Η ειδική πλατφόρμα θα ανεβεί στο gov.gr, ενώ μετά την αίτηση για έκδοση νέας ταυτότητας, ο ενδιαφερόμενος θα λαμβάνει sms στο κινητό του τηλέφωνο όπου θα επιβεβαιώνεται το ραντεβού. 7-10 μέρες μετά θα ενημερώνεται εκ νέου με sms για την παραλαβή της.
Σημειώνεται πως το κόστος για την έκδοση των νέων ταυτοτήτων – που θα έχουν το μέγεθος πιστωτικής κάρτας – θα ανέρχεται στα 10 ευρώ, θα καταβάλλεται ηλεκτρονικά και η διάρκεια ισχύος των ταυτοτήτων θα είναι τα 10 χρόνια.
Νέες ταυτότητες: Πότε θα πληρώσουμε τα διπλά
Θα υπάρχουν περιπτώσεις όπου θα πληρώνουμε διπλά τη νέα ταυτότητα και αυτό αφορά τις περιπτώσεις έκδοσης δελτίου ταυτότητας εξαιτίας απώλειας ή φθοράς του προηγούμενου δελτίου του αιτούντος, θα καταβάλλεται επιπλέον ηλεκτρονικό παράβολο Δημοσίου, ύψους 9 ευρώ, όπως ακριβώς ισχύει και σήμερα.
Νέες ταυτότητες: Ποια στοιχεία θα περιλαμβάνει
Στις νέες ψηφιακές ταυτότητες θα αναγράφονται τα στοιχεία ταυτοποίησης, όπως ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, τόπος γέννησης, εθνικότητα και αριθμός ταυτότητας.
Πιο αναλυτικά, στην εμπρόσθια όψη θα αναγράφονται ο αριθμός ταυτότητας, η φωτογραφία του πολίτη, το επώνυμο, το όνομα, το φύλο, η ιθαγένεια, η ημερομηνία γέννησης, η ημερομηνία έκδοσης, η ημερομηνία λήξης, η αρχή έκδοσης, ο αριθμός πρόσβασης Κάρτας- CAN και η υπογραφή κατόχου, ενώ στην οπίσθια όψη θα περιλαμβάνονται το όνομα πατέρα, το όνομα μητέρας, ο τόπος γέννησης, η ομάδα αίματος και το ύψος, ενώ στο τέλος θα υπάρχει ζώνη μηχανικής αναγνώρισης.
Στον ανέπαφο χώρο αποθήκευσης περιλαμβάνονται:
- Φωτογραφία κατόχου σε ψηφιακή μορφή
- Στοιχεία μηχανικώς αναγνώσιμης ζώνης
- Δύο δακτυλικά αποτυπώματα
- Επώνυμο πατρός
- Επώνυμο μητρός
- Δήμος εγγραφής και αριθμός δημοτολογίου
- Τόπος έκδοσης
Πώς κλείνουμε ραντεβού για νέα ταυτότητα
Η διαδικασία έκδοσης της νέας ταυτότητας προβλέπει τη λειτουργία διαδικτυακής πλατφόρμας στο gov.gr (εδώ), μέσω της οποίας ο πολίτης θα καταθέτει τη σχετική αίτηση. Έτσι, λοιπόν, ο πολίτης θα υποβάλει την αίτησή του στη διαδικτυακή πλατφόρμα, ακολούθως θα έρχεται ειδοποίηση και θα ορίζεται ραντεβού στο αστυνομικό τμήμα για την έκδοση της νέας αστυνομικής ταυτότητας.
