Κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, ο κ. Οικονόμου ρωτήθηκε τι προκάλεσε το ρεσάλτο και απάντησε:
«Η ελληνική κυβέρνηση έχει ενημερώσει σε όλα τα διεθνή φόρα τους εταίρους και τους συμμάχους μας, έχουν ενημερωθεί όλα τα πλοία που πλέουν στη γύρω περιοχή, έτσι ώστε να προσαρμοστούν σε αυτήν την απαράδεκτη κατάσταση και πραγματικότητα που διαμόρφωσε αυτή η απαράδεκτη τακτική της ιρανικής κυβέρνησης. Πρόκειται για μία εντελώς απρόκλητη και παράνομη ενέργεια και για αυτό από την πρώτη στιγμή λάβαμε και συνεχίζουμε να λαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα».
Συνεχίζεται το θρίλερ με τα δύο ελληνόκτητα τάνκερ: Το Ιράν απειλεί με περισσότερες πειρατείες
Στο μεγαλύτερο ιρανικό λιμάνι, το Μπαντάρ Αμπάς, εντός του Περσικού Κόλπου, οδηγείτο το δεξαμενόπλοιο «Prudent Warrior», το ένα από τα δύο ελληνικά τάνκερ που δεσμεύτηκαν από τις ιρανικές Αρχές. Το εν λόγω πλοίο ανήκει στην εταιρία Polembros Shipping Limited, συμφερόντων του Σπύρου Πολέμη.
Το δεύτερο πλοίο, το «Delta Poseidon», που ανήκει στο στόλο της εταιρίας Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη, έχει από την Παρασκευή μετακινηθεί εντός των χωρικών υδάτων του Ιράν και παραμένει εκεί αρόδου. Οι «Φρουροί της Ισλαμικής Επανάστασης», που αποτελούν βραχίονα των ιρανικών Ενόπλων Δυνάμεων, έχουν αναλάβει την ευθύνη για το ρεσάλτο στα δύο ελληνικά πλοία.
Οι ναυτικοί έχουν επικοινωνήσει με τις οικογένειές τους και δηλώνουν καλά στην υγεία τους, ενώ ο ιρανικός στρατός τους επέστρεψε τα κινητά τους τηλέφωνα.
Στο «Prudent Warrior» επιβαίνουν είκοσι τρεις ναυτικοί: 15 Φιλιππινέζοι, επτά Ελληνες και ένας Κύπριος. «Είμαστε σε τακτική επαφή με τον πλοίαρχο», δήλωσε στο site TradeWinds διευθυντικό στέλεχος της εταιρίας στην οποία ανήκει το «Prudent Warrior». Το «Delta Poseidon», από την άλλη πλευρά, έχει 21 Φιλιππινέζους και δύο Ελληνες ναυτικούς.
Διάβημα
Ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, είχε τονίσει πως «η επίθεση κατά των δύο υπό ελληνική σημαία πλοίων συνιστά κατάφωρη παραβίαση των κανόνων τους Διεθνούς Δικαίου και ισοδυναμεί με πειρατεία». Το υπουργείο Εξωτερικών έχει από χθες προβεί σε εντονότατο διάβημα στον Ιρανό πρέσβη, τονίζοντας ότι η ενέργεια αυτή δυναμιτίζει τις διμερείς σχέσεις, αλλά και τις σχέσεις του Ιράν με την Ευρωπαϊκή Ενωση, η οποία ενημερώθηκε άμεσα. «Τα μέλη του πληρώματος των δύο πλοίων, σύμφωνα με την τελευταία επικοινωνία μας, είναι καλά στην υγεία τους. Σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών κάνουμε όλες τις ενέργειες ώστε να απελευθερωθούν οι ναυτικοί και τα πλοία», ανέφερε ακόμη η ανακοίνωση.
Οξυνση
Στο μεταξύ, η Τεχεράνη απείλησε με περισσότερες δεσμεύσεις ελληνικών δεξαμενόπλοιων στην περιοχή. Τα δύο πλοία κατασχέθηκαν ως αντίποινα για την κατάσχεση από την Ελλάδα πετρελαιοφόρου που μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο, κατόπιν αιτήματος των Ηνωμένων Πολιτειών. Ωστόσο, σύμφωνα το ημιεπίσημο ιρανικό πρακτορείων ειδήσεων Tasnim, που συνδέεται με τους «Φρουρούς της Επανάστασης», προειδοποίησε ότι άλλα 17 δεξαμενόπλοια υπό ελληνική σημαία, που πλέουν αυτή τη στιγμή στον Περσικό Κόλπο, θα κατασχεθούν από το Ιράν εάν το πετρέλαιο και το δεξαμενόπλοιο που κατέσχεσε η Ελλάδα τον περασμένο μήνα δεν επιστραφούν. Το Ιράν έχει ιστορικό αντιποίνων κατάσχεσης πετρελαιοφόρων στον Περσικό Κόλπο και στο Στενό του Ορμούζ, ως απάντηση στα πλοία που μεταφέρουν το πετρέλαιό του που μπλοκαρίστηκε ή κατασχέθηκε. Ομως, το περιστατικό με τα ελληνικά πλοία σηματοδοτεί την πρώτη φορά εδώ και μήνες πλοία υπό ξένη σημαία γίνονται στόχος του Ιράν.
