Το κυβερνητικό σχέδιο που παρουσιάστηκε το πρωί της Πέμπτης 28/11 προβλέπει την εγκατάσταση 1.388 καμερών τροχαίας οι οποίες εκτιμάται ότι θα τεθούν σε λειτουργία από το καλοκαίρι του 2025. Ειδικότερα, το σχέδιο προβλέπει την τοποθέτηση των καμερών σε όλους τους κεντρικούς άξονες. Πρόκειται, μεταξύ άλλων, για τη Λεωφόρο Αμαλίας, τη Λεωφόρο Κηφισίας, τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας, τη Λεωφόρο Συγγρού, τη Λεωφόρο Μαρκοπούλου κ.ά.
Η επιλογή των σημείων τα οποία περιλαμβάνονται στην πρόταση έγινε έπειτα από την αξιολόγηση βεβαιώσεων παραβάσεων (όπως κόκκινο, ταχύτητα και κινητό), καθώς και εκεί όπου σημειώνονται συχνότερα θανατηφόρα τροχαία. Το υλικό θα μεταφέρεται αυτόματα σε κεντρικό server διαχείρισης παραβάσεων μέσω συνεργασίας με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Για την προστασία προσωπικών δεδομένων, οι κάμερες θα καταγράφουν μόνο το πίσω μέρος των οχημάτων, χωρίς να εμφανίζονται οι επιβαίνοντες.
Οι παραβάσεις που θα βεβαιώνονται ψηφιακά είναι:
υπέρβαση ορίου ταχύτητας
παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση
παράνομη χρήση ΛΕΑ
οδήγηση οχήματος χωρίς ασφάλιση
κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο δελτίο ΚΤΕΟ
Στη συνέχεια οι κλήσεις θα βεβαιώνονται από την τροχαία και θα αποστέλλονται στις θυρίδες των πολιτών στο gov.gr ενώ ψηφιακά θα μπορεί να γίνεται και η πληρωμή αλλά και οι τυχόν ενστάσεις.
Πώς θα βεβαιώνονται οι παραβάσεις από τις κάμερες -Η διαδικασία
Ειδικότερα, πρόκειται για 388 υπερσύγχρονες κάμερες παρακολούθησης της παραβίασης του ερυθρού σηματοδότη -με στόχο τη δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και των συνεπειών που προκαλούνται-, τις οποίες θα προμηθευτεί η Περιφέρεια Αττικής, με σύμβαση που υπογράφηκε πριν από λίγες ημέρες, και η κυβέρνηση θα προσθέσει άλλες 1.000 κάμερες στην Αθήνα, καθώς και σε άλλα σημεία που υπέδειξε η ΕΛ.ΑΣ. Σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το υλικό θα αποστέλλεται αυτομάτως σε κεντρικό server διαχείρισης παραβάσεων, ενώ, για να τηρηθεί η προστασία των προσωπικών δεδομένων, θα καταγράφεται μόνο το πίσω μέρος του οχήματος, ώστε να μη διακρίνονται οι επιβαίνοντες. Αποκλειστική πρόσβαση θα έχει μόνο η Ελληνική Αστυνομία, επιβάλλοντας τις προβλεπόμενες ποινές στους παραβάτες, σύμφωνα με τα όσα ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.
Κάμερες τροχαίας: Tα βασικά σημεία της παρουσίασης
Παύλος Μαρινάκης (κυβερνητικός εκπρόσωπος): «Όταν λέμε ασφάλεια παντού το εννοούμε, είπε αρχικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Η τροχαία ήδη έχει πολλαπλασιάσει τους ελέγχους και τα πρόστιμα. Σήμερα σας παρουσιάζουμε ένα σχέδιο το οποίο φιλοδοξούμε να λειτουργήσει προληπτικά».
