Το ενδιαφέρον των μαθητών για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση ως έναν εναλλακτικό δρόμο αντί της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης υπήρξε υψηλό από την πρώτη χρονιά της εφαρμογής και ήδη οι πιο δημοφιλείς επιλογές έχουν διαμορφωθεί από τους ίδιους τους μαθητές. .
Υψηλή ζήτηση
Τον Ιούλιο του 2021 και ύστερα από την πρώτη εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που στόχο είχε να εξαλείψει το φαινόμενο της εισαγωγής με χαμηλούς βαθμούς στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, οι απόφοιτοι Λυκείου για πρώτη χρονιά είχαν τη δυνατότητα μαζί με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου να υποβάλλουν παράλληλο μηχανογραφικό για την είσοδό τους στα δημόσια ΙΕΚ. Βασικό κριτήριο για την εισαγωγή τους ήταν το απολυτήριο Λυκείου, με το σύστημα, έτσι όπως διαμορφώθηκε, να «κλειδώνει» κάποιες θέσεις στα δημόσια ΙΕΚ για τους αποφοίτους Λυκείου νωρίτερα από τις επίσημες εγγραφές που γίνονται τον Σεπτέμβριο. Οι απόφοιτοι Λυκείου γνώριζαν την ίδια περίοδο με την ανακοίνωση των βάσεων ότι εισήχθησαν σε κάποιο δημόσιο ΙΕΚ και τον Σεπτέμβριο, όπως ακριβώς και για τους επιτυχόντες των πανελλαδικών εξετάσεων, εγγράφονταν στο τμήμα που πέτυχαν την εισαγωγή τους.
Από την πρώτη φορά εφαρμογής, το ενδιαφέρον υπήρξε ιδιαίτερα υψηλό, με το υπουργείο Παιδείας να διαθέτει 8.000 θέσεις και τη ζήτηση να είναι υπερδιπλάσια. Πέρσι, η πολιτική ηγεσία διπλασίασε τις θέσεις σε 16.500, με 20.000 αποφοίτους να υποβάλλουν παράλληλο μηχανογραφικό.
Συνολικά στα δημόσια ΙΕΚ διατίθενται 27.000 θέσεις, με όσους δεν κατάφεραν την είσοδό τους μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού να έχουν μία δεύτερη ευκαιρία τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους για να εισαχθούν σε κάποιο δημόσιο ΙΕΚ. Ακόμα και στην περίπτωση που άλλαξαν γνώμη μπορούν να αιτηθούν την εισαγωγή τους σε κάποιο άλλο τμήμα ή ειδικότητα, με μοναδικό περιορισμό να είναι εγγεγραμμένοι στο τέλος μόνο σε ένα τμήμα.
Στροφή στην αυτοαπασχόληση
Πέρσι, με την αύξηση αριθμού εισακτέων, οι απόφοιτοι διεκδικούσαν 16.500 θέσεις σε 100 ειδικότητες ΙΕΚ των υπουργείων Παιδείας, Υγείας, Τουρισμού και Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), με τα τμήματα των ΙΕΚ του υπουργείου Παιδείας να εκτοξεύονται από 401 σε 710.
Συνολικά οι ειδικότητες στα ΙΕΚ έχουν αυξηθεί στις 134 από 103 τα προηγούμενα χρόνια, με αυτές που περιλαμβάνονται στο παράλληλο μηχανογραφικό, οι οποίες πέρσι ήταν 100, να έχουν επιλεγεί με κριτήριο τη σύνδεση με την αγορά εργασίας και τη ζήτηση βάσει των αναγκών της οικονομίας.
ΤΙ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ
Ειρήνη Μουρτζούκου: Αναβλήθηκε για τις 28 Νοεμβρίου η δίκη της - Αφέθηκε ελεύθερη
Ιατρικά Εργαστήρια και Διαιτολογία
Σύμφωνα με ειδικούς της εκπαίδευσης, πέρσι με την αύξηση των θέσεων, οι απόφοιτοι και όσοι δεν πέτυχαν την είσοδό τους στα πανεπιστήμια στράφηκαν με μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην εναλλακτική επιλογή για να εξαντλήσουν τις δυνατότητές της.
