Ο κωδικός Renegade αφορά αεροσκάφη τα οποία βρίσκονται υπό πειράτευση ή φέρουν απειλές. Το εν λόγω πρωτόκολλο δημιουργήθηκε μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου και σε περίπτωση υψηλού και μη αναστρέψιμου κινδύνου για πρόσωπα στο έδαφος και επίγειες υποδομές, προβλέπει ακόμα και την κατάρριψη ενός αεροσκάφους από τα μαχητικά που το συνοδεύουν εφόσον δεν υπάρχει καμία επαφή με τον κυβερνήτη. Ο πιλότος και δήμαρχος Βάρης, Βούλας Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος μίλησε στην «Κοινωνία Ώρα MEGA» σχετικά με το πρωτόκολλο που τηρείται σε αυτές τις περιπτώσεις.
«Οι διαδικασίες που εφαρμόζονται κατά παρέκκλιση, έχουν φτιαχτεί μετά την 11η Σεπτεμβρίου και είναι υποχρεωτικές για όλες τις περιοχές του δυτικού κόσμου που αποδέχονται την νομοθεσία του ICAO. Εάν το αεροσκάφος πειρατευτεί, και αυτό το γνωρίζουμε υπό την έννοια ότι θα αλλάξει κατεύθυνση, θα αλλάξει ύψος ή θα έχει αιτήματα που θα βγουν από τους ασυρμάτους, τότε εάν αυτό οδηγηθεί να πετάξει πάνω από μη κατοικημένες περιοχές και όχι κατ’ αναγκαιότητα στη θάλασσα, υπάρχει η εντολή το αεροσκάφος αυτό να καταρριφθεί. Αυτό είναι το πρωτόκολλο. Κάθε χώρα έχει μία επιτροπή κρίσης για τέτοιες περιπτώσεις» ανέφερε αρχικά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το αεροσκάφος της Emirates συνόδευσαν στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών από δύο μαχητικά F-16 της 340 Μοίρας καθώς δόθηκε εντολή για επιχείρηση «Renegade». 120 μίλια Νοτιοδυτικά της Καλαμάτας, το CAOC (Κέντρo Συνδυασμένων Αεροπορικών Επιχειρήσεων του ΝΑΤΟ) έδωσε εντολή για «A Scramble», και στις 21:09 ζευγάρι F-16 της Μοίρας 340 απογειώθηκε από την Κρήτη ώστε να συνοδεύσει την πτήση ΕΚ 209 για να προσγειωθεί στο Ελ. Βενιζέλος.
Σύμφωνα με τον ίδιο «από την πρωτογενή μου εμπειρία από τους χειριστές των F-16 που συνόδευσαν τότε το «Ήλιος», όταν πήγαμε να κάνουμε την αναπαράσταση της πτήσης, αυτό που μας έλεγαν ήταν ότι υπήρχε και εκεί πολύ μεγάλη πίεση, σε περίπτωση που έπαιρναν εντολή, πριν την πτώση του αεροσκάφους στο Γραμματικό, να πυροδοτήσουν πυραύλους αέρος – αέρος. Είναι δύσκολη και επίπονη διαδικασία, αλλά αυτό είναι το πρωτόκολλο. Το σημαντικό είναι ότι το σύστημα δούλεψε με ακρίβεια και λεπτομέρεια».
Αναφορικά με την προσγείωση του αεροσκάφους και την άρνηση Γαλλίας και να προσγειωθεί σε κάποιο από τα αεροδρόμιά τους, ο κ. Κωνσταντέλλος επεσήμανε πως «δεν είναι υποχρεωτικό επ’ ουδενί, το αεροσκάφος να προσγειωθεί στην Ιταλία ή στον χώρο στον οποίο πετάει. Οι Αρχές εκτιμούν τον κίνδυνο. Υποχρέωση του κράτους αναχώρησης είναι να υποδεχτεί ξανά το αεροσκάφος πίσω γιατί έχει την ευθύνη του».
Ειδήσεις σήμερα
Θρίλερ με πτήσεις της Emirates: Εντοπίστηκε ο ύποπτος που αναζητούσε η CIA
Συντάξεις: Ποιοι θα πάρουν τα 250άρια [παραδείγματα & πίνακες]
Πριγκίπισσα Νταϊάνα: Το Crown και τα αληθινά γεγονότα που ξεπέρασαν τη μυθοπλασία