Ο ΛΕΞ ξεσήκωσε το κοινό, ενώ τα social media κατακλύστηκαν από διθυραμβικά σχόλια και βίντεο απ’ όσα έγιναν το βράδυ της περασμένης Κυριακής. Την επόμενη ημέρα όλοι ασχολούνταν με τη συναυλία και με τον «άγνωστο» ράπερ. Αλλά και πώς αυτό το «μουσικό φαινόμενο» επηρεάζει με τα τραγούδια του όχι μόνο έφηβους και νεαρά άτομα, αλλά και άτομα ηλικίας 40 και 50 ετών.
Ποιος είναι…
Για όσους δεν γνωρίζουν, ο ΛΕΞ, γνωστός ως Αλέξης Λαναράς, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, δεν είναι και τόσο «άγνωστος» στη ραπ σκηνή. Οπως μας πληροφορεί η Wikipedia, ο 38χρονος καλλιτέχνης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 25 Σεπτεμβρίου 1984 και μεγάλωσε στην περιοχή του Φαλήρου. Ξεκίνησε αρχικά ως γκραφιτάς στους 2G (Good Guys) και το 1999 αποφάσισαν να ασχοληθούν με τη μουσική, δημιουργώντας το ραπ συγκρότημα «Βόρεια Αστέρια». Με τα «Βόρεια Αστέρια», λοιπόν, κυκλοφόρησε 4 δίσκους προτού αποφασίσει να ξεκινήσει σόλο καριέρα, το 2010. Το 2014 κυκλοφόρησε τον πρώτο του δίσκο με τίτλο «Ταπεινοί και Πεινασμένοι», ο οποίος χαρακτηρίστηκε ως «ένα από τα πιο real δείγματα του σύγχρονου ελληνικού hip hop». Τέσσερα χρόνια αργότερα κυκλοφορεί το άλμπουμ «2XXX», ενώ φέτος κυκλοφόρησε το τρίτο του άλμπουμ «ΜΕΤΡΟ».
Στις 6 Απριλίου 2019 χωρίς καμία προειδοποίηση ανεβαίνει στο YouTube το «Τίποτα στον κόσμο». Τόσο το βίντεο κλιπ όσο και οι στίχοι καθηλώνουν το κοινό. Μέσα σε μια ώρα, το συγκεκριμένο κομμάτι θα εκθρονίσει από την πρώτη θέση στις τάσεις του YouTube το κομμάτι «Sirens», μια συνεργασία του διεθνούς φήμης Snoop Dogg με την Ελένη Φουρέιρα!
Βιωματικά τραγούδια
Η προσωπική του ζωή, επτασφράγιστο μυστικό, που μόνο οι δικοί του άνθρωποι γνωρίζουν. Δεν του αρέσει και δεν δίνει συνεντεύξεις. Υποστηρίζει πως ό,τι έχει να πει θα το πει μέσω των στίχων και της μουσικής του. Τα τραγούδια του, βιωματικά, προερχόμενα από τον ίδιο ή ανθρώπους που συναναστρέφεται καθημερινά. Δεν συνεργάζεται με κάποια δισκογραφική εταιρία ούτε έχει χορηγούς. Εμπνέεται από το ποδόσφαιρο, τον κινηματογράφο, ανθρώπους που συναντά στο πεζοδρόμιο, από τα video games, από συγγραφείς και ποιητές. «Ταινίες γουστάρω. Οταν δω μια ταινία που μου αρέσει, αυτόματα προσπαθώ να σκεφτώ πώς να της δώσω ήχο, δηλαδή αν η ταινία αυτή ήταν ραπ, τι ραπ θα ήταν, όλο αυτό που βγαίνει, η αισθητική, η ένταση, τα πάντα. Και βιβλία γουστάρω. Φαντασίας γουστάρω, μου αρέσει γενικά αυτό το φουτουριστικό στοιχείο και στις ταινίες και στα βιβλία και στη μουσική» θα πει σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του. Και φυσικά μεγάλη έμπνευση παίρνει από την πόλη του, τη Θεσσαλονίκη, εκεί που γεννήθηκε και μεγάλωσε. «Δεν μπορώ να ξέρω, γιατί αυτό που κάνω είναι θεσσαλονικιώτικο. Αμα ζούσα αλλού, μπορεί να μην το έκανα καν. Είμαι Θεσσαλονικιός, γράφω αυτά που ζω στη Θεσσαλονίκη και έχει κάποια απήχηση. Ο άξονας είναι η ζωή στη Θεσσαλονίκη, δεν είναι η ζωή στην Αθήνα για παράδειγμα».
