«Το υπουργείο Οικονομικών θα χρηματοδοτήσει την ΕΑΒ για να αναπτύξει ένα Μη Επανδρωμένο Αερόχημα (UAV/drone) το οποίο θα έχει δυνατότητες κάθετης απο-προσγείωσης. Είναι ένα μεγάλο σύστημα σταθερής πτέρυγας και αυτό δεν έχει γίνει ξανά στην Ελλάδα. Θέλουμε να κατασκευάσουμε ένα αερόχημα, που θα μπορεί να επιτύχει την κάθετη απογείωση και προσγείωση με συστήματα, που δεν έχουν ακόμη εμφανιστεί (σ.σ. στον χώρο των drones)», εξήγησε, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM», ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων- Μηχανικών, Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ Κύρος Υάκινθος.
Εξήγησε δε, πως κεντρικός στόχος του προγράμματος «Αρχύτας», πέρα από τη σχεδίαση αιχμής, είναι το συγκεκριμένο drone να παραχθεί στη Ελλάδα από την ΕΑΒ και μάλιστα με περιορισμένο κόστος.
«Είναι μια πολύ μεγάλη τεχνολογική πρόκληση αλλά θέλουμε να πάμε “διαφορετικά” στην κατασκευή αυτού του drone, με σχέδια που ο κόσμος δεν βλέπει συχνά. Το ΑΠΘ συμμετέχει σε αυτό το πρόγραμμα παρέχοντας τον αεροδυναμικό σχεδιασμό για το συγκεκριμένο Μη Επανδρωμένο Αερόχημα», ανέφερε ο κ. Υάκινθος, εξηγώντας πως για τη δημιουργία του νέου ελληνικού drone, η ομάδα των συνεργατών του θα δουλέψει από κοινού με μια περιορισμένη αλλά αποδοτική ομάδα συνεργατών απ’ όλα τα μέρη που συμμετέχουν στο πρότζεκτ.
«Δεδομένου ότι ο στόχος είναι να είμαστε αποδοτικοί σε κόστος, για το “Αρχύτας” θα συνεργαστεί μια “σφιχτή” ομάδα 30-35 ατόμων πάνω σε ένα σχέδιο- πρόταση υψηλής απόδοσης. Η ομάδα θα περιλαμβάνει πέρα από τους μηχανολόγους, τους σχεδιαστές, τους τεχνίτες των ηλεκτρονικών, τους τεχνίτες που θα φτιάξουν το Αερόχημα στην ΕΑΒ, τους τεχνικούς δοκιμών κ.ο.κ», προσθέτει ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων-Μηχανικών, Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.
Μέσα από την ομάδα αυτή, το νέο ελληνικό αερόχημα θα προκύψει ως καρπός καινοτόμου συνεργασίας. «Τίποτα πλέον δεν το κάνεις μόνος σου. Εμείς, ως Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, θα σχεδιάσουμε το συγκεκριμένο Αερόχημα, ενώ η ΕΑΒ θα αναλάβει να το κατασκευάσει, να κάνει τις μελέτες για τα εσωτερικά δομικά του στοιχεία. Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης μαζί με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας θα αναπτύξουν τα συστήματα κατανομής ισχύος -power management- για τον κινητήρα και τις μπαταρίες, όπως και θα επιλέξουν συσκευές για τις ασύρματες επικοινωνίες, τις τηλεπικοινωνίες, την αρχιτεκτονική του Σταθμού Εδάφους. Θα είναι τεχνολογικά συστήματα που, είτε θα αναπτυχθούν από τα Πανεπιστήμια, είτε θα αποκτηθούν για τη λειτουργία ολόκληρου του συστήματος που θα προκύψει από το “Αρχύτας”», εξήγησε ο κ. Υάκινθος.
Στόχος το μικρότερο δυνατό κόστος
Ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ τόνισε πως πέρα από την τεχνολογική υπεροχή αλλά και την συνεργασία, κύριος στόχος είναι αυτό, που θα παραχθεί, να μπει σε παραγωγή.
«Η εντολή του Υπουργείου Οικονομικών όπως και της ΕΑΒ είναι το πρόγραμμα να ολοκληρωθεί όσο πιο γρήγορα γίνεται και όσο πιο οικονομικά γίνεται. Ο στόχος που μας έχει τεθεί -και είναι κάτι που κάνουμε για την πατρίδα- είναι το drone αυτό να είναι έτοιμο και να το δοκιμάζουμε μέσα σε δυόμισι χρόνια. Πρέπει, σ’ αυτό το διάστημα, να έχει πετάξει, να έχει περάσει όλες τις διαδικασίες on flight testing (σ.σ εναέριες δοκιμές), ώστε μετά να σχεδιαστεί η γραμμή παραγωγής του και να πάρει το πιστοποιητικό αεροπλοϊμότητας», τονίζει ο κ. Υάκινθος.
