Το υλικό πολλών terabyte, που έχει προκύψει από τον κεντρικό server, έναν υπολογιστή, 11 σκληρούς δίσκους και 3 καταγραφικά συστήματα, τα οποία κατασχέθηκαν από Μεταμόρφωση και Πλαταμώνα βρίσκεται στη διαδικασία «κατεβάσματος» και εξέτασης του υλικού.
Στη συνέχεια θα γίνει αντίγραφο, σύμφωνα με το πρωτόκολλο και έπειτα θα εντοπιστούν τα σημεία των επίμαχων βίντεο αναφορικά με την ώρα και ημερομηνία καταγραφής τους, δηλαδή θα εξεταστεί η γνησιότητά τους. Οι ειδικοί θα εξετάσουν αν έχει γίνει επιτηδευμένο μοντάζ, αν υπάρχουν εξωτερικές παρεμβάσεις ή αλλοιώσεις. Θα ερευνήσουν πότε «κατεβάστηκαν» από τον χειριστή του επιχειρησιακού κέντρου της εταιρίας βιντεοεπιτήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς σύμφωνα με ανακοίνωσή της αυτό έγινε στις 2 και 9 Μαρτίου 2023, από ποιο καταγραφικό και πού αποθηκεύτηκαν.
Σε δεύτερο χρόνο ο ειδικός εφέτης ανακριτής Λάρισας, θα στείλει μια λίστα από ερωτήματα, αναζητήσεις και ενέργειες προς την αρμόδια υπηρεσία, η οποία θα δώσει αποτελέσματα και απαντήσεις σε εκείνα που δύναται να εξερευνήσει. Ο δικαστικός λειτουργός έχει ζητήσει την πιστοποίηση γνησιότητας των συγκεκριμένων ψηφιακών δεδομένων και κυρίως αν τα 3 συγκεκριμένα βίντεο που βρίσκονται στον server προέρχονται από καταγραφές των καμερών των συγκεκριμένων σηράγγων (Πλαταμώνα, Τεμπών και Ραψάνης). Να διαπιστωθεί επίσης αν τα αρχεία βίντεο είναι ίδια με αυτά που βρίσκονται στο server και όχι από άλλο αποθηκευτικό μέσο.
Οι ειδικοί των εργαστηρίων θα διερευνήσουν τη γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού, αν αυτό προέρχεται από το δίκτυο καμερών της συγκεκριμένης εταιρίας και ενδεχομένως σε δεύτερο στάδιο αν υπάρχει άλλο χρήσιμο υλικό για την πορεία της έρευνας, όπως από τον επίμαχο εμπορευματικό σταθμό φόρτωσης της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας στη Θεσσαλονίκη.
Οι δικαστικοί πραγματογνώμονες στο πόρισμά τους ταυτοποίησαν ότι ο συρμός των βίντεο είναι η εμπορική αμαξοστοιχία 63503, και δεν πιστοποίησαν τη γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού, κάτι που θα προέλθει από τα στελέχη της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών.
Τέμπη: Ανατροπή στη διερεύνηση της τραγωδίας – «Δεν διακρίνεται ύποπτο φορτίο στο εμπορικό τρένο» λένε οι πραγματογνώμονες
Παραδόθηκε στον ειδικό εφέτη – ανακριτή, Σωτήρη Μπακαΐμη, το πόρισμα των δύο πραγματογνωμόνων για τα επίμαχα βίντεο που είδαν το φως της δημοσιότητας την τελευταία εβδομάδα, μετά τη δημοσιοποίησή τους από την εταιρία σεκιούριτι INTERSTAR, που φυλά τις γραμμές του ΟΣΕ.
Αναλύοντας τα βίντεο, οι πραγματογνώμονες Απόστολος Βασιλάκος, μηχανολόγος μηχανικός, και Σταύρος Μπατζόπουλος, ηλεκτρολόγος μηχανικός, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι στα βίντεο «εμφανίζεται η διερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που συμμετείχε στο δυστύχημα της 28-2-2023, στο σύνολο της σύνθεσής της και κατά τον χρόνο διέλευσής της, έμφορτη μόνο με όσα αναγράφονται στη επίσημη λίστα φορτίου, χωρίς να διακρίνεται οποιοδήποτε άλλο φορτίο επί των φορταμαξών».
Με άλλα λόγια, πρόκειται αναμφίβολα για το ίδιο τρένο, το οποίο φαίνεται να είναι φορτωμένο με όσα εμπορεύματα ήταν γνωστό επισήμως ότι μετέφερε. Οι πραγματογνώμονες ξεκαθαρίζουν ότι η έκθεσή τους «αφορά την ταυτοποίηση του εικονιζόμενου συρμού με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503, χωρίς να πιστοποιεί τη γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού».
Στην έκθεσή τους, οι πραγματογνώμονες αναφέρουν ότι μπόρεσαν να αξιοποιήσουν τα δύο από τα τρία βίντεο, αυτό στη σήραγγα του Πλαταμώνα και αυτό στην είσοδο της σήραγγας των Τεμπών.
Στο πρώτο βίντεο φαίνεται η εμπορική αμαξοστοιχία στη γραμμή καθόδου με κατεύθυνση προς Λάρισα, στις 23:03 της μοιραίας νύχτας της 28ης Φεβρουαρίου 2023, ενώ στο δεύτερο φαίνεται στην ίδια γραμμή, δέκα λεπτά αργότερα (23:13).