Πανελλαδικές εξετάσεις 2025: Ξεκινούν αύριο οι δηλώσεις συμμετοχής για τα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ
Χρήστος Σταϊκούρας (υπουργός Μεταφορών και Υποδομών): Η οδική ασφάλεια είναι κάτι που μας αφορά όλους. Μιλάμε για την προστασία του υπέρτατου αγαθού, την ανθρώπινη ζωή. Η χώρα μας εμφανίζει τα υψηλότερα ποσοστά τροχαίων στην Ευρώπη. Απέναντι σε ένα δυναμικό φαινόμενο απαιτούνται δυναμικές παρεμβάσεις. Έχουμε ως άμεση προτεραιότητα την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας. Αναμορφώνουμε τις κυρώσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η κυβέρνηση σήμερα δρομολογεί την ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων. Η δράση ψηφιακής διαχείρισης παραβάσεων σε συνδυασμό με τις κάμερες συμβάλει στην οικοδόμηση μιας νέας κουλτούρας οδικής ασφάλειας. Παράλληλα ο υπουργός ανακοίνωσε τη νέα Υπηρεσία Οδικών Τελών Οδικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών. Το νέο πλαίσιο προβλέπει, ακόμα, την αποστολή στην ΑΑΔΕ μετά από ορισμένο διάστημα των ληξιπρόθεσμων προστίμων για την εφαρμογή του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Παράλληλα ηλεκτρονικά θα γίνεται η διαχείριση και των προστίμων.
Μιχάλης Χρυσοχοΐδης (υπουργός Προστασίας του Πολίτη):
«Οι αυτοκινητόδρομοι της χώρας παρέχουν πλήρη ασφάλεια. Εύχομαι να μην ξαναβιώσουμε ποτέ πολύνεκρα δυστυχήματα που μας δοκίμασαν ως κοινωνία», τόνισε, αρχικά, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ενώ διευκρίνισε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα παρουσιάζεται στα αστικά κέντρα, καθώς τα περισσότερα ατυχήματα και δυστυχήματα σημειώνονται εντός πόλεων. «Η Ελληνική Αστυνομία, εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα, έχει συγκροτήσει ένα σχέδιο εγκατάστασης καμερών σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής και ταυτόχρονα γίνεται προετοιμασία να υπάρξει πολύ σύντομα μια πρόταση για τοποθέτηση καμερών στη Θεσσαλονίκη» είπε ο υπουργός. Τα κριτήρια τοποθέτησης είναι δύο, τόνισε. Το πρώτο αφορά την κυκλοφορία των οχημάτων και την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας στην Αττική, ώστε το κέντρο διαχείρισης να προβαίνει συνεχώς σε δραστηριότητες που θα βοηθούν για την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας, και το δεύτερο είναι η τοποθέτηση των καμερών σε κρίσιμα σημεία, ώστε να εντοπίζονται εγκληματικές πράξεις και να γίνεται διαλεύκανσή τους.
«Από την πρώτη στιγμή που επέστρεψα στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, στόχος ήταν η ενίσχυση των δυνάμεων της Τροχαίας. Έχει γίνει μια προσπάθεια, προσφάτως μπήκαν 200 αστυνομικοί στην Τροχαία, έγινε η καλύτερη επιλογή των διοικητών Τμημάτων Τροχαίας, καθημερινά χρησιμοποιούνται δίκυκλα που προστέθηκαν στη διαχείριση της κυκλοφορίας για ευελιξία, αξιοποιούνται κάθε μέρα drones, έχουν εμπλακεί σε μεγάλο βαθμό και η Ομάδα ΔΙΑΣ και η Άμεση Δράση, ενώ έχουν αυξηθεί τα σημεία ελέγχου» είπε ο κ. Χρυσοχοΐδης.
Στη συνέχεια ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία καταγράφεται φέτος πάνω από 70% αύξηση, σε σχέση με πέρσι, στις βεβαιώσεις παραβάσεων. Ειδικότερα, όπως είπε, το 2023 βεβαιώθηκαν 193.062 παραβάσεις, ενώ φέτος μέχρι στιγμής έχουν βεβαιωθεί 320.682 παραβάσεις. Παρόμοια είναι η κατάσταση και στην επιβολή κυρώσεων, που σε σχέση με το 2023 έχουν αυξηθεί κατά 110%, με τις περισσότερες να αφορούν την αφαίρεση πινακίδων, αδειών κυκλοφορίας και διπλωμάτων οδήγησης.
