Στην πολυσέλιδη έκθεση δεν υπάρχει συγκεκριμένη αναφορά στο σημείο όπου εικάζεται ότι ήταν κρυμμένο το αδήλωτο φορτίο, ωστόσο οι ειδικοί «δείχνουν» το πίσω μέρος της δεύτερης ηλεκτρομηχανής του εμπορικού τρένου που περιγράφεται ως διαλυμένη. «Η καμπίνα του πίσω οδηγού της ατμομηχανής φαίνεται να είναι αποκομμένη από το υπόλοιπο όχημα και δεν μπορεί να εντοπιστεί πλήρως οπουδήποτε ανάμεσα στα συντρίμμια, εκτός από ένα μικρό μέρος της οροφής και του επάνω προβολέα» (εικόνα 20), σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Αναφορά γίνεται και στο μπροστινό τμήμα της πρώτης πλατφόρμας που μετέφερε λαμαρίνες και, σύμφωνα με τα όσα περιγράφονται, δεν ήταν δυνατό να εξεταστεί, καθώς μετά το δυστύχημα τεμαχίστηκε, προκειμένου να μεταφερθεί στην περιοχή Κουλούρι, συνεπώς δεν υπάρχει η εικόνα στη μορφή που θα ήταν χρήσιμη στην έρευνα. «Το πίσω μέρος του πρώτου βαγονιού πλατφόρμας μπορεί να εντοπιστεί ανάμεσα στα συντρίμμια των οχημάτων στο Κουλούρι, αλλά το μπροστινό μέρος δεν είναι διαθέσιμο προς εξέταση, καθώς πιθανώς κόπηκε σε μικρότερα κομμάτια, για να είναι εύκολη η μεταφορά του (εικόνα 19). Η ενέργεια αυτή δεν τεκμηριώθηκε με κανέναν τρόπο και δεν υπάρχουν φωτογραφίες της ηλεκτράμαξας στην αρχική της κατάσταση στο σημείο της σύγκρουσης πριν κοπεί και μετακινηθεί», σημειώνουν οι ειδικοί.
Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη: «Δεν είμαστε αστυνομικοί»
Παρά τις ερωτήσεις που δέχθηκαν στη συνέντευξη Τύπου, πάντως, απέφυγαν να προσδιορίσουν το σημείο στο οποίο μπορεί να βρισκόταν το άγνωστο καύσιμο. «Δεν μπορούμε να το ξέρουμε, δεν είμαστε αστυνομικοί», απάντησαν στους δημοσιογράφους. Παράλληλα στο πόρισμα επισημαίνουν ότι η παρουσία εύφλεκτης ουσίας με τα χαρακτηριστικά που καθορίστηκαν στις αναλύσεις δεν αναφέρεται στα έγγραφα μεταφοράς της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας, ενώ και στα πρόσφατα δημοσιευμένα βίντεο του εμπορικού τρένου 63503, που δεν παρελήφθησαν επίσημα από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, αλλά ελήφθησαν υπ’ όψιν, δεν είναι ορατή ποσότητα εύφλεκτου υγρού σε κάποιο σημείο πάνω στις πλατφόρμες που να συνάδει με τα ευρήματα.
Ωστόσο, όπως τονίζουν οι ερευνητές, «αυτό δεν απορρίπτει τις παραπάνω παρατηρήσεις που είναι σαφώς τεκμηριωμένες μαζί με τις προσομοιώσεις που πραγματοποιήθηκαν». Σε κάθε περίπτωση, επίσης, ξεκαθαρίζουν ότι η πυρόσφαιρα είναι αδύνατο να οφείλεται σε καύση των ελαίων σιλικόνης και γενικότερα υλικών των δύο τρένων, όπως είχε εκτιμηθεί αρχικά από την Πυροσβεστική και τους δικαστικούς πραγματογνώμονες.
Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη: Η ποσότητα
Για τον υπολογισμό του πτητικού υγρού χρησιμοποιήθηκε η διεθνώς αναγνωρισμένη πρακτική προσομοίωσης με μεθόδους Υπολογιστικής Ρευστοδυναμικής (CFD), που έχει χρησιμοποιηθεί και από την Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών. «Η μάζα αυτού του εύφλεκτου πτητικού υγρού έχει υπολογιστεί, μέσω της μοντελοποίησης CFD, στην τάξη μεγέθους των 2,5 τόνων. Μέχρι στιγμής, η έρευνα δεν έχει εντοπίσει καμία ουσία, με τις ιδιότητες και τη συνολική μάζα που είναι γνωστό ότι υπήρχε στο τροχαίο υλικό, που θα μπορούσε να είχε αυτόν τον ρόλο», τονίζεται στο πόρισμα. Οπως είπαν τα στελέχη του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, θα ζητήσουν από εγνωσμένου κύρους ινστιτούτο -πιθανότατα το Ινστιτούτο της Λοζάνης ή τον Δημόκριτο- να επανεξετάσει την εγκυρότητα των μεταβλητών και των παραμέτρων που χρησιμοποιήθηκαν στην ανάλυση με τη μέθοδο CFD, καθώς, όπως επισημαίνουν στην έκθεση, «η πυρόσφαιρα και η πυρκαγιά που ακολούθησε είχαν αντίκτυπο στις συνέπειες του ατυχήματος, χωρίς να συνεισφέρουν στα αίτιά του».
Επίσης, τονίζουν ως πολύ σημαντική παράμετρο ότι το ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα πρέπει να γνωρίζει και να αποδεχθεί τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας ατυχήματος το συντομότερο δυνατό, προκειμένου να μπορέσει να ξεκινήσει την απαραίτητη διαδικασία βελτιώσεων. Οι ερευνητές μελέτησαν και τις διαδικασίες ελέγχου που θα πρέπει να ακολουθούνται κατά τη διαδικασία της φόρτωσης από την Hellenic Train, διαπιστώνοντας ότι ο αρμόδιος φορέας δεν φαίνεται να είχε τον πλήρη έλεγχο αυτής της διαδικασίας.
«Ως εκ τούτου, με βάση τις πληροφορίες που παρέχονται, δεν είναι σαφές σε ποιο βαθμό η Hellenic Train έχει ουσιαστικά τον έλεγχο της ασφάλειας και της ασφάλειας των εμπορευμάτων που μεταφέρονται», τονίζεται στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Οπως είπε ο πρόεδρος του Σιδηροδρομικού Τομέα του Οργανισμού, Χρήστος Παπαδημητρίου, η έκθεση κοινοποιείται στον εφέτη ειδικό ανακριτή Λάρισας, που χειρίζεται την πολύκροτη υπόθεση των Τεμπών. Παράλληλα επεσήμανε ότι είναι διαθέσιμο να αποσταλεί και στην ηγεσία της ελληνικής Δικαιοσύνης, εφόσον ζητηθεί.
Δείτε εδώ το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Δείτε εδώ τη σύνοψη του πορίσματος για τα Τέμπη
Διαβάστε περισσότερα στην έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
Ειδήσεις Σήμερα
- Συνελήφθη η «βασίλισσα της κοκαΐνης της Ευρώπης» – Η influencer με την τέλεια «βιτρίνα» της φιλοζωικής για αδέσποτα
- Βασίλης Καλογήρου: Μυστήριο με φάρμακα που λάμβανε και δεν περιλαμβάνονταν στην αγωγή του – Τι δείχνουν οι τοξικολογικές
- Ορέστης Τζιόβας: «Στην κρατική βία, θα απαντάμε με βία» – Κώστας Τσουρός: «Είναι η στάση ζωής σου, αλλά δεν το δέχομαι αυτό»