Η Gen Ζ έφτασε στην ενηλικίωση κατά τη διάρκεια μιας περιόδου, όπου υπήρχαν μεγάλες οικονομικές κρίσεις που υπονόμευσαν την παγκόσμια σταθερότητα.
Πως μπορεί η Gen Z να «αλλάξει» την χώρα – Η επαναστατική γενιά που… κινεί τα νήματα
Οι ζωές τους έχουν επηρεαστεί δραματικά από μεγάλα κοινωνικά, πολιτικά και περιβαλλοντικά γεγονότα όπως οι αυξανόμενες οικονομικές ανισότητες, οι διαμαρτυρίες για τη φυλετική αδικία, η κλιματική κρίση και η πανδημία της Covid-19. Για αυτούς τους λόγους, η Gen Ζ τείνει να έχει μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση ως προς την εργασία από τους αμέσως μεγαλύτερους, που εκτιμούν την παραδοσιακή οικονομική ασφάλεια, όπως σταθερό εισόδημα, μόνιμη εργασία και αποταμιεύσεις.
Η Gen Z είναι ένα κακό «σπυρί» για τους εργοδότες
Ευέλικτη εργασία. Η Gen Z είναι η πρώτη γενιά που μεγάλωσε με smartphone και Internet και έχει συνηθίσει να είναι συνεχώς online, με άμεση πρόσβαση στην πληροφορία. Ως εκ τούτου εκτιμά το ευέλικτο μοντέλο εργασίας, όπως η τηλεργασία ή το ευέλικτο ωράριο. Καθώς μια από τις πιο σημαντικές απαιτήσεις αυτής της γενιάς είναι η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, ένα μοντέλο εργασίας μερικής απασχόλησης ή βάσει έργο μπορεί να είναι εξίσου ελκυστικό, αφού της δίνει περισσότερο έλεγχο.
Εργασία με νόημα. Η Gen Z είναι μια γενιά γνωστή για το πάθος της για τα κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα και θέλει η εργασία της να ευθυγραμμίζεται με τις αξίες της. Έλκεται σίγουρα από εταιρείες που έχουν θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία και το περιβάλλον, με την επιθυμία να συνεισφέρει θετικά σε ουσιαστικό έργο που κάνει τη διαφορά.
Προσωπική βελτίωση και πρόοδος. Η Gen Z είναι μια γενιά ιδιαίτερα φιλόδοξη, με έντονη επιθυμία τη μάθηση και την πρόοδο. Θέλει να εργαστεί για εταιρείες που επενδύουν στην επαγγελματική ανάπτυξη των εργαζομένων τους, παρέχοντας εκπαίδευση και υποστήριξη για να τη βοηθήσει να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές της.
Τεχνολογία και Καινοτομία. Η Gen Z είναι μια γενιά με γνώσεις τεχνολογίας και αναζητά εργοδότες που βρίσκονται στην αιχμή της τεχνολογίας και της καινοτομίας. Η εργασία για εταιρείες που χρησιμοποιούν τα πιο προηγμένα εργαλεία και πλατφόρμες για τον εξορθολογισμό των διαδικασιών εργασίας και την αύξηση της παραγωγικότητας είναι κάτι που εκτιμά. Επιπλέον, οι Gen Zers εκτιμούν τους εργοδότες που είναι προνοητικοί και ευέλικτοι και βέβαια πρόθυμοι να αγκαλιάσουν την αλλαγή και τις νέες ιδέες.
Gen Z…η γενιά που ξέρει τι σημαίνει «αποταμίευση»
Οι Gen Zeners έχουν το χαμηλότερο μέσο υπόλοιπο από οποιαδήποτε γενιά, το οποίο είναι κατανοητό δεδομένου ότι δεν έχουν εργαστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Επίσης, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι λογαριασμοί τους αυξάνονται ταχύτερα. Δεδομένου ότι οι νέοι έχουν συχνά μικρότερα υπόλοιπα, οι αυξομειώσεις τους, τείνουν να έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στις αποταμιεύσεις τους, ποσοστιαία.