Δεν θα τον δεις να βραβεύεται στα MAD ούτε να έχει ακριβά γούστα και πολλές γυναίκες. «Εχω έναν δρόμο, μία ευκαιρία κι ένα μονοπάτι. Εχω μία γυναίκα, μόνο αυτή μπορεί να μου φυλάει την πλάτη» θ’ ακούσουμε στο τραγούδι «Airmax» του νέου του άλμπουμ. «Τώρα, μάνα, ζω απ’ τη μουσική μου» έγραψε την άνοιξη του 2019 και το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς πραγματοποίησε συναυλία στο θέατρο Πέτρας μαζεύοντας 10.000 άτομα. Ηταν το μεγαλύτερο live που έχει γίνει ποτέ στην ιστορία της ελληνικής ραπ σκηνής, μέχρι αυτό της περασμένης εβδομάδας. Επιβεβαιωμένα πλέον, ο ΛΕΞ έχει ανέβει στην κορυφή και δεν θεωρείται άδικα ο πιο πετυχημένος underground μουσικός του είδους. Μέσα από τους στίχους και τη μουσική του έχει κατορθώσει να εκφράσει τη γενιά της κρίσης, η οποία παραμένει μια αόρατη πλειοψηφία για τα media. Εξ ου και ο χαρακτηρισμός «ποιητής του περιθωρίου» που του έχουν αποδώσει.
«ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΠΟΙΗΤΗΣ, είμαι ένας ράπερ στην Ελλάδα»
«Ποτέ δεν υπήρξα ποιητής και ποτέ δεν ένιωσα ότι υπήρξα, για να είμαι ειλικρινής δεν θεωρώ ότι έχω παιδευτεί αρκετά σε πνευματικό επίπεδο ώστε να παράγω ποίηση, τουλάχιστον όπως την έχω στο μυαλό μου. Αυτό που κάνω δεν μπορεί να χαρακτηριστεί υψηλή τέχνη και το πιο πιθανό είναι ότι δεν φιλοδοξεί κιόλας να είναι. Είμαι ένας ράπερ στην Ελλάδα. Αυτό…» θα αναφέρει ο Αλέξανδρος Λαναράς (ΛΕΞ) στον πρόλογο του βιβλίου «Λεξ, Ενα αστέρι από τσιμέντο» των εκδόσεων Κυψέλη στο οποίο παρατίθενται κείμενα 23 ανθρώπων (Παναγιώτης Βασιλείου, Αλέξανδρος Βούλγαρης, Σπύρος Γερούσης, Σεραφείμ Γιαννακόπουλος, Δημήτρης Γλύφος, Φοίβος Δεληβοριάς, Σεμίνα Διγενή, Ακης Καπράνος, Ιωάννα Μάργαρη, Νατάσσα Μποφίλιου, Κωστής Παπαϊωάννου, Δημήτρης Τζάνογλος κ.ά.) των γραμμάτων και των τεχνών που προσπαθούν να εξηγήσουν με τον τρόπο τους την επίδραση που έχει ο ΛΕΞ σε ανθρώπους από άλλες μουσικές σκηνές ή αντικείμενα, άλλης ηλικίας και με διαφορετικές καταβολές.
Η έκδοση και μόνο του βιβλίου τον Νοέμβριο του 2021 επιβεβαιώνει ότι ο ΛΕΞ αποτελεί ένα ξεχωριστό, ίσως τεράστιο κεφάλαιο στο καλλιτεχνικό στερέωμα.
Απήχηση
«Η μουσική του ΛΕΞ έχει απήχηση σε ηλικιακές ομάδες από την πρώιμη εφηβεία μέχρι τα χρόνια πριν από τη σύνταξη, σε ανθρώπους με καταβολές από όλο το φάσμα της ελληνικής κοινωνίας, από πρόσφυγες μέχρι και σεκιουριτάδες, από ντελιβεράδες μέχρι και γιάπηδες. Ο ρεαλισμός των ιστοριών που παρουσιάζει σε συνδυασμό με τις αναφορές από τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, τον αθλητισμό, τον κόσμο των videogames και την ποπ κουλτούρα, καναλιζάρεται σε πολύ δυνατά punchlines, κάνει τους ακροατές του -ανεξαρτήτως φύλου και κοινωνικών καταβολών- να νιώθουν ότι ταυτίζεται μαζί τους και παράλληλα να ταυτίζονται και οι ίδιοι μαζί του» θα αναφέρει στο βιβλίο ο Σπύρος Γερούσης, ανθρωπολόγος και σκηνοθέτης, ο οποίος συνεργάστηκε με τον ΛΕΞ το 2015 στο ντοκιμαντέρ με τίτλο «Κάθε Μέρα».