Τέμπη: Από την ανάλυση του υλικού, οι δύο επιστήμονες κατέληξαν σε πέντε βασικά συμπεράσματα:
1. Ο εμπορικός συρμός και στα 2 βίντεο αποτελείται από 2 Η/Α, 3 Φ/Α με λαμαρίνες και 10 Φ/Α με container, όπως ακριβώς και ο συρμός της 63503 εμπορικής αμαξοστοιχίας
2. Τα διακριτικά των container και η σειρά με την οποία είναι αυτά σχηματισμένα συμπίπτουν τόσο στα 2 βίντεο που αναλύθηκαν παραπάνω, όσο και με αυτά του συρμού 63503 της εμπορικής αμαξοστοιχίας που διαπιστώθηκαν από την Αστυνομία κατά το άνοιγμά τους στον εμπορικό σταθμό Θεσσαλονίκης
3. Η σειρά σχηματισμού του συρμού 63503 συμπίπτει τόσο με τις φωτογραφίες από τον τόπο του δυστυχήματος και τα έγγραφα της Hellenic Train όσο και με την ανάλυση των παραπάνω βίντεο.
4. Οι τρεις πρώτες φορτάμαξες που είναι έμφορτες με λαμαρίνες, έχουν τα πλαϊνά παραπέτα (κάθετοι δοκοί) κατεβασμένα, λόγω του μεγαλύτερου πλάτους των λαμαρινών από αυτό των φορταμαξών και έχουν μόνο τα εμπρόσθια και τα οπίσθια παραπέτα ανασηκωμένα. Αντίθετα, στις υπόλοιπες 10 φορτάμαξες που είναι έμφορτες με container, τα πλαϊνά παραπέτα είναι ανασηκωμένα.
5. Σε καμιά από τις φορτάμαξες τόσο αυτές που είναι έμφορτες με λαμαρίνες όσο και σε αυτές που είναι έμφορτες με container, δεν φαίνεται να είναι τοποθετημένα άλλα δοχεία ή βυτία, πέραν του επίσημου φορτίου που είναι οι λαμαρίνες και τα container.
Τέμπη: Ανάλυση χρόνου και ταχύτητας
Στη συνέχεια, η πραγματογνωμοσύνη περιλαμβάνει μια ανάλυση ταχύτητας και χρόνου, συσχετίζοντας τα βίντεο με τα υπόλοιπα στοιχεία που υπάρχουν στη δικογραφία, όπως την εφαρμογή γεωεντοπισμού, τα αρχεία καταγραφής κινήσεων της εμπορικής αμαξοστοιχίας και τους χρόνους που είναι γραμμένοι στις κάμερες (η φονική σύγκρουση έλαβε χώρα στις 23:18).
Με τα νέα βίντεο έχουν προβεί σε μια συμπλήρωση στοιχείων της δικογραφίας ως προς τους χρόνους και τις αποστάσεις, αναφέροντας ότι «η σταθμάρχης του Σ.Σ. Ν. Πόρων καταγράφει, στο φύλλο εξασφάλισης υπηρεσίας της 28ης Φεβρουάριου 2023 του Σ.Σ Ν. Πόρων, τη διέλευση της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503 στις 23:05′ δηλαδή δύο λεπτά μετά την έξοδό της από τη σήραγγα. Συμπεραίνουμε ότι υπάρχει χρονική ταύτιση του χρονογράφου της ηλεκτράμαξας 120-012, με την αναγραφόμενη χρονοσήμανση του ελεγχόμενου βιντεοληπτικού υλικού της νότιας εξόδου σήραγγας Πλαταμώνα, η οποία επιβεβαιώνεται πλήρως και από εξωτερικό παρατηρητή (σταθμάρχης Σ.Σ. Ν. Πόρων)».
Αντίθετα, «δεν υπάρχει χρονική ταύτιση του χρονογράφου της ηλεκτράμαξας 120-012, με την αναγραφόμενη χρονοσήμανση του ελεγχόμενου βιντεοληπτικού υλικού της σήραγγας των Τεμπών. Η απόκλιση πιθανότατα οφείλεται σε λάθος χρονισμό του καταγραφικού των καμερών και της προπορείας του σχετικά με την ώρα Ελλάδος, αλλά χωρίς την παρουσία εξωτερικού παρατηρητή (σταθμάρχης Σ.Σ Ραψάνης) ή άλλου τεχνικού βοηθήματος δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί».
Ειδήσεις Σήμερα
- Ρωμανός για ΠΑΣΟΚ: Στην αρχή νομίζαμε ότι ήταν ο Πολάκης!
- Αγρότες: Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν μετά την πολύωρη σύσκεψη – Τι λένε οι αγρότες
- Ηλεία: Ήθελε να μας σκοτώσει όλους, λέει ο αδερφός του θύματος
- Ιωάννινα: «Το ήξερε ότι θα έρθει ο πατέρας μου, απλά φοβήθηκε» λέει η κόρη της 45χρονης που πήδηξε από δωμάτιο ξενοδοχείου στο κενό
- Αντώνης Ρέμος: H συγκίνηση για την Μαρινέλλα, η αδυναμία στην κόρη του και η απώλεια του Παντελή Παντελίδη -«Η Μαρινέλλα είναι η ζωή μου» [βίντεο]