Το προτελευταίο βήμα για την έλευση του ΠΑ έγινε πρόσφατα, με νόμο που ψηφίστηκε και προβλέπει πως η ένταξή του στις νέες ψηφιακές ταυτότητες θα είναι πλέον υποχρεωτική, καθώς θα αποτελεί το «κλειδί» για τις συναλλαγές των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες. Εκκρεμεί το τελευταίο βήμα, που είναι η έκδοση ενός Προεδρικού Διατάγματος από τα υπουργεία Προστασίας του Πολίτη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Τι είναι ο προσωπικός αριθμός
Ο προσωπικός αριθμός αποτελεί έναν μοναδικό 12ψήφιο κωδικό που θα αναγράφεται στο πίσω μέρος των νέων ταυτοτήτων, κάτω από το πεδίο «Ύψος». Είναι διαφορετικός από τον αριθμό του δελτίου ταυτότητας και θα λειτουργεί ως μοναδικό αναγνωριστικό για κάθε πολίτη. Πρόκειται για ένα σύνολο 12 αλφαριθμητικών στοιχείων, από τα οποία τουλάχιστον τα 9 είναι αριθμοί.
Σε αντίθεση με τον ΑΦΜ ή τον ΑΜΚΑ, που χρησιμοποιούνταν μέχρι σήμερα για διαφορετικές συναλλαγές, ο προσωπικός αριθμός θα ενοποιήσει την ταυτοποίηση του πολίτη σε όλες τις συναλλαγές με το Δημόσιο, απλοποιώντας σημαντικά τις διαδικασίες. Η ηλεκτρονική χορήγηση του ΠΑ στους πολίτες από τον Μάιο θα γίνεται μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myInfo, η οποία έχει ήδη ολοκληρωθεί από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Δηλαδή, πριν από την έκδοση της νέας ταυτότητας οι πολίτες θα πρέπει να αποκτήσουν τον ΠΑ μέσω της νέας ψηφιακής πλατφόρμας myinfo στο Gov.gr.
Η διαδικασία
Η όλη διαδικασία θα λειτουργεί ως εξής: ο πολίτης θα μπαίνει αρχικά στην πλατφόρμα myInfo για να διαμορφώσει τον μοναδικό ΠΑ του, ο οποίος θα αποτελείται από ένα γράμμα του αλφαβήτου που θα πρέπει να είναι διαθέσιμο και στη λατινική γλώσσα (δηλαδή Κ, Μ, Ν, Ο κ.ο.κ. αλλά όχι Ψ, Θ, Ω κ.λπ.), από δύο αριθμητικά ψηφία και από ολόκληρο τον εννιαψήφιο ΑΦΜ του.
Συγκεκριμένα, ο πολίτης από τα τρία επιπλέον αλφαριθμητικά στοιχεία που θα προστεθούν στον ΠΑ θα επιλέγει τα δύο (το γράμμα και έναν αριθμό), ενώ η πλατφόρμα myInfo θα επιλέγει το τρίτο στοιχείο (έναν αριθμό), που ουσιαστικά θα «κλειδώνει» ολόκληρο τον προσωπικό αριθμό, ο οποίος θα αποθηκεύεται πλέον στις νέες ταυτότητες.
Ο Προσωπικός Αριθμός δεν θα συνδέεται με βιομετρικά δεδομένα, διασφαλίζοντας, σύμφωνα με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, την προστασία των προσωπικών δεδομένων με μέτρα κρυπτογράφησης και συμμόρφωσης, σύμφωνα και με τις τελευταίες οδηγίες της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ).
Νέες ταυτότητες: Πώς να κλείσετε ψηφιακά ραντεβού στο αστυνομικό τμήμα
Σε λειτουργία βρίσκεται η νέα πλατφόρμα id.gov.gr, στην οποία μπορούν οι πολίτες εύκολα να κλείνουν ραντεβού για την έκδοση νέας ταυτότητας.
Οι πολίτες μπορούν με τρόπο απλό και φιλικό να προγραμματίζουν ψηφιακά ραντεβού για την έκδοση νέου τύπου ταυτότητας ή την αντικατάστασή της λόγω μεταβολής των στοιχείων, λήξης ισχύος, φθοράς ή παλαιότητας. Με τη νέα σύγχρονη πλατφόρμα θα αυξηθούν τα ραντεβού και κατ’ επέκταση θα μειωθεί ο χρόνος αναμονής για την ικανοποίηση του αιτήματος των πολιτών, με τη διαθεσιμότητα των ψηφιακών ραντεβού να ξεκίνησε από την Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2024.