Πρόκειται για μία ασφαλή, εύκολη και άμεση διαδικασία. Σε όλη τη χώρα θα λειτουργούν 367 σημεία έκδοσης νέων δελτίων αστυνομικής ταυτότητας, ενώ προβλέπεται και η λειτουργία 60 φορητών κλιμακίων. Για λόγους διευκόλυνσης, η διαδικασία έκδοσης θα γίνεται κατόπιν ραντεβού (στα πρότυπα των ραντεβού για τον εμβολιασμό). Τα ραντεβού θα κλείνονται μέσω πλατφόρμας και ο πολίτης θα λαμβάνει ενημερωτικά SMS και e-mail. Τα 60 φορητά κλιμάκια απευθύνονται σε κρατούμενους, νοσηλευόμενους, υπερήλικες και ΑμΕΑ με σοβαρά προβλήματα προσβασιμότητας.
Τα δικαιολογητικά για νέα ταυτότητα
Για να αλλάξετε ταυτότητα, θα πρέπει να υποβάλλετε αίτηση ηλεκτρονικά στο gov.gr και να καταθέσετε τα δικαιολογητικά στην αρμόδια αστυνομική αρχή.
Καιρός: Παγωνιά και ισχυροί άνεμοι στην Ελλάδα - Που θα χιονίσει τις επόμενες ώρες;
Για την αντικατάσταση παλιάς ταυτότητας θα υποβάλλονται τα εξής δικαιολογητικά στην αρμόδια αστυνομική αρχή:
- Μία φωτογραφία, σε ψηφιακή μορφή, η οποία θα εκδίδεται με μέριμνα του ενδιαφερόμενου, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές του εγγράφου 9303 του ICAO.
- Η φωτογραφία θα μπορεί να λαμβάνεται είτε απευθείας από τις αρχές έκδοσης, είτε θα την προσκομίζει ο ενδιαφερόμενος εντός εξωτερικού ψηφιακού δίσκου μνήμης (τύπου usb stick) τηρώντας τις απαιτούμενες προδιαγραφές.
- Εφόσον, ο ενδιαφερόμενος έχει πρόσβαση στην εφαρμογή myPhoto του gov.gr, η εν λόγω φωτογραφία θα μπορεί να λαμβάνεται με τις ίδιες τεχνικές προδιαγραφές και να αναρτάται από τους πιστοποιημένους επαγγελματίες φωτογράφους στην εν λόγω εφαρμογή, απ’ όπου την ανακτά ο υπάλληλος της αρμόδιας Αρχής έκδοσης.
Πάντως, αναφορικά με τις αντιδράσεις των φωτογράφων ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη τόνισε ότι πρόκειται για λογική διαμαρτυρία και για τον λόγο αυτό η κυβέρνηση εξετάζει τρόπους επίλυσης.
Αν είναι η πρώτη φορά, για την έκδοση δελτίου ταυτότητας τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να καταθέσετε είναι τα εξής:
Για την έκδοση Δελτίου Ταυτότητας υποβάλλονται αυτοπροσώπως από τον ενδιαφερόμενο, στην αρμόδια αστυνομική αρχή, τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
1. Δύο (02) πρόσφατες ασπρόμαυρες φωτογραφίες (για ταυτότητα), διαστάσεων 3,6*3,6 cm.
2. Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση, για την αυτεπάγγελτη αναζήτηση των στοιχείων του αιτούντος, από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ), του Υπουργείου Εσωτερικών, η οποία εκτυπώνεται και διατίθεται στον αιτούντα σε έντυπη μορφή προς υπογραφή. Η διαδικασία αναζήτησης των στοιχείων μέσω του (ΟΠΣΕΔ), δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:
- Ο δήμος στα δημοτολόγια του οποίου είναι εγγεγραμμένος ο αιτών δεν διαθέτει διαδικτυακές υπηρεσίες πρόσβασης στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) και
- Δεν είναι εφικτή η διασύνδεση στις διαδικτυακές υπηρεσίες πρόσβασης στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) του δήμου στα δημοτολόγια, του οποίου είναι εγγεγραμμένος ο αιτών.
3. Αίτηση έκδοσης δελτίου ταυτότητας, η οποία συμπληρώνεται από την αρμόδια Αρχή έκδοσης με βάση τα στοιχεία ταυτότητας του ενδιαφερομένου, όπως αυτά προκύπτουν από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) του Υπουργείου Εσωτερικών ή από το πιστοποιητικό γέννησης. Η αίτηση εκτυπώνεται και διατίθεται στον αιτούντα σε έντυπη μορφή προς υπογραφή.
