Όπως δείχνουν νέα στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας ότι ο μηχανοδηγός του επιβατικού τρένου είχε συνειδητοποιήσει ότι κάτι δεν πήγαινε καλά και προσπαθούσε να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη της Λάρισας, προκειμένου να μάθει εάν κινείται στο σωστό ρεύμα.
Σύμφωνα με τα όσα μετέδωσε το OPEN, ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας προσπάθησε τρεις φορές να απηύθυνε ερώτημα στον 59χρονο σταθμάρχη έως ότου λάβει μία οργισμένη και αόριστη απάντηση, σύμφωνα με μάρτυρα που άκουσε την συνομιλία τους, η οποία έγινε μέσω του συστήματος VHF.
Μηχανοδηγός: Λάρισα ακούει;
Μηχανοδηγός: Λάρισα ακούει;
Μηχανοδηγός: Λάρισα ακούει; Πάω καλά;
Σταθμάρχης Λάρισας: Αφού σου είπα, Νέους Πόρους.
Όπως μεταδόθηκε, ο σταθμάρχης απάντησε με οργισμένο ύφος στον άτυχο μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Σημειώνεται ότι ο σταθμάρχης δεν διευκρίνισε, εάν η αμαξοστοιχία θα κινείτο από την κάθοδο ή την άνοδο.
Τραγωδία στα Τέμπη: Ο Ε.Τ. και το EleftherosTypos.gr αποκαλύπτουν το ντοκουμέντο με τη διόρθωση με blanco την ώρα αποχώρησης των σταθμαρχών
Μορφή χιονοστιβάδας παίρνουν οι αποκαλύψεις για τα όσα συνέβησαν στο σταθμαρχείο της Λάρισας το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, όταν η αμαξοστοιχία intercity 62 που κατευθυνόταν προς Θεσσαλονίκη οδηγήθηκε στη γραμμή καθόδου απ’ όπου κατέβαινε η εμπορική, με αποτέλεσμα τη σφοδρή τους σύγκρουση που αιματοκύλησε τα Τέμπη.Ο «Ελεύθερος Τύπος» φέρνει σήμερα στο φως ένα ντοκουμέντο ενδεικτικό για τα γεγονότα εκείνης της βραδιάς που προκαλεί νέο γύρο ερωτημάτων. Πρόκειται για το βιβλίο παράδοσης-παραλαβής που τηρείται στο σταθμαρχείο της Λάρισας, ώστε οι σταθμάρχες που αποχωρούν να γράφουν την ακριβή ώρα αποχώρησής τους και να αναφέρουν στο διάδοχο ή στους διαδόχους τους μπροστά στον πίνακα σιδηροδρομικής κυκλοφορίας τι ακριβώς παραλαμβάνουν.
Στη συγκεκριμένη σελίδα, που έμελλε να είναι και η τελευταία, μέχρι νεωτέρας, οι προηγούμενοι σταθμάρχες Κ.Π. και Π.Χ. παραδίδουν το σταθμό στον άπειρο συνάδελφό τους Β.Σ. που έχει ήδη προφυλακιστεί με βαριές κατηγορίες. Ως ώρα άφιξής τους στο σταθμό, αναφέρεται η 14.00, η ώρα που ήταν ορισμένο από το βιβλίο βαρδιών να πιάσουν δουλειά. Ως ώρα αναχώρησης όμως αναφέρεται η 22.30 και με μια προσεκτική ματιά φαίνεται ότι η ώρα αυτή έχει διορθωθεί με blanco, αφού κάτι άλλο ήταν γραμμένο εκεί νωρίτερα και η νέα ώρα -22.30- έχει μάλιστα υπογραμμιστεί με έντονη γραμμή.
