Στο μικροσκόπιο των Αρχών βρίσκονται όλα όσα έγιναν τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου και κυρίως ό,τι ειπώθηκε τη στιγμή που το μοιραίο Intercity 62 άλλαξε σιδηροδρομική τροχιά και βρέθηκε στο ρεύμα καθόδου. Πληροφορίες οι οποίες μεταδόθηκαν στο κεντρικό δελτίο του Alpha δίνουν νέα τροπή. Καθώς ο μηχανοδηγός του Intercity 62 φέρεται να προσπάθησε να επικοινωνήσει μαζί του, εκείνα τα καθοριστικά δευτερόλεπτα, αλλά να μην πήρε απάντηση.
Όπως μετέδωσε ο Alpha, ο ένας μηχανοδηγός του επιβατικού τρένου είπε χαρακτηριστικά προς τον σταθμάρχη: «είμαι στην κάθοδο, είμαι καλά εδώ;» Ο σταθμάρχης Λάρισας, σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ δεν έδωσε απάντηση. Σε κάθε περίπτωση οι αδικοχαμένοι μηχανοδηγοί συνέχισαν και λίγα λεπτά αργότερα συγκρούστηκαν μετωπικά με την εμπορική αμαξοστοιχία, που κατευθυνόταν από Κατερίνη για Λάρισα.
Τραγωδία στα Τέμπη: Νέα προθεσμία έλαβε ο σταθμάρχης – Την Κυριακή η απολογία του
O σταθμάρχης Λάρισας θα απολογηθεί το πρωί της Κυριακής 5 Μαρτίου, μετά τη νέα αναβολή που ζήτησε και πήρε το πρωί. Οι καταγγελίες σε βάρος του, τις τελευταίες μέρες διαδέχονται η μία την άλλη. Κάποιοι τον χαρακτηρίζουν άπειρο και ανεπαρκή ενώ άλλοι έχουν κάνει καταγγελίες για αλκοόλ και δυνατή μουσική που ακουγόταν εκείνη τη νύχτα μέσα στο σταθμαρχείο του
. Το τι πραγματικά συνέβη και ειπώθηκε ανάμεσα στους μηχανοδηγούς που σκοτώθηκαν και τον σταθμάρχη Λάρισας που κατηγορείται, αναμένεται να ανακοινωθεί μέσα στις επόμενες μέρες.
Ήδη όλες οι συνομιλίες βρίσκονται στα χέρια των Αρχών και αναλύονται. Είναι βέβαιο ότι θα δώσουν απαντήσεις και θα φωτίσουν τα θολά σημεία της εθνικής τραγωδίας.
Αποκάλυψη Ε.Τ. για την τραγωδία στα Τέμπη: Ο σταθμάρχης είχε κάνει το ίδιο λάθος λίγη ώρα πριν την σύγκρουση των τρένων
Την απειρία και την εγκληματικά πλημμελή εκπαίδευση του μοιραίου σταθμάρχη της Λάρισας που είχε βάρδια τη νύχτα του δυστυχήματος καταδεικνύουν νέα στοιχεία που φέρνει στο φως ο «Ελεύθερος Τύπος».
Ο 59χρονος που εργαζόταν τα τελευταία χρόνια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, στο πλαίσιο της κινητικότητας στο Δημόσιο, αποφάσισε να επιστρέψει στον ΟΣΕ -όπου δούλευε παλιά ως αχθοφόρος- για να γίνει σταθμάρχης και να εξασφαλίσει καλύτερη σύνταξη. Με σχεδόν ανύπαρκτη προϋπηρεσία ανέλαβε ως βασικός σταθμάρχης τον κομβικό σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας λίγα 24ωρα πριν το δυστύχημα, στις 25 Φεβρουαρίου, αφού προηγουμένως είχε εργαστεί μόλις 14 ημέρες στο σταθμό της Καλαμπάκας και άλλες 2 στο σταθμό των Νέων Πόρων, σταθμούς με πολύ μικρότερες απαιτήσεις.
Το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου ο σταθμάρχης ήταν μόνος του στο πόστο και προσπαθούσε να ρυθμίσει την κυκλοφορία των τρένων, αφού είχε ξεκινήσει να δουλεύει το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας, κατά το οποίο χιλιάδες επιβάτες μετακινούνταν με τις επιβατικές αμαξοστοιχίες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, λίγη ώρα πριν γίνει η σύγκρουση στα Τέμπη, ο σταθμάρχης είχε κάνει ακόμα ένα λάθος με τα κλειδιά στον πίνακα διαχείρισης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας. Συγκεκριμένα μπέρδεψε τα κλειδιά βάζοντας σε λάθος ράγες και ένα τοπικό τρένο, τον προαστιακό της Λάρισας, λάθος το οποίο επίσης φέρεται να έχει παραδεχθεί και το οποίο ωστόσο δεν είχε συνέπειες καθώς το αντιλήφθηκε ο χειριστής. «Ο μηχανοδηγός του προαστιακού μού το επεσήμανε κι εγώ του είπα να κάνει πίσω ώστε να επαναφέρω τα κλειδιά στην κύρια γραμμή», είπε σύμφωνα με πληροφορίες ο μοιραίος υπάλληλος.