Παράλληλα, σημαντικά αποτελέσματα, επισήμανε ο κ. Χρυσοχοΐδης, καταγράφει και το έργο της Τροχαίας Αττικής, που αποτυπώνεται και στη μείωση των ατυχημάτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο υπουργός, σημειώνεται αύξηση 150% στη βεβαίωση παραβάσεων, που από 47.930 το 2023, εκτοξεύθηκαν στις 118.220 το 2024.
«Το 2024 αποτελεί χρονιά-καταλύτη για την απόδοση των υπηρεσιών της Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας από το 2006. Ωστόσο, ο ανθρώπινος παράγοντας δεν μπορεί να καλύψει το σύνολο της παραβατικής οδηγικής συμπεριφοράς. Η λύση είναι η έξυπνη αστυνόμευση, η χρήση της τεχνολογίας, η αξιοποίηση των νέων τεχνολογικών μέσων, όπως είναι οι κάμερες κυκλοφορίας και μια σειρά άλλες εφαρμογές, έτσι ώστε όλοι μαζί, η ελληνική κοινωνία, η διοίκηση, να μπορέσουμε να μειώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο αυτό το τεράστιο ζήτημα της απώλειας ανθρώπινης ζωής και μάλιστα νέων ανθρώπων που θρηνούμε κάθε μέρα στους δρόμους μας» κατέληξε ο κ. Χρυσοχοΐδης.
Νίκος Χαρδαλιάς (Περιφερειάρχης Αττικής):
« το ζήτημα της οδικής ασφάλειας, γενικότερα τα ζητήματα που αφορούν στην αστική κινητικότητα αποτελούν ύψιστη προτεραιότητα για όλους εμάς. Πόσο μάλλον που στην Περιφέρεια Αττικής καλούμεθα να συντηρήσουμε συνολικά 1733 χιλιόμετρα οδικού δικτύου. Επαναλαμβάνω τον αριθμό αυτό 1733 χιλιόμετρα, όση σχεδόν είναι η χιλιομετρική απόσταση από την Αθήνα μέχρι την Οδησσό. Άρα 1733 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, 108 γέφυρες, 49 υπόγειες διαβάσεις όλο το λεκανοπέδιο. Είναι νομίζω αντιληπτό το δύσκολο του εγχειρήματος μας. Ως εκ τούτου, οι νέες έξυπνες κάμερες έρχονται να συνδράμουν. Θα λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, ακόμα και υπό χαμηλές συνθήκες φωτισμού. Θα τοποθετηθούν σε 100 κομβικά σημεία σε όλο το λεκανοπέδιο, κατόπιν υπόδειξης των αρμόδιων υπηρεσιών της Τροχαίας Αττικής και φιλοδοξούν να μετριάσουν ή ακόμα καλύτερα να ανατρέψουν την αρνητική πραγματικότητα που βλέπουμε να επικρατεί στους δρόμους. Με τη λειτουργία τους θα καταγράφονται οι παραβάτες του ερυθρού σηματοδότη σε πρώτη φάση, αποσκοπώντας όχι μόνο στην άμεση καταστολή αυτής της ιδιαίτερα επικίνδυνης παράβασης, αλλά και στην πρόληψη μέσω της αποτροπής[…]
»Όταν οι οδηγοί γνωρίζουν ότι οι παραβάσεις τους καταγράφονται, θα είναι πολύ πιθανότερο να συμμορφώνονται με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Κυρίες και κύριοι, όπως επεσήμανα και κατά την υπογραφή της σύμβασης, στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, πριν από λίγες ημέρες, με την εγκατάσταση των έξυπνων 388 καμερών δεν στοχεύουμε στην επιβολή προστίμων αλλά στη δημιουργία ενός ασφαλούς οδικού δικτύου, προλαμβάνοντας επικίνδυνες παραβάσεις που θέτουν καθημερινά σε κίνδυνο οδηγούς επιβάτες και πεζούς, ιδίως εντός του αστικού ιστού.