4. Βεβαίωση Νοσηλευτικού Ιδρύματος ή Υγειονομικού Εργαστηρίου για την ομάδα Αίματος και το RHESUS (εφόσον επιθυμείτε την αναγραφή τους στο δελτίο σας.)
5. Ταξιδιωτικό ή άλλο έγγραφο ημεδαπής ή αλλοδαπής Αρχής, από το οποίο να προκύπτει προηγούμενη εγγραφή των στοιχείων «ΕΠΩΝΥΜΟ, ΟΝΟΜΑ και ΟΝΟΜΑ ΠΑΤΕΡΑ» των ενδιαφερόμενων, με λατινικούς χαρακτήρες (εφόσον επιθυμείτε αναγραφή των ανωτέρω στοιχείων διαφορετική του προτύπου ΕΛΟΤ 743, υποβάλλοντας παράλληλα και σχετική υπεύθυνη δήλωση).
6. Για την έκδοση του δελτίου ταυτότητας, απαιτείται η βεβαίωση των στοιχείων του αιτούντος από έναν μάρτυρα. Σε περίπτωση ανηλίκου, η βεβαίωση των στοιχείων του γίνεται από έναν γονέα του ή από εκείνον που έχει την επιμέλεια ή επιτροπεία του.
Για την έκδοση νέου δελτίου ταυτότητας καταβάλλεται ηλεκτρονικό παράβολο Δημοσίου, ύψους 10,00 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί:
- στο αντίτιμο του σώματος του δελτίου,
- στα έξοδα εκτύπωσής του
- στη δαπάνη ασφαλούς μεταφοράς του από και προς τη Διεύθυνση Διαβατηρίων και Εγγράφων Ασφαλείας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας στην Αθήνα
- στη φωτογραφία, εφόσον ο πολίτης επιθυμεί να την βγάλει στο τμήμα ασφαλείας.
Για τις περιπτώσεις έκδοσης δελτίου ταυτότητας εξαιτίας απώλειας ή φθοράς του προηγούμενου δελτίου του αιτούντος, θα καταβάλλεται επιπλέον ηλεκτρονικό παράβολο Δημοσίου, ύψους 9,00€, όπως ακριβώς ισχύει και σήμερα.
Ποιοι θα βγάζουν νέες ταυτότητες με 5 ευρώ
Ωστόσο, δεν θα πληρώνουν όλοι 10 ευρώ. Όπως έχει γίνει γνωστό, οι πολύτεκνοι θα έχουν έκπτωση 50%, δηλαδή με άλλα λόγια το κόστος έκδοσης θα είναι στα 5 ευρώ.
Ο συνολικός χρόνος που απαιτείται, από την ημερομηνία της αίτησης στο αστυνομικό τμήμα μέχρι και την παραλαβή θα κυμαίνεται στις επτά ημέρες.
Πότε θα γίνουν υποχρεωτικές οι νέες ταυτότητες
Όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη την Παρασκευή (01/09), σύμφωνα με τον Κανονισμό (Ε.Ε.) 2019/1157, ταυτότητες κρατών-μελών που δεν διαθέτουν μηχανικώς αναγνώσιμη ζώνη (MRZ), παύουν να ισχύουν την 3η Αυγούστου 2026.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κανονισμού, τα δελτία ταυτότητας που δεν πληρούν τα ελάχιστα πρότυπα ασφαλείας που ορίζονται από τον ICAO ή που δεν περιλαμβάνουν MRZ παύουν να ισχύουν. Ως εκ τούτοθ, σε αυτή την κατηγορία εγγράφων υπάγεται και το σημερινό ελληνικό δελτίο ταυτότητας, το οποίο δεν διαθέτει μηχανικώς αναγνώσιμη ζώνη.