Η πλατφόρμα υλοποιήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η είσοδος των πολιτών γίνεται με τη χρήση των κωδικών Taxisnet. Μέσω της πλατφόρμας id.gov.gr διασφαλίζεται ότι διατηρείται η χρονική απόσταση μεταξύ των ραντεβού των ενδιαφερομένων για την ίδια Αρχή Έκδοσης Δελτίων Ταυτότητας, ικανή για να ολοκληρωθεί ένα ραντεβού πριν ξεκινήσει ένα επόμενο.
Επιπλέον, οι ώρες και οι ημέρες των διαθέσιμων ραντεβού μπορούν να μεταβληθούν, λαμβάνοντας υπόψη περιορισμούς στο ωράριο και τη διαθεσιμότητα της Αρχής Έκδοσης, ανά χρονικά διαστήματα και ανά θέση εργασίας.
Η διαδικασία για τον προγραμματισμό του ραντεβού
Ο πολίτης επιλέγει στην αίτηση του, Αρχή Έκδοσης με βάση τη διεύθυνση μόνιμης ή προσωρινής του διαμονής στην Ελλάδα, συγκεκριμένη ημέρα και ώρα από τη λίστα διαθεσιμότητας, ώστε να εξυπηρετηθεί με φυσική παρουσία. Τα στοιχεία του αντλούνται αυτόματα από το Μητρώο Πολιτών και το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας(ΕΜΕπ). Σε περίπτωση που δεν έχει επικαιροποιημένα τα στοιχεία του στο ΕΜΕπ, θα πρέπει είτε να τα ενημερώσει επιτόπου ή να τα συμπληρώσει κατά δήλωση.
Με την ολοκλήρωση της υποβολής του αιτήματος λαμβάνει μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου(email) με τις βασικές πληροφορίες για τη διεκπεραίωση του ραντεβού, καθώς και τα στοιχεία επικοινωνίας της Αρχής Έκδοσης που έχει επιλέξει. Το αίτημα προγραμματισμού του ραντεβού μπορεί να επαναπρογραμματιστεί ή να ακυρωθεί ή να υποβληθεί εκ νέου, το αργότερο μία (1) ώρα πριν την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού. Σε διάφορα διαστήματα πριν την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού ο ενδιαφερόμενος λαμβάνει από την πλατφόρμα μήνυμα υπενθύμισης στο email που έχει δηλώσει. Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά για την περίπτωση απώλειας ή κλοπής του Αστυνομικού Δελτίου Ταυτότητας ο πολίτης θα πρέπει να επικοινωνήσει τηλεφωνικώς με την αρμόδια Αρχή Έκδοσης, βάσει της διεύθυνσης μόνιμης ή προσωρινής διαμονής του στην Ελλάδα και να ζητήσει τηλεφωνικώς τον προγραμματισμό ραντεβού για την έκδοση νέου Δελτίου Ταυτότητας.
Νέες ταυτότητες: Πότε λήγει η προθεσμία για έκδοση νέας
Ο Προσωπικός Αριθμός προβλέπεται για όλες τις νέες ταυτότητες που εκδίδονται μετά τις 27 Μαρτίου 2025. Ωστόσο, η πλατφόρμα για την ηλεκτρονική έκδοση του ΠΑ δεν είναι ακόμη διαθέσιμη. Συγκεκριμένα, η απαραίτητη έκδοση ενός Προεδρικού Διατάγματος από τα υπουργεία Προστασίας του Πολίτη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όπως και η ετοιμότητα της ψηφιακής πλατφόρμας myInfo για την απόδοση του ΠΑ, είναι οι τελευταίες εκκρεμότητες που μένει να διευθετηθούν ως τα μέσα Μαΐου.
Πάντως, καθυστερήσεις σε δεύτερο στάδιο (μετά την άφιξη του Προσωπικού Αριθμού) θα μπορούσαν να προκαλέσουν και τεχνικά ζητήματα κατά την ενσωμάτωση του ΠΑ σε διάφορα συστήματα του δημόσιου τομέα. Οι υπάρχουσες (παλαιού τύπου) ταυτότητες θα παραμείνουν σε ισχύ μέχρι την ημερομηνία λήξης τους ή μέχρι τον Αύγουστο του 2026, όποιο από τα δύο συμβεί πρώτο. Οι νέου τύπου ταυτότητες (που εκδόθηκαν πριν από την υποχρεωτική συμπερίληψη του ΠΑ) θα παραμείνουν σε ισχύ μέχρι τη λήξη τους (συνήθως 10 χρόνια), αλλά οι κάτοχοι θα πρέπει να αποκτήσουν τον ΠΑ τους ηλεκτρονικά.