Ενώ ο τραγουδοποιός Φοίβος Δεληβοριάς θα αναφέρει μεταξύ άλλων: «Ο ΛΕΞ ανήκει στη γενιά που της επέβαλαν να αμφιβάλλει. Στη γενιά που όλες οι ταινίες που έβλεπε τελείωναν με τουίστ». Από την πλευρά της η δημοσιογράφος-συγγραφέας Σεμίνα Διγενή γράφει για τον ΛΕΞ: «Τον θεωρώ ποιητή του καιρού μας επειδή είναι αυθεντικός αντάρτης, μάγκας κι ευαίσθητος. Επειδή με συγκινεί το καθαρό μυαλό του και μ’ αρέσει που του είναι άγνωστη λέξη το “μάρκετινγκ” αφού όσα γνωρίζουμε γι’ αυτόν δεν τα γνωρίζουμε μέσα από δηλώσεις του παρά μόνο απ’ όσα λένε οι στίχοι του».
Αλλά και η τραγουδοποιός Μαρία Σαχπασίδη (Sophie Lies) δίνει τη δική της εκδοχή για το «φαινόμενο ΛΕΞ» μέσα από αυτά που γράφει στο βιβλίο: «Δεν ξέρω αν υπάρχει καλύτερη λέξη από την ελπίδα για να περιγράψει ό,τι συμβαίνει σήμερα με το φαινόμενο ΛΕΞ. Γιατί οκέι, καλό hip-hop πάντα είχαμε κι είναι και αυτό πράγμα παρήγορο για όλους όσοι αντλούμε τη δύναμη για την επόμενη ημέρα μέσα από τον στίχο και τις λέξεις, κοινώς μέσα από την ποίηση. Ισως τώρα που το σκέφτομαι η ελπίδα μέσα από το έργο του ΛΕΞ να προκύπτει από το γεγονός ότι τον ακούνε πολλοί και πολλές. Τον ακούνε να αφηγείται το σήμερα με αυτού του είδους την ειλικρίνεια και την ευθυβολία, ώστε τελικά μας δίνει πρόσβαση στο αύριο, γιατί μας δίνει την καινούργια λέξη. Αν κάποιος ή κάποια θελήσει να αφουγκραστεί σήμερα τον παλμό των πόλεων που σιγοβράζουν στο νεροζούμι τους, θα πρέπει να ακούσει ΛΕΞ».
Οι «Τρύπες» στον Λυκαβηττό και η ιστορία που επαναλαμβάνεται
Κατά πολλούς η ιστορία με τον ραπ ΛΕΞ επαναλαμβάνεται. Oπως εξήγησε σε δηλώσεις του στην κρατική τηλεόραση ο ραδιοφωνικός παραγωγός Γιάννης Πετρίδης, στις αρχές της δεκαετίας του 1990 στον Λυκαβηττό έγινε μια συναυλία με το άγνωστο για πολλούς τότε συγκρότημα «Τρύπες» από τη Θεσσαλονίκη.
«Οι Τρύπες στη δεκαετία 1980 και 1990 ήταν ένα από τα δημοφιλέστερα συγκροτήματα στους νέους εκείνης της εποχής. Σε εκείνη τη συναυλία στον Λυκαβηττό έγιναν κάποιες φασαρίες και την επόμενη ημέρα μια από τις μεγαλύτερες και πιο προοδευτικές εφημερίδες βγήκε με πρωτοσέλιδο: Ροκ αίμα στο Λυκαβηττό, και έτσι οι Τρύπες έγιναν γνωστές σε ένα ευρύτερο κοινό. Τα τραγούδια τους όπως και του ΛΕΞ δεν παίζονταν στα ραδιόφωνα αλλά τους αγαπούσε η νεολαία. Eτσι και τώρα με τον ΛΕΞ το κοινό του τον αγαπάει και μεγαλώνει μαζί του. Ο ΛΕΞ δεν είναι τωρινός, είναι 38 ετών και έχει μια πορεία περίπου 15 ετών. Υστερα από δυο χρόνια κλεισίματος στο σπίτι ο κόσμος διψούσε για συναυλίες και είχε ανάγκη από αυτές» ανέφερε ο κ. Πετρίδης.
Ειδήσεις σήμερα
Ελληνοτουρκικά: Η Αθήνα απαντά στον «χάρτη» του Μπαχτσελί – «Επιθετική και προκλητική ενέργεια»
Αποκλειστικό-Συντάξεις: Όλοι στο ταμείο για τα αναδρομικά – Τι εξετάζει η κυβέρνηση