Κλήρωση Τζόκερ (22/12): Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί που κερδίζουν
Τα ιρανικά Μέσα Ενημέρωσης ανέφεραν ότι τα δύο ελληνικά πλοία είχαν συνολική χωρητικότητα για μεταφορά 1,8 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου και ότι το φορτίο τους βρίσκεται τώρα στην κατοχή του Ιράν.
Σύμφωνα με διευθύνοντες των δύο ελληνικών εταιριών τους οποίους επικαλείται το TradeWinds, οι ιρανικές Aρχές δεν έχουν επισήμως αιτιολογήσει την κατάληψη των εν λόγω πλοίων. Αυτό που υποστήριξαν, αρχικά, είναι πως προχωρούν σε επιθεώρηση με σκοπό να ελέγξουν τα έγγραφα των πλοίων και την κατάστασή τους. Μέλη των λιμενικών Αρχών του Ιράν επιβιβάστηκαν στο «Prudent Warrior» το Σάββατο. «Συμπεριφέρθηκαν πολύ ευγενικά κατά την επιθεώρηση, δεν βρήκαν τίποτα», δήλωσε ένας manager της Polembros στο TradeWinds. Να σημειωθεί, δε, ότι οι ιρανικές Αρχές δεν είχαν επιχειρήσει μέχρι και χθες να «ανακατευτούν» με το φορτίο των πλοίων.
Το χρονικό
Πώς φτάσαμε στο… ρεσάλτο
Το θρίλερ με τα δύο ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια βρίσκεται σε εξέλιξη από το μεσημέρι της Παρασκευής, όταν και κατελήφθησαν από τους «Φρουρούς της Επανάστασης». Οπως αναφέρει το Associated Press, Αμερικανός αξιωματούχος Αμυνας που μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας ανέφερε ότι τα δύο πλοία προσέγγισαν τα χωρικά ύδατα του Ιράν, χωρίς ωστόσο να εισέλθουν σε αυτά. Στη συνέχεια, όπως σημείωσε, τα πλοία κινήθηκαν προς τη θαλάσσια περιοχή του Ιράν. Οι κινήσεις αυτές θεωρήθηκαν ύποπτες, αλλά κανένα από τα δύο πλοία δεν είχε προχωρήσει σε έκκληση για βοήθεια. Σύμφωνα με το ΥΠΕΞ, ελικόπτερο του ιρανικού Πολεμικού Ναυτικού προσνηώθηκε, το μεσημέρι της Παρασκευής, στο ελληνικής σημαίας πλοίο «Delta Poseidon», το οποίο έπλεε σε διεθνή ύδατα (22 ναυτικά μίλια από τις ακτές του Ιράν) στον Κόλπο.
Αντίποινα
Η κίνηση του Ιράν αποδίδεται σε αντίποινα προς την Αθήνα για την κατάσχεση φορτίου αργού ιρανικού πετρελαίου που μεταφερόταν από ρωσικό δεξαμενόπλοιο στις 15 Απριλίου στα ανοιχτά της Εύβοιας και για την απόφαση της Ελλάδας, την Πέμπτη 26 Μαΐου, να αποστείλει το φορτίο στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το δεξαμενόπλοιο «Pegas» ή «Lana» είχε καταπλεύσει στον κόλπο της Καρύστου τη 14η Απριλίου από τη Μαρμαρίδα της Τουρκίας, μεταφέροντας στις δεξαμενές του πάνω από 100.000 τόνους πετρελαίου. Αρχικά, το δεξαμενόπλοιο δεσμεύθηκε με απόφαση της Αρχής για το Ξέπλυμα Χρήματος, με το επιχείρημα ότι ανήκε στη ρωσική Promsvyazbank. Πρόκειται για μία από τις τράπεζες της Ρωσίας εναντίον της οποίας έχουν τεθεί σε ισχύ οικονομικές κυρώσεις μετά τη στρατιωτική εισβολή στην Ουκρανία. Αν και τελικά αποδείχθηκε ότι δεν είχε σχέση με τη ρωσική τράπεζα και η Αρχή ήρε την απόφαση δέσμευσης, το πλοίο παρέμεινε στο αγκυροβόλιο της Καρύστου, κατόπιν παρέμβασης των ΗΠΑ, καθώς βρισκόταν ήδη από το καλοκαίρι του 2021 στη «μαύρη λίστα» των ΗΠΑ για μεταφορά ιρανικού πετρελαίου. Είχε φόρτωσε 108.000 τόνους πετρελαίου από νησί του Ιράν πέρυσι τον Αύγουστο και έκτοτε έψαχνε αγοραστή. Το Πρωτοδικείο Χαλκίδας, κατόπιν σχετικού αιτήματος από τις ΗΠΑ, ενέκρινε τη μετάγγιση του πετρελαίου από τις δεξαμενές του «Lana» σε δύο μισθωμένα από τις ΗΠΑ δεξαμενόπλοια.
Ειδήσεις σήμερα
Συνεχίζεται το θρίλερ με τα δύο ελληνόκτητα τάνκερ: Το Ιράν απειλεί με περισσότερες πειρατείες