Αργά το μεσημέρι της Παρασκευής ολοκληρώθηκε η ανάσυρση του τρίτου βαγονιού της μοιραίας αμαξοστοιχίας. Οι πυροσβέστες αναζητούν ίχνη βιολογικού υλικού που θα μπορούσε να βοηθήσει στην ταυτοποίηση των θυμάτων. Τα ευρήματα μεταφέρονται σε σάκους στα εργαστήρια της ιατροδικαστικής υπηρεσίας, ενώ τα συντρίμμια της αμαξοστοιχίας μεταφέρονται σε ειδικό αποθηκευτικό χώρο του ΟΣΕ, προκειμένου να ερευνηθούν από τους εμπειρογνώμονες.
Σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση από την εκπρόσωπο Τύπου της ΕΛΑΣ, ολοκληρώθηκε η εξέταση όλων των δειγμάτων που έχει λάβει μέχρι στιγμής η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών και έχουν ταυτοποιηθεί 54 νεκροί. Παράλληλα, αναμένεται η αποστολή νέων δειγμάτων, τα οποία ομοίως θα εξετασθούν στα εγκληματολογικά εργαστήρια. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση της Πυροσβεστικής ο αριθμός των επιβεβαιωμένων θυμάτων παραμένει στους 57, ενώ 48 είναι οι τραυματίες, μεταξύ αυτών επτά νοσηλεύονται σε μονάδες εντατικής θεραπείας, ως πολυτραυματίες.
Τραγωδία στα Τέμπη: Το χρονικό της εθνικής τραγωδίας
19:22
28/02/2023
Η αμαξοστοιχία Intercity 62 της Hellenic Train ξεκινά από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη.
21:50
28/02/2023
Άφιξη στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου και παραμονή εκεί για 48 λεπτά, σύμφωνα με ενημερωτικό μήνυμα της Hellenic Train προς τους επιβάτες.
23:10
28/02/2023
Αναχώρηση από τον σταθμό της Λάρισας και, λόγω της μη σωστής θέσης στο κλειδί 118 Α, η αμαξοστοιχία ακολουθεί το ρεύμα καθόδου προς Αθήνα, ενώ στο ίδιο ρεύμα και με αντίθετη κατεύθυνση κινείται μια εμπορική αμαξοστοιχία.
23:21
28/02/2023
Η μοιραία στιγμή της μετωπικής σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών.
23:23
28/02/2023
Ελάχιστα λεπτά μετά τη σύγκρουση επικρατεί πανικός. Παντού φλόγες, άνθρωποι τρομοκρατημένοι, τραυματισμένοι καλούν σε βοήθεια. Ο καπνός από την πυρκαγιά σκορπίζεται και στα πίσω βαγόνια, με αποτέλεσμα να εμποδίζεται ακόμα και η ανάσα τους. Κάποιοι επιβάτες καταφέρνουν να βγουν από τα βαγόνια και κάνουν υπεράνθρωπες προσπάθειες να βοηθήσουν αυτούς που είναι εγκλωβισμένοι.
23:50
28/02/2023
Μέχρι τα μεσάνυχτα, στο σημείο σπεύδουν ομάδες διάσωσης, αστυνομικές και πυροσβεστικές δυνάμεις.
1:30
01/03/2023
Ο δήμαρχος της Λάρισας, Απόστολος Καλογιάννης, ανακοινώνει ότι όλα τα νοσοκομεία της περιοχής είναι σε ετοιμότητα για την περίθαλψη των τραυματιών. Σε ετοιμότητα, επίσης, νοσοκομεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Σχεδόν ταυτόχρονα ξεκινούν οι επιχειρήσεις διάσωσης, ενώ τα πρώτα βαγόνια συνεχίζουν να φλέγονται. Οι διασώστες βγάζουν από τα συντρίμμια τους πρώτους νεκρούς.