«Μάτια στον Ουρανό»
Από το πρόγραμμα «Αρχύτας» θα προκύψει ένα Μη Επανδρωμένο Αερόχημα που περιγράφεται ως Πολλαπλών Ρόλων. Κύριος στόχος είναι, όταν ίπταται «να έχει αντίληψη του περιβάλλοντος στο οποίο βρίσκεται» είτε στο έδαφος, είτε στον αέρα. «Όπως ανακοινώθηκε και από τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα και τον CEO της ΕΑΒ Δημήτριο Παπακώστα, το συγκεκριμένο drone θα είναι πολλαπλών ρόλων. Θα το σχεδιάσουμε έτσι για επιτήρηση, φύλαξη αλλά και πιο εξειδικευμένες αποστολές. Θα είναι ένα “Μάτι στον Ουρανό”, το οποίο θα έχει πολύ υψηλή τεχνολογία ώστε να παίρνει την πληροφορία που χρειάζεται πάνω από κρίσιμες υποδομές όπως και σε κρίσιμες καταστάσεις. Στη συνέχεια, η πληροφορία θα φτάνει στο κέντρο ελέγχου και από εκεί και πέρα θα δρουν στελέχη για οτιδήποτε είναι αυτό που έχει γίνει αντιληπτό στο έδαφος», εξηγεί ο κ. Υάκινθος.
Το drone θα μπορεί στη συνέχεια «…να συντονίζει ό,τι συμβαίνει στο έδαφος», προσθέτει ο καθηγητής του ΑΠΘ που εξηγεί πως το σύστημα θα μπορεί να αξιοποιηθεί από τις ΕΔ της χώρας όπως και την Πολιτική Προστασία. «Ένα Αερόχημα όπως αυτό άλλωστε το σχεδιάζουμε να είναι modular (σ.σ σπονδυλωτό) ώστε να μπορούμε να «αλλάζουμε» π.χ κάμερες, ηλεκτρονικό εξοπλισμό, ή τους αισθητήρες που θα μπορεί να μεταφέρει. Θα παρέχει τη δυνατότητα για πάρα πολλούς χρήστες», εξηγεί ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.
Κλήρωση Eurojackpot (22/11): Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί που έβγαλε η κληρωτίδα
Τι είπε ο Σταϊκούρας για το πρόγραμμα «Αρχύτας»
Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας με δήλωσή του επισημαίνει: «H διαδικασία υλοποίησης του Προγράμματος “Αρχύτας”, που έχει στόχο τον σχεδιασμό και τη βιομηχανική παραγωγή αυτόνομου εναέριου οχήματος (drone) πολλαπλών χρήσεων, εκ μέρους του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, συμπλήρωσε το 3ο τρίμηνο.
Το έργο αποτελεί πρωτοβουλία και χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Οικονομικών. Υλοποιείται, ως προς το ερευνητικό-σχεδιαστικό μέρος, με συνεργασία των Πανεπιστημίων Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης, Δημοκρίτειο Θράκης, Θεσσαλίας, και της ΕΑΒ. Η βιομηχανική παραγωγή αναλαμβάνεται από την ΕΑΒ.
Βάσει της, ανά τρίμηνο, αξιολόγησης των αρμοδίων, η υλοποίηση του προγράμματος εξελίσσεται σύμφωνα με τον προγραμματισμό. Είναι σε εξέλιξη ο δομικός σχεδιασμός του συστήματος και, παράλληλα, η προμήθεια και ο
έλεγχος συσκευών-υλικών για το προς παραγωγή σύστημα. Κατά το 4 ο τρίμηνο, μέχρι το τέλος Αυγούστου, θα συνεχιστούν οι προαναφερθείσες διαδικασίες.
Από αρχές Οκτωβρίου, θα ξεκινήσουν οι πειραματικές πτήσεις, αρχικά με λειτουργικό μοντέλο υπό κλίμακα, και η οργάνωση των ειδικών γραμμών βιομηχανικής παραγωγής στην ΕΑΒ. Το έργο “Αρχύτας” προβλέπεται να ολοκληρωθεί, περί το τέλος του 2023 – πρώτο δίμηνο του 2024.
Ταυτόχρονα, προχωρούν οι προεργασίες για δεύτερο, αναβαθμισμένο σύστημα, με συνεργασία των Υπουργείων Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας και Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Η Ελλάδα προχωρεί μπροστά, με αξιοποίηση όλων των δημιουργικών δυνάμεών της. Γίνεται όλο και πιο ισχυρή».
Ποιος ήταν ο Αρχύτας
Ο Αρχύτας ο Ταραντίνος (Τάραντας, Μεγάλη Ελλάδα, 428 π.Χ. – Τάραντας, Μεγάλη Ελλάδα, 347 π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος, πολιτικός, στρατηγός, μαθηματικός, εφευρέτης και μηχανικός. Υπήρξε ο εφευρέτης της πρώτης αυτόνομης πτητικής μηχανής παγκοσμίως.
Ο Αρχύτας γεννήθηκε το 428 π.Χ. στον Τάραντα της Μεγάλης Ελλάδας (Magna Graecia), ήταν γιος του Μνήσαρχου ή κατά τον Αριστόξενο του Εστιαίου, ή του Μνασαγέτου ή του Μνασαγόρου, και ήταν επιφανής Πυθαγόρειος φιλόσοφος. Ανήκει στην δεύτερη γενιά Πυθαγορείων και υπήρξε όπως αναφέρει ο Κικέρων μαθητής του Φιλολάου του Κροτωνιάτη που ανήκει στην προηγούμενη γενιά Πυθαγορείων.