«Το διαπίστωσα μετά το συμβάν»
Τη διόρθωση της ώρας αποχώρησης με blanco είχε αναφέρει ο προφυλακισμένος σταθμάρχης Β.Σ. κατά την πολύωρη απολογία του στην ανακρίτρια, επισημαίνοντας ότι θυμάται πως ο Κ.Π. έφυγε γύρω στις 10.20 και ο Π.Χ. γύρω στις 10.10, αλλά μετά το δυστύχημα είδε ότι η ώρα είχε διορθωθεί. «Δεν θυμάμαι ποια ήταν η ώρα που υπέγραψα ότι παρέλαβα. Το συγκεκριμένο βιβλίο βρίσκεται πάντα ανοιχτό στο γραφείο του σταθμάρχη, τοποθετημένο σε ένα ράφι και διαπίστωσα μετά το συμβάν ότι ήταν διορθωμένη η ώρα», φέρεται να έχει πει ο Β.Σ. Μέχρι την ώρα που οι δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας αποχώρησαν από το σταθμό πάντως , όλα κυλούσαν ομαλά αφού γράφουν στην αναφορά τους: «Παράδοση υπηρεσίας από Π σε Σ. Υπόψη βιβλία κυκλοφορίας και τηλεγραφημάτων – εποπτικού πίνακα . Συμβάν Ουδέν» Παράλληλα στο βιβλίο αναφέρονται λεπτομέρειες για τα δρομολόγια . «Εκατέρωθεν ΣΣ στο Παλαιοφάρσαλο με μονή γραμμή μεταξύ Λάρισας-Παλαιοφαρσάλων (σ.σ. λόγω των καλωδίων που είχαν πέσει νωρίτερα). Εν ενεργεία ΣΣ Βόλου. Εν ενεργεία ΣΣ Νέων Πόρων Διπλή γραμμή Νέοι Πόροι -Λάρισα» . Επισημαίνεται δηλαδή ότι μεταξύ Νέων Πόρων και Λάρισας η γραμμή είναι διπλή, ενώ το έγγραφο συμπληρώνουν κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες .
«Εφυγαν πριν τις 10»
Η ακριβής ώρα αποχώρησης των δύο σταθμαρχών παραμένει μυστήριο, αλλά το μόνο βέβαιο είναι ότι έφυγαν πριν τις 22.35 που έφτασε το προηγούμενο τρένο , ο προαστιακός από τη Θεσσαλονίκη που είχε επίσης κατευθυνθεί σε λάθος γραμμή, αλλά το αντιλήφθηκε ο μηχανοδηγός και δεν υπήρχαν συνέπειες.
Στην κατάθεσή του, που έχει αποκαλύψει ο «Ε.Τ.» ο επιθεωρητής Λάρισας, φέρεται να είπε ότι σύμφωνα με τα λεγόμενα του πρώτου κατηγορούμενου οι άλλοι δύο είχαν φύγει πριν τις 10. «Στις 23.44 στις 28-02-2023 πληροφορήθηκα από τον ρυθμιστή κυκλοφορίας για το ατύχημα. Πήρα τηλέφωνο τον Σ., που ήξερα ότι είχε βάρδια μόνος του εκείνη την ώρα και στη συνέχεια μίλησα με τον Π. που ήξερα ότι είχε βάρδια μέχρι τις 23.00. Ο Π μου απάντησε ότι παρέδωσε κανονικά. Να σημειώσω ότι με βάση το πρόγραμμα της συγκεκριμένης ημέρας ο Π. είχε πρωινή βάρδια αλλά άλλαξε τη βάρδιά του και έπρεπε να εργαστεί από τις 14.00-23.00. Οταν στις 01.15 συνάντησα τον Σ. τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του ενώ υπήρχε σταθμάρχης, μου απάντησε ότι ο Π. παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21.45-21.50». Η ώρα αποχώρησης των προηγούμενων σταθμαρχών και κυρίως του αρχαιότερου ΚΠ -καθώς ο ΠΧ ήταν ενισχυτικός- ήταν κομβική σύμφωνα με τον επιθεωρητή που είπε ότι αν είχε μείνει στη θέση του ίσως το δυστύχημα να είχε αποφευχθεί.
«Αυτόν θα φυλάω;»
Αλλά και ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων στην κατάθεσή του αναφέρει ότι ο αρχαιότερος σταθμάρχης είχε φύγει όταν του τηλεφώνησε -πριν το δυστύχημα- και απάντησε κυνικά όταν τον ρώτησε γιατί άφησε μόνο του τον άπειρο συνάδελφό τους. «Αφού μίλησα με τον Σ., μετά από λίγο κάλεσα τον Π. στον κινητό του περί ώρα 22.45 και τον ρώτησα πού βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε «Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;» είπε, σύμφωνα με πληροφορίες, ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων στην κατάθεσή του στην ανακρίτρια τονίζοντας σχετικά με τις βάρδιες πως «συνήθως, όταν υπάρχει φόρτος εργασίας δεν φεύγει κανείς».
Εκείνο το βράδυ όμως έφυγαν όλοι αφήνοντας μόνο του τον Β.Σ., ο οποίος σύμφωνα με το βιβλίο βαρδιών που αποκάλυψε ο «Ε.Τ.» την περασμένη Τρίτη είχε τοποθετηθεί στη Λάρισα μόνο για το τριήμερο και συγκεκριμένα από τις 25 έως τις 28 Φεβρουαρίου, αφού την 1η Μαρτίου ήταν προγραμματισμένο να μετακινηθεί για όλο το μήνα στο σταθμό των Παλαιοφαρσάλων .
