Ο επιθεωρητής αναφέρει μέσω του δικηγόρου του, Ιωάννη Γλύκα ότι πρέπει να «είναι σεβαστό το τεκμήριο αθωότητας μου όπως και το δικαίωμα μου σε Δίκαιη Δίκη».
Αναλυτικά η δήλωση του επιθεωρητή του ΟΣΕ
«Αναντίρρητα, η επιλογή μέχρι και σήμερα περί της σιωπής, γίνεται ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού προς τα θύματα και τις οικογένειές τους, των οποίων ο πόνος είναι αβάσταχτος.
Σεβαστό εντούτοις, πρέπει να είναι και το τεκμήριο αθωότητας μου όπως και το δικαίωμα μου σε Δίκαιη Δίκη και θέτω τον εαυτό μου ενώπιον των Αρχών, όντας ανά πάσα ώρα και στιγμή στη διάθεσή τους. Άλλωστε, από την πρώτη στιγμή, ήτοι την 03/03/2023 κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας, μετέβην περί την ώρα 13:00 αυτοβούλως ενώπιον του Γ ?Ανακριτικού Τμήματος Πρωτοδικών Λάρισας προσκομίζοντας σχετικά έγγραφα προς γνώση και καταθέτοντας επί τέσσερις (4) ώρες.
Αναφορικά, με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου 2023 κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός Τεμπών Λάρισας και αφορούσε τη μετωπική σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας της της εταιρείας Hellenic Train με την εμπορική αμαξοστοιχία:
Η Διοίκηση του ΟΣΕ τον μήνα Μάιο του έτους 2022, προσέλαβε κλειδούχους ενώ τον μήνα Αύγουστο προχώρησε στην πρόσληψη εβδομήντα οκτώ (78) σταθμαρχών με δελτίο παροχής υπηρεσιών, εκ των οποίων οι δεκατρείς (13) τοποθετήθηκαν στη Λάρισα.
Εν προκειμένω, να διευκρινιστεί το εξής προς αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων των ανωτέρω αναφερομένων.
Αφενός, ο κλειδούχος, ως πόστο εργασίας στον σιδηρόδρομο, έχει ως βασική αποστολή του να επικουρεί τον σταθμάρχη, παίρνοντας εντολές από τον τελευταίο. Αν συμβεί η οιαδήποτε βλάβη στο αυτόματο σύστημα ή αν χρειαστεί, ο κλειδούχος θα αλλάξει χειροκίνητα τα κλειδιά με εντολή πάντα του σταθμάρχη. Να τονιστεί ότι μέχρι και το έτος 2019, η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε στο τμήμα Λάρισας – Παλαιοφαρσάλου – Κατερίνης, εντούτοις, εξαιτίας πυρκαγιάς τέθηκε εκτός λειτουργίας έως και σήμερα.
Αφετέρου, οι σταθμάρχες μέσω θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης μαθητεία-, λαμβάνουν τη σχετική συνακόλουθη πιστοποίηση από τον Οργανισμό για την ανάληψη των καθηκόντων το.
Χριστούγεννα: Ανοιχτά σήμερα (22/12) τα μαγαζιά - Οι πιο κατάλληλες συμβουλές
Η διαδικασία εκπαίδευσης των σταθμαρχών περιλαμβάνει με βάση τα εσωτερικά πρωτόκολλα του ΟΣΕ, συνολικά 716 ώρες θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης. Από αυτές οι 524 ώρες αφορούν σε θεωρητική εκπαίδευση και οι υπόλοιπες 192 ώρες θεωρίας, παράλληλα με πρακτική εκπαίδευση.
Προς διευκρίνηση, η ιδιότητα του Επιθεωρητή ουδένα ρόλο διαδραματίζει στην ως άνω περιγραφόμενη εκπαίδευση, καθώς δεν μετέχουμε σ‘ αυτή. Άπαντες οι εργαζόμενοι θεωρούνται ισότιμοι και ικανοί εκτελώντας τα ανατιθέμενα καθήκοντά τους. Ακόμη και στην περίπτωση των νεοπροσληφθέντων, ουδεμία ειδική μεταχείριση λαμβάνει χώρα. Σημειωτέων, όλες οι Επιθεωρήσεις του δικτύου (από Πάτρα έως Αλεξανδρούπολη) τοποθέτησαν τους πιστοποιημένους σταθμάρχες στα κύρια καθήκοντά τους σε όλους τους σταθμούς, σε κυκλωματική εργασία.
Άλλωστε το φύλλο παρουσίας των εργαζομένων κοινοποιείται στην αρμόδια Διεύθυνση Κυκλοφορίας καθώς και στην αρμόδια Διεύθυνση Προσωπικού, προ μηνός, συντασσόμενο από την εκάστοτε Επιθεώρηση. Άπαντες συνεπώς, είχαν γνώση περί των εργαζομένων που πρόκειται να τοποθετηθούν την οιαδήποτε βάρδια στο οιοδήποτε σημείο!