»Και αυτό γιατί από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε τα καθήκοντα της Περιφέρειας Αττικής έχουμε δηλώσει ότι ύψιστη προτεραιότητα μας θα αποτελεί πάντοτε η προστασία της ανθρώπινης ζωής σε κάθε επίπεδο. Χρειάζεται να αλλάξουμε νοοτροπία και σε απόλυτα αγαστή συνεργασία με την Πολιτεία και τους συναρμόδιους φορείς και τα Υπουργεία, προχωράμε στα ζητήματα που αφορούν στα θέματα αστικής κινητικότητας και εκτιμώ πως αρκετά σύντομα θα έχουμε πολύ σημαντικά αποτελέσματα, καθώς τα δεδομένα που θα συλλέγονται θα επιτρέψουν στην Πολιτεία να κατανοήσει καλύτερα τις συνθήκες που οδηγούν στις παραβάσεις και ως εκ τούτου να σχεδιάσουμε στοχευμένα μέτρα μητροπολιτικά, ειδικά για την Αττική, για τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς.
»Στο σημείο αυτό οφείλω να σημειώσω ότι έχουν προβλεφθεί όλα τα πρωτόκολλα προκειμένου να υπάρχει πλήρης προστασία των προσωπικών δεδομένων των οδηγών. Για το λόγο αυτό θα καταγράφεται μονάχα το πίσω μέρος του οχήματος, ώστε να μην διακρίνονται οι επιβαίνοντες. Παράλληλα, μειώνουμε στο ελάχιστο τη δυνατότητα ανθρώπινης παρέμβασης, καθώς τα πάντα θα γίνονται ηλεκτρονικά. Σε συνεργασία δηλαδή με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη το σχετικό υλικό των παραβάσεων θα αποστέλλεται αυτομάτως σε κεντρικό σέρβερ διαχείρισης παραβάσεων. Αποκλειστική πρόσβαση θα έχει μόνο η Ελληνική Αστυνομία, η οποία θα επιβάλει τις προβλεπόμενες ποινές στους παραβάτες, σύμφωνα πάντα με όσα ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Με τον τρόπο αυτό σπάμε κατεστημένα και νοοτροπίες μιας άλλης εποχής, όπου η αυθαιρεσία στο δρόμο θεωρούνταν δεδομένη».
Δημήτρης Παπαστεργίου (υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης):
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, ξεκίνησε από την παρουσίαση του υφιστάμενου πλαισίου, που έχει ως αποτέλεσμα η πληρωμή μιας τροχονομικής παράβασης να γίνεται έως και μετά από 10 χρόνια, ενώ, όπως είπε, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα και με τα οχήματα με ξένες πινακίδες και τα ενοικιαζόμενα οχήματα. Σήμερα έχουμε 12 κάμερες σταθερής ταχύτητας από τον ΟΑΣΑ και 17 στην Αττική Οδό. Οι κάμερες θα καταγράφουν όριο ταχύτητας, παράβαση ερυθρού σηματοδότη, παράβαση διάβασης πεζών, μη τήρηση χρήσης κράνους, χρήση κινητού τηλεφώνου, μη χρήση ζώνης και έλεγχο ΚΤΕΟ.
Εξηγώντας πώς θα λειτουργεί το νέο σύστημα, το οποίο, όπως είπε, θα ισχύσει από το καλοκαίρι του 2025 και μετά, ο κ. Παπαστεργίου είπε πως «σκοπός είναι, όταν γίνεται μια παράβαση, να πηγαίνει άμεσα στον παραβάτη». Όπως ανέφερε, ο ανάδοχος δεν θα πληρώνεται με βάση τον αριθμό των καμερών που εγκατέστησε, αλλά με βάση τον αριθμό αυτών που δουλεύουν, κι αυτό γιατί δεν θα μπορούσε να είναι δουλειά της Τροχαίας το να τρέχει και να συντηρεί κάμερες. Αυτό θα είναι η δουλειά του αναδόχου. Ο διαγωνισμός θα βγει μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2025 και η διαγωνιστική διαδικασία για τις κάμερες θα είναι με παραχώρηση για μια δεκαετία.