3:00
01/03/2023
Οι πρώτοι ελαφρά τραυματισμένοι επιβάτες μεταφέρονται με λεωφορεία στον σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης. Πολλοί συγγενείς των επιβατών της μοιραίας αμαξοστοιχίας έχουν συγκεντρωθεί εκεί, περιμένοντας τα αγαπημένα τους πρόσωπα χωρίς να έχουν καμία επίσημη ενημέρωση. Η ατμόσφαιρα είναι τεταμένη και η αγωνία τους ξεχειλίζει. Σε λίγο, ακούγονται οι πρώτες εφιαλτικές μαρτυρίες…
3:02
01/03/2023
Παράλληλα, στον τόπο του δυστυχήματος συρρέουν γονείς και συγγενείς των επιβατών, αναζητώντας τους ανθρώπους τους. Όσοι δεν τους εντοπίζουν, κατευθύνονται προς τα νοσοκομεία της Λάρισας, με την ελπίδα οι αγαπημένοι τους να βρίσκονται ανάμεσα στους τραυματίες και εγκαυματίες.
11:20
01/03/2023
Γίνεται γνωστό ότι συνελήφθη ο σταθμάρχης του σταθμού Λάρισας από το Τμήμα Τροχαίας Λάρισας.
12:00
01/03/2023
Ζητείται από τους συγγενείς των αγνοούμενων επιβατών η λήψη γενετικού υλικού, ώστε να γίνει ταυτοποίηση μέσω DNA.
16:05
01/03/2023
Παραιτείται ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής
19:50
01/03/2023
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ανακοινώνει στον ελληνικό λαό: «Οι ευθύνες θα αποδοθούν – Θα δουλέψουμε για το ποτέ ξανά»
19:49
03/03/2023
Έχει ολοκληρωθεί η εξέταση όλων των δειγμάτων που έχει λάβει μέχρι στιγμής η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών και έχουν ταυτοποιηθεί 54 νεκροί. Αναμένεται η αποστολή νέων δειγμάτων, τα οποία ομοίως θα εξετασθούν στα εγκληματολογικά εργαστήρια.στους 57 ανέρχονται οι επιβεβαιωμένοι νεκροί από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση από την εκπρόσωπο Τύπου της ΕΛΑΣ, αστυνόμο Β’, Κωνσταντία Δημογλίδου.
Τραγωδία στα Τέμπη: Τριμελής Ειδική Επιτροπή διερεύνησης
Κατόπιν εντολής του Πρωθυπουργού, ο Υπουργός Επικρατείας κ. Γιώργος Γεραπετρίτης ανακοινώνει τη σύσταση Ειδικής Επιτροπής για τη διερεύνηση και ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών που οδήγησαν στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.
Η Επιτροπή είναι τριμελής και συμμετέχουν οι:
Ιωάννης – Κωνσταντίνος Χαλκιάς, Επίτιμος Πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ως Πρόεδρος.
Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, Καθηγητής Μεταφορών και Παραγωγής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ως μέλος.
Βασίλειος Προφυλλίδης, Καθηγητής της Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ως μέλος.
Η Επιτροπή θα επιτελέσει το έργο της στο συντομότερο δυνατό χρόνο και θα καλέσει τεχνικό προσωπικό, εμπειρογνώμονες ή όποιο άλλο πρόσωπο κρίνει απαραίτητο, προκειμένου να τη συνδράμουν.
Τραγωδία στα Τέμπη: Τα 5 «γιατί» που ζητούν απάντηση
Πέντε είναι τα μεγάλα «γιατί» της τραγωδίας:
1 Οι πολλές εργολαβίες, το σπάσιμο και οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου της τηλεματικής. Το έργο αυτό είναι στην ουσία το μεγάλο ηλεκτρονικό μάτι που βλέπει σε πραγματικό χρόνο πού βρίσκεται ο κάθε συρμός και ανά πάσα στιγμή μπορεί να διορθώνει και να αποτρέπει ανθρώπινα λάθη. Η τηλεματική δεν έχει ολοκληρωθεί και τα τρένα κάνουν δρομολόγια στα «τυφλά».
2 Η έλλειψη συμβατότητας του λογισμικού από τη μια εργολαβία στην άλλη, που έχει ως αποτέλεσμα τα επιμέρους συστήματα για την ασφάλεια των δρομολογίων να μην επικοινωνούν πολλές φορές μεταξύ τους.
3 Ο υπόγειος πόλεμος συμφερόντων για την «πίτα» των επιβατών! Οσο κι αν ακούγεται παράδοξο, πάνω στις ράγες διεξάγεται μια διελκυστίνδα από φορείς που δραστηριοποιούνται στις οδικές μεταφορές και τις αερομεταφορές για την πίτα του επιβατών. Τα έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου παγώνουν σε πολλές περιπτώσεις από «στημένες» ενστάσεις. Οι διαγωνισμοί καταλήγουν στα δικαστήρια, το έργο καθυστερεί, η γραμμή δεν εκσυγχρονίζεται, το δρομολόγιο εξακολουθεί να είναι αργό και οι επιβάτες, όταν δεν έχουν γρήγορα τρένα, επιλέγουν αναγκαστικά τις οδικές μεταφορές με τα ακριβά διόδια και τις αερομεταφορές για τους προορισμούς τους.
4 Οι διαρκείς τροποποιήσεις σε υφιστάμενες συμβάσεις έργων για την ασφάλεια των δρομολογίων. Η σύμβαση για το ΕTCS (που είναι επί της ουσίας το αυτόματο σύστημα αποτροπής σύγκρουσης τρένων από ανθρώπινο λάθος) υπογράφτηκε το 2016 και έκτοτε τροποποιήθηκε 5 φορές χωρίς να λειτουργεί μέχρι σήμερα! Το κρίσιμο αυτό έργο εκσυγχρονισμού της σηματοδότησης και του αυτόματου ελέγχου κυκλοφορίας στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης, αν λειτουργούσε, θα απέτρεπε το δυστύχημα στα Τέμπη.
Μέσα στο σκηνικό αυτό φωτίζονται πολλές πτυχές και πολλές φωνές που δεν εισακούστηκαν.
Οι εργαζόμενοι στο σιδηρόδρομο είχαν χτυπήσει το συναγερμό για την ασφάλεια των δρομολογίων με εξώδικα, καταγγελίες και επιστολές που λίγο-πολύ μιλούσαν για το «χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου». Οι σταθμάρχες κάνουν τη δουλειά των ηλεκτρονικών συστημάτων που δεν υπάρχουν, λένε χαρακτηριστικά. «Αν λειτουργούσε το σύστημα φωτοσήμανσης, έστω και με το ανθρώπινο λάθος που έγινε της κακής συνεννόησης, το τρένο θα είχε ακινητοποιηθεί», αναφέρουν ειδικοί πραγματογνώμονες που μίλησαν στον «Ε.Τ.».
Τα ερωτήματα του τραγικού δυστυχήματος δεν μπορεί να μείνουν αναπάντητα. Αυτή τη φορά το «μαχαίρι πρέπει να φτάσει στο κόκαλο».
5 Ο σταθμάρχης που… ξέχασε να αλλάξει την τροχιά. Κι όμως, αυτό το πρωτοφανές ανθρώπινο λάθος φαίνεται ότι οδήγησε στο θάνατο τους επιβάτες της αμαξοστοιχίας Intercity 62 στα Τέμπη, όπως προκύπτει από κρίσιμη κατάθεση και από τις έρευνες των Aρχών. Ο 59χρονος υπάλληλος του ΟΣΕ, που συνελήφθη μετά την προανακριτική απολογία του ενώπιον εισαγγελέα, ομολόγησε τη μοιραία αστοχία του, που «πυροδοτήθηκε» από μια μηχανική βλάβη σε άλλη αμαξοστοιχία. Ελαβε την πιστοποίησή του ως σταθμάρχη μόλις την Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2023. Ο 59χρονος ήταν σταθμάρχης του ΟΣΕ για μόλις… 36 μέρες.
Ειδήσεις σήμερα
Τέμπη: Φωτογραφία – ντοκουμέντο από το 3ο βαγόνι λίγο πριν τη μοιραία σύγκρουση
Απίστευτη καταγγελία για τα Τέμπη: «Την ώρα του δυστυχήματος είχαν πάρτι στον σταθμό στη Λάρισα»