Εν προκειμένω, την 28η/02/2023 ευρισκόμουν καθ‘ όλη τη διάρκεια της ημέρας ένεκα υπηρεσιακών αναγκών στο Σταθμό του Βόλου. Το χρονικό διάστημα από την ώρα 23:40 έως και 23:55 ενημερώνομαι το πρώτον ότι οι αμαξοστοιχίες 62 και 80563 δεν απαντούν! Τονίζεται στο σημείο αυτό ότι, υπό κανονικό δρομολόγιο – χωρίς καθυστέρηση, η αμαξοστοιχία 62 θα αναχωρούσε από τον σταθμό Λάρισας 22.11, όπου κατά το διάστημα 22.00-23.00 υπήρχαν βάσει προγράμματος 3 σταθμάρχες.
Αφού προέβην σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες κάλεσα τους αρμόδιους σταθμάρχες ως όφειλα να πράξω. Την 23:55 επιβεβαιώνεται ότι οι άνω αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν. Περί την ώρα 00:10 αναχωρώ πλέον μετά του γραμματέως για το σημείο της σύγκρουσης. Όταν φθάσαμε στο σημείο και αφού αντιλήφθηκα τι έχει λάβει χώρα, στη συνέχεια ενημέρωσα τον κ. Διευθυντή, αναφέροντας επακριβώς το μέγεθος της καταστροφής.
Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες και η μη συνακόλουθη τήρηση του ωραρίου, η μη έγκαιρη και επιβεβλημένη ενημέρωση εκ μέρους των απολειπομένων μηχανοδηγών περί της εισόδου στη γραμμή καθόδου με την παράλληλη μη ενημέρωσή τους με τον οιονδήποτε τρόπο από τον αρμόδιο σταθμάρχη, σε συνδυασμό με την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης, συνθέτουν το σκηνικό του τραγικού δυστυχήματος».
Tραγωδία στα Τέμπη: Ραγδαίες εξελίξεις – Διώκονται ποινικά ο επιθεωρητής της κυκλοφορίας και δύο σταθμάρχες
Νέες ποινικές διώξεις ασκήθηκαν κατά τριών προσώπων για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που είναι κακούργημα με ποινές από δέκα χρόνια ως ισόβια καθώς και για τα αδικήματα των ανθρωποκτονιών και σωματικών βλαβών κατά συρροή που είναι πλημμελήματα.
Οι διώξεις ασκήθηκαν κατά του επιθεωρητή του ΟΣΕ που έβαλε στη νυχτερινή βάρδια τον ακατάλληλο σταθμάρχη της Λάρισας που ήδη έχει προφυλακιστεί, αλλά και κατά δύο σταθμαρχών που όφειλαν να είναι παρόντες ως τις 11 το βράδυ και έφυγαν νωρίτερα εγκαταλείποντας το πόστο του.
Παράλληλα, για αύριο Παρασκευή (10/3/2023) έχει οριστεί να συγκληθεί η Ολομέλεια των Εφετών της Λάρισας, προκειμένου να αποφασίσουν εάν θα κάνουν δεκτό το αίτημα του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτη Δασκαλόπουλου, για να οριστεί ειδικός εφέτης ανακριτής, με αποκλειστική απασχόληση τη διερεύνηση της συγκεκριμένης υπόθεσης, με στόχο να «τρέξουν» στο εξής οι έρευνες.
Κάτι στο οποίο, πάντως, δεν συμφωνούν όλοι οι συγγενείς των θυμάτων. Οι οικογένειες 9 ανθρώπων που χάθηκαν στη μοιραία σύγκρουση, μέσω του συνηγόρου τους Αλ. Κούγια, κατέθεσαν αίτημα στον κ. Δασκαλόπουλο ώστε να μην αντικατασταθεί η ανακρίτρια από εφέτη ανακριτή, αλλά να ενισχυθεί με το διορισμό ενός δεύτερου τακτικού ανακριτή.
Σε ανακοίνωσή του ο κ. Κούγιας αναφέρει ότι «δηλώνουμε την ευθεία αντίρρησή μας για το ενδεχόμενο της αντικαταστάσεως των δικαστικών και εισαγγελικών λειτουργών που επιμελούνται μέχρι τώρα της ανακρίσεως και ταχύτατα έχουν προβεί σε εξαιρετικές ανακριτικές πράξεις».
Τέμπη: Γιατί τροποποιήθηκε η ώρα αλλαγής βάρδιας των σταθμαρχών μετά τη σύγκρουση των τρένων – Διώκονται ποινικά ο επιθεωρητής της κυκλοφορίας και δύο σταθμάρχες
Καταιγιστικές είναι οι εξελίξεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας και αφορούν το μοιραίο βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου, όταν έγινε η αλλαγή βάρδιας των σταθμαρχών και ανέλαβε ο 59χρονος, πριν την τραγωδία με τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.