Υπήρξε δάσκαλος πολλών και ο πιο γνωστός μαθητής του στα μαθηματικά είναι ο Εύδοξος ο Κνίδιος. Θαυμαζόταν από όλους για τις αρετές του. Υπήρξε στρατηγός στην πόλη του επτά φορές, τη στιγμή που ο νόμος απαγόρευε σε όλους τους άλλους να πάρουν τη θέση αυτή για δεύτερη φορά. Ο Αριστόξενος μάλιστα αναφέρει ότι ποτέ δεν ηττήθηκε σε καμία μάχη. Την εποχή που ήταν αρχηγός του κράτους του Τάραντα (380-345 π.Χ.), καταγράφεται από τους ιστορικούς ότι η πόλη του Τάραντα έφθασε στη μεγαλύτερη ακμή της και γνώρισε τη μεγαλύτερη οικονομική άνθηση.
Ήταν επιφανής μαθηματικός, αστρονόμος, μουσικός και φιλόσοφος. Θεωρείται από τους μεγαλύτερους διανοητές της ελληνικής αρχαιότητας. Ο Αριστοτέλης έγραψε γι´αυτόν ειδική πραγματεία, η οποία δεν έχει διασωθεί: «Η φιλοσοφία του Αρχύτα». Είναι αυτός που λέγεται ότι έσωσε τον Πλάτωνα με επιστολή του προς τον τύραννο των Συρακουσών Διονύσιο τον Β’ ο οποίος ήταν έτοιμος να τον σκοτώσει.
Ο Πλάτωνας είναι γνωστό ότι έχει ταξιδέψει στον Τάραντα και συνάντησε τον Αρχύτα τρεις φορές μετά τον θάνατο του Σωκράτη, ενώ είχαν και αλληλογραφία στην οποία φέρεται ο Αρχύτας να προμηθεύει τον Πλάτωνα με βιβλία του πυθαγόρειου φιλόσοφου Όκελλου. Ο Αρχύτας πιθανολογείται να είναι εκείνος που μύησε τον Πλάτωνα στον Πυθαγορισμό. Παρ’ όλα αυτά υπάρχει και διαφορετική άποψη που στηρίζεται στην Έβδομη Επιστολή που θεωρείται ότι είναι γραμμένη από τον Πλάτωνα, ή κατά κάποιους άλλους από στενό μαθητή του που γνώριζε καλά τις λεπτομέρειες των ταξιδιών του Πλάτωνα στη Σικελία. Η άποψη αυτή παρουσιάζει τον Πλάτωνα να ωφελεί φιλοσοφικά και πολιτικά τον Αρχύτα, βοηθώντας να βελτιωθεί η σχέση του με τον Διονύσιο τον Συρακουσών.
Ήταν ο πρώτος που εφάρμοσε μαθηματικές αρχές στη μηχανική,[2] και ο πρώτος που χρησιμοποίησε την αρχή της δράσης αντίδρασης πάνω στην οποία στηρίζεται η λειτουργία των πυραύλων και των αεριωθούμενων αεροπλάνων. Σύμφωνα με μαρτυρία του Φαβωρίνου, ιστορικού των αρχαίων παραδόσεων και του Ρωμαίου Αύλου Γέλλιου (Aulus Gellius)- που μεταφέρει τις απόψεις του Πλίνιου του Πρεσβύτερου από το βιβλίο του “Φυσική Ιστορία”- ο Αρχύτας επινόησε και κατασκεύασε ένα αεριοπροωθούμενο περιστέρι, που αποκλήθηκε «πετομηχανή» ή «περιστερά».
Ήταν εξαιρετικός Γεωμέτρης και είναι ο πρώτος ιστορικά που έλυσε το πρόβλημα του διπλασιασμού του κύβου, γνωστό και ως Δήλιο πρόβλημα που είναι ένα από τα τρία άλυτα γεωμετρικά προβλήματα. Η λύση του Αρχύτα είναι χρονολογικά η πρώτη και η πιο εντυπωσιακή από τις 12 λύσεις που διασώζονται από τον Ευτόκιο. Πραγματοποιείται με τρεις στερεές επιφάνειες (ημικύλινδρος, ημισφαίριο, κώνος) και μια στερεά καμπύλη (σπείρα). Ο Πλάτωνας έκανε αυστηρή κριτική στην πορεία που έπαιρνε η γεωμετρία με τη χρήση μηχανικών μεθόδων από τον Αρχύτα, θεωρώντας ότι αυτό την απομάκρυνε από τον σκοπό της που είναι να ανάγει τον άνθρωπο στη θέαση των αιώνιων αληθειών, όπως αναφέρει ο Πλούταρχος.
Ειδήσεις σήμερα
Η ΕΛ.ΑΣ. «καθαρίζει» τη Μύκονο από τη Μαφία
Πιέσεις ΝAΤΟ στην Τουρκία για Σύνοδο Κορυφής χωρίς προκλήσεις