Δουλεμπορικά κυκλώματα αναζητούν εργάτες γης, ακόμα και στα… Ιμαλάια, δημιουργώντας νέα μεταναστευτικά μονοπάτια, με προορισμό τα βόρεια σύνορα. Μάλιστα, όπως διαπιστώνουν οι Αρχές, που «χαρτογραφούν» τις διαδρομές των Νεπαλέζων μέχρι τα χωράφια της Πελοποννήσου, κομβικό ρόλο στην παράνομη μεταφορά έχουν αναλάβει πλέον τα πρώην θύματα των διακινητών, που έχουν μετατραπεί σε… δουλεμπόρους! Ενα από τα τελευταία καραβάνια μεταναστών από το Νεπάλ εντοπίστηκε, πριν από μερικές εβδομάδες, από τους συνοροφύλακες της Ημαθίας, μια υπηρεσία με… αβέβαιο μέλλον.
Πέμπτη 1 Φεβρουαρίου. Ανδρες του Τμήματος Διαχείρισης Μετανάστευσης Ημαθίας εντοπίζουν δέκα μετανάστες από το Νεπάλ μέσα σε φορτηγό που έφτασε στην Ελλάδα από τη Ρουμανία. Οι διακινητές είχαν κρύψει τους μετανάστες μέσα σε μεγάλους συσκευασμένους πλαστικούς κυλίνδρους, που αποτελούσαν το φορτίο του οχήματος και μπόρεσαν με αυτόν τον τρόπο να τους περάσουν αθόρυβα στην Ελλάδα. Μάλιστα, οι δουλέμποροι τους είχαν δώσει… σακούλες για την ανάγκη τους. Ο 40χρονος οδηγός συνελήφθη από τις Αρχές και οδηγήθηκε στον εισαγγελέα, ενώ οι οκτώ άνδρες και οι δύο γυναίκες που βρέθηκαν μέσα στο φορτηγό αποκάλυψαν στις Αρχές ότι προορισμός τους ήταν τα χωράφια της Πελοποννήσου.
Τρίτη 13 Φεβρουαρίου. Αστυνομικοί της Αμεσης Δράσης κάνουν σήμα για έλεγχο σε ύποπτο αυτοκίνητο στην οδό Στρατηγού Καλλάρη στο κέντρο της Αθήνας. Ο οδηγός δεν συμμορφώνεται και πραγματοποιεί επικίνδυνο ελιγμό προς την οδό Αχαρνών. Ακολουθεί καταδίωξη, με την ομάδα ΔΙ.ΑΣ. να ακινητοποιεί το όχημα λίγα μέτρα μακριά. Μέσα στο Ι.Χ. θα βρεθούν στοιβαγμένες οκτώ γυναίκες και τέσσερις άνδρες από το Νεπάλ. Οι τρεις από αυτούς ήταν κρυμμένοι μέσα στον χώρο των αποσκευών. Οδηγός ήταν ένας μετανάστης από το Πακιστάν, ο οποίος είχε παραλάβει τους Νεπαλέζους από ερημική τοποθεσία κοντά στη μεθοριακή γραμμή με τη Βόρεια Μακεδονία.
Σε μία άλλη περίπτωση, τον περασμένο Νοέμβριο, αστυνομικοί του Τμήματος Ζαγορίου και κλιμάκιο της FRONTEX είχαν εντοπίσει πέντε παράτυπους μετανάστες από το Νεπάλ, έπειτα από καταδίωξη ύποπτου Ι.Χ. Οι Αρχές προχώρησαν στη σύλληψη των δύο διακινητών από το Πακιστάν, εις βάρος των οποίων σχηματίστηκε κακουργηματικού χαρακτήρα δικογραφία κατά περίπτωση για παραβάσεις της νομοθεσίας περί αλλοδαπών, του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και για απείθεια. Ο οδηγός του αυτοκινήτου δεν είχε δίπλωμα, ενώ βρισκόταν υπό την επήρεια αλκοόλ.