Μεταξύ των ειδικοτήτων που οι ίδιοι οι απόφοιτοι έχουν ξεχωρίσει είναι αυτές που έχουν προοπτική για αυτοαπασχόληση, όπως αυτές που αφορούν σε τεχνικούς. Διστακτικοί είναι αρκετοί σε κάποιες ειδικότητες που αφορούν σε βοηθούς, καθώς θεωρούν ότι δεν τους επιτρέπουν μεγάλα περιθώρια εξέλιξης στο επάγγελμά τους.
Πέρσι, πάνω από 20.000 απόφοιτοι συμπλήρωσαν παράλληλο μηχανογραφικό διεκδικώντας 16.500 θέσεις, με το 28% αυτών να επιλέγει να φοιτήσει σε ΙΕΚ μακριά από τον τόπο διαμονής του. Υπενθυμίζεται ότι πολλές ρυθμίσεις που αφορούν τους φοιτητές για μειωμένα κόμιστρα σε μεταφορές έχουν πλέον επεκταθεί και στους σπουδαστές των ΙΕΚ.
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, πέρσι προκρίθηκαν οι 10 πιο δημοφιλείς επιλογές σε ΙΕΚ, με πάνω από 1.000 υποψηφίους να δηλώνουν τις παρακάτω ειδικότητες:
- Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης και Σχεδιασμός Φιλοξενίας
- Βοηθός Ιατρικών Εργαστηρίων
- Στέλεχος Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας
- Στέλεχος Διατροφής και Διαιτολογίας
- Τεχνικός Αρτοποιός-Ζαχαροπλαστικής
- Βοηθός Φαρμακείου
- Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής (Πολυμέσα, Web Designer Developer/Video Games)
- Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας
- Βοηθός Εργοθεραπείας
- Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον τομέα Ναυτιλίας
ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΙΕΚ
Η σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας
Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε την προηγούμενη τριετία στην ίδρυση δύο νέων τύπων δημόσιων ΙΕΚ, τα πειραματικά και τα θεματικά.
Τα πειραματικά και θεματικά ΙΕΚ, 15 στο σύνολο και διαμοιρασμένα σε αρκετές πόλεις της Ελλάδας, αφορούν σε καινούργιες ειδικότητες, οι οποίες βρίσκονται υπό συνεχή αξιολόγηση, ώστε να επιβεβαιωθεί η άμεση σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας, καθώς και σε ειδικότητες συνδεδεμένες με ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, το οποίο στις περισσότερες περιπτώσεις συνδέεται με την τοπική οικονομία.
Για παράδειγμα, το ΙΕΚ STEAM Αιγάλεω (Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας, Μηχανικής, Τεχνών και Μαθηματικών) από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα διαθέτει ειδικότητα «Τεχνικός Συστημάτων Ανοιχτού Λογισμικού» και «Τεχνικός Αυτοματισμών Ναυτιλίας», δύο νέες ειδικότητες, στο πλαίσιο της θεματικής του STEAM.
Εκτός από τις νέες τεχνολογίες, υπάρχουν και οι επιλογές που είναι άμεσα συνδεδεμένες με την τοπική οικονομία, όπως τα πειραματικά και θεματικά ΙΕΚ στα Ιωάννινα και το Διδυμότειχο με ειδικότητες σχετικές με τον πρωτογενή τομέα και τη βιώσιμη ανάπτυξη και μεταποίηση προϊόντων αντίστοιχα.
«Τα συγκεκριμένα ΙΕΚ μάς δίνουν μεγαλύτερες ελευθερίες στο να προσαρμόζουμε τα προγράμματα και να κάνουμε αλλαγές. Οι ειδικότητες έχουν δημιουργηθεί σε συνεργασία με φορείς και κοινωνικούς εταίρους. Κι αν πρόκειται να ξεχωρίσω κάτι από όλες αυτές τις μεταρρυθμίσεις που ξεκίνησαν το 2020 στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, θα στεκόμουν στο άνοιγμα που έκανε η πολιτική ηγεσία στους κοινωνικούς εταίρους. Υπάρχει εξαιρετική συνεργασία και από τις δύο πλευρές, όταν πριν από κάποια χρόνια το υπουργείο κρατούσε κλειστές τις πόρτες του στους φορείς που συνδέονται με την οικονομία. Πλέον υπάρχει διάλογος, ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη -όσο το δυνατόν γίνεται- σύνδεση των ειδικοτήτων με την αγορά εργασίας», αναφέρει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο γενικός γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας, κ. Γεώργιος Βούτσινος.
Εκλογές 2023