Πατέρας δύο παιδιών, ο σταθμάρχης έχει ομολογήσει ότι έκανε λάθος με το επίμαχο κλειδί που είχε το νούμερο 118, αυτό που έπρεπε να έχει γυρίσει στη σωστή θέση ώστε η αμαξοστοιχία 62 με τους περίπου 350 επιβάτες να μην μπει στη γραμμή καθόδου από την οποία κατέβαινε την ίδια ώρα η εμπορική αμαξοστοιχία από τη Θεσσαλονίκη. Πιθανό θεωρείται να ξέχασε το κλειδί στη λάθος θέση από τη μετακίνηση του προαστιακού που είχε προηγηθεί.
Φως στην έρευνα που συνεχίζεται για την αλληλουχία λαθών που οδήγησαν στην τραγωδία αναμένεται να ρίξουν οι επόμενες καταθέσεις μαρτύρων. Σύμφωνα με πληροφορίες, πρώτος που θα κληθεί να καταθέσει είναι ο προϊστάμενος του ΟΣΕ Λάρισας που αποφάσισε να τοποθετήσει τον 59χρονο σταθμάρχη στο συγκεκριμένο πόστο, και μάλιστα μόνο του, παρά τη μικρή εμπειρία που είχε.
Σύμφωνα με το περιβάλλον του, ο σταθμάρχης δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος του λάθους του, η υπερασπιστική του γραμμή ωστόσο βασίζεται στη φράση «δεν φταίω μόνο εγώ», με την οποία θέλει να τονίσει τις ευθύνες για την εκπαίδευσή του, η οποία παραδέχεται ότι ήταν εξαιρετικά πλημμελής για να αναλάβει τόσο κρίσιμο πόστο. Επίσης, θεωρεί ότι συνυπεύθυνοι είναι όσοι δεν φρόντισαν να εκσυγχρονίσουν τις γραμμές και να βελτιώσουν την κακή κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου που πάσχει από παντελή έλλειψη αυτοματισμών.
«Ο εντολέας μου είναι συγκλονισμένος και βρίσκεται πραγματικά σε άθλια κατάσταση. Κατάλαβε την τραγωδία που συνέβη αφού έμαθε ότι δύο τρένα συγκρούστηκαν στα Τέμπη. Εχει αναλάβει το βάρος της ευθύνης που του αναλογεί, αλλά πίσω από το δέντρο της δικής του ευθύνης υπάρχει δάσος ευθυνών που πρέπει να αποδοθούν σε άλλες κατευθύνσεις», σημειώνει μιλώντας στον «Ελεύθερο Τύπο» ο δικηγόρος του σταθμάρχη, Στέφανος Παντζαρτζίδης. Στο πλευρό του σταθμάρχη βρίσκεται η οικογένειά του που προσπαθεί να του συμπαρασταθεί, ενώ γείτονες και φίλοι του δεν μπορούν ακόμα να πιστέψουν αυτό που συνέβη και έφερε στο επίκεντρο μιας εθνικής τραγωδίας τον άνθρωπο της διπλανής τους πόρτας.
Οι αδικοχαμένοι μηχανοδηγοί του Intercity 62
Βράδυ Τρίτης ώρα 21:40. Μία ώρα και 41 λεπτά πριν το δυστύχημα, το Intercity 62 φτάνει στον σταθμό Παλαιοφάρσαλου. Εκεί θα παραμείνει για 48 λεπτά, εξαιτίας ενός προβλήματος που διαπιστώνεται στην ηλεκτροδότηση. Οι μηχανοδηγοί παίρνουν εντολή να ξεκινήσουν και να κινηθούν στο ρεύμα καθόδου. Κάτι που έχει γραφτεί και στο βιβλίο κίνησης.
Από Παλαιοφάρσαλα μέχρι Λάρισα η αμαξοστοιχία κινείται στο αντίθετο ρεύμα, λόγω του προβλήματος ηλεκτροδότησης, με όλα τα μέτρα ασφαλείας. Στις 22:38 όταν το μοιραίο Intercity φτάνει στη Λάρισα, διαβάζουμε στο βιβλίο καταγραφών: «Από γραμμή καθόδου μέσω διαγωνίου στη γραμμή εισόδου 2η γραμμή».
Οι επιβάτες που περίμεναν στον σταθμό της Λάρισας επιβιβάζονται και η νέα εντολή στους μηχανοδηγούς είναι η εξής: «Περάστε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων».
Περίπου 500 μέτρα μετά τον σταθμό της Λάρισας και ενώ το Intercity είχε ξεκινήσει κανονικά στο ρεύμα ανόδου για Θεσσαλονίκη, ένα κλειδί που ήταν ξεχασμένο το οδηγεί στο αντίθετο. Το ποια ακριβώς ήταν η αντίδραση των δύο μηχανοδηγών αναμένεται να διαπιστωθεί όταν δοθούν στη δημοσιότητα όλες οι συνομιλίες.
Συνταξιούχος σταθμάρχης από την Θεσσαλονίκη, τόνισε στο Live News ότι βάσει κανονισμών, οι μηχανοδηγοί θα έπρεπε τότε να επικοινωνήσουν με τον σταθμάρχη Λάρισας και να αναφέρουν την αλλαγή στο ρεύμα κυκλοφορίας. Κάτι που ίσως το έκαναν…
Ειδήσεις σήμερα
Μάριος Παπαγεωργίου: Επί δυόμισι ώρες κατέθετε ο κρατούμενος που υπέδειξε το σημείο ταφής της σορού