Μέσα σε ένα θολό τοπίο για το πού βρίσκονταν τα επίμαχα βίντεο όλο αυτό το διάστημα που όλες οι πλευρές πάλευαν με κάθε τρόπο να εξασφαλίσουν έστω και μία εικόνα του εμπορικού τρένου, ο δικηγόρος της εταιρίας Interstar Security -που έχει σύμβαση με τον ΟΣΕ-, Βασίλης Καπερνάρος, κατέθεσε τα στικάκια στον ανακριτή, προκαλώντας ραγδαίες εξελίξεις. Τον γρίφο της γνησιότητας των βίντεο κλήθηκαν να λύσουν η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της Ελληνικής Αστυνομίας και οι δικαστικοί πραγματογνώμονες που όρισε ο εφέτης ειδικός ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐμης. Στο πόρισμά τους οι πραγματογνώμονες ταυτοποίησαν το τρένο που απεικονίζεται στα βίντεο με την εμπορική αμαξοστοιχία που ενεπλάκη στο δυστύχημα.
Συμπέρασμα
«Από την παραπάνω ανάλυση του δοθέντος βιντεοληπτικού υλικού, προκύπτει ότι σε αυτό εμφανίζεται η διερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που συμμετείχε στο δυστύχημα της 28-2-2023, στο σύνολο της σύνθεσής της και κατά τον χρόνο διέλευσής της, έμφορτη μόνο με όσα αναγράφονται στην επίσημη λίστα φορτίου, χωρίς να διακρίνεται οποιοδήποτε άλλο φορτίο επί των φορταμαξών», αναφέρεται στο πόρισμα.
Η ταυτοποίηση έγινε στα δύο από τα τρία βίντεο που προσκόμισε ο κ. Καπερνάρος, καθώς το τρίτο δεν κρίθηκε αξιοποιήσιμο λόγω της γωνίας λήψης. «Από τη θέαση του βιντεοληπτικού υλικού που μας παραδόθηκε, διαπιστώθηκε ότι μόνο τα 2 από τα 3 βίντεο μπορούσαν να αξιοποιηθούν (έξοδος σήραγγας Πλαταμώνα και είσοδος σήραγγας Τεμπών), αφού στο 3ο βίντεο (εσωτερική λήψη της σήραγγας των Τεμπών) η λήψη ήταν από χαμηλά και δεν φαίνονται τα διακριτικά των container. Ωστόσο, και από αυτό το 3ο βίντεο διαπιστώνουμε ότι πρόκειται για συρμό που αποτελείται από 2 Η/Α, 3 Φ/Α που φέρουν ως φορτίο λαμαρίνες και 10 Φ/Α που φέρουν ως φορτίο container», αναφέρουν οι ειδικοί.

Στις σήραγγες
Η διαδικασία της ταυτοποίησης πραγματοποιήθηκε με τον αριθμό του κάθε βαγονιού που αντιστοιχεί στο εμπορικό τρένο, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία. Επιπλέον, οι πραγματογνώμονες ανέλυσαν καρέ καρέ τις εικόνες που έχουν καταγραφεί από τις κάμερες στις σήραγγες Πλαταμώνα και Τεμπών μόλις λίγα λεπτά πριν από την τραγωδία, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι δεν φαίνεται να μεταφέρει κάτι άλλο εκτός από τα δηλωθέντα φορτία. Οι ειδικοί εστίασαν στις τρεις πλατφόρμες που βρίσκονταν ακριβώς πίσω από τις δύο ηλεκτράμαξες του τρένου, επισημαίνοντας ότι λόγω του φορτίου που μετέφεραν, δηλαδή τις λαμαρίνες, είχαν κατέβει τα πλαϊνά τους τμήματα, που σημαίνει ότι υπάρχει η δυνατότητα για ορατότητα του φορτίου.
«Οι τρεις πρώτες φορτάμαξες, που είναι έμφορτες με λαμαρίνες, έχουν τα πλαϊνά παραπέτα (κάθετοι δοκοί) κατεβασμένα, λόγω του μεγαλύτερου πλάτους των λαμαρινών από αυτό των φορταμαξών και έχουν μόνο τα εμπρόσθια και τα οπίσθια παραπέτα ανασηκωμένα. Αντίθετα, στις υπόλοιπες 10 φορτάμαξες που είναι έμφορτες με container, τα πλαϊνά παραπέτα είναι ανασηκωμένα. Σε καμιά από τις φορτάμαξες, τόσο σε αυτές που είναι έμφορτες με λαμαρίνες όσο και σε αυτές που είναι έμφορτες με container, δεν φαίνεται να είναι τοποθετημένα άλλα δοχεία ή βυτία, πέραν του επίσημου φορτίου, που είναι οι λαμαρίνες και τα container», τονίζουν οι δύο δικαστικοί πραγματογνώμονες στην έκθεση που παρέδωσαν στον ανακριτή.
ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ 1
Κάποιο υλικό πυροδοτεί τη φωτιά κάτω από το πάτωμα του κυλικείου