Τραγωδία στα Τέμπη – ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ ΟΣΕ: «Υπό κανονικές συνθήκες θα υπήρχαν τρεις σταθμάρχες»
Μετά την απαγγελία κατηγοριών, ο επιθεωρητής του ΟΣΕ εξέδωσε δήλωση, στην οποία επιρρίπτει ευθύνες στους άλλους δύο σταθμάρχες και όχι μόνο.
«Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες και η μη συνακόλουθη τήρηση του ωραρίου, η μη έγκυρη ενημέρωση εκ μέρους των απολειπόμενων μηχανοδηγών περί της εισόδου στη γραμμή καθόδου, με την παράλληλα μη ενημέρωσή τους με τον οποιονδήποτε τρόπο από τον αρμόδιο σταθμάρχη, σε συνδυασμό με την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης, συνθέτουν το σκηνικό του τραγικού δυστυχήματος» αναφέρει.
«Την 28η/02/2023», προσθέτει, «ευρισκόμουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας ένεκα υπηρεσιακών αναγκών στο Σταθμό του Βόλου. Το χρονικό διάστημα από την ώρα 23:40 έως και 23:55 ενημερώνομαι το πρώτον ότι οι αμαξοστοιχίες 62 και 80563 δεν απαντούν! Τονίζεται στο σημείο αυτό ότι, υπό κανονικό δρομολόγιο – χωρίς καθυστέρηση, η αμαξοστοιχία 62 θα αναχωρούσε από τον σταθμό Λάρισας 22.11, όπου κατά το διάστημα 22.00-23.00 υπήρχαν βάσει προγράμματος 3 σταθμάρχες. Αφού προέβην σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες κάλεσα τους αρμόδιους σταθμάρχες ως όφειλα να πράξω. Την 23:55 επιβεβαιώνεται ότι οι άνω αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν. Περί την ώρα 00:10 αναχωρώ πλέον μετά του γραμματέως για το σημείο της σύγκρουσης. Οταν φθάσαμε στο σημείο και αφού αντιλήφθηκα τι έχει λάβει χώρα, στη συνέχεια ενημέρωσα τον κ. Διευθυντή, αναφέροντας επακριβώς το μέγεθος της καταστροφής».
Τραγωδία στα Τέμπη: Νέες ποινικές διώξεις με βαριές κατηγορίες
Στην άσκηση τριών νέων ποινικών διώξεων για τη μοιραία σύγκρουση των δύο τρένων στην κοιλάδα των Τεμπών, προχώρησε η Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας, μετά από αίτημα της ανακρίτριας που διερευνά τις συνθήκες του τραγικού δυστυχήματος. Συγκεκριμένα, ποινική δίωξη ασκήθηκε στον επιθεωρητή του ΟΣΕ που έβαλε στη συγκεκριμένη, δύσκολη βάρδια τον άπειρο 59χρονο σταθμάρχη, καθώς και στους άλλους 2 σταθμάρχες, οι οποίοι φέρονται να έφυγαν νωρίτερα από τη λήξη της βάρδιάς τους, εγκαταλείποντας το πόστο τους και αφήνοντας μόνο του τον 59χρονο στο σταθμαρχείο της Λάρισας.
Οι νέες διώξεις αφορούν και αυτές στα αδικήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και των σωματικών βλαβών, αλλά και για το κακούργημα των επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία, το οποίο δυνητικά προβλέπει ακόμη και την ποινή της ισόβιας κάθειρξης και το οποίο οδήγησε στη φυλακή, προσωρινά, τον 59χρονο σταθμάρχη, με τη σύμφωνη γνώμη ανακριτή και εισαγγελέα.
Πλέον, οι τρεις νέοι κατηγορούμενοι θα κληθούν στο Πρωτοδικείο Λάρισας, για να ενημερωθούν για το σε βάρος τους κατηγορητήριο και να πάρουν προθεσμία για να απολογηθούν.
Τραγωδία στα Τέμπη-δικογραφία: «Μπορούσε να διαπιστώσει την κίνηση της αμαξοστοιχίας»
Οι αμέλειες, οι παραλείψεις και οι παραβιάσεις κανόνων ελέγχου της ασφαλούς κυκλοφορίας, από τον μοιραίο 59χρονο σταθμάρχη Β.Σ., συγκαταλέγονται στην ογκωδέστατη δικογραφία που έχει σχηματιστεί σε βάρος του και αποσπάσματα της οποίας παρουσιάζει ο «Ε.Τ.».
Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι ο Β.Σ. ρύθμισε σε διαγώνιο τα επίμαχα κλειδιά στο σταθμό «εκτρέποντας την κυκλοφορία της αμαξοστοιχίας IC62 μέσω της διαγωνίου στη γραμμή καθόδου, η οποία προορίζεται για την κίνηση των αμαξοστοιχιών με κατεύθυνση από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα, πλέον δε τούτου παραβίασε και κανόνες ελέγχου της ασφαλούς κυκλοφορίας, διότι, ενώ, μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Λάρισας, παρακολουθώντας τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου κυκλοφορίας, που βρίσκεται στο γραφείο κινήσεως, όπου ο ίδιος εργάζεται, όφειλε και μπορούσε να διαπιστώσει την κίνηση της αμαξοστοιχίας από τις λυχνίες του ηλεκτρονικού πίνακα ελέγχου, εντούτοις δεν παρακολούθησε την κίνηση αυτής στον ηλεκτρονικό πίνακα, ώστε να διακόψει τη συνέχιση της πορείας της. Ενεκα δε των προαναφερόμενων χειρισμών του, η αμαξοστοιχία IC62 κινήθηκε συνεχόμενα στη γραμμή καθόδου και στη σιδηροδρομική χιλιομετρική θέση 372 χ/θ Πειραιώς-Πλατέως, περί ώρα 23.23 μ.μ. της ιδίας ημέρας, συγκρούστηκε μετωπικά με την υπ’ αριθμ. 63503 εμπορική αμαξοστοιχία, η οποία εκτελούσε δρομολόγιο από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και μετά την αναχώρησή της από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Νέων Πόρων έβαινε κανονικά στη γραμμή καθόδου, με κατεύθυνση προς τη Λάρισα, με αποτέλεσμα να προκληθεί ο θάνατος τουλάχιστον πενήντα οκτώ (58) ατόμων που επέβαιναν στις ως άνω αμαξοστοιχίες».
Από την ανάγνωση του επίμαχου αποσπάσματος της δικογραφίας γίνεται ξεκάθαρο ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της ευθύνης πρόκλησης της τραγωδίας πέφτει στους ώμους του 59χρονου.
Στη δικογραφία περιλαμβάνεται και η απολογία του Β.Σ., ο οποίος εξιστορεί το πότε προσελήφθη στον ΟΣΕ (7 Φεβρουαρίου 1989) και το πώς επέστρεψε από την Α’βάθμια Εκπαίδευση στον Οργανισμό στις 6 Ιουλίου 2022 με κινητικότητα του 1ου κύκλου προκειμένου να εργαστεί ως σταθμάρχης με βάση τις θέσεις κινητικότητας που υπήρχαν στη Λάρισα. Στην απολογία του επέρριψε ευθύνες στους μηχανοδηγούς των μοιραίων αμαξοστοιχιών και τους αποχωρήσαντες νωρίς σταθμάρχες Λάρισας. Υποστήριξε ότι είχε μεγάλο φόρτο εργασίας, ενώ εμμέσως παραδέχθηκε και τις δικές του παραλείψεις, αν και ισχυρίστηκε ότι γύρισε το επίμαχο κλειδί στη σωστή θέση. «Οι θέσεις κινητικότητας αφορούσαν μόνο μόνιμους υπαλλήλους. Ο φορέας υποδοχής της αιτήσεώς μου, δηλαδή ο ΟΣΕ, ενέκρινε την αίτησή μου και πέρασα από προφορική συνέντευξη και μετά βγήκε η απόφαση με την οποία έγινε δεκτή η αίτησή μου και δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ. Η συνέντευξή μου έλαβε χώρα με τηλεδιάσκεψη ενώπιον τριμελούς επιτροπής που είχε ορίσει η διοίκηση του ΟΣΕ, περίπου τον Μάιο του 2022 και λογικά έχει καταγραφεί ώστε να γίνει απομαγνητοφώνηση αυτής. Στις 06-07-2022 έκανα αναφορά ανάληψης υπηρεσίας στην Γ΄ Επιθεώρηση του ΟΣΕ Λάρισας της διεύθυνσης κυκλοφορίας στην οποία προϊστάμενος είναι ο Δημήτριος Νικολάου. Εργάζομαι ήδη 35 χρόνια και απομένουν άλλα πέντε για τη συνταξιοδότησή μου», απολογήθηκε.
Ειδήσεις σήμερα
Εκλογές 2023: Αυτή είναι η νέα πιθανή ημερομηνία – Τι είπε ο Μητσοτάκης στο υπουργικό
Συντάξεις: Ποιοι κινδυνεύουν να πάρουν κάτω από 850 ευρώ ακόμη και με 40ετία!