Βοηθήσαμε τους διασώστες να φτάσουν από τον αγροτικό δρόμο με φακούς γιατί δεν ήξεραν πώς να προσεγγίσουν», περιγράφει ο κ. Μανώλης για τη νύχτα που σόκαρε την Ελλάδα και βύθισε στο πένθος τις οικογένειες των θυμάτων.