Από τις πρώτες στιγμές μετά την τραγωδία στα Τέμπη υπάρχουν αναπάντητα ερωτήματα για τις ευθύνες των εμπειρότερων σταθμαρχών, οι οποίοι δεν βρίσκονταν μαζί με τον κατηγορούμενο 59χρονο την ώρα της βάρδιας, καθώς είχε πιάσει δουλειά λίγο καιρό και ήταν ακόμη άπειρος.
Ο κατηγορούμενος σταθμάρχης είχε τη βάρδια από τις 22:00 έως τις 07:00 και ο συνάδελφός του είχε την προηγούμενη βάρδια από τις 14:00 έως τις 23:00, που σημαίνει ότι για τουλάχιστον 1 ώρα θα έπρεπε να δουλεύουν μαζί.
Όμως, ο κατηγορούμενος κατέθεσε πως δεν πρόλαβε να ενημερώσει τον προϊστάμενό του, πως ο παλιός σταθμάρχης είχε αποχωρήσει από τις 22:15 με 22:20 και ο νεότερος είχε αποχωρήσει λίγο νωρίτερα από τις 22:05 έως και τις 22:10.
«Ο κάθε σταθμάρχης μετά τη βάρδιά του παραδίδει και παραλαμβάνει ο νέος και αυτή η παράδοση – παραλαβή καταγράφεται εγγράφως στο βιβλίο, όπου σε αυτό αναγράφεται η ώρα έναρξης και λήξης της προηγούμενης βάρδιας. Μετά το συμβάν, η ώρα παράδοσης – παραλαβής είχε αλλάξει με διορθωτικό στο βιβλίο», ανέφερε ο 59χρονος.
«Δεν θυμάμαι ποια ήταν η ώρα που έγραψαν ότι ανέλαβα. Το συγκεκριμένο βιβλίο βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη, τοποθετημένο σε ένα ράφι και διαπίστωσα μετά το συμβάν ότι ήταν διορθωμένη η ώρα. Η πραγματική ώρα αναχώρησης του παλιού σταθμάρχη είναι γύρω στις 22:20 και του νέου γύρω στις 22:10», κατέθεσε μεταξύ άλλων ο 59χρονος.
Τι κατέθεσε ο προϊστάμενος – Ευθύνες σε σταθμάρχες και μηχανοδηγό
Από τη μεριά του, ο προϊστάμενος έχει δώσει 3 καταθέσεις στις Αρχές και έχει περιγράψει όλα όσα συνέβησαν τη μοιραία νύχτα της τραγωδίας στα Τέμπη αλλά και όσα παρέλειψαν να κάνουν οι σταθμάρχες, με αποτέλεσμα τη σύγκρουση των τρένων.
Σύμφωνα με την κατάθεσή του, όταν κάλεσε τον 59χρονο για να μάθει τι έγινε, ο κατηγορούμενος σταθμάρχης παραδέχθηκε το λάθος του. «Πανικόβλητος μου είπε ότι δεν μπορεί να προσδιορίσει σε ποια γραμμή έδιωξε την επιβατική αμαξοστοιχία», κατέθεσε μεταξύ άλλων.
Ο προϊστάμενος τονίζει στην κατάθεσή του ότι είχε δώσει εντολή στους άλλους σταθμάρχες να μείνουν μέχρι τις 23:00 για να είναι σίγουροι για την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας ενώ επιρρίπτει ευθύνες και στον μηχανοδηγό για όσα έγιναν το μοιραίο βράδυ.
«Τον ρώτησα αν είχε επιδώσει υπόδειγμα 1001 δελτίου ειδοποίησης ότι η αμαξοστοιχία 62 κινείται αντίθετα σε μονή γραμμή καθόδου μεταξύ Λάρισας και Νέων Πόρων. Αυτός απάντησε: “Δεν έδωσα 1001 όπως θα έπρεπε να αναζητήσουν οι μηχανοδηγοί αμαξοστοιχίας, γιατί κινούνταν σε αντίθετη κατεύθυνση. Δεν μου ζήτησαν υπόδειγμα 1001 και με αριθμό τηλεγραφήματος 47 ανέφερα στους 2 μηχανοδηγούς ότι έχουν γραμμή ελεύθερη μέχρι τους Νέους Πόρους, χωρίς να προσδιορίσω σε ποια γραμμή θα κινηθούν…”», κατέθεσε μεταξύ άλλων ο προϊστάμενος.
Ειδήσεις σήμερα
Μητσοτάκης για Τέμπη: «Φταίμε όλοι – Ζητώ και πάλι δημόσια συγγνώμη» – Η εισήγηση στο υπουργικό
Συντάξεις: Αναδρομικά έως 8.000€ για 50.000 επικουρικές [πίνακες]