Οι διακινητές
Σέρρες: Ζεστά ιγκλού, πολύχρωμα σπιτάκια και ένα μεγάλο υπαίθριο τζάκι περιμένουν τον Αϊ-Βασίλη
Ακόμα και χάρτες με… διαδρομές στην εφαρμογή Google Maps δείχνουν στους «πελάτες» τους οι διακινητές, θέλοντας να επιτύχουν την ασφαλή μετακίνησή τους εντός των ελληνικών συνόρων. Αυτό φέρεται να περιέγραψαν άνδρες και γυναίκες από το Νεπάλ σε Ελληνες συνοροφύλακες. Σύμφωνα με την έρευνα των ελληνικών Αρχών, οι εργάτες από την Ασία, που είχαν ως στόχο να δουλέψουν στα ελληνικά χωράφια, πλήρωσαν στα μέλη του κυκλώματος ποσά που φτάνουν μέχρι και τις 5.200 ευρώ. Μάλιστα, οι δουλέμποροι έδιναν τη δυνατότητα στους Νεπαλέζους να φτάσουν μέχρι και τη Γαλλία, καταβάλλοντας επιπλέον 3.500 ευρώ.
Σε πρώτη φάση, οι δουλέμποροι οδηγούν τους εργάτες γης από το Νεπάλ αεροπορικώς μέχρι τη Σερβία, μέσω Κύπρου, και από εκεί με αυτοκίνητα φτάνουν στον επόμενο προορισμό τους, είτε στη Ρουμανία είτε στη Βόρεια Μακεδονία. Αφού κρύβονται μέσα σε φορτηγά με κάθε λογής εμπόρευμα, οι μετανάστες περνάνε στην Ελλάδα, μέσω του μεθοριακού σταθμού του Προμαχώνα, χωρίς συνήθως να γίνονται αντιληπτοί. Οι αλλοδαποί συνεργάτες του κυκλώματος στην Ελλάδα παραλαμβάνουν με Ι.Χ. τους εργάτες από το Νεπάλ σε ερημικές τοποθεσίες της Κεντρικής Μακεδονίας και στη συνέχεια τους οδηγούν μέχρι τον τελικό προορισμό, την Πελοπόννησο.
«Τα κυκλώματα που προσπαθούν να εισάγουν παράνομα μετανάστες, κυρίως από Νεπάλ και Ινδία, από την ελληνοσκοπιανή μεθόριο, παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Οι Υπηρεσίες Συνοριακής Φύλαξης και Διαχείρισης Μετανάστευσης της Βορείου Ελλάδος έχουν επικεντρωθεί σε αυτά τα κυκλώματα και με τον εντοπισμό και τις συλλήψεις που επιτυγχάνονται προσπαθούμε να τα αποδομήσουμε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, πριν από έναν μήνα συνελήφθη αλλοδαπός οδηγός φορτηγού που μετέφερε Ινδούς μετανάστες παράνομα με το φορτηγό του από την ελληνοσκοπιανή μεθόριο και τους άφησε σε περιοχή της Ημαθίας. Παρακολουθώντας η Υπηρεσία Διαχείρισης Μετανάστευσης Ημαθίας την όλη κίνησή του κατάφερε και τον συνέλαβε οδηγώντας τον στη Δικαιοσύνη», αναφέρει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο Παναγιώτης Χαρέλας, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συνοριακών Φυλάκων.