Το μέσο υπόλοιπο για ένα Gen Zer είναι περίπου 7.100 δολάρια, όπως υποδεικνύεται από τα δεδομένα Fidelity που παρέχονται στο CNBC Make It.
Οι χρήστες του Χ εγκαταλείπουν μαζικά την πλατφόρμα μετά τις εκλογές
Συμβουλές αποταμίευσης
Η εταιρεία χρηματοοικονομικών υπηρεσιών συνιστά ένα ποσοστό αποταμίευσης τουλάχιστον 15% — συμπεριλαμβανομένων των εισφορών τόσο της δικής σας όσο και του εργοδότη σας, εάν είναι διαθέσιμες — εάν θέλετε να διατηρήσετε τον επιθυμητό τρόπο ζωής σας μετά τη συνταξιοδότηση.
Εάν δεν βρίσκεστε ακόμα εκεί, μην πανικοβάλλεστε. Το μέσο ποσοστό αποταμίευσης της Gen Z είναι περίπου 10,5%, μια ελαφρά αύξηση από το προηγούμενο τρίμηνο, αναφέρει ηFidelity. Για τους millennials, που ορίζονται ως εκείνοι που γεννήθηκαν μεταξύ 1981 και 1996, το μέσο ποσοστό είναι περίπου 12,9%.
Μπορείτε να ξεκινήσετε με ό,τι μπορείτε να αντέξετε οικονομικά και σιγά σιγά να αυξήσετε τις συνεισφορές σας με την πάροδο του χρόνου.
Πιθανόν, να σας φαίνεται ως κάτι ελάχιστο τώρα, αλλά αυτή η σταθερή αύξηση μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά στη συνολική σας αποταμίευση μετά από 20 ή 30 χρόνια.
«Η αποταμίευση για τη συνταξιοδότηση μπορεί να φαίνεται σαν ένα απότομο βουνό για αναρρίχηση, αλλά η ανάβαση δεν χρειάζεται να είναι τόσο απότομη όσο φαίνεται», δήλωσε η Ann Dowd, αντιπρόεδρος της Fidelity. «Τα μικρά βήματα τώρα μπορούν να μετατραπούν σε μεγάλα βήματα αργότερα», πρόσθεσε.
Η Gen Z ξέρει τι θέλει…Ροζ ποτά, ελαφριές μπύρες και κοτόπουλο χωρίς κόκκαλα
Εάν οι προηγούμενες γενιές υπερηφανεύονται ότι έμαθαν σιγά-σιγά να τους αρέσει η πικρή γεύση της μπύρας, όπως συνήθισαν σταδιακά τον καφέ και την μαύρη σοκολάτα, οι σημερινοί 20άρηδες δεν θέλουν να το κάνουν αυτό.
Οι μεγάλες εταιρείες τροφίμων το έχουν ήδη διαπιστώσει και έτσι, αντί να ξοδεύουν εκατομμύρια προσπαθώντας –μάταια- να κάνουν ελκυστικό ένα παραδοσιακό προϊόν στη νέα γενιά μέσω του marketing, ακολουθούν ένα διαφορετικό δρόμο. Αναπτύσσουν νέα προϊόντα, ειδικά σχεδιασμένα για τα γούστα της Gen Z.
Η βιομηχανία των fast food, για παράδειγμα, που μέχρι σήμερα πόνταρε τα πάντα στο μοσχάρι, αναγκάζεται να στραφεί στο κοτόπουλο. «Αυτή τη στιγμή, ένα μεγάλο ποσοστό της δραστηριότητάς μας είναι στο μοσχάρι. Και τώρα, ο καταναλωτής της Gen Z θέλει κοτόπουλο», είπε ο CEO της αλυσίδας Taco Bell, Mark King, μιλώντας σε επενδυτές τον Δεκέμβριο, σημειώνει η Wall Street Journal. Αναγνωρίζοντας ότι η νέα γενιά ενδιαφέρεται πολύ για τις κλιματικές επιπτώσεις της εκτροφής μοσχαριών, η Taco Bell φρόντισε να προσθέσει περισσότερα είδη με κοτόπουλο στο μενού της.