Αναφερθείς στο πληροφοριακό σύστημα, το οποίο είναι εξίσου σημαντικό, επεσήμανε ότι σκοπός είναι να γίνει κατανοητό πως όλο το σύστημα μπαίνει για να λειτουργήσει άμεσα και ο πολίτης να γνωρίζει αν έχει κάνει κάποια παραβίαση κάποιου όρου του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ή όχι. Περιγράφοντας πώς θα λειτουργεί το σύστημα, εξήγησε ότι θα συλλέγει όλα τα δεδομένα, θα κάνει την ψηφιακή βεβαίωση των παραβάσεων, θα επιδίδει την κλήση ψηφιακά μέσω της θυρίδας στο gov.gr. Το σύστημα, επίσης, θα μπορεί να ενημερώνει το point system, αλλά και να κάνει αυτόματα ηλεκτρονική αφαίρεση διπλώματος.
Ειδικότερα, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, περιγράφοντας το πως θα λειτουργεί το σύστημα, είπε: «Ο σκοπός μας είναι λοιπόν με τη δημιουργία, με την εφαρμογή του συστήματος την ώρα που κάνεις κάποια παράβαση, παραδείγματος χάριν περνάς με κόκκινο, να σου έρχεται SMS στο κινητό που είναι δηλωμένο στο μητρώο επικοινωνίας, το οποίο θα λέει ότι ελέγχεσαι για την τάδε παράβαση. Γιατί ελέγχεται; Διότι οι παραβάσεις θα πρέπει να βεβαιώνονται από αστυνομικά όργανα. Την ώρα λοιπόν που αυτό συμβαίνει στο πληροφοριακό σύστημα θα γίνεται μία εγγραφή με όλο το ανάλογο υλικό. Η κλήση θα πηγαίνει στη θυρίδα του πολίτη. Μάλιστα, μέχρι τέλος του χρόνου θα μπει στο wallet, σε εμφανές σημείο, και η θυρίδα μας. Αυτή την οποία έχουμε ούτως ή άλλως και υπάρχει ήδη νομοθετημένη. Ο πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να δει στοιχεία της παράβασης που έχει κάνει. Μπορεί να αμφισβητήσει ότι δεν ήταν αυτός ή δεν θεωρεί ότι δεν πέρασε με κόκκινο, να κάνει ηλεκτρονικά την ένσταση. Άρα, και εδώ ερχόμαστε να απαλλάξουμε την Αστυνομία, την Τροχαία απ’ όλον αυτόν τον φόρτο τού να υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι περιμένουν στους διαδρόμους για να δούνε τους αξιωματικούς και να θέσουν τις ενστάσεις τους. Και, βέβαια, να μπορούν αν θέλουν να κάνουν και μια επαφή με τον αξιωματικό ή με υπεύθυνο άνθρωπο της Τροχαίας. Κι αυτό μέσω τηλεδιάσκεψης, προκειμένου να μη μετακινηθεί. Σκεφτείτε ότι θα μπορούσαν να με είχαν γράψει στην Αλεξανδρούπολη ενώ δεν ζω εκεί πέρα, αντί πλέον να πρέπει να πάω εκεί πέρα αυτό να μπορώ να το κάνω με ένα ηλεκτρονικό σύστημα… Αν ο οικείος δήμος έχει σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών, μπορεί να πληρώσει κάποιος ηλεκτρονικά. Αν δεν έχει, πρέπει να πάει με κλασικούς άλλους τρόπους. Παράλληλες ενέργειες οι οποίες προβλέπονται είναι η αυτόματη ενημέρωση του συστήματος, των πόντων, του point system… Συλλέγουμε τα συμβάντα, τα μεταφέρουμε στο κεντρικό πληροφοριακό σύστημα, αξιολογείται από την Τροχαία αν είναι παράβαση ή όχι. Εκδίδεται η αστυνομική απόφαση, στέλνεται η κλήση ψηφιακά ή και σε ένα χαρτί αν κάποιος δεν έχει προφανώς δηλωμένα στοιχεία στον τόπο κατοικίας του. Ένσταση, εφόσον αυτή δεν γίνει αποδεκτή, διαδικασία πληρωμής και ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας»
Τέλος, επικαλέστηκε το παράδειγμα της Κύπρου όπου λειτουργούν 110 κάμερες, 90 σταθερές και 20 κινητές και καθημερινά βεβαιώνονται 1.500-2.000 κλήσεις.