Σύμφωνα με πληροφορίες, η δικαστική λειτουργός με την βοήθεια των πραγματογνωμόνων θα ενημερωθεί για τα στοιχεία που έχει μέχρι στιγμής στη διάθεσή της η έρευνα και θα αξιολογήσουν από κοινού το υλικό, ώστε να δημιουργηθεί ο “χάρτης” της πορείας και των επόμενων βημάτων.
Ανάμεσα στα κρίσιμα δεδομένα που θα αξιολογηθούν και ενδεχομένως δώσουν απαντήσεις για εκείνα που συνεβησαν πριν την μοιραία σύγκρουση είναι και το καταγραφικό της επιβατικής αμαξοστοιχίας , που είναι στη διάθεση των Αρχών, αλλά και όσα αποτυπώθηκαν στο κέντρο ελέγχου κίνησης. Τα δεδομένα θεωρούνται σημαντικά, καθώς αναμένεται να συμβάλουν στην ανασύνθεση των αιτιών που επέδρασαν για την μοιραία σύγκρουση στα Τέμπη.
Η βοήθεια των πραγματογνωμόνων σε αυτό το σημείο είναι πολύτιμη καθώς αυτοί θα δώσουν το στίγμα για την αποσαφήνιση ειδικών, τεχνικών θεμάτων που αφορούν τα ευρήματα, την εξήγηση μαρτυριών, συνομιλιών, βιντεοληπτικού υλικού και άλλων δεδομένων, ώστε να καταγραφούν οι συγκλήσεις και αποκλίσεις σε σοβαρότατα θέματα.
Ο “χάρτης” που θα διαμορφωθεί θα είναι και αυτός που θα τροφοδοτήσει τις επόμενες κινήσεις του ανώτερου δικαστικού λειτουργού που θα αναλάβει την έρευνα μετά την σύγκληση Ολομέλειας Εφετών Λάρισας που αναμένεται να συγκληθεί άμεσα.
Ο εισαγγελικός λειτουργός, ο οποίος εποπτεύει το σύνολο των ερευνών, έθεσε το αίτημα που είχε ζητήσει από τις προηγούμενες μέρες και ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος, προκειμένου να αναβαθμιστεί η διενέργεια της έρευνας, αφού θα γίνει από υψηλόβαθμο δικαστικό λειτουργό, ο οποίος θα διαχειρίζεται αποκλειστικά και μόνο αυτή την υπόθεση, απαλλαγμένος από άλλες δικογραφίες.
Στο έγγραφό του για σύγκληση της Ολομέλειας, μεταξύ άλλων, ο κ. Δασκαλόπουλος σημειώνει ότι «εν όψει των τεράστιων και πολυσύνθετων ευθυνών που ανακύπτουν από τα μέχρι αποδεικτικά στοιχεία επιβάλλεται να εξεταστούν σύντομα και ενδελεχώς τα πάντα, είτε στο πλαίσιο της συμμετοχής άλλων προσώπων στο έγκλημα του άρθρου του Ποινικού Κώδικα (291 – διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών) είτε στο πλαίσιο διάπραξης άλλων συναφών εγκλημάτων», ενώ για την ταχύτερη περαίωση της έρευνας ζητά να οριστεί και αναπληρωτής ανακριτής, που θα συνδράμει στο έργο του δικαστικού λειτουργού που θα αναλάβει τη διερεύνηση.
Η σύγκληση της Ολομέλειας Εφετών για να λάβει απόφαση για το θέμα αναμένεται άμεσα, ενώ η έρευνα θα κινηθεί προς κάθε κατεύθυνση για την αναζήτηση ποινικών ευθυνών. Ο σταθμάρχης Λάρισας βρίσκεται ήδη στη φυλακή μετά την απολογία του, αφού κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος με τη σύμφωνη γνώμη ανακριτή και εισαγγελέα.
Η δικαστική έρευνα αναμένεται να στραφεί προς κάθε κατεύθυνση, όπως σε υπηρεσιακούς παράγοντες του ΟΣΕ, επιθεωρητές κυκλοφορίας και άλλους, που θα ελεγχθούν για το πώς ένας άπειρος σταθμάρχης βρέθηκε στο νευραλγικό πόστο της Λάρισας και μάλιστα το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας, όταν η κίνηση των τρένων ήταν αυξημένη.
Σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να ελεγχθούν, μεταξύ άλλων, οι συνομιλίες με τους άλλους σταθμάρχες, που έχουν δει και το φως της δημοσιότητας, καθώς και τυχόν ευθύνες των μηχανοδηγών, οι οποίοι βρίσκονται μεταξύ των θυμάτων.
Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος, που ζήτησε τη σύγκληση της Ολομέλειας των Εφετών για να οριστεί εφέτης ανακριτής, είχε προβεί στην κίνηση αυτή από το Σάββατο, λόγω της σοβαρότητας της υπόθεσης και πριν την απολογία του σταθμάρχη.
Τραγωδία στα Τέμπη: Ερευνες σε βάθος
Παράλληλα, με αφορμή και την επιστολή του πρωθυπουργού προς τον κ. Ντογιάκο, ξεχωριστή έρευνα θα διεξαχθεί για την υποβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, μέσω ελέγχου των σχετικών συμβάσεων, καθώς και τυχόν ποινικές ευθύνες συγκεκριμένων προσώπων για τη μη ασφαλή κατάσταση των γραμμών.
Στην επιστολή του, ο πρωθυπουργός ζήτησε αναβάθμιση της έρευνας στη Λάρισα στο υψηλότερο δυνατό ανακριτικό επίπεδο και έρευνες σε βάθος για τις καθυστερήσεις στα έργα από τη Δικαιοσύνη πριν ακόμα ολοκληρωθεί η έρευνα της ειδικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων, το πόρισμα της οποίας, όπως αναφέρει, θα διαβιβαστεί στη Δικαιοσύνη.
Η έρευνα θα διεξαχθεί από τον οικονομικό εισαγγελέα Χρήστο Μπαρδάκη, ο οποίος εδώ και πολλούς μήνες έχει ανοιχτή έρευνα για 4 συμβάσεις εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου (από τα έτη 2005 – 2015) με αναθέτουσα αρχή την ΕΡΓΟΣΕ. Πρόκειται για συμβάσεις σε διαφορετικά τμήματα του δικτύου και συγκεκριμένα:
- Μία σύμβαση του 2005 που σχετίζεται σε εργασίες σηματοδότησης του εθνικού δικτύου
- Δύο συμβάσεις του 2013 που αφορούν έργα ολοκλήρωσης και
- Μία σύμβαση του 2015 που αφορά το σύστημα τηλεδιοίκησης ETCS
Οι συμβάσεις αφορούν διαφορετικά τμήματα του δικτύου.
Η σύμβαση 717, που αφορά στην τηλεδιοίκηση, είχε ερευνηθεί από την Οικονομική Εισαγγελία και είχε αρχειοθετηθεί, ωστόσο πέρσι ανασύρθηκε από το αρχείο λόγω νέων στοιχείων για τα ευρωπαϊκά κονδύλια και ερευνάται από τότε από τον Ευρωπαίο εισαγγελέα.
Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΎ
«Αξιότιμε κ. Εισαγγελεύ
Οπως όλοι αντιλαμβανόμαστε αποτελεί εύλογο και δίκαιο αίτημα της ελληνικής κοινωνίας να υπάρξει άμεση και σε βάθος διαλεύκανση όλων των ποινικών υποθέσεων που σχετίζονται με το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Προς τούτο σας ζητώ εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης την προτεραιοποίηση των σχετικών υποθέσεων και την ανάθεσή τους, εφόσον το κρίνετε, στο υψηλότερο δυνατό ανακριτικό επίπεδο.
Ειδικότερα σε σχέση με την ποινική αξιολόγηση συστημικών σφαλμάτων στον τομέα των σιδηροδρόμων, περιλαμβανομένης και της τυχόν καθυστέρησης στην ολοκλήρωση της απαιτούμενης τεχνολογικής αναβάθμισης των σχετικών υποδομών, παρακαλώ να προχωρήσετε ανεξάρτητα από την πρόοδο των εργασιών της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που έχει οριστεί για να προβεί στην αποτίμησή τους από διοικητική και τεχνική άποψη.
Με την ολοκλήρωση των εργασιών της επιτροπής, αυτονοήτως θα κοινοποιηθεί στις εισαγγελικές Αρχές που διεξάγουν την έρευνα το πόρισμά της για να καταστεί μέρος της δικογραφίας».
Ειδήσεις σήμερα
Τραγωδία στα Τέμπη: Στο μικροσκόπιο η αναρρωτική άδεια του επιθεωρητή
Τραγωδία στα Τέμπη: Δικαστική έρευνα προς όλες τις κατευθύνσεις
Αποκαλυπτικός Οδηγός: Συντάξεις πριν από τα 62 και μπόνους από εργασία