Αυτό που διαπίστωσαν τα στελέχη των εταιρειών τροφίμων είναι ότι δεν έχει νόημα να προσπαθούν να πουλήσουν παραδοσιακά προϊόντα εάν η Gen Z δεν τα θέλει. Οι νέοι καταναλωτές έχουν συνηθίσει να έχουν άπειρες επιλογές, μπαίνουν μέσα σε ένα σούπερ μάρκετ με το κινητό στο χέρι, τσεκάρουν τις αξιολογήσεις και θα πάρουν αυτό ακριβώς που θέλουν. Είναι μία διαφορετική νοοτροπία σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές.
Η Gen Zeners απορρίπτουν τα fake και τα «δήθεν»
Τα ήθη των γονέων τους έχουν εγκαταλείψει οριστικά τα μέλη της Gen Ζ, τα οποία αποφεύγουν επίμονα κάθε έκφανση ενηλικίωσης. Τα μέλη της γενιάς αυτής δεν θέλουν, για παράδειγμα, να αποκτήσουν δίπλωμα οδήγησης ή καθυστερούν τη διαδικασία.
Οπως γράφουν οι «New York Times», στα 18 τους, απορρίπτουν τα γνωρίσματα και τις συνήθειες της ενηλικίωσης, όπως το ποτό, η μισθωτή εργασία και το σεξ. Οταν τα μέλη της προηγούμενης γενιάς Χ ήταν στην Γ’ Γυμνασίου, σχεδόν 40% από αυτούς είχαν κάνει σεξ. Το 2021, μόλις 15% των μελών της γενιάς Ζ στην Γ’ Γυμνασίου είχαν εμπειρία ερωτικής επαφής. «Οι 18χρονοι σήμερα μοιάζουν με 14χρονους προηγούμενων γενεών», εξηγεί ψυχολόγος, που μελετά τους αργούς ρυθμούς της νέας γενιάς στις ερωτικές επαφές.
Βέβαια, η ψηφιακή γενιά έχει άλλους τρόπους προσέγγισης. Πρόσφατη έρευνα της εφαρμογής γνωριμιών Tinder δείχνει ότι το 50% των χρηστών της είναι ηλικίας 15-25 ετών. Η αυθεντικότητα είναι επίσης στην κορυφή της λίστας τους. Το 78% της Gen Z που συμμετείχε σε άλλη πρόσφατη έρευνα δήλωσε ότι δίνει προτεραιότητα στον σεβασμό στους συντρόφους, ενώ το 79% εκτιμά την αφοσίωση ως σημαντική ιδιότητα και το 61% εκτιμά την ανοιχτόμυαλη διάθεση. Σχεδόν το 75% των νέων λένε ότι βρίσκει ένα ταίρι πιο ελκυστικό αν είναι ανοιχτό στο να εργαστεί για την ψυχική του ευεξία.
Γενικώς είναι κάπως γνωστό πως η Gen Z δεν καίγεται να φαίνεται πάντα ατσαλάκωτη και όμορφη. Είναι μια γενιά που τσαλακώνεται στα social media (και στην πραγματική ζωή). Δεν κυνηγάει την τελειότητα ή οτιδήποτε προσπαθεί να τη θυμίσει.
Ειδήσεις σήμερα
Ιωαννίδου: Τι της είχε πει ο Φρέντυ για την γυμνή φωτογράφιση;
Μπραντ Πιτ: Η «μυστική» εμφάνιση με τη νέα σύντροφό του – Τι γνωρίζουμε για εκείνη
Γερμανία: Αντιδράσεις από την εβραϊκή κοινότητα ενόψει της επίσκεψης Ερντογάν στο Βερολίνο