Για μία ακόμα χρονιά, βέβαια, το υπουργείο Παιδείας κλήθηκε να «επαναφέρει στην τάξη» εκπαιδευτικούς και συνδικαλιστές που δημιουργούν εντάσεις εντός του σχολικού χώρου σχετικά με την αξιολόγηση, υπενθυμίζοντας τις πειθαρχικές αλλά και ποινικές συνέπειες, ενώ δεν απέφυγε και τη δικαστική οδό για να ανατρέψει την απεργία-αποχή από τη διαδικασία της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων.
Το νομικό πλαίσιο για την αξιολόγηση εφαρμόζεται σε μία περιγραφική κλίμακα τεσσάρων βαθμών και αφορά δύο πεδία. Το πρώτο πεδίο προβλέπει την αξιολόγηση του διδακτικού και παιδαγωγικού έργου του εκπαιδευτικού, το οποίο αφορά τόσο στη γενική και ειδική διδακτική του γνωστικού αντικειμένου όσο και στο παιδαγωγικό κλίμα και τη διαχείριση της τάξης, και το δεύτερο πεδίο αφορά στην υπηρεσιακή συνέπεια και την επάρκεια του εκπαιδευτικού.
Η περιγραφική κλίμακα αξιολόγησης έχει τέσσερις διαβαθμίσεις: εξαιρετικό, πολύ καλό, ικανοποιητικό και μη ικανοποιητικό, με όσους λάβουν την καλύτερη αξιολόγηση να έχουν επιπλέον μοριοδότηση για τη διεκδίκηση θέσης στελέχους εκπαίδευσης, ενώ όσοι αξιολογηθούν αρνητικά θα πρέπει να παρακολουθήσουν επιμορφωτικά προγράμματα, ώστε να καλυφθούν τυχόν κενά.
Η αξιολόγηση ξεκίνησε με τους νεοδιόριστους, δηλαδή όσοι μετά το 2020 διορίστηκαν στα σχολεία ως εκπαιδευτικοί ή ως μέλη ειδικού βοηθητικού προσωπικού και ειδικού επιστημονικού προσωπικού.
Σημειώνεται ότι τα προηγούμενα χρόνια έχουν γίνει πάνω από 28.000 μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση και σε αυτόν τον αριθμό δίνεται προτεραιότητα από την πολιτική ηγεσία.
Επόμενη ομάδα εκπαιδευτικών που αναμένεται να αξιολογηθεί είναι οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε πρότυπα και πειραματικά σχολεία ή όσοι διεκδικούν θέσεις ευθύνης. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι σταδιακά να αξιολογηθούν όλοι οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί στα ελληνικά σχολεία και στη συνέχει αυτή η διαδικασία να επαναλαμβάνεται κάθε τέσσερα χρόνια.
Κυρώσεις
Απεργία-αποχή, παραστάσεις διαμαρτυρίας, εντάσεις. Αυτές είναι οι μορφές κινητοποίησης που έχουν επιλέξει να ακολουθήσουν οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, μετά την ψήφιση του νόμου. Η πολιτική ηγεσία έχει ήδη πετύχει -για μία ακόμα χρονιά- τη δικαστική δικαίωση ενάντια στις απεργίες- αποχές, ενώ ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ιωάννης Κατσαρός, σε εγκύκλιό του προς τα σχολεία και τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης υπενθύμισε σε όσους συμμετέχουν στην απεργία-αποχή ή παρακωλύουν καθ’ οποιονδήποτε τρόπο τη διαδικασία της αξιολόγησης των ίδιων ή άλλων εκπαιδευτικών ότι θα υποστούν κυρώσεις και πειθαρχικές ποινές, οι οποίες μπορεί να τους «κοστίσουν» πρόστιμα με παύση των αποδοχών τους. Η παρακώλυση της διαδικασίας με ύβρεις, βιαιοπραγίες και προπηλακισμούς μπορεί να επιφέρει ακόμα και ποινή φυλάκισης.
ΠΡΟΤΥΠΑ – ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ
Αυξάνονται οι εισακτέοι, ανοίγουν άλλα 6 σχολεία
Τον αριθμό εισακτέων για την εισαγωγή των μαθητών σε πρότυπα και πειραματικά σχολεία ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας με 3.000 θέσεις στα πειραματικά σχολεία και 1.800 θέσεις στα πρότυπα σχολεία. Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον των γονέων είναι μεγάλο για την είσοδο των μαθητών στα πρότυπα και πειραματικά με σχεδόν τετραπλάσιες αιτήσεις από τις παρεχόμενες θέσεις στα πειραματικά σχολεία και εξαπλάσιες αιτήσεις από τις παρεχόμενες θέσεις στα πρότυπα.
Μόνο πέρσι, υπεβλήθησαν 9.044 αιτήσεις για 2.405 θέσεις στα πειραματικά σχολεία και 8.752 αιτήσεις για 1.766 θέσεις στα πρότυπα σχολεία. Σημειώνεται ότι φέτος θα λειτουργήσουν ακόμα έξι πειραματικά σχολεία σε Αθήνα, Πειραιά, Λεχαινά, Λευκάδα και Λαμία.
Η ηλεκτρονική κλήρωση για τα πειραματικά σχολεία θα γίνει στις 17 Μαΐου και οι εξετάσεις για την εισαγωγή στα πρότυπα σχολεία στις 18 Μαΐου. Οι υποψήφιοι μαθητές θα αξιολογηθούν σε δύο γνωστικά αντικείμενα, Γλώσσα και Μαθηματικά, με τις ερωτήσεις να είναι κλειστού τύπου και πολλαπλής επιλογής.
Υπενθυμίζεται ότι οι γονείς μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή για ένα πρότυπο και για ένα πειραματικό σχολείο. Η εισαγωγή στα πρότυπα σχολεία γίνεται αποκλειστικά για την εισαγωγή τάξης της κάθε βαθμίδας. Οι μαθητές που έχουν υποβάλει αίτηση και για πρότυπο και για πειραματικό σχολείο, μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων κι εφόσον έχουν επιτύχει την εισαγωγή τους και στις δύο δομές, θα δηλώσουν μέσω υπεύθυνης δήλωσης των γονέων τους την προτίμησή τους.