Οικονομική εκμετάλλευση, απαγωγές και ξυλοδαρμοί
Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου. Βίντεο-ντοκουμέντο, που τράβηξε με το κινητό του τηλέφωνο οδηγός φορτηγού κοντά στα διόδια του Ελαιώνα, αποτυπώνει μία γυναίκα από το Νεπάλ να δέχεται βίαια χτυπήματα από πέντε κουκουλοφόρους. Οι δράστες έπεσαν με το αυτοκίνητό τους πάνω στο Ι.Χ. της γυναίκας, την έβγαλαν έξω, την έσυραν στην άσφαλτο και, αφού δεν κατάφεραν να τη βάλουν στο όχημά τους, της άρπαξαν την τσάντα και την απείλησαν ότι θα τη σκοτώσουν. Στην κατάθεσή της, η γυναίκα ανέφερε ότι η προειδοποίηση αφορούσε τη δράση κυκλώματος διακινητών, μέλος του οποίου ήταν ο Πακιστανός σύντροφός της, που είχε συλληφθεί πριν από λίγες ημέρες από τις Αρχές. «Αν ασχοληθείς με την υπόθεση, θα σε εκδικηθούμε», φέρεται να απείλησαν οι δράστες, θέλοντας να προστατεύσουν ασύλληπτα μέλη της εγκληματικής ομάδας που διακινεί μετανάστες από την Ασία στην Ευρώπη. Εξι μέρες πριν από το συμβάν, αστυνομικοί του Τμήματος Ασφαλείας Δυτικής Αχαΐας είχαν συλλάβει δύο μέλη του κυκλώματος από το Πακιστάν και είχαν εντοπίσει δεκαεπτά αλλοδαπούς σε αγροικία. Μέσα σε δύο βαλίτσες βρέθηκαν 1.100 διαβατήρια και άδειες παραμονής, έγγραφα που σε αρκετές περιπτώσεις προμηθεύονταν οι παράτυποι μετανάστες από το Νεπάλ, που κατέληγαν ως εργάτες στα χωράφια της περιοχής.
Σε μία άλλη περίπτωση, αστυνομικοί απελευθέρωσαν, τον περασμένο Φεβρουάριο, επτά μετανάστες από το Νεπάλ, οι οποίοι, σε δύο διαφορετικές περιπτώσεις, έπεσαν θύματα απαγωγής και οικονομικής εκμετάλλευσης από πέντε άνδρες από το Πακιστάν στα Καβάσιλα και στο Ψάρι Βάρδας.
Μειωμένες ροές, αυξημένες ανάγκες
«Οι ροές σήμερα είναι μειωμένες σε Εβρο και νησιά. Είναι, βέβαια, αυτό που λέμε συνεχώς πως η πολιτική που θα ακολουθεί η Τουρκία -να “ανοιγοκλείνει την κάνουλα” όποτε θέλει- επηρεάζει και τη ροή και τις μεταναστευτικές πιέσεις που δεχόμαστε από Εβρο και Αιγαίο. Μπορεί σήμερα να παρακάμπτεται η Τουρκία, οι μεταναστευτικές οδοί όμως από Βαλκάνια ή ακόμη από Μεσόγειο (βλ. αφίξεις στη Γαύδο) υπάρχουν και επιλέγονται από τα κυκλώματα. Δυστυχώς, τα κυκλώματα στην ελληνική επικράτεια την τελευταία δεκαετία έχουν βαθιές ρίζες και είναι πολύ δύσκολη η αντιμετώπισή τους», σημειώνει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συνοριακών Φυλάκων, προσθέτοντας: «Τα μοναδικά “όπλα” που έχουμε είναι οι Υπηρεσίες Συνοριακής Φύλαξης και Διαχείρισης Μετανάστευσης σε όλη τη χώρα, που έχουν και την εμπειρία και την οργάνωση για να μπορέσουν να χτυπήσουν αυτά τα κυκλώματα. Και, βέβαια, οι ανάγκες μας είναι αυξημένες. Το προσωπικό που απασχολείται σε αυτόν τον τομέα ή κλάδο είναι εξειδικευμένο και δεν πρέπει να χαθεί. Από την άλλη, αυτό που θέλουμε είναι να υπάρχει η πολιτική βούληση πρωτίστως για όλη αυτήν την προσπάθεια. Υπάρχουν Υπηρεσίες Συνοριακής φύλαξης και Διαχείρισης μετανάστευσης στην ελληνική επικράτεια που έχουν να ανανεώσουν το προσωπικό τους είκοσι πέντε χρόνια. Δηλαδή, έχει να προσληφθεί συνοριακός φύλακας από το 1999. Αυτήν τη βούληση αναζητούμε!».