Την ίδια ώρα, οι συγγενείς των θυμάτων και οι τεχνικοί τους σύμβουλοι επιμένουν στην ύπαρξη εύφλεκτης ύλης. Ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής φέρνει σήμερα στο φως ένα φωτογραφικό ντοκουμέντο, που έχει βρεθεί στο μικροσκόπιο του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), ο οποίος θα παρουσιάσει το πόρισμά του στις 27 Φεβρουαρίου. Ο Οργανισμός έχει μελετήσει τα στοιχεία με τη συνεργασία του ERA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων).
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, δύο Βέλγοι, εξαιρετικά έμπειροι σιδηροδρομικοί διερευνητές του Ευρωπαϊκού Οργανισμού, ταξίδευαν το προηγούμενο διάστημα μία εβδομάδα κάθε μήνα στην Ελλάδα για συλλογή στοιχείων και συνεντεύξεις με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Στην επίμαχη φωτογραφία φαίνεται ότι κάποιο υλικό πυροδοτεί τη φωτιά κάτω από το πάτωμα του κυλικείου του Intercity, λίγα λεπτά μετά τη σύγκρουση.
«Κάποιο είδος περιέκτη»
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες από τα συμπεράσματα των ειδικών, «το σκούρο σχήμα που φαίνεται είναι το τσακισμένο βαγόνι του κυλικείου, από το οποίο φαίνεται να βγαίνουν πολύ έντονες γλώσσες φωτιάς, που ανεβαίνουν προς τα πάνω και τροφοδοτούν την πυρόσφαιρα, που διπλασιάζεται σε διάρκεια. Η ποσότητα του καυσίμου που συμμετέχει σε αυτήν τη διαδικασία είναι αρκετά μεγάλη, παραπέμποντας σε κάποιο είδος περιέκτη, που συγκρατεί την υπόλοιπη ποσότητα και τη μεταφέρει, ώστε να τροφοδοτεί την πυρκαγιά που ακολουθεί στον χώρο των συντριμμιών του κυλικείου», υποστηρίζουν οι ειδικοί και συνεχίζουν: «Μαρτυρίες επιζώντων του κυλικείου (αλλά και η έλλειψη εγκαυμάτων) δείχνουν ότι η δυνατή φωτιά δεν προέρχεται από το εσωτερικό του κυλικείου αλλά πιθανότατα από κάτι που παρασύρεται κάτω από αυτό, πιθανόν σε συνέχεια της σύγκρουσης με την πρώτη πλατφόρμα της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Σε κάθε περίπτωση, όμως, το γεγονός ότι η ηλεκτρομηχανή της επιβατικής αμαξοστοιχίας βρίσκεται ελάχιστα μέτρα μακριά, μαζί με τον μετασχηματιστή της που περιέχει τα περίφημα έλαια σιλικόνης αλλά δεν καίγεται, αποδεικνύει ότι αυτό που πραγματικά προκάλεσε τη μεγάλη ανάφλεξη και την πυρκαγιά ήταν κάποιο είδος υγρού καυσίμου που δεν σχετίζεται καθόλου με την ηλεκτρομηχανή και τον μετασχηματιστή της».
ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ 2
Ακέραιος ο μετασχηματιστής της μηχανής του Intercity

Οι ειδικοί έχουν στα χέρια τους ένα ακόμα ντοκουμέντο, που φέρνει στο φως ο «Ε.Τ.» της Κυριακής. Πρόκειται για μία φωτογραφία του μετασχηματιστή της μηχανής του Intercity που έχει ληφθεί αρκετές εβδομάδες μετά το δυστύχημα στην περιοχή Κουλούρι, όπου μεταφέρθηκαν τα συντρίμμια μετά την απομάκρυνσή τους από τον τόπο της τραγωδίας.
Σε αυτήν τη φωτογραφία ο μετασχηματιστής φαίνεται να είναι ακέραιος με μία ρωγμή και δεν είναι λιωμένος, όπως θα αναμενόταν αν είχαν εκραγεί τα έλαια σιλικόνης. Ετσι, μετά και την «ακτινογραφία» των βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας στα οποία δεν διακρίνεται κάποιο ύποπτο φορτίο, όπως βαρέλια, δεξαμενή ή κάτι παρόμοιο μέσα στα οποία εικαζόταν ότι μπορεί να μεταφέρονταν εύφλεκτες ύλες, παραμένει το ερώτημα για τα αίτια της έκρηξης που προκάλεσε την πυρόσφαιρα.
Η πλευρά των συγγενών και οι τεχνικοί τους σύμβουλοι, πάντως, δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τον αγώνα τους για να αποδειχθεί ενώπιον του δικαστηρίου η αιτία της ανάφλεξης, καθώς έχει προκύψει και από την ιατροδικαστική διερεύνηση ότι ορισμένοι από τους επιβάτες ζούσαν μετά τη σύγκρουση, αλλά έχασαν τη ζωή τους από την έκρηξη και τη φωτιά.
Ειδήσεις Σήμερα
- Σεισμοί στις Κυκλάδες: Κλειστά μέχρι τις 21 Φεβρουαρίου τα σχολεία – Οι αποφάσεις και οι συστάσεις των επιστημόνων
- Συγκινημένη η Δόμνα Μιχαηλίδου – Οι πρώτες δηλώσεις μετά τον γάμο της [βίντεο]
- Τραγωδία στη Φυλή: Πώς έγινε το σοκαριστικό τροχαίο – Νεκρός 15χρονος, ακρωτηριάστηκε μία κοπέλα
- Ένοπλες Δυνάμεις: F-35, drones, νέες φρεγάτες – Αυτό είναι το εξοπλιστικό πρόγραμμα που θωρακίζει την Ελλάδα
- Καιρός: Επικαιροποιήθηκε το έκτακτο δελτίο επιδείνωσης – Ποιες περιοχές θα «πνιγούν», πού θα σαρώσει ο χιονιάς
- Μητσοτάκης: «Κάποιοι θέλουν να μας οδηγήσουν σε ζούγκλα» – Ανακοίνωσε κλειστά σχολεία, τι είπε για τα Τέμπη
- Παγίδα με συντάξεις «πείνας» για 9 στους 10 – Πως εγκλωβιστήκαν επαγγελματίες και αγρότες
- Αποκάλυψη «Ε.Τ.»: Δύο κάλπες σε μία, όριο το 40% για δημάρχους και περιφερειάρχες – Ολες οι αλλαγές του νέου εκλογικού νόμου