Η κατάργηση της ψηφιακής γραφειοκρατίας θα στηριχτεί στην άντληση των δεδομένων του πολίτη μέσω διαλειτουργικότητας, για να χρησιμοποιούνται για συγκεκριμένο σκοπό. Ετσι, αντί για ψηφιακά αρχεία, θα δικαιούνται δεδομένα. Συγκεκριμένα, ο πολίτης μέσω του Gov.gr Wallet θα μπορεί να συναινέσει για τη χρήση συγκεκριμένων προσωπικών του δεδομένων που απαιτούνται για να ολοκληρωθεί μια διαδικασία που ο ίδιος έχει αιτηθεί, όπως για παράδειγμα η αλλαγή παρόχου ενέργειας ή τηλεπικοινωνίας ή ασφαλιστικής εταιρίας. Ενώ μέχρι τώρα πρέπει να «ανεβάσει» ή να αποστείλει ο ίδιος τα απαιτούμενα έγγραφα, με τη νέα έκδοση του Gov.gr Wallet θα πρέπει μόνο να πατήσει «συμφωνώ» προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Σε πρώτη φάση, σχεδιάζεται να καταργηθεί η έκδοση και η προσκόμιση από τους πολίτες πιστοποιητικών οικογενειακής κατάστασης, γέννησης, καθώς και φορολογικής ενημερότητας.
Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, σύντομα θα είναι διαθέσιμη για τους πολίτες και η νέα βελτιωμένη έκδοση του «Ψηφιακού Βοηθού», που έκανε πρεμιέρα στο Gov.gr στα μέσα Δεκεμβρίου. Μέχρι τώρα, οι πολίτες μπορούν να συνομιλήσουν με τον «Ψηφιακό Βοηθό» τόσο από το κινητό τους τηλέφωνο όσο και από τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή υποβάλλοντας το ερώτημά τους σε φυσική γλώσσα, γραπτά ή φωνητικά και στη συνέχεια το mAΙgov τούς βοηθά να εντοπίσουν εύκολα και γρήγορα την υπηρεσία που ψάχνουν. Με τη νέα του μορφή, ο «Ψηφιακός Βοηθός» με μια απλή φωνητική εντολή θα μπορεί να εκδώσει πιστοποιητικό. Θα έχει δηλαδή τη δυνατότητα να ενεργεί για λογαριασμό του πολίτη κάνοντας πράγματα για εκείνον, όπως για παράδειγμα να αιτηθεί και να λάβει την ίδια ακριβώς στιγμή μία ληξιαρχική πράξη ή να κλείσει ένα ραντεβού μέσω κάποιας ψηφιακής πλατφόρμας.
«Στρατηγικός σκοπός της κυβέρνησης, όπως έχει εκφραστεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, είναι ο πολυδιάστατος εκσυγχρονισμός του κράτους. Μια μεγάλη πρόκληση με την οποία πρέπει να αναμετρηθούμε, αξιοποιώντας τη σημαντική δουλειά που έγινε την προηγούμενη τετραετία στον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και τις άπειρες δυνατότητες που “ανοίγονται” μπροστά μας με την Τεχνητή Νοημοσύνη. Εχουμε κάνει άλματα στη μείωση της γραφειοκρατίας και στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης εργαζόμαστε συστηματικά, ώστε κάθε νέα υπηρεσία να είναι πιο αποτελεσματική προς όφελος όλων, των πολιτών, των επιχειρήσεων και φυσικά και της Δημόσιας Διοίκησης», αναφέρει στον «Ε.Τ.» ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, προσθέτοντας ότι η νέα ψηφιακή Ελλάδα χρειάζεται μια Δημόσια Διοίκηση σύγχρονη, που δεν ταλαιπωρεί τους πολίτες και δεν «σπαταλά» τους πόρους της.
Οι δημοφιλέστερες υπηρεσίες
Σε ό,τι αφορά τις πιο δημοφιλείς υπηρεσίες του Gov.gr, αυτές είναι αναμφισβήτητα η άυλη συνταγογράφηση, από την οποία έχουν εκδοθεί πάνω από 139 εκατ. άυλες συνταγές και σχεδόν 66 εκατ. άυλα παραπεμπτικά. Αλλωστε, η άυλη συνταγογράφηση αποτελούσε ένα μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση, καθώς επιτρέπει την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων, απλουστεύοντας μια ιδιαίτερα σημαντική και ευαίσθητη διαδικασία για όλους τους εμπλεκομένους (πολίτες, γιατρούς, φαρμακοποιούς).
Παρουσία Σακελλαροπούλου η χριστουγεννιάτικη μουσική εκδήλωση στον κήπο του Προεδρικού Μεγάρου
Η δεύτερη πιο διαδεδομένη υπηρεσία του Gov.gr είναι η ψηφιακή έκδοση υπεύθυνων δηλώσεων και εξουσιοδοτήσεων, καθώς μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου είχαν εκδοθεί σχεδόν 19,7 εκατ. υπεύθυνες δηλώσεις και 5,3 εκατ. εξουσιοδοτήσεις, όταν τον Μάρτιο του 2020 που ξεκίνησαν να παρέχονται ψηφιακά οι εν λόγω υπηρεσίες ο αντίστοιχος αριθμός τους ήταν 30.869 και 12.845, αντίστοιχα.
Στις κορυφαίες θέσεις του Gov.gr από άποψη χρηστικότητας «φιγουράρουν» τα πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης, καθώς έχουν εκδοθεί πάνω από 9 εκατ., αλλά και τα πιστοποιητικά γέννησης (σχεδόν 2,2 εκατ.). Αντίστοιχα, μεγάλος αριθμός επισκέψεων καταγράφεται στο Gov.gr για την έκδοση ληξιαρχικών πράξεων γέννησης (1,2 εκατ.), γάμου (516.256) και θανάτου (357.000).
Τις δημοφιλέστερες υπηρεσίες της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης συμπληρώνει η Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου που αφορά στο γνήσιο της υπογραφής με σχεδόν 3,62 εκατ. ψηφιακές πράξεις.
Αδειες οδήγησης με λίγα «κλικ»
Το… φανάρι της γραφειοκρατίας φαίνεται ότι προσπερνούν χιλιάδες οδηγοί, καθώς μέσω του Gov.gr έχουν τη δυνατότητα να εκδώσουν προσωρινό δίπλωμα οδήγησης, να ανανεώσουν όσα λήγουν, αλλά και να εκδώσουν αντίγραφο της άδειας κυκλοφορίας με λίγα «κλικ» από τον υπολογιστή τους.
Οπως προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που έχει στη διάθεσή του ο «Ε.Τ.» της Κυριακής, από τον Μάιο του 2020, οπότε και ξεκίνησε η λειτουργία της εν λόγω υπηρεσίας, μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2024, έχουν εκδοθεί πάνω από 704.000 προσωρινές άδειες οδήγησης, πράγμα που σημαίνει ότι οι νέοι οδηγοί, αμέσως μετά την επιτυχή εξέτασή τους και μέχρι την έκδοση της οριστικής άδειας, μπαίνουν στην πλατφόρμα και προμηθεύονται το σχετικό έγγραφο που τους επιτρέπει να οδηγήσουν νόμιμα τα οχήματά τους. Παράλληλα, έχουν υποβληθεί περίπου 167.097 αιτήσεις για ενημέρωση στοιχείων στο Μητρώο Αδειών Οδήγησης, ενώ πάνω από 107.000 πολίτες εκτύπωσαν τις άδειες οδήγησης. Αντίστοιχα, 58.555 οδηγοί ανανέωσαν ψηφιακά το δίπλωμά τους και περίπου 46.000 τα αντικατέστησαν με μόλις λίγα «κλικ».
Ιδιαίτερα δημοφιλής είναι και η εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα Gov.gr Wallet, στην οποία περίπου 2,4 εκατ. πολίτες έχουν «κατεβάσει» τα δελτία αστυνομικής τους ταυτότητας και 1,9 εκατ. τα διπλώματα οδήγησης. Παράλληλα, στο «ψηφιακό τους πορτοφόλι» περισσότεροι από 111.000 πολίτες έχουν βάλει την ψηφιακή κάρτα ανεργίας της ΔΥΠΑ και σχεδόν 36.000 την ψηφιακή κάρτα αναπηρίας.
Ειδήσεις σήμερα
Ακίνητα: Αλλάζει ο χάρτης – Νέο άλμα σε τιμές και αξία αγοραπωλησιών
Μη κρατικά πανεπιστήμια: Όσα έγιναν στην Βουλή – Τα «καψόνια», οι επιθέσεις και η ιστορική αλλαγή
Μιχάλης Κατρίνης στον ΕΤ: Να γίνει Ολυμπιάδα πολιτισμού στην Αρχαία Ολυμπία