Σε ό,τι αφορά την απαγόρευση της εμφάνισης των κινητών στα σχολεία, ο κ. Πιερρακάκης εξήγησε ότι «το μέτρο εφαρμόζεται μαζί με μία σειρά από άλλα μέτρα, υπάρχει ένας νέος κανονισμός λειτουργίας στα σχολεία που θα τεθεί σε ισχύ με την εκκίνηση της σχολικής χρονιάς. Το κρίσιμο κομμάτι είναι η εφαρμογή». Όπως σημείωσε, «πρακτικά συνδέουμε το να απαγορεύεται η εμφανής κατοχή και χρήση των κινητών στα σχολεία, δηλαδή, το σύνθημα είναι “το κινητό στην τσάντα”, καθώς μπορεί να έχει ο μαθητής το κινητό μαζί του αλλά εντός του σχολείου θέλουμε να είναι μέσα στην τσάντα και να μην το χρησιμοποιούν τα παιδιά».
«Προβλέπεται συνέπεια μονοήμερης αποβολής από την υπουργική απόφαση και αυτή είναι η διαφορά. Στο παρελθόν με εγκυκλίους έχουμε πει ότι πολλά πράγματα απαγορεύονται. Πρέπει να συνδέονται με συγκεκριμένες συνέπειες οι πράξεις μας και η υπουργική απόφαση θα δίνει εργαλεία στους καθηγητές για να μπορέσουν να διαχειριστούν το φαινόμενο. Εκτός από την απλή κατοχή του κινητού υπάρχουν και πιο σκληρές περιπτώσεις, όπως εκείνη της βιντεοσκόπησης ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων παιδιού και εκεί η υπουργική απόφαση θα προβλέπει αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Αυτό θα προβλέπεται από το πλαίσιο συνεπειών», πρόσθεσε ο υπουργός Παιδείας.
Ο κ. Πιερρακάκης διευκρίνισε ότι δεν πρόκειται για σκληρή τιμωρητική λογική, αλλά για πλαίσιο συνεπειών. «Με τα χθεσινά μέτρα η τεχνολογία μπαίνει περισσότερο στα σχολεία. Θα έχουμε διαδραστικό πίνακα σε όλα τα σχολεία από την Πέμπτη δημοτικού και πάνω, θα έχουμε ψηφιακό φροντιστήριο που για τη Γ’ λυκείου ξεκινάει από τις 16 Σεπτεμβρίου. Πρέπει από τη μία στον ψηφιακό κόσμο να υπάρξει μεγαλύτερο μέτρο και στον φυσικό κόσμο περισσότερος χρόνος ώστε να μπορέσουμε να ξαναβγούμε και να αυξήσουμε και εκεί το παιχνίδι» τόνισε ο κ. Πιερρακάκης.
Ερωτηθείς για την επιστροφή του μέτρου της πενθήμερης αποβολής, ο κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι «πρόκειται για εργαλεία των καθηγητών. Όταν μιλάμε για εφαρμογή στο πλαίσιο συνεπειών, μιλάμε για έναν νέο κανονισμό λειτουργίας στα σχολεία που προβλέπει για παράδειγμα όταν ένα παιδί κάνει μία ζημιά, να πληρώνετε από την οικογένειά του και ξεκινά να εφαρμόζεται από τον Σεπτέμβριο, προβλέπει μία επαναφορά του πλαισίου των δικαιολογημένων – αδικαιολόγητων απουσιών, οι 50 θα πρέπει να είναι αδικαιολόγητες όπως και στο παρελθόν».
Απαντώντας στην κριτική που χαρακτηρίζει «τιμωρητικά» τα μέτρα, ο υπουργός Παιδείας τόνισε ότι «τον κανονισμό εφαρμόζουν πολλές χώρες και ο κόσμος και οι εκπαιδευτικοί ζητούν εργαλεία, αλλά δεν υπάρχει μόνο η μία διάσταση. Υπάρχει η διάσταση των δράσεων του ενεργού πολίτη όπου τα παιδιά πρέπει να εκπαιδευτούν να μπορούν να προσφέρουν στην κοινότητά τους, υπάρχει εισαγωγή της τεχνολογίας σε αυτά τα 11 μέτρα. Άρα, θα δείτε ότι είναι σταθμισμένα και ζυγισμένα και θα είμαστε από πάνω στην εφαρμογή».
«Όπου και αν υπάρχουν αντιδράσεις εμείς θα επιμείνουμε στην εφαρμογή των μέτρων. Έχουμε φτιάξει το νέο πλαίσιο σε συνεργασία με ειδικούς, ειδικοί της εκπαιδευτικής πολιτικής, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί και αυτοί έχουν καταλήξει σε αυτά τα μέτρα. Η υπουργική απόφαση θα υπογραφή από την υφυπουργό κα Μακρή πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τα πρώτα μέτρα είναι αυτά και από εκεί και πέρα είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις και ιδέες.» πρόσθεσε ακολούθως ο κ. Πιερρακάκης.
Σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις εκπαιδευτικών, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι «έχουμε κάνει 10.000 διορισμούς. Η Ελλάδα έχει 200.000 εκπαιδευτικούς περίπου μόνιμους και αναπληρωτές. Η ιδιαιτερότητά μας είναι ότι έχουμε τεράστιο ποσοστό αναπληρωτών και άρα πρέπει να μειωθεί και γι’ αυτό θέλουμε περισσότερους μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση. Τα επόμενα χρόνια θα δούμε αυτή την τάση για να μειωθεί το ποσοστό των αναπληρωτών και θα αλλάζουν οι ειδικότητες χρόνο με τον χρόνο. Φέτος είχαμε πολλούς διορισμούς στην ειδική αγωγή και στη δευτεροβάθμια. Θέλουμε του χρόνου περισσότερους νηπιαγωγούς, περισσότερους δασκάλους».
Αναφορικά με την πλατφόρμα για το bullying, ο υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι «είχαμε καταγραφή κάποιων πρώτων περιστατικών και θεωρώ ότι υπάρχει πολύ σημαντική επίδραση ήδη από τη λειτουργία της πλατφόρμας. Είχαμε καταγραφή πάνω από 300 περιστατικά, έναν πρώτο αριθμό περιστατικών που διαχειριστήκαμε συνολικότερα στα σχολεία μας. Φέτος θα έχουμε και μία ομάδα ειδικών που θα συντονίζει και θα είναι αρωγός όλων των επιτροπών πανελλαδικά και θα επικοινωνήσουμε ακόμα περισσότερο αυτή τη δουλειά για να σπάσει η αλυσίδα της σιωπής».
Σχολεία: Το πιστοποιητικό πληροφορικής και οι άλλες 10 αλλαγές
Με 11 αλλαγές στα σχολεία χτυπάει το φετινό κουδούνι φέτος, από -μεταξύ άλλων- αυστηροποίηση του κανονισμού λειτουργίας και μαζικούς διορισμούς μέχρι το πιστοποιητικό Πληροφορικής.
«Ξεκινάμε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και πιστεύω ότι είναι κάτι το οποίο μόνο θετικά οφέλη μπορεί να έχει συνολικά για την εκπαιδευτική διαδικασία στα σχολεία μας», ανέφερε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια της σύσκεψης στο Μέγαρο Μαξίμου με τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, και την υφυπουργό Παιδείας, Ζέττα Μακρή.
«Φέτος, όπως είναι και η κατεύθυνση που μας έχετε δώσει, θα είναι η χρονιά του σχολείου, θα υπάρξουν μια σειρά από μεταρρυθμίσεις που θα αφορούν συνολικά το σχολείο. Αυτά είναι όλα εκείνα τα οποία είναι ήδη έτοιμα να ξεκινήσουν από την αρχή αυτής της χρονιάς. Στην πορεία θα προστεθούν και άλλα, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που μας έχετε δώσει», ξεκαθάρισε ο κ. Πιερρακάκης.
Σημειώνεται ότι η πολιτική ηγεσία ήδη ετοιμάζει ένα νομοσχέδιο για το σχολείο, ενώ παράλληλα «τρέχει» τις μεγάλες αλλαγές με εφαρμογή εκατοντάδων προγραμμάτων σπουδών και του πολλαπλού βιβλίου (δηλαδή νέων σχολικών εγχειριδίων) από τον Σεπτέμβριο του 2025.
Ηδη όμως από φέτος γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές θα δουν τα πρώτα δείγματα των αλλαγών που έρχονται στα σχολεία.
Οι 10 +1 αλλαγές στα σχολεία
- Νέος κανονισμός λειτουργίας
«Το κινητό στην τσάντα», λοιπόν, είναι το σύνθημα με το οποίο θέλουμε να ανοίξουν τα σχολεία αυτήν τη χρονιά, σημείωσε ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος στον νέο κανονισμό λειτουργίας στα σχολεία. Στο πλαίσιο των διεθνών προτύπων, η Ελλάδα προστίθεται στη λίστα των ευρωπαϊκών χωρών που προχωρούν στην απαγόρευση της χρήσης κινητού τηλεφώνου στα σχολεία. Από τη φετινή χρονιά, με εξαίρεση λόγους υγείας, θα απαγορεύεται η εμφανής κατοχή και χρήση κινητού στο σχολείο και η μη συμμόρφωση θα επιφέρει μονοήμερη αποβολή στους «ανυπάκουους μαθητές».
Ακόμα πιο αυστηρό θα είναι το πλαίσιο αν κάποιος μαθητής χρησιμοποιεί την κάμερα του κινητού σε συμμαθητές ή καθηγητές, καθώς θα απειλείται με αποβολή από 1 έως 3 ημέρες, ενώ ανάλογα με τη σοβαρότητα του περιστατικού, ο Σύλλογος Διδασκόντων δύναται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος.
Αλλαγές υπάρχουν και στις απουσίες, καθώς επανέρχεται ο διαχωρισμός τους σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες. Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση όταν οι απουσίες, κατά τη διάρκεια της διδακτικής χρονιάς δεν ξεπερνούν τις 50 ή όταν δεν ξεπερνούν τις 114 από τις οποίες οι άνω των 50 είναι δικαιολογημένες. Η καθυστερημένη προσέλευση στην αίθουσα θεωρείται απουσία.
- Ρεκόρ διορισμών
Με τις ανάγκες σε προσωπικό στην Παιδεία να πληθαίνουν, το υπουργείο προχώρησε φέτος σε μαζικούς διορισμούς με στόχο να περιορίσει τις αθρόες προσλήψεις αναπληρωτών που καταγράφονται κάθε χρόνο. Οι διορισμοί μόνιμου διδακτικού προσωπικού τη φετινή χρονιά (σ.σ.: που αγγίζουν τους 10.000) είναι σχεδόν ισάριθμοι με όσους έγιναν αθροιστικά το 2022 (8.254) και το 2023 (3.693) και η έμφαση έχει δοθεί στην Ειδική Αγωγή και την παράλληλη στήριξη.
- Ψηφιακό φροντιστήριο
Με 98 εκπαιδευτικούς σε 45 μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά τον Ιούνιο στα Γενικά και στα Επαγγελματικά ύκεια, αλλά και 10 μαθήματα Ειδικής Αγωγής για τα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και Λύκεια, το ψηφιακό φροντιστήριο κάνει το ντεμπούτο του φέτος, με στόχο να ενισχύσει την ενισχυτική διδασκαλία. Το project φιλοδοξεί μέχρι το τέλος του 2025 να έχει ολοκληρώσει την ανάρτηση 2.500 εύληπτων και ψηφιοποιημένων βίντεο για 49 συνολικά μαθήματα από την Ε’ Δημοτικού έως και την Γ’ Λυκείου.
- Αυτόνομες τάξεις
Εχοντας ήδη την υποστήριξη από το ψηφιακό φροντιστήριο, η Γαύδος και οι Αρκιοί, δύο απομακρυσμένες περιοχές, ενισχύονται περαιτέρω στον τομέα της εκπαίδευσης με τις αυτόνομες τάξεις, ώστε να μην αναγκάζονται οι μαθητές Γυμνασίου να μετακινούνται σε άλλα νησιά για να συνεχίσουν τη φοίτησή τους. Το 2024 θα λειτουργήσει η πρώτη τάξη στη Γαύδο με φυσική παρουσία τριών εκπαιδευτικών σε βασικές ειδικότητες, ενώ τα υπόλοιπα μαθήματα θα καλύπτονται εξ αποστάσεως. Από το 2025 θα ισχύσει το ίδιο και για τους Αρκιούς.
- Διαδραστικά συστήματα μάθησης
Μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους θα έχουν εγκατασταθεί σε όλες τις τάξεις, από Ε’ Δημοτικού έως και Γ’ Λυκείου, 36.264 διαδραστικοί πίνακες. Οι 28.504 βρίσκονται ήδη στη θέση τους, με στόχο από τη νέα σχολική χρονιά οι εκπαιδευτικοί να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες του νέου ψηφιακού εργαλείου εντός της τάξης. Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια εξοπλίζονται με 177.112 νέα ρομποτικά συστήματα (Κιτ Ρομποτικής).
- Εφαρμογή e-parents
Ηδη από την προηγούμενη χρονιά, οι γονείς μέσω της εφαρμογής e-parents στο κινητό ή στο τάμπλετ είχαν πρόσβαση στις βαθμολογίες των μαθητών και στις ανακοινώσεις και ειδοποιήσεις από τα σχολεία. Από φέτος, οι υπηρεσίες της εφαρμογής διευρύνονται με ενημέρωση για τις απουσίες των μαθητών, για την πρόοδο της διδαχθείσας ύλης, αλλά και για τον προγραμματισμό των συναντήσεων μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών.
- Πλατφόρμα STOP-BULLYING.GOV.GR
Σε μiα προσπάθεια να χαρτογραφήσουν το ανησυχητικό φαινόμενο του bullying, αλλά και να παρέμβουν άμεσα σε περιστατικά, η πολιτική ηγεσία παρουσίασε πέρσι την πλατφόρμα για καταγγελίες. Μέχρι στιγμής έχουν γίνει 328 καταγγελίες, οι 285 από γονείς και οι 43 από μαθητές, ενώ συνολικά έχουν εγγραφεί 1.428 χρήστες.
- Δράσεις ενεργού πολίτη
Σκοπός αυτών των δράσεων είναι οι μαθητές να εκπαιδευτούν στο ευ ζην, στη φροντίδα του περιβάλλοντος, στην κοινωνική ευθύνη και τη δημιουργική σκέψη μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων.
- Σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός
Οι φετινοί μαθητές της Α’ Λυκείου θα μπορούν από φέτος δωρεάν να κάνουν τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού, αλλά και μία ατομική συνεδρία με εξειδικευμένο σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού. Οι μαθητές θα μπαίνουν με έναν προσωπικό κωδικό σε ηλεκτρονική εφαρμογή, όπου θα επιλέγουν εταιρία επαγγελματικού προσανατολισμού από μητρώο πιστοποιημένων εταιριών από τον ΕΟΠΠΕΠ.
- Λογοτεχνία
Από τη φετινή χρονιά εισάγεται η ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών έργων, αντί αποσπασματικών κειμένων, όπως συνέβαινε έως σήμερα. Σε όλες τις τάξεις, από το Νηπιαγωγείο έως και την Γ’ Λυκείου, θα διανεμηθούν από ένα έως τρία βιβλία (ανάλογα με την τάξη), πάνω στα οποία οι μαθητές θα κάνουν εργασίες και συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Στόχος είναι οι μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες, όπως κριτική ικανότητα και σκέψη, μέσω της ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας.
11 Βιβλία σε ψηφιακή μορφή
Το μάθημα της Πληροφορικής -επιτέλους- επικαιροποιείται με αλλαγή των σχολικών βιβλίων στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου. Οι μαθητές από φέτος θα έχουν σε ψηφιακή μορφή στη διάθεσή τους τα νέα εγχειρίδια, με στόχο να λάβουν τις απαραίτητες γνώσεις ώστε να αποκτήσουν το πιστοποιητικό Πληροφορικής.
Πρόκειται για πιστοποίηση γνώσης επιστήμης υπολογιστών, με τους κεντρικούς άξονες να αφορούν τις βασικές αρχές computing, τον χειρισμό και ανάλυση δεδομένων, το Διαδίκτυο και τα δίκτυα, καθώς και τις ηθικές/κοινωνικές πτυχές. Στόχος είναι να το λαμβάνουν οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου στο τέλος της χρονιάς.
«Δεν είναι κάτι σαν το ECDL. Θέλουμε να δώσουμε στους αποφοίτους Γυμνασίου ένα ακόμα ισχυρό χαρτί με γνώσεις για υπολογιστές, το οποίο μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητές τους για εύρεση εργασίας», εξήγησε στον «Ε.Τ.» ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) κ. Σπύρος Δουκάκης.
TO ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
Το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Παιδείας προβλέπει να αναρτηθούν ήδη από την επόμενη εβδομάδα τα σχολικά βιβλία, μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου να γίνουν οι επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών και μέχρι την επόμενη χρονιά οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές να έχουν και σε έντυπη μορφή τα νέα βιβλία. Οσο για το πιστοποιητικό Πληροφορικής, η πολιτική ηγεσία κάνει αγώνα δρόμου ώστε να το εφαρμόσει ακόμα και για τους φετινούς μαθητές της Γ’ Γυμνασίου, ενώ στην προσπάθεια αναμένεται να συμβάλουν πανεπιστημιακά τμήματα αλλά και εκπρόσωποι από τον κλάδο